Ik heb de Internet Box van Proximus Fiber vervangen door een pfsense router. Eenmaal ik de WAN VLAN20 heb getagged (zie
Je privérouter instellen) werkt Internet prima, maar heb ik nog issues met IPTV.
In de bijlage een overzicht van de setup.
Netflix via Pickx werkt prima, maar het beeld en geluid bij live TV kijken hapert om de 2 seconden.
Ik heb op de pfsense een IGMP proxy opgezet tussen WAN(VLAN20) en IPTV subnet, maar zonder succes.
Heeft iemand hier meer ervaring mee?
Proximus Fiber met pfsense router - IPTV haperingen
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 909 keer
- Bedankt: 3500 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Op de pagina waar je hierboven naar verwijst, staat uitdrukkelijk:probably1576 schreef: 13 sep 2024, 08:35 Ik heb de Internet Box van Proximus Fiber vervangen door een pfsense router. Eenmaal ik de WAN VLAN20 heb getagged (zie
Je privérouter instellen) werkt Internet prima, maar heb ik nog issues met IPTV.
Het moet je dus niet verbazen dat IPTV niet werktAfhankelijk van je type verbinding, kun je je b-box/Internet Box geheel of gedeeltelijk vervangen door een andere router.
Let op: TV Box, VoIP en Wi-Fi Booster werken niet achter je eigen router.

Om IPTV te doen werken op een eigen router, is méér nodig dan alleen VLAN20 te taggen op de WAN poort
De details vind je hier: Gebruik je eigen toestellen dan doorklikken naar: Specificaties voor de router/CPE
Jouw router moet dus aan de bovenstaande specificaties voldoen, in het bijzonder hoofdstuk 4 "Support of the Proximus TV Service", zoals:
- DHCPv4 Options spoofing (DHCP options Option 6/42/67/43 etc. moeten vanuit de WAN beschikbaar gesteld worden aan de TV decoder).
- bij voorkeur krijgen decoders een aparte DHCP range (via DHCP option 60 = "IPTV*").
- DHCPv6 Options spoofing (voor de toekomst).
- IGMP Snooping v3.
- Private IP ranges 172.28.40.0/21 en 172.28.48.0/21 moeten bereikbaar zijn vanuit de WAN.
- Multicast ranges 239.192.0.0/16 en 239.255.0.0/16 moeten bereikbaar zijn vanuit de WAN.
- QoS (DSCP classes CS4, CS3, AF22, 4, ...).
- enzovoort ...

Als uw router aan al deze eisen voldoet, dan zal Proximus TV probleemloos werken.
PS
Fritz!Boxen met OS 8.00 zullen hiervoor voorzien zijn (reeds te testen met de BETA 07.90-11xxxx).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 909 keer
- Bedankt: 3500 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ja, dat werkt perfect ...
- eerst moet je de Proximus Internetbox terug aansluiten (WAN poort op ONT).
- daarna in "My Proximus" het MAC adres van jouw pfsense router ingeven bij Bridge.
- pfsense router aansluiten op de LAN1/bridge poort van de InternetBox / pfsense router instellen op DHCP (geen VLAN).
- Proximus TV decoder(s) aansluiten op de 3 andere LAN poorten van de InternetBox.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.