Weerstand wasmachine aanpassen

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 48 keer
Provider

Bericht

Hallo,

Ik ben in het bezit van een industriele wasmachine. In de machine zit een weerstand van 3kW. In realiteit zie ik dat dit dan toch een 3.2kW verbruikt.
In de Spare parts catalogus staat ook vermeld dat er een 2kW weerstand bestaat voor deze machine. Ik heb geinformeerd naar de kost hiervan, maar deze lijkt niet meer gemaakt te worden (het is te zeggen, de weerstand heeft een specifieke plooi voor deze wasmachine). Ik zit dus vast met de 3kW weerstand...

Gezien het capaciteitstarief alsook het optimaliseren van het verbruik van zelf opgewekte elektriciteit had ik graag een "kleinere" weerstand gestoken. Dit plan valt nu wat in duigen.

Nu mijn vraag: bestaat er een component waarmee ik uiteindelijk de 3kW weerstand maar 2kW kan terugschroeven zodat ik toch de oorspronkelijke weerstand kan blijven gebruiken?

De weerstand ziet er als volgt uit:
Afbeelding
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 75 keer
Provider

Bericht

Ja, gemakkelijk, neen.

Je kan een sturing bouwen op basis van PWM of thyristoren.
Je kan ook een andere weerstand in serie plaatsen, maar dit zal een serieuze joekel moeten zijn.

maw, eenvoudig is het niet, anders had ik dit al gedaan met onze onderbouwboiler.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 116 keer
Provider

Bericht

Goedkoopste oplossing is er een diode tussen zetten, daarmee halveert het vermogen.
Hou er wel rekening mee dat het programma mogelijk in de problemen komt omdat het verwacht dat het water X graden bereikt na Y seconden. Als het verwarmingselement kleiner wordt zal dat langer duren en bestaat het risico dat de machine een fout detecteert. Geen idee of dat er effectief in zit; misschien werkt het probleemloos.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 85 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik heb het gedaan met de weerstand van onze boiler.

Ik kan straks thuis eens de juiste onderdelen (typenummers) opzoeken.
Je hebt een SSR en een dimmer nodig. Meer niet.
Ik dim mijn weerstand afhankelijk van de hoeveelheid stroom die ik naar 't straat zou terugsturen.
Alles tussen de -3000 en 0 gaat nu naar de weerstand ipv naar straat (mits mijn thuisbatterij vol is).

Installatie is slechts een kwestie van de 2 draden die naar de weerstand gaan te onderbreken. Al is dat op een boiler wel makkelijker dan IN de wasmachine. Of je moet eerst de draden naar buiten brengen, daar die 2 componenten zetten, en dan terug in de wasmachine gaan.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 48 keer
Provider

Bericht

SpecialK schreef: 13 sep 2024, 10:24 Hou er wel rekening mee dat het programma mogelijk in de problemen komt omdat het verwacht dat het water X graden bereikt na Y seconden. Als het verwarmingselement kleiner wordt zal dat langer duren en bestaat het risico dat de machine een fout detecteert. Geen idee of dat er effectief in zit; misschien werkt het probleemloos.
Is geen probleem voor deze wasmachine
ygeffens schreef: 13 sep 2024, 10:27 Installatie is slechts een kwestie van de 2 draden die naar de weerstand gaan te onderbreken. Al is dat op een boiler wel makkelijker dan IN de wasmachine. Of je moet eerst de draden naar buiten brengen, daar die 2 componenten zetten, en dan terug in de wasmachine gaan.
Je kan de draden bij deze wasmachine makkelijk bereiken. Dus dat vormt geen probleem.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 473 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Bericht

ygeffens schreef: 13 sep 2024, 10:27
Je hebt een SSR
wasda ?!?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 90 keer

Bericht

ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bericht

Schermafbeelding 2024-09-13 140638.png
Hier besteld:

LVS Verwarming BV
Flemingstraat 9
1704SL Heerhugowaard
Nederland
Solid state relais 40A, 0-10Vdc,0-5Vdc - potmeter - 0-20mA, 24-
380Vac, proportioneel | 51473

1 € 49,95 € 49,95

Voor vragen kunt u ons een email sturen: [email protected]
En voor dimming kan je dus een 0-10v dimmer gebruiken (die ik in mijn geval stuur afhankelijk van wat ik NIET naar het straat wil laten gaan) of je zet er een potmeter op die je vast instelt, waardoor je maar 2000 ipv 3000 watt gebruikt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Die schakeling wil ik wel eens zien. Waarom nog schakelen als je al dimt ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik schakel zelf niet. Dat doet die SSR. Als je die op 50% zet, gaat die 50% van de tijd aan en 50% uit.
En ja, uiteraard getest, en ik verbruik op dat moment 0...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Dus je dimt niet maar je schakelt met PWM.

J.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 75 keer
Provider

Bericht

Houd er wel rekening mee dat oplossingen zoals een diode in serie plaatsen, storingen op het net gaan geven, indien geen ontstoringscircuit voorziet.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bericht

Joe de Mannen schreef: 13 sep 2024, 13:16 Dus je dimt niet maar je schakelt met PWM.

J.
Ik wil je absoluut gelijk geven :-)

Ik ken niet genoeg van electronica om te weten wat de juiste terminologie is. Ik had me laten vertellen dat een SSR altijd 100% aan of 100% uit is, MAAR die doet dat binnen 1 sinus van de netfrequentie. Hierdoor meet je elektriciteitsmeter ook effectief dat je (als je dimt op 50%) maar 50% van het gevraagde vermogen hebt gebrukt. Zou je dimmen over verschillende keren dat je sinus door de 0 gaat dan meet je wel dat je 100% verbruikt.
Dus in voorbeeld 1: verbruik je 50% 50% 50% 50%
In voorbeeld 2: 100% 0% 100% 0%

En aangezien het de bedoeling is om effectief de "overtollige" stroom op te gebruik is voorbeeld 1 dus de enige goede oplossing.

Overtollig staat hier tussen quotes om hier niet de discussie te starten dat er nooit stroom "over" is.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

En met welke meting stuur je die schakeling ? ik heb dat plan ook, maar kom tot de conclusie dat echt op de watt precies niet kan omdat alle metingen en sturingen te traag zijn. Momenteel wordt hier een halve boiler geschakeld als er zonnestroom genoeg is, aan/uit dus.
J.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik gebruik Home Assistant om aan te sturen.
De DSMR add-on met een plugje in de RJ-poort van de meter en USB op het servertje.
Ik maak ook een berekening van wat alle verbruikers in huis gebruiken.

Je hebt gelijk dat alles "traag" reageert. 5 of 10 (?) seconden voor een nieuwe telegram uit de slimme meter, het berekenen van lopende gemiddelden (daar zit sowieso vertraging op), template sensors die niet elke seconde updaten omdat HA (naar mijn gevoel) over het laatste jaar hier strenger in is geworden.

Desondanks eindig ik op net iets te zonnige dagen waarbij ik niet alles kan opgebruiken, maar waar er voldoende naar de boiler kan met nooit meer dan 0,3kw dat ik terugstuur naar de grid. Dat wil ook zeggen dat die traagheid in de andere richting werkt en dat ik ongeveer 0,3kw afneem van de grid welke naar het verwarmen van de boiler gaat, terwijl ik dat niet wilde. Maar veel liever dat, dan 10kw of meer terug sturen naar de grid voor een aalmoes, om dan 's avonds tot de constatatie te komen dat het water niet voldoende is opgewarmt en dat de warmtepomp even kijkhard aan het werk moet.

En dan krijg je dit als code (waarbij brightness dus 1 keer moet gecallibreerd worden voor mijn specifieke SSR en bijhorende dimmer):

Code: Selecteer alles

automation:
  - alias: Boiler weerstand dynamisch pv overschot
    variables:
      boiler: '{{ states("sensor.to_boiler_average") | float(0) }}'
      brightness: >
        {% set mapper = {
        boiler < 100: 0,
        350 <= boiler < 400: 67,
        400 <= boiler < 450: 70,
        450 <= boiler < 500: 72,
        500 <= boiler < 550: 75,
        550 <= boiler < 600: 80,
        600 <= boiler < 650: 83,
(knip...)
        2550 <= boiler < 2600: 184,
        2600 <= boiler < 2700: 193,
        2700 <= boiler < 2850: 203,
        2850 <= boiler < 3000: 213,
        3000 <= boiler < 3300: 235,
        3300 <= boiler < 9999: 255
        }%}
        {{ mapper.get(True) }}
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: sensor.calculated_pv_vermogen
      - platform: state
        entity_id: sensor.to_boiler_average
# met de nodige conditions waaronder ik het wel of niet wens
    action:
      - service: light.turn_on
        data:
          entity_id: light.flush_dimmer_0_10v_boilerweerstand
          brightness: "{{ brightness | int(0) }}"
    mode: single
    max_exceeded: silent
Onder 400watt stuur ik ook niet naar de boiler.
Een gemiddelde van wat ik naar de boiler wil sturen doe ik omdat wanneer de situatie wijzigt binnen de tijd dat er een nieuwe telegram van de meter komt, je met helemaal verkeerde waarden zit. En dan blijft het systeem ook echt jojo'n, en dan denk ik niet dat ik op 0,3kw blijf.

Op dit moment gebruik ik nog een Qubino Zwave dimmer, maar mijn dekking in de kelder is niet goed genoeg, dus er zitten 2 overbodige zwave pluggen in de muur om het signaal tot boven te krijgen. Zodra deze van Shelly beschikbaar is zal ik hem vervangen (en dus 1 keer opnieuw moeten callibreren): https://www.shelly.com/en/products/shop ... -v-pm-gen3 - opgelet, deze doet het NIET: https://www.shelly.com/en/products/shop ... 0-v-dimmer (ik heb er nog 2 liggen, iemand ? :-) )
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 56 keer

Bericht

Dank je wel Yves, eindelijk begrijp ik hoe dit werkt. Maar waarom werkt de ene Shelly dimmer wel en de andere niet?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Het enige wat die die "het niet doet" niet heeft is de power meting. Die dan ook weer beperkt is in vermogen en neem dat maximum van 13A bij Shelly maar met een serieuse korrel zout.

Met de power meting zou je alles zelf-kalibrerend kunnen maken. Als 1000W over, dan dimmer omhoog tot de power meting 1000W aangeeft. Best wel wat marge inbouwen omwille van de vertraging van de sturing en de meting, maar in principe is het zo simpel.

J.

Toegevoegd na 30 minuten 48 seconden:
ygeffens schreef: 13 sep 2024, 12:13 Schermafbeelding 2024-09-13 140638.png

En voor dimming kan je dus een 0-10v dimmer gebruiken (die ik in mijn geval stuur afhankelijk van wat ik NIET naar het straat wil laten gaan) of je zet er een potmeter op die je vast instelt, waardoor je maar 2000 ipv 3000 watt gebruikt
Ik snap de toegevoegde waarde van dat relais niet. Zeker niet omdat je in- en uitgang met mekaar verbindt.

J.