Dus...
Ik ben een klein jaartje geleden omgeschakeld van mijn unifi APs, die al wat ouder werden, naar een cisco CBW-150AX.... en dat *s*****
ten eerste is het bereik wat minder, ten tweede heeft het wel een webinterface maar springt die random op andere IPs dan uitgedeeld/voorzien/managed/....
en de laatste tijd had ik wat vreemde wifi issues, tot er vandaag bepaalde toestellen iets hadden van nope, we kunnen niet meer verbinden.
na een reboot was dat blijkbaar opgelost dus (thank god voor poe switches), maar dat is voor mij zo'n beetje een brug te ver, en ik wil dat ding dus terug eruitgooien.
maar.... ik heb geen idee wat te kopen, dus, UBers, help?
mijn eisen zijn vrij eenvoudig, zou ik denken:
- wifi 6
- VLANs (1tje voor management, en dan andere voor de wifi netwerken zelf)
- meerdere netwerken mogelijk (gebruik er maar 3, dus dat is voldoende)
- webinterface om de instellingen te doen, *lokaal* op het device (dus geen software controller ergens in een cloud of whatever)
- betaalbaar
als ik duur zou gaan, zou ik, denk ik, ruckus nemen - maar dat is boven budget met 400+ eur / AP.
unifi valt af vanwege de software controller, mikrotik is een optie maar liever niet omdat ze nog steeds niets native hebben voor linux (winbox werkt wel, maar is eigenlijk een windows tool)
aruba kan ik het bos niet meer door de bomen zien (ooit een instant-on getest en dat was niet wat ik zocht, geen idee van de andere?)
tp-link heeft omada, maar ik denk ook lokaal? maar daar kan ik niet aanuit welke nu eigenlijk oude meuk is en wat nieuw is bij hun
...
als iemand advies heeft, graag
Wifi 6 APs MET webinterface
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 628 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik blijf een lichte fan van Edimax Pro.
Die units hebben zowel een onboard GUI als de optie om met controller te werken, en... drum roll... ze kunnen zelf controller spelen over hun soortgenoten, gewoon door de unit om te zetten van standalone naar controller, controller+ap, of client.
En de prijsklasse zou ongeveer die van Unifi moeten zijn.
https://www.edimax.com/edimax/merchandi ... ss_points/
Die units hebben zowel een onboard GUI als de optie om met controller te werken, en... drum roll... ze kunnen zelf controller spelen over hun soortgenoten, gewoon door de unit om te zetten van standalone naar controller, controller+ap, of client.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
- Bedankt: 473 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Hoe is hun software support? Ziet er interessant uit, maar als ze het toestel bvb maar een paar ondersteunen...?ITnetadmin schreef:Ik blijf een lichte fan van Edimax Pro.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 88 keer
Ik ben een tp-link omada gebruiker.
De (meeste) ap's (en andere hardware) hebben een config page maar voor meer dan 2 AP's zou ik sterk aanraden een hardware controller te gebruiken:
-OC200
-OC300
-ER7212PC als Omada 3-in-1 (router/poe/controller)
Klopt wel dat je moeilijk kan zien hoe oud iets is: soms voegen ze modellen toe, bestaande modellen krijgen echter ook updates met hardware revisies.
Er is geen policy hoelang ze iets ondersteunen voor zover ik kon vinden.
Gezien de kostprijs zou ik er ook niet wakker van liggen => gewoon set&forget voor 5 a 10 jaar.
En daarna kijk je voor een nieuw systeem, eventueel van een andere vendor.
De (meeste) ap's (en andere hardware) hebben een config page maar voor meer dan 2 AP's zou ik sterk aanraden een hardware controller te gebruiken:
-OC200
-OC300
-ER7212PC als Omada 3-in-1 (router/poe/controller)
Klopt wel dat je moeilijk kan zien hoe oud iets is: soms voegen ze modellen toe, bestaande modellen krijgen echter ook updates met hardware revisies.
Er is geen policy hoelang ze iets ondersteunen voor zover ik kon vinden.
Gezien de kostprijs zou ik er ook niet wakker van liggen => gewoon set&forget voor 5 a 10 jaar.
En daarna kijk je voor een nieuw systeem, eventueel van een andere vendor.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 628 keer
Goeie vraag, en ik weet niet of ik daar adequaat op kan antwoorden.
Ik heb geen grote bugs tegengekomen, en voor de rest update ik zo'n dingen zelden; if it ain't broke don't fix it.
Als je naar de model pagina gaat, zie je wel de download tab voor dat model.
De meeste firmware ziet er wel 2-3 jaar oud uit voor de recentere modellen (2021-2022), tot 7 jaar voor de oudere CAP300 (2018); dat kan eventueel een minpunt vormen.
Terzijde: het verschil tussen CAP, WAP, en IAP, is de form factor, die in de naam beschreven zit.
De C staat voor een Ceiling AP, de W voor Wall AP, de I voor built-in AP (die je in de muur inbouwt).
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 67 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Hier ook een tevreden omada gebruiker.
Waarom wil je geen lokale software controller? Dat maakt het net makkelijk qua configuratie imo.
Let wel op dat de API/RADIUS ondersteuning mogelijks uit de OC200 wordt gehaald (was een een reactie van TP-Link op hun forum).
Qua recente AP’s, in de tweakers pricewatch zie ke vanaf wanneer ze beschikbaar waren
Waarom wil je geen lokale software controller? Dat maakt het net makkelijk qua configuratie imo.
Let wel op dat de API/RADIUS ondersteuning mogelijks uit de OC200 wordt gehaald (was een een reactie van TP-Link op hun forum).
Qua recente AP’s, in de tweakers pricewatch zie ke vanaf wanneer ze beschikbaar waren
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
- Bedankt: 473 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Ik ben al een aantal zeer bizarre bugs tegengekomen met tp-link switches dat ik niet weet of ik die nog wil vertrouwen. YMMV, natuurlijk.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 462 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Je kan idd ook eens in de zalige hardware table op de OpenWRT website - waar je voorwaarde voor "MET webinterface" per definitie voldaan zal zijn - gaan snuisteren. Je kan daar ook filteren op specs etc, zeer handig, heb daarmee ook al eens een onbekende maar zeer geschikte AP gevonden, bv met specifieke chipsets voor driverondersteuning (Atheros ftw).
Nadeel: tabel is erg groot maar niet elk model is makkelijk te verkrijgen, zitten zelfs enkele dingen tussen die enkel op papier bestaan en voor wat voor reden dan ook nooit uitgebracht zijn.
Nadeel: tabel is erg groot maar niet elk model is makkelijk te verkrijgen, zitten zelfs enkele dingen tussen die enkel op papier bestaan en voor wat voor reden dan ook nooit uitgebracht zijn.