Game Mania failliet.
Maar ik vroeg me af wat ik moet denken bij dit:
"Met het faillissement verdwijnt helaas een stukje gamegeschiedenis in ons land. Game Mania had 30 fysieke winkels, waarvan 12 in België. De vestigingen in Sint-Niklaas, Dendermonde en Brugge worden opengehouden door franchisehouders en vallen niet onder het faillissement." - stond te lezen in een kwaliteitskrant
Mensen hebben cadeaubonnen. Waren die geldig in alle winkels?
Wat moeten die overgebleven winkels dan doen? Ze dragen immers (voorlopig nog) de naam, toch?
Game Mania failliet - wat met cadeaubonnen?
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
- Bedankt: 473 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Modbreak:
Post afgesplitst
Post afgesplitst
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 83 keer
Zelfde is ook van toepassing op de winkels.Op grond van de Faillissementswet kunnen en mogen kadobonnen en/of digitale tegoeden niet meer worden ingenomen en kan en mag er niet langer geld teruggegeven worden. Bestellingen zoals preorders, click & collect en webshop aankopen, worden niet meer uitgevoerd. Als u nog een voorschot, kadobon of digitaal tegoed heeft die haar oorsprong heeft in de Game Mania webshop in België of Nederland kunt u een vordering indienen bij de curator. De kans dat daarop een uitkering kan plaatsvinden is vooralsnog erg klein.
Uw schuldvordering dient u , samen met uw overtuigingsstukken, elektronisch in te dienen in het Centraal Register Solvabiliteit.
https://www.gamemania.be/nl
Los daarvan, jammer nieuws. Ik kocht er nog wel regelmatig iets met de inruilacties. Ook de inruilacties voor consoles waren deftig. En qua deals waren ze vaak ook wel goedkoper dan de psn store. Ik ga ze missen, toch een winkel die een groot deel van mijn leven meeging.
Maar tegelijkertijd verschiet ik er niet van. De consoles pushen zwaar op digitale games ipv disk, gezien ze dan geen concurrentie hebben. Zie maar naar de ps5 pro die nu verkocht wordt zonder disk drive.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 80 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik begrijp de algemene regel. Maar hier blijven 3 winkels open, onder de naam Game Mania (?)
Het is niet, maar stel, ik heb een cadeaubon (uitgegeven in een fysieke Game Mania winkel), daar staat Game Mania op (op die bon), ik ga naar die Game Mania die nog open is. Wat dan ?
Het zal wel wettelijk afgedekt zijn, maar hoe weet je dat als klant?
Stel dat je die bon hebt gekregen in 1 van deze 3 winkels (die overblijven), en je volgt het nieuws niet, dan sta je daar toch (terecht) met je bon ?
Het is niet, maar stel, ik heb een cadeaubon (uitgegeven in een fysieke Game Mania winkel), daar staat Game Mania op (op die bon), ik ga naar die Game Mania die nog open is. Wat dan ?
Het zal wel wettelijk afgedekt zijn, maar hoe weet je dat als klant?
Stel dat je die bon hebt gekregen in 1 van deze 3 winkels (die overblijven), en je volgt het nieuws niet, dan sta je daar toch (terecht) met je bon ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 462 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Da's het risico van zo'n bon, en dat "had je moeten weten" toen je die kreeg of kocht. Flauw excuus, ik weet het, maar helaas wel geldig. Je had je moeten reppen toen het duidelijk werd dat het niet lang meer ging duren.
Overgebleven winkels hangt ervan af, als het systeem zo is dat die franchisehouders die bonnen moesten aanvaarden maar dan bij de failliete Game Mania de terugbetaling ervoor moesten vragen, gaan ze vriendelijk bedanken, want als ze jouw bon niet meer kunnen inwisselen voor geld maken ze puur verlies. Enkel als dat een bon is die daar uitgegeven werd en die ook enkel daar geldig is (wat betekent dat ze het geld hebben gehouden).
Als je zo'n schuldvordering indient ga je daar trouwens wellicht niets van terugkrijgen. Van het overgebleven geld bedient de overheid eerst haarzelf, dan leveranciers, als klant sta je helemaal onderaan.
-
- Elite Poster
Uiteraard is een cadeaubon een hoog risico. (voor de duidelijkheid, ik heb daar geen bonnen, ben daar nooit geweest, ...)
Maar wat je zegt: als de winkel die moet terugvorderen hoger op (maar daar zit het faillisement) dan gaan ze bedanken. Logisch, maar ik vraag me af hoe dat wettelijk zit?
Het enige wat ik kan bedenken dat wettelijk in orde is: aangezien Game Mania faillit is, vervalt ook de franchise en dus hun verplichting van de bon te aanvaarden (ongeacht de naam die op hun gevel kleeft). Maar of dat werkelijk zo is? Ik hoop voor hen van wel.
Maar wat je zegt: als de winkel die moet terugvorderen hoger op (maar daar zit het faillisement) dan gaan ze bedanken. Logisch, maar ik vraag me af hoe dat wettelijk zit?
Het enige wat ik kan bedenken dat wettelijk in orde is: aangezien Game Mania faillit is, vervalt ook de franchise en dus hun verplichting van de bon te aanvaarden (ongeacht de naam die op hun gevel kleeft). Maar of dat werkelijk zo is? Ik hoop voor hen van wel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 462 keer
- Recent bedankt: 4 keer
- De wettelijke verantwoordelijkheid voor het nakomen van de voordelen van de cadeaubon ligt bij de uitgever van die bon. De bon werd niet uitgegeven door de zelfstandige franchise, maar wel door de keten Game Mania (officieel de vennootschap "PB Projects NV (dba Game Mania)" dacht ik). Dat zal op de voorwaarden wel zo vermeld staan. Zelfs als je ze kocht in een zelfstandige franchise, dan nog kocht je geen bon uitgegeven door het bedrijfje achter die franchise, maar wel een bon uitgegeven door de Game Mania keten, en de franchise moest het geld ontvangen voor de bon doorsturen naar de keten. De franchise moest en moet die bon wettelijk nooit aanvaarden als betaling, de enige reden waarom ze dat wel deed was obv de franchiseovereenkomst waarbij Game Mania - de keten - de franchise verplicht om die bon te aanvaarden en de franchise compenseert wanneer een klant zo'n bon als betaalmiddel gebruikt.
- Op het moment dat Game Mania failliet ging, ging de franchiseovereenkomst, obv de franchises de bonnen moesten aanvaarden en ze gecompenseerd kregen, verloren. Bijgevolg zullen de nu volledig zelfstandige winkels, dus geen franchises meer hoewel ze nog de naam "Game Mania" dragen, beslist hebben van die niet meer te aanvaarden. Logisch: zij hebben die bon niet uitgegeven, en er is ook geen contract meer met de uitgever van de bon, Game Mania (de keten), obv waarop ze die bon moeten aanvaarden en gecompenseerd kunnen krijgen, ze zouden er dus enkel maar verlies door lijden.
- Indien de klant opmerkt dat er op de bon staat "geldig in alle Game Mania winkels" dient de winkel de klant erop te wijzen dat hun zelfstandige winkel die voorlopig nog wel de naam Game Mania heeft, bij gebrek aan franchiseovereenkomst nu volledig geïsoleerd opereert van de keten, en dient zij de klant door te verwijzen naar de uitgever van de bon, Game Mania (de keten), nu beheerd door een curator, voor een terugbetaling waar ze 100% recht op hebben gelet op het niet nakomen van de voordelen van de bon die zij uitgegeven hebben. Maar "recht op hebben" is niet hetzelfde als "krijgen." Dat de kans op zo'n terugbetaling in de praktijk nihil is, is jammer voor de klant, maar niet het probleem van de zelfstandige winkel, zij staan daar volledig buiten.
- Men mag uiteraard steeds op vrijwillige basis/commerciele geste de bonnen nog aanvaarden maar dat is puur verlies voor de winkel dan. Bv om een heel goede klant niet te schofferen, waarbij de winkel op termijn meer verlies zou lijden als de klant daarop zou beslissen om niet langer te winkelen bij hen.
- Tenslotte, als de franchise een beleid had waarbij je daar verkochte goederen kon terugbrengen (wat in retail standaard niet zo is, behalve bij verkoop op afstand), dan zouden die voordelen bij de overgang van franchise naar zelfstandige winkel wel blijven bestaan. Maar cadeaubonnen worden altijd specifiek uitgesloten in zo'n beleid, dus ook dit zal geen optie zijn.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 628 keer
En de les hier is:
Nooit cadeaubonnen aankopen.
Cadeaubonnen zijn het equivalent van cash dat slechts in een winkel geldig is en met een beperkte houdbaarheidsdatum.
Wil je mensen iets geven? Geef dan het originele product: cash.
Nooit cadeaubonnen aankopen.
Cadeaubonnen zijn het equivalent van cash dat slechts in een winkel geldig is en met een beperkte houdbaarheidsdatum.
Wil je mensen iets geven? Geef dan het originele product: cash.
-
- Elite Poster
Doen we zelf ook niet, maar omgekeerd in de familie is het:
"Geld kan je niet zomaar geven, want dat is maar geld" en dus... krijgen we cadeaubonnen.
Almoet ik zeggen dat het bij sommigen de goede weg op gaat. Anderen houden halsstarrig hier aan vast. En dan blijkt leeftijd niet het verschil te maken.
In Nederland zijn cadeaubonnen mistens 2 jaar geldig, in België: de wet zegt dat de termijn niet onredelijk kort mag zijn.
Dat is een beetje trekken aan het touw aan beide kanten eh. Langs de ene kant willen we geen cadeaubonnen, maar aan de andere kant moeten ze lang genoeg geldig zijn
"Geld kan je niet zomaar geven, want dat is maar geld" en dus... krijgen we cadeaubonnen.
Almoet ik zeggen dat het bij sommigen de goede weg op gaat. Anderen houden halsstarrig hier aan vast. En dan blijkt leeftijd niet het verschil te maken.
In Nederland zijn cadeaubonnen mistens 2 jaar geldig, in België: de wet zegt dat de termijn niet onredelijk kort mag zijn.
Dat is een beetje trekken aan het touw aan beide kanten eh. Langs de ene kant willen we geen cadeaubonnen, maar aan de andere kant moeten ze lang genoeg geldig zijn