regenwaterpomp draait droog na reinigen siterne

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
stybola
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Dag allen

Even jullie gezond boerenverstand nodig.
Vorige week werd de siterne gekuist. Sindsdien weigert mijn pomp om water uit de put (er zit er al in) op te pompen.

Hij draait duidelijk steeds droog. Ik goot de pomp al tientallen keer op... Hij doet zijn best maar ik denk dat alles steeds terugloopt en dat er eigenlijk geen beginnen aan is. Ik zie dat er wat water bijkomt in de filters maar als ik hem dan afleg om droogdraaien te voorkomen keert er een stuk water terug.

Nu dacht ik na wat opzoeken dat het kon liggen aan de voetklep.

Zelf weinig kennis van. Zou de terugslagfunctie hierop niet werken, stuk zijn, vervuild zijn?
Best eens terug in de put kruipen met hoge laarzen en deze controleren? Of kan ik via de pomp nog iets controleren?

Hopelijk kan ik het van bovenaf terug werkende krijgen. :|
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 92 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik zou inderdaad gokken op de terugslagklep.

Andere optie: je zuigt toch geen lucht aan (darm goed in het water?) waardoor je tijdelijk nog water krijgt en vervolgens een luchtbel die zich omhoog verplaatst?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 478 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Bericht

Of een fit in je darm...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
stybola
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

Bericht

Beide zaken kan ik behoorlijk zeker uitsluiten. Of toch voor zover de darm en alles erop en eraan zichtbaar is.

Ondertussen nog wat aan het regenen. Morgen nog eens testen. Misschien gaat het beter als de waterstand nog hoger is?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Dat het water terugloopt wil toch zeggen dat er iets is met je aanzuigleiding, dat daar lucht in kan, hetzij door een fit, hetzij door een probleem aan de terugslagklep.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 345 keer
Provider

Bericht

Of je hebt een pomp met ingebouwde voorfilter die helemaal vervuild is?

Vaak ook niet vergeten dat die aanzuigdarm een redelijke slag kan geven bij starten en stoppen.
Hangt die niet goed vast aan een steen durft deze ook wel even boven water komen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
stybola
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

Bericht

Vannacht een heel stuk hogere waterstand gekregen door een goeie regenvlaag.

Vanmorgen nog enkele keren opgegoten maar het blijft mislukken.

Ik denk echt dat het probleem nu bij de terugslagklep zal liggen... Ik heb er te weinig kennis van dus zal hulp moeten inroepen vrees ik.

Honda: waar zou die filter kunnen zitten? Bedoel je aan de voetklep zelf of ergens tussenin? Misschien dat het daaraan ook nog kan liggen, misschien zat deze vol met vuil en koekt dat nu aan.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 73 keer

Bericht

Best je terugslagklep verwijderen uit de put en 1 steken vlak voor de pomp in de zuigleiding
nooit geen problemen.. Opgelet, de pijl respecteren !, deze dient te wijzen naar de pompingang
https://www.depompshop.be/product/terug ... waterpomp/

Als er een groffilter zit in de aanzuigleiding deze ook best reinigen. Zit er geen, best 1 plaatsen
https://www.waterpompshop.be/messing-voorfilter

Fijnfilters kan je dan steken langs de perskant. Bij lekken zal het druppelen, en zie je het... Een lek van een filter in de aanzuigleiding zie je niet, maar kan je best veel problemen opleveren...
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 92 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Gezien er gekuist is in de sitern, is de kans op het probleem daar toch het grootst.

Zie je de darm/aansluiting/terugslagklep lekken als je deze boven het water haalt en binnen opgiet?

Ik zou daar het probleem gaan zoeken, mogelijks te hard getrokken aan de aanzuigleiding waardoor er iets los gekomen is en er lucht in de leiding kan.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Kan zelfs gewoon door ze uit de weg te duwen voor het kuisen...

Darm naar boven trekken, opgieten aan de pomp en kijken of er iets uit'lekt'

J.
stybola
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

Bericht

Goeie tip, ik zal dat nog eens proberen. Het is een dikke zwarte darm/socarex dus ik dacht dat die tegen een stootje kan. Oppervlakkig al inspectie gedaan en niets gezien. Maar zoals jullie zeggen kan het iets klein zijn waardoor hij toch lucht trekt.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Die darm kan tegen een stoot, maar de aansluiting onderaan kan zijn losgekomen door manipulatie.
J.
stybola
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

Bericht

Er zat wat vuil in die voetklep.

Uitkuisen, pomp opgieten (enkele keren) en hij draaide terug. In het begin een heel eind laten lopen om al de lucht uit het systeem te krijgen.
Gelukkig stond de siterne net niet hoog genoeg om er nog deftig in te geraken.

Gelukkig is de buis niet beschadigd, of toch niet dat ik nog kon zien. Hopen dat alles het nog oneindig lang kan volhouden.

Bedankt om mee te helpen denken, spaart een professional uit. :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 912 keer
Bedankt: 3523 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

Bericht

stybola schreef: 26 sep 2024, 18:05 Er zat wat vuil in die voetklep.
Om zoiets te vermijden heb ik in de regenput (10.000 L) een "drijvend aanzuigfilter met vlotterbal" gemonteerd.
Hierrmee zuig je altijd regenwater van de bovenkant van de put (vlak onder het wateroppervlak), zodat het vuil op de bodem niet meegezogen wordt ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
stybola
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik heb daar ook al aan gedacht. Volgende reiniging ga ik dat installeren. Dan ben ik altijd safe.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 345 keer
Provider

Bericht

Je hebt ook properder water zo.
Ook eenvoudig zelf te maken met een flexibele darm bevestigd aan een lege bidon om te drijven.

Wel opletten dat je terugslagklep voor de flexibel zit, niet alle kunnen tegen de overdruk van het drukvat, zeker niet die spiraalslangen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –