Niet geschikt voor de weg, toch geslaagd: waarom rijexaminatoren noodgedwongen minder streng worden
Niet geschikt voor de weg, toch geslaagd: waarom rijexaminatoren noodgedwongen minder streng worden
-
- Elite Poster
- Berichten: 2095
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 11:34
- Uitgedeelde bedankjes: 296 keer
- Bedankt: 101 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
-
- Elite Poster
- Berichten: 9236
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 490 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Gemakkelijk om het op de jeugd van tegenwoordig te steken, zoals ze proberen. Maar ik zie toch vooral andere redenen.
- Rijexamen is moeilijker geworden, meer zaken die getest worden.
- Verkeerscode is hopeloos complex geworden.
- Het verkeer op zichzelf is een pak complexer geworden, met zoveel meer deelnemers en regels.
- Leren rijden met rijschool is heel duur geworden, leren rijden met ouders/vrienden etc draagt vooral foute en achterhaalde kennis over
- Jongeren leren rijden met technologische hulpmiddelen die ze altijd ter beschikking zullen hebben maar om wat voor reden dan ook niet mogen gebruiken op het examen.
- Desondanks zijn de regels inzake het aantal uren ervaring dat men moet hebben om een examen af te leggen ongewijzigd.
Ik vraag me af: als men vandaag nog eens een rijexamen zou afnemen van mensen die al 20 jaar een rijbewijs hebben, hoeveel erdoor zouden zijn... Ik heb zo'n gevoel dat het er niet veel gaan zijn. Is het dan te verwonderen dat jongeren met 20 jaar minder ervaring het ook moeilijk hebben?
Mijn voorstellen:
- Voer een eengemaakte EU-wegcode in die modern, simpel en logisch is. Geen borden met stoomtreinen of overwegen met hekkens ipv slagbomen, want die tijd ligt al 50 jaar achter ons. Geen Franse leenregels meer als het akelige "beurtelings parkeren" (zal sowieso afgeschaft worden, maar de vraag blijft voor andere Franse regels). En for the love of God, geen verkeersbord C17 meer. Dit verkeersbord is het symbool van alles wat fout loopt in onze wegcode. Schaf het in godsnaam af. Geen jongere die nog moet instuderen waar dit voor staat, want volgens de verkeersbordendatabank *hangt dit bord nergens meer*.
- Maak rijscholen financieel veel toegankelijker. Rijscholen moeten echt de manier zijn waarop de meesten leren rijden, NIET met ouders/vrienden.
- Geef een initieel examen met een blokje rondrijden en een paar manoeuvres, met gebruik van hulpmiddelen indien in de wagen ingebouwd. Als dat veilig en correct gebeurt rijden ze al beter dan de gemiddelde bestuurder op onze weg. Geef ze dan een rijbewijs voor 3 jaar, enkel geldig in de Vlaanders. Extra tijd genoeg om de extra ervaring op te bouwen die vereist is vandaag de dag. Voor het einde van de 3 jaar dan een volwaardig rijexamen voor een onbeperkt rijbewijs.
- Rijexamen is moeilijker geworden, meer zaken die getest worden.
- Verkeerscode is hopeloos complex geworden.
- Het verkeer op zichzelf is een pak complexer geworden, met zoveel meer deelnemers en regels.
- Leren rijden met rijschool is heel duur geworden, leren rijden met ouders/vrienden etc draagt vooral foute en achterhaalde kennis over
- Jongeren leren rijden met technologische hulpmiddelen die ze altijd ter beschikking zullen hebben maar om wat voor reden dan ook niet mogen gebruiken op het examen.
- Desondanks zijn de regels inzake het aantal uren ervaring dat men moet hebben om een examen af te leggen ongewijzigd.
Ik vraag me af: als men vandaag nog eens een rijexamen zou afnemen van mensen die al 20 jaar een rijbewijs hebben, hoeveel erdoor zouden zijn... Ik heb zo'n gevoel dat het er niet veel gaan zijn. Is het dan te verwonderen dat jongeren met 20 jaar minder ervaring het ook moeilijk hebben?
Mijn voorstellen:
- Voer een eengemaakte EU-wegcode in die modern, simpel en logisch is. Geen borden met stoomtreinen of overwegen met hekkens ipv slagbomen, want die tijd ligt al 50 jaar achter ons. Geen Franse leenregels meer als het akelige "beurtelings parkeren" (zal sowieso afgeschaft worden, maar de vraag blijft voor andere Franse regels). En for the love of God, geen verkeersbord C17 meer. Dit verkeersbord is het symbool van alles wat fout loopt in onze wegcode. Schaf het in godsnaam af. Geen jongere die nog moet instuderen waar dit voor staat, want volgens de verkeersbordendatabank *hangt dit bord nergens meer*.
- Maak rijscholen financieel veel toegankelijker. Rijscholen moeten echt de manier zijn waarop de meesten leren rijden, NIET met ouders/vrienden.
- Geef een initieel examen met een blokje rondrijden en een paar manoeuvres, met gebruik van hulpmiddelen indien in de wagen ingebouwd. Als dat veilig en correct gebeurt rijden ze al beter dan de gemiddelde bestuurder op onze weg. Geef ze dan een rijbewijs voor 3 jaar, enkel geldig in de Vlaanders. Extra tijd genoeg om de extra ervaring op te bouwen die vereist is vandaag de dag. Voor het einde van de 3 jaar dan een volwaardig rijexamen voor een onbeperkt rijbewijs.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 3 maanden geleden, in totaal 4 gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 15776
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Nog een paar suggesties:
- rijbewijs maximaal 5 en 10 jaar geldig
- theoretisch examen elke 5 jaar opnieuw doen
- praktisch examen elke 10 jaar opnieuw doen
- meer (politie)controles op (oa) rijden met rijbewijs (anders blijft "iedereen" feestelijk verder rijden, zonder rijbewijs)
- rijbewijs maximaal 5 en 10 jaar geldig
- theoretisch examen elke 5 jaar opnieuw doen
- praktisch examen elke 10 jaar opnieuw doen
- meer (politie)controles op (oa) rijden met rijbewijs (anders blijft "iedereen" feestelijk verder rijden, zonder rijbewijs)
-
- Pro Member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 06:31
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 25 keer
Ik zou er niet teveel werk meer insteken,
binnen een aantal jaren :
Hoe meer regels je gaat opleggen hoe meer mensen gaan afhaken en naar een simpelere transport oplossing neigen.
De auto was voor onze en vorige generaties een enorme stap vooruit in vrijheid,
voor de nieuwe generaties is dat zo niet meer en ze zien ook (en vooral) de nadelen.
binnen een aantal jaren :
- bezit niemand nog zelf een auto (te duur, te complex, genoeg andere goedkopere opties voor individueel of gezamelijk transport)
- rijden auto's zichzelf (te complex, te gevaarlijk om het zelf te doen)
Hoe meer regels je gaat opleggen hoe meer mensen gaan afhaken en naar een simpelere transport oplossing neigen.
De auto was voor onze en vorige generaties een enorme stap vooruit in vrijheid,
voor de nieuwe generaties is dat zo niet meer en ze zien ook (en vooral) de nadelen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9236
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 490 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Was het maar waar.ahrand schreef: 3 maanden geleden binnen een aantal jaren :
bezit niemand nog zelf een auto (te duur, te complex, genoeg andere goedkopere opties voor individueel of gezamelijk transport)
Was het maar waar.ahrand schreef: 3 maanden geledenvoor de nieuwe generaties is dat zo niet meer en ze zien ook (en vooral) de nadelen.
Pas ik: ik ben volledig mee met dit beeld en hoop ook op een catalysator voor automatische wagens, maar ik zie ons er op korte termijn niet toe in staat.
Nochtans is er nog steeds niemand die mij kan uitleggen waarom de AI auto na 1 dodelijk verkeersongeval van de weg moet, terwijl de mens in dit land 49900% meer dodelijke verkeersongevallen per jaar veroorzaakt en niet van de weg moet.
-
- Administrator
- Berichten: 6683
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:10
- Uitgedeelde bedankjes: 790 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Ik denk dat het makkelijk samen te vatten is: aansprakelijkheid.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Berichten: 9236
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 490 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Als in: als mens kan je vluchtmisdrijf plegen en hopen voor dat kansje dat je nooit gevonden wordt, maar de AI auto zal altijd braaf ter plaatse blijven?devilkin schreef: 3 maanden geleden Ik denk dat het makkelijk samen te vatten is: aansprakelijkheid.
(sarcastisch uiteraard, maar wel een punt).
-
- Moderator
- Berichten: 15776
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 9 keer
De nieuwe generatie is dan eerder zo kortzichtig om geen rijbewijs te halen .ahrand schreef: 3 maanden geleden voor de nieuwe generaties is dat zo niet meer en ze zien ook (en vooral) de nadelen.
Eerst zien, dan geloven .ahrand schreef: 3 maanden geleden rijden auto's zichzelf (te complex, te gevaarlijk om het zelf te doen)
-
- Administrator
- Berichten: 6683
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:10
- Uitgedeelde bedankjes: 790 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Ik kijk persoonlijk uit naar de tijd dat we echt kunnen betrouwen op de techniek om ons van punt A naar B te krijgen zonder menselijke interventie. (OV zou dat kunnen zijn maar is zo onbetrouwbaar... andere discussie)CCatalyst schreef: 3 maanden geledenAls in: als mens kan je vluchtmisdrijf plegen en hopen voor dat kansje dat je nooit gevonden wordt, maar de AI auto zal altijd braaf ter plaatse blijven?devilkin schreef: 3 maanden geleden Ik denk dat het makkelijk samen te vatten is: aansprakelijkheid.
(sarcastisch uiteraard, maar wel een punt).
In het geval dat zowel mens als machine blijven staan is het discussiepunt: wie is verantwoordelijk voor het ongeval? De passagier? Het bedrijf dat de software gemaakt heeft? De eigenaar van de wagen? De fabrikant die de foutieve sensor heeft aangeleverd waarop de machine zich baseerde?
Daar zal nog veel over geschreven moeten worden ...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Berichten: 5979
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 07:37
- Uitgedeelde bedankjes: 220 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik denk dat je met zo'n korte geldigheidstermijnen echt in de problemen gaat komen dat er onvoldoende rijscholen en rijinstructeurs zullen zijn.heist_175 schreef: 3 maanden geleden Nog een paar suggesties:
- rijbewijs maximaal 5 en 10 jaar geldig
- theoretisch examen elke 5 jaar opnieuw doen
- praktisch examen elke 10 jaar opnieuw doen
- meer (politie)controles op (oa) rijden met rijbewijs (anders blijft "iedereen" feestelijk verder rijden, zonder rijbewijs)
Er zijn nu al een massa knelpuntberoepen.
Als iedereen om de 10 jaar zijn examens opnieuw moet doen, en dan eventueel weer extra lessen volgen voor de zaken die gewijzigd zijn, dan gaat het systeem gewoon vollopen.
Herinner u hoe het ging met de Covid periode, hoe er daarna een achterstand van meer dan een jaar was.
Het is altijd leuk om out of the box te denken, maar het is ook altijd handig om je af te vragen of een voorstel wel realistisch is.
Toegevoegd na 6 minuten 22 seconden:
Ik ook, gewoon instappen.devilkin schreef: 3 maanden geleden Ik kijk persoonlijk uit naar de tijd dat we echt kunnen betrouwen op de techniek om ons van punt A naar B te krijgen zonder menselijke interventie. (OV zou dat kunnen zijn maar is zo onbetrouwbaar... andere discussie)...
Via spraakcontrole het adres zeggen waar je naartoe wilt.
De auto start, komt uit zijn parkeerplaats en brengt u naar waar je wilt zijn, en parkeert dan zelfstandig.
En tussentijds lees je wat, of surf je wat op internet.
Je hoeft je dan ook niet te enerveren over andere weggebruikers, over alle mogelijke snelheidsbeperkingen, enz.
Misschien moet je dan wel 5 à 15 minuten vroeger vertrekken, maar als daar dan een gemoedsrust tegenover staat, wil ik die daar graag voor inruilen.
Een ander voordeel zou zijn dat je auto je op het adres zelf kan afzetten, en dan zelfstandig parking zoekt in de buurt, en u uiteindelijk laat weten waar hij geparkeerd staat.
Is dat relatief ver dan zou hij u ook weer kunnen oppikken op het moment dat je dat beslist.
't Is natuurlijk een droomscenario waar we nog ver van verwijderd zijn.
En inderdaad, aansprakelijkheid zal een enorm probleem zijn en blijven.
Wat als je auto tijdens het zoeken naar parkeergelegenheid iemand omver rijdt?
Jij bent niet in de auto, dus jouw fout kan het niet zijn.
Maar de fabrikant van de auto zal de schuld niet op zich willen nemen, zal die doorschuiven naar de softwarefirma, die zich zal wegsteken achter kleine lettertjes om de schuld te ontlopen.
En uiteindelijk zal het, zoals zo vaak gebeurt, niemands schuld zijn, maar is er wel iemand dood of gewond...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Moderator
- Berichten: 15776
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Natuurlijk is dat niet realistisch, maar het zou geen slechte zaak zijn.boulder schreef: 3 maanden geledenIk denk dat je met zo'n korte geldigheidstermijnen echt in de problemen gaat komen dat er onvoldoende rijscholen en rijinstructeurs zullen zijn.heist_175 schreef: 3 maanden geleden Nog een paar suggesties:
- rijbewijs maximaal 5 en 10 jaar geldig
- theoretisch examen elke 5 jaar opnieuw doen
- praktisch examen elke 10 jaar opnieuw doen
- meer (politie)controles op (oa) rijden met rijbewijs (anders blijft "iedereen" feestelijk verder rijden, zonder rijbewijs)
Er zijn nu al een massa knelpuntberoepen.
Als iedereen om de 10 jaar zijn examens opnieuw moet doen, en dan eventueel weer extra lessen volgen voor de zaken die gewijzigd zijn, dan gaat het systeem gewoon vollopen.
Herinner u hoe het ging met de Covid periode, hoe er daarna een achterstand van meer dan een jaar was.
Welke politieker gaat zoiets voorstellen?
Het rijbewijs met punten, wat veel makkelijker in te voeren is, geraakt er op politieke redenen ook niet door. Laat staan bovenstaande .
-
- Elite Poster
- Berichten: 5979
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 07:37
- Uitgedeelde bedankjes: 220 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Wat ben je daar dan mee als het niet realistisch is?heist_175 schreef: 3 maanden geleden Natuurlijk is dat niet realistisch, maar het zou geen slechte zaak zijn.
Het zou ook geen slechte zaak als er niemand nog zou stelen of verkrachten.
Helaas zal dat wel nog een tijdje voortduren.
Vraag is: wat zijn realistische voorstellen, niet utopische zaken die per definitie onbereikbaar zijn.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1798
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 13:07
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 108 keer
Vergelijking gaat niet op. Covid was niet gepland en de maatregelen waren totaal onvoorspelbaar.boulder schreef: 3 maanden geleden Herinner u hoe het ging met de Covid periode, hoe er daarna een achterstand van meer dan een jaar was.
Als dit effectief de wetgeving zou worden zal de rijschoolwereld zeker tijdig opschalen om de nieuwe, vergrootte markt te bedienen. Maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat men deze regels ooit zouden invoeren.
Die aansprakelijkheid is de reden dat autonomous driving er niet snel zal komen. Statistisch is het nu al veiliger dan de wegpiraten die nu over het wegennet scheren maar zelfs al wordt het 99,999999% veilig, dan nog zullen allerlei (machts)niveaus dit tegenhouden, verbieden etc. uit conservatieve reflex. Zelfs het argument dat het mensenlevens en veel miserie zal besparen zal het niet halen tegenover zoveel remmende weerstand.boulder schreef: 3 maanden geleden En uiteindelijk zal het, zoals zo vaak gebeurt, niemands schuld zijn, maar is er wel iemand dood of gewond...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5979
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 07:37
- Uitgedeelde bedankjes: 220 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Bekijk nu toch eens de realiteit: er komen ieder jaar knelpuntberoepen bij.R2D2 schreef: 3 maanden geleden Vergelijking gaat niet op. Covid was niet gepland en de maatregelen waren totaal onvoorspelbaar.
Als dit effectief de wetgeving zou worden zal de rijschoolwereld zeker tijdig opschalen om de nieuwe, vergrootte markt te bedienen. Maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat men deze regels ooit zouden invoeren.
En jawel, hoor, rijinstructeur staat nu al op de lijst van knelpuntberoepen.
Er zijn er die denken dat je blijkbaar mensen kunt bijtoveren.
Waar ga je ze halen?
Er is een tekort aan leraren, aan bakkers, aan lassers, aan verpleegsters, aan rijinstructeurs, aan treinbestuurders, aan ...
En als je de ene meer betaalt heb je weer een groter tekort aan de andere categorieën.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...