Ik gebruik Home Assistant om aan te sturen.
De DSMR add-on met een plugje in de RJ-poort van de meter en USB op het servertje.
Ik maak ook een berekening van wat alle verbruikers in huis gebruiken.
Je hebt gelijk dat alles "traag" reageert. 5 of 10 (?) seconden voor een nieuwe telegram uit de slimme meter, het berekenen van lopende gemiddelden (daar zit sowieso vertraging op), template sensors die niet elke seconde updaten omdat HA (naar mijn gevoel) over het laatste jaar hier strenger in is geworden.
Desondanks eindig ik op net iets te zonnige dagen waarbij ik niet alles kan opgebruiken, maar waar er voldoende naar de boiler kan met nooit meer dan 0,3kw dat ik terugstuur naar de grid. Dat wil ook zeggen dat die traagheid in de andere richting werkt en dat ik ongeveer 0,3kw afneem van de grid welke naar het verwarmen van de boiler gaat, terwijl ik dat niet wilde. Maar veel liever dat, dan 10kw of meer terug sturen naar de grid voor een aalmoes, om dan 's avonds tot de constatatie te komen dat het water niet voldoende is opgewarmt en dat de warmtepomp even kijkhard aan het werk moet.
En dan krijg je dit als code (waarbij brightness dus 1 keer moet gecallibreerd worden voor mijn specifieke SSR en bijhorende dimmer):
Code: Selecteer alles
automation:
- alias: Boiler weerstand dynamisch pv overschot
variables:
boiler: '{{ states("sensor.to_boiler_average") | float(0) }}'
brightness: >
{% set mapper = {
boiler < 100: 0,
350 <= boiler < 400: 67,
400 <= boiler < 450: 70,
450 <= boiler < 500: 72,
500 <= boiler < 550: 75,
550 <= boiler < 600: 80,
600 <= boiler < 650: 83,
(knip...)
2550 <= boiler < 2600: 184,
2600 <= boiler < 2700: 193,
2700 <= boiler < 2850: 203,
2850 <= boiler < 3000: 213,
3000 <= boiler < 3300: 235,
3300 <= boiler < 9999: 255
}%}
{{ mapper.get(True) }}
trigger:
- platform: state
entity_id: sensor.calculated_pv_vermogen
- platform: state
entity_id: sensor.to_boiler_average
# met de nodige conditions waaronder ik het wel of niet wens
action:
- service: light.turn_on
data:
entity_id: light.flush_dimmer_0_10v_boilerweerstand
brightness: "{{ brightness | int(0) }}"
mode: single
max_exceeded: silent
Onder 400watt stuur ik ook niet naar de boiler.
Een gemiddelde van wat ik naar de boiler wil sturen doe ik omdat wanneer de situatie wijzigt binnen de tijd dat er een nieuwe telegram van de meter komt, je met helemaal verkeerde waarden zit. En dan blijft het systeem ook echt jojo'n, en dan denk ik niet dat ik op 0,3kw blijf.
Op dit moment gebruik ik nog een Qubino Zwave dimmer, maar mijn dekking in de kelder is niet goed genoeg, dus er zitten 2 overbodige zwave pluggen in de muur om het signaal tot boven te krijgen. Zodra deze van Shelly beschikbaar is zal ik hem vervangen (en dus 1 keer opnieuw moeten callibreren):
https://www.shelly.com/en/products/shop ... -v-pm-gen3 - opgelet, deze doet het NIET:
https://www.shelly.com/en/products/shop ... 0-v-dimmer (ik heb er nog 2 liggen, iemand ?

)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.