ygeffens schreef: 14 sep 2024, 18:20
Het enige wat ik kan bedenken dat wettelijk in orde is: aangezien Game Mania faillit is, vervalt ook de franchise en dus hun verplichting van de bon te aanvaarden (ongeacht de naam die op hun gevel kleeft). Maar of dat werkelijk zo is? Ik hoop voor hen van wel.
- De wettelijke verantwoordelijkheid voor het nakomen van de voordelen van de cadeaubon ligt bij de uitgever van die bon. De bon werd niet uitgegeven door de zelfstandige franchise, maar wel door de keten Game Mania (officieel de vennootschap "PB Projects NV (dba Game Mania)" dacht ik). Dat zal op de voorwaarden wel zo vermeld staan. Zelfs als je ze kocht in een zelfstandige franchise, dan nog kocht je geen bon uitgegeven door het bedrijfje achter die franchise, maar wel een bon uitgegeven door de Game Mania keten, en de franchise moest het geld ontvangen voor de bon doorsturen naar de keten. De franchise moest en moet die bon wettelijk nooit aanvaarden als betaling, de enige reden waarom ze dat wel deed was obv de franchiseovereenkomst waarbij Game Mania - de keten - de franchise verplicht om die bon te aanvaarden en de franchise compenseert wanneer een klant zo'n bon als betaalmiddel gebruikt.
- Op het moment dat Game Mania failliet ging, ging de franchiseovereenkomst, obv de franchises de bonnen moesten aanvaarden en ze gecompenseerd kregen, verloren. Bijgevolg zullen de nu volledig zelfstandige winkels, dus geen franchises meer hoewel ze nog de naam "Game Mania" dragen, beslist hebben van die niet meer te aanvaarden. Logisch: zij hebben die bon niet uitgegeven, en er is ook geen contract meer met de uitgever van de bon, Game Mania (de keten), obv waarop ze die bon moeten aanvaarden en gecompenseerd kunnen krijgen, ze zouden er dus enkel maar verlies door lijden.
- Indien de klant opmerkt dat er op de bon staat "geldig in alle Game Mania winkels" dient de winkel de klant erop te wijzen dat hun zelfstandige winkel die voorlopig nog wel de naam Game Mania heeft, bij gebrek aan franchiseovereenkomst nu volledig geïsoleerd opereert van de keten, en dient zij de klant door te verwijzen naar de uitgever van de bon, Game Mania (de keten), nu beheerd door een curator, voor een terugbetaling waar ze 100% recht op hebben gelet op het niet nakomen van de voordelen van de bon die zij uitgegeven hebben. Maar "recht op hebben" is niet hetzelfde als "krijgen." Dat de kans op zo'n terugbetaling in de praktijk nihil is, is jammer voor de klant, maar niet het probleem van de zelfstandige winkel, zij staan daar volledig buiten.
- Men mag uiteraard steeds op vrijwillige basis/commerciele geste de bonnen nog aanvaarden maar dat is puur verlies voor de winkel dan. Bv om een heel goede klant niet te schofferen, waarbij de winkel op termijn meer verlies zou lijden als de klant daarop zou beslissen om niet langer te winkelen bij hen.
- Tenslotte, als de franchise een beleid had waarbij je daar verkochte goederen kon terugbrengen (wat in retail standaard niet zo is, behalve bij verkoop op afstand), dan zouden die voordelen bij de overgang van franchise naar zelfstandige winkel wel blijven bestaan. Maar cadeaubonnen worden altijd specifiek uitgesloten in zo'n beleid, dus ook dit zal geen optie zijn.