Krantensites moeten cookiebanners aanpassen

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 511 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

De GBA verplicht krantensites van Mediahuis hun cookiebanners aan te passen aan de GDPR wetgeving.

Meer info.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 57 keer

Bericht

Hoera. Ik ergerde me dood aan het feit dat je ze allemaal één voor één moest uitvinken. Goed om te weten. Als er nog websites zijn waar ik dit vaststel, stuur ik ze door naar NOYB ...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 652 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Goed zo; hoewel ik me niet kan herinneren dat de belgische implementatie een "reject all" vereist; dat is iirc nationale wetgeving en varieert van land tot land in de EU (ooit ns opgezocht; in NL wel iirc).

Ik erger me ook dood aan cookie systemen die "legitimite interest" gebruiken voor zowat alle soorten cookies, incl "personalised ad cookies" en consoorten. Volgens mij heeft dat niks met legitimate interest te maken, en toch is dat schering en inslag.
En hier en daar zijn er ook nog sites die je doodweg toegang weigeren als je cookies weigert.
remus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 23 keer

Bericht

geweldige plugin die dat automatisch doet:
https://github.com/cavi-au/Consent-O-Matic
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

on4bam schreef: 4 maanden geleden De GBA verplicht krantensites van Mediahuis hun cookiebanners aan te passen aan de GDPR wetgeving.

Meer info.
Stond een paar dagen geleden op Tweakers.
Dat is een dochterbedrijf van het datavergarende DPG, dat ook zo'n dark patterns voor hun cookieweigering heeft (check zelf maar op oa Tweakers en HLN).
Recent was daar nog een topic over, waar de redacteurs antwoorden dat de afdeling legal van DPG vond dat het allemaal voldeed. Terwijl iedereen natuurlijk weet en wist dat het standpunt van DPG fout was.
Het gekke is dat deze uitspraak enkel voor Mediahuis geldt en dus - vindt DPG - niet voor hen. Het is dus wachten tot de GBA ook oordeelt over DPG voor zij hun banner ook willen aanpassen.

Zo blijft GDPR natuurlijk dode letter.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 511 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Ondertussen kunnen we niets anders doen dan de gebruikers "opvoeden" en aanraden om add-ons te gebruiken in hun browsers, instellingen aan te passen en bepaalde sites te vervangen door alternatieven.
Google > DDG, Startpage enz..
Chrome > Firefox
Adblockers, Ghostery, Noscript e.d.
Twitter > Mastodon
enz...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

Ook Tweakers kent er inderdaad wat van. Na veel vijven en zessen toch een abo zonder tracking aanbieden, en een jaar later hun abonnementenmodel omgooien en je als gebruiker verplichten maandelijks te betalen ipv jaarlijks. Dat ziet er natuurlijk beter uit voor de aandeelhouders, en je gebruikers zijn er ook alleen maar om hun zakken te spekken :roll:. Dus ja, dag abo, en dan maar weer de adblocker aan... Kunnen ze nog wat zielig doen over hoe de consument alles gratis wil.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3