TP-Link Omada EAP610

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 8 keer

Bericht

om mijn wifi uit te breiden thuis (niet zakelijk) zou ik zo'n 2 access points willen aanschaffen. Ik lees ook over een "Cloud controller". Is dat extra hardware dat ik nodig heb, of werken die EAP610 ook zonder deze cloud controller?
https://www.coolblue.be/nl/product/8961 ... nformation

alvast bedankt, Johan
Laatst gewijzigd door johand 3 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 214 keer
Bedankt: 424 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

TP-Link Omada is vergelijkbaar met Unifi. Je hebt dus een controller nodig voor de configuratie, maar ook voor de roaming tussen de AP's e.d.
Je kan deze controller installeren op een container of een linux/windows VM. Je kan ook opteren voor de betalende Cloud SaaS oplossing (die wel gratis is als backup voor een bestaande on-prem controller).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
johand
Premium Member
Premium Member

Bericht

Sasuke schreef: 3 weken geleden TP-Link Omada is vergelijkbaar met Unifi. Je hebt dus een controller nodig voor de configuratie, maar ook voor de roaming tussen de AP's e.d.
Oei, .. Heb je een voorbeeld van een goed simpel acces point, zonder extra controllers?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 454 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Ik gebruik thuis mijn Fritzbox 7530 als AP.
2de hands gekocht voor een appel en een ei en doet perfect dienst.
Wat is precies je doel?

Het voordeel hiervan is dat wanneer de fritzbox die als modem werkt de geest zou geven ik onmiddellijk de andere kan gebruiken.
Bij mij is dat ook een 7530, maar van edpnet, dus bij falen moet ik die terugsturen en wachten op een nieuwe.
johand
Premium Member
Premium Member

Bericht

cadsite schreef: 3 weken geleden Wat is precies je doel?

Het voordeel hiervan is dat wanneer de fritzbox die als modem werkt de geest zou geven ik onmiddellijk de andere kan gebruiken.
Bij mij is dat ook een 7530, maar van edpnet, dus bij falen moet ik die terugsturen en wachten op een nieuwe.
wifi in thuishuis. Er ligt een LAN kabel, rechtstreeks vanuit de router. +-40m verder
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Als het enkel wifi is en geen speciale configuratie moet je het toch niet zo moeilijk maken?
Voor €56 heb je alles wat je nodig hebt.
https://www.2dehands.be/v/computers-en- ... -n-ac-gv78
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 76 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Sasuke schreef: 3 weken geleden TP-Link Omada is vergelijkbaar met Unifi. Je hebt dus een controller nodig voor de configuratie, maar ook voor de roaming tussen de AP's e.d.
Je kan deze controller installeren op een container of een linux/windows VM. Je kan ook opteren voor de betalende Cloud SaaS oplossing (die wel gratis is als backup voor een bestaande on-prem controller).
Is dat enkel voor de nieuwe dan?
Ik heb een oudere EAP-245 en ik kan surfen naar zijn IP om die te configureren. Geen controller nodig.

EDIT:
Net de handleiding bekeken van die EAP610:
Choose from the following methods to set up your EAPs:
Method 1: Standalone Mode
To configure and manage EAPs separately (Convenient for a small network with only a few devices)

Method 2: Controller Mode
To configure and manage EAPs in batches on a central platform, namely Omada Controller.
Dus de controller is geen verplichting, maar geeft meer instelmogelijkheden
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 88 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

IInderdaad:
-de EAP610 kan je ook gewoon lokaal configureren (met app of webbrowser)
-je kan echter ook een lokale hardware of lokale software of cloud software controller gebruiken. Die laaste werkt via abbonnementsformule natuurlijk.

Een fritzbox vdsl modem/switch/router/access point voorstellen terwijl er een acces point gezoct word vind ik zeer vreemd.
Het meest logisch is een AP te gebruiken met een bijgeleverde POE injector (power over ethernet) voor makkelijke plaatsing.

Ik zou hem eerder aan de buitenkant van het tuinhuis hangen voor goed bereik in heel de tuin + tuinhuis zelf => https://www.tp-link.com/nl/business-net ... 5-outdoor/
Toch binnen plaatsen? => de 610 kan natuurlijk maar voor huis-tuin-keukengebruik is een goedkopere 225 indoor ook voldoende. Wil je graag ook nog bekabeld iets aansluiten zonder extra swicth dan is de 245 mogelijk handig. Wil je nog meer bekabeld aansluiten en moet het bereik niet extreem ver buiten het tuinhuis zijn => EAP615-WALL

veel opties dus, allemaal beter dan een fritzbox vdsl modem gerbuiken als AP...
als je dat hebt liggen: sure. Maar dat gaan kopen terwijl het de specifieke use case niet echt dekt....nogo
cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik volg je.
Ik heb enkele redenen waarom ik voor een 7530 ging ipv een AP.
Ik wilde in het FB ecosysteem blijven.
Een Fritz AP vind je amper 2dehands, een 7530 wel, waardoor dat goedkoper uitkomt.
Ik heb extra poorten nodig op de plek waar mijn 2de 7530 hangt, dus dat spaart me een extra switch.
Handig als backup voor als de eerste eruit ligt. (heb 1 keer een week zonder gezeten en als alles over internet gaat is dat behoorlijk lastig)
Maar inderdaad, het AP dat jij voorstelt stond eerst op mijn radar, maar heb ik uiteindelijk niet gedaan wegens de nood naar extra poorten.
johand
Premium Member
Premium Member

Bericht

@lirec Qua bereik gaan die 245 en 610 hetzelfde geven?
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 76 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Hangt van huis tot huis af natuurlijk. Dat kunnen wij momenteel moeilijk gokken.
EAP245> wifi 5 (ac)
EAP 610 > wifi 6 (ax)
Hier de vergelijking van TP-LINK:
https://www.tp-link.com/nl-be/compare/? ... 78%2C48288

De EAP245 zou iets groter bereik hebben, ookal vermoed ik dat dit in "labo omstandigheden" getest is. En dat het dus bij elk huishouden anders kan zijn in praktijk.

@cadsite
Nu wel wat offtopic dat ik hierop reageer.
Maar er bestaan ook AP's met netwerkoutlets ingebouwd. Maar iedereen voorzien zijn/haar setup zoals die zelf wil uiteraard.

Indien je in het Ubiquiti ecosysteem beland kom je dan op deze uit:
Afbeelding
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/ ... ucts/u6-iw

Persoonlijk is "de ideale situatie" toch AP's voorzien ipv een router/modem model in AP modus zetten.
Je bent ook een stopcontact kwijt, terwijl een AP dat probleem niet heeft. Althans niet op het eindpunt waar die hangt.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
lirec
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ubiquiti is uiteraard ook goed.

De " AP's met netwerkoutlets" is idem aan die "wall" van omada en heeft dezelfde beperking: minder ver dekkende wifi vanwege de beperkte ruimte voor de antennes

Kan een goede use case zijn uiteraard, maar niet als je het hogere bereik nodig hebt...
johand
Premium Member
Premium Member

Bericht

OK, weekje verder. ik heb 2 Omada EAP 245's gekocht. Ik ga ze als standalone een wired met Fritzbox in huis zetten. Geef ik best dezelfde SIDD als de router-WIFI of toch anders zodat je het overspringen kan volgen? nadelen, voordelen van de 2?

Bedankt, Johan
lirec
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dezelfde SSID gebruiken overal, zowel voor 2.4 als 5ghz netwerken. Gebruik wel verschillende kanalen: meet bij elke AP wat er in de buurt is en zet ze vast op een kanaal dat daar het minst voorkomt. 2.4ghz: 1, 6 en 11 | 5ghz: 36, 40, 44 of 48. Zo vermijd je eeuwig "auto switching" van de kanalen wat ik praktijk averechts werkt.
Stel je toestellen in 5ghz prioritair te gebruiken, als ze daarvoor een optie hebben.
Als je vaststelt dat een client te lang blijft hangen aan een verdergelegen AP kan je prutsen aan de "TX power EIRP" = uitzendvermogen en/of de "RSSI Threshold" = waarde waaronder actief de verbinding verbroken word zodat de client geforceerd word naar een andere AP: maar dat is veel trial and error uiteraard.
---------------
Het voordeel van dezelfde SSID is dat toestellen dan ook weten dat het hetzelfde netwerk is en rapper gaan switchen. Nadeel van eenzelfde SSID is dat het veel lastiger is te checken met wat een toestel nu juist verbonden is. In veel toestellen kan je niet zien op welke frequentie en kanaal de verbinding zit, dus je tast aan client kant helemaal in het duister. Je moet dan op de APs zelf gaan zien wie er verbonden is.

Bij verschillende SSID ziet het toestel dit als aparte netwerken en gaat niet proberen te connecteren naar het andere tenzij het connectie verliest met het eerste netwerk.

Sommige devices zijn weliswaar helemaal niet zo intelligent om de beste AP (frequentie/kanaal) te kiezen (maar met verschillende SSID zijn ze dat nog minder)
-----------------
Weet ook: als je later toch een hardware controller toevoegd zijn er voordelen aan:
-je kan centraal volgen welke toestellen waarmee verbinden
-je kan gaan automatisch aan "WLAN Optimization" doen: de AP's gaan samen scannen om het beste kanaal en zezndvermogen te bepalen
-fast roaming "802.11r" kan geactiveerd worden
-je kan clients centraal gaan rate-limiten als die capaciteitsproblemen veroorzaken
-disable low bitrates kan je aanzetten zodat trage clients het netwerk niet negatief beinvloeden
-.....

maar veel van die advanced functies hebben velen niet nodig uiteraard ;-)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

Voor UniFi is trouwens ook geen controller nodig tenzij je een Guest network wil draaien met vouchers. In de andere gevallen volstaat het de software gewoon op een van je PCs te installeren voor de configuratie en nadien heb je deze niet meer nodig.