Hulp mesh(?) netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Wij hebben een smal maar redelijk lang huis met redelijk wat muren binnenin (binnenmaten gelijkvloers: +-6x22m, verdiep: +-6x13, zolder +-6x8).
De modem staat op het 1ste verdiep helemaal vooraan.
Ik maakte verder van een tp-link router een bedraad + draadloos access point, deze staat op het gelijkvloers, maar dan ongeveer 15m verder t.o.v. de router.
Het resultaat is eerder pover, daardoor speel ik nu met het idee om een mesh netwerk te plaatsen, maar hier ben ik helemaal niet in thuis. Ik zie prijzen van €50 tot een veelvoud hiervan.

Huidig bedraad netwerk: Pc's, Home Assistant NUC, tv salon, synology's
Huidig draadloos netwerk: Laptops, smartphones, Shelly's, 3x chromecast.

We streamen vooral draadloos (geen topkwaliteit, hoeft ook niet) en laptopgebruik is schoolwerk/youtube

Erg hoge wifi snelheden heb ik niet nodig, maar een dubbel netwerk zou wel leuk zijn omdat ik alles van Home Assistant wil scheiden van het reguliere netwerk.
Er zijn redelijk wat utp aansluitingen in huis (momenteel geen PoE switch)

Kunnen jullie wat aanraden?
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 58 keer
Te Koop forum

Bericht

Als je de bekabeling hebt: AP's bekabeld plaatsen. Zeker geen mesh ...
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer

Bericht

Waarom geen mesh?
Voorstel voor Ap's in mijn situatie?
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 95 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Mesh: De acces points staan draadloos in verbinding met elkaar. Dat is altijd inferieur tov een fysieke backbone.

Dat betekend daarom niet dat een zogenaamde kan en klare "mesh-set" zowiezo uitgesloten is. Ook deze kunnen vaak overweg met bekabeling en zijn wat instelvriendelijker voor wie plug-and-play zoekt.

Voorstel zeg je: het is maar wat je ervan verwacht inzake:
-uitbreidbaarheid (ap's, camera's, deurbel, deurslotopening, tuin,...)
-mogelijkheden (modem?, router?, graag poe?,...)
-instelmogelijkheden (plug-n-play <=> minitieus instelbaar, vlan's, guest networks, client isolation,...)
-performance en/of future-proof
-prijspunt

Ik zou zeggen kijk om te starten eens naar:
- semi professioneel maar betaalbaar: ubiquiti unifi of tp-link omada.
- plug en play: met de betere tp-link deco set (X50 als minimum) kan je - enkel voor standaard internet dan wel maar - al ver komen inzakke dekking voorzien
- netgear orbi en asus expertwifi kan je ook eens bekijken om te grasduinen maar ben ik minder in thuis :-)

Maar blijf zeker weg van losse repeaters of range-extenders. Ga voor 1 samenhorende set ofwel een uitbreidbaar systeem dat centraal gemanaged kan worden.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 282 keer
Bedankt: 537 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Bericht

Geen idee waarom mesh wordt afgeraden. Ik heb hier al jaren een FB staan waar bekabeld Fritzrepeaters 1200 aan hangen (1 per verdieping). Werkt perfect als ik rondloop.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bvandensteen
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Waarom MESH afraden? Hier ook al jarenlang een FB (4060)met twee FB Repeaters 6000 ook bekabeld, werkt als een trein.
Runne_Pil
Starter
Starter

Bericht

bvandensteen schreef: 11 sep 2024, 08:02 Waarom MESH afraden? Hier ook al jarenlang een FB (4060)met twee FB Repeaters 6000 ook bekabeld, werkt als een trein.
Daar zeg je het al 'bekabeld'. De hoofdzakelijke reden waarom een mesh-set wordt gebruikt is om internet te kunnen creëren op plaatsen waar een fysieke netwerkkabel trekken niet mogelijk is. Als je de set via een bedrade backbone verbindt heb je die problemen niet, want je troughput is het maximum. Er zijn sets die een zogeheten extra 'backhaul' hebben, daar wordt een extra band gebruikt voor de onderlinge communicatie van je nodes. In een oud huis kan het wel nog meevallen, maar in een nieuwbouwwoning is het vaak huilen met de pet op. De muren zijn vaak van supergewapend beton, en dan krijg je meestal ook geen verbinding. Daarom dat mensen die in een nieuwbouwwoning wonen soms zelfs last hebben van een slecht GSM signaal, puur door de laatste isolatienormen. De snelheid van je netwerk wordt vaak bepaald door de zwakste schakel. Daarmee wil ik zeggen; je mag dan nog een 10Gbit lijn in je huis binnen liggen hebben, als je switch maar fast ethernet ondersteund kun je nooit meer dan die 100Mbps halen.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Bericht

Is het niet zo dat je met aparte AP's meer isntelmogelijkheden hebt dan met een MESH systeem setup?
Ik dacht altijd dat aparte AP's voor de iet wat technischere mensen is, en dat MESH uitgevonden is al "huis-tuin-keuken" setup.

In mijn huis heb ik 2 aparte AP's hangen die power krijgen via POE-switch.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.5_5
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Een mesh systeem kan je vergelijken met losse ap's voor de gewone mens.

Beide kan je best bedraad aansluiten.
Lukt dit niet dan kunnen de betere mesh systeem een backhaul opzetten op een aparte frequentie om het WiFi verkeer zo min mogelijk te vertragen.

Ik heb bij de dochter een mesh systeem opgezet in een nieuwbouw.
Ik kon dus op de plaatsen waar ik een AP punt wilde plaatsen een netwerkkabel voorzien.

Het systeem werk zonder problemen.

Mvg
drive_a_legend
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Bericht

edwin.d schreef: 11 sep 2024, 15:48 Een mesh systeem kan je vergelijken met losse ap's voor de gewone mens.

ik heb een FB met 4 keer een fritzrepeater 1200AX. Deze zijn allemaal bedraad aangesloten (FB->switch->AP1/2/3/4).
In de UI van de FB staat meestal overal het mesh symbool, maar soms verdwijnt het bij een of meerdere AP (met de boodschap 'klaar voor mesh').

Deze week installeerde ik een nieuwe FB. De AP opnieuw ook allemaal bedraad aangesloten, zonder activatie van mesh. Alles werkte goed. Om het 'nog beter' te maken, was ik even bezig om de mesh weer te kunnen activeren (moest via omweg omdat er een switch tussen zit - eerst weer draadloos aansluiten, mest activeren, dan weer van wifibridge naar LAN-AP.) - ganse avond dropouts en gefrustreerde tieners.

Mijn vraag : is er een voordeel aan 'mesh' bij een FritzBoxsysteem als al de access points toch bedraad zijn?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 494 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

drive_a_legend schreef: 4 maanden geleden Mijn vraag : is er een voordeel aan 'mesh' bij een FritzBoxsysteem als al de access points toch bedraad zijn?
Ik heb die vraag hier enkele maanden ook gesteld.
Het heeft voordelen, ik zoek de post terug.

Gevonden:
viewtopic.php?p=993899#p993899
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 255 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

De DECO- mesh systemen van TP- Link zijn i.m.o. een echte aanrader. En met zelfs een mengeling van verschillende DECO-types kan je zonder probleem een wired backhaul creëren.

Je hebt ook allerhande prijsklassen en ze werken feilloos met een app die uitermate gebruiksvriendelijk is en je stap per stap met beeldmateriaal door de installatieprocedure leidt.

Ook aangeraden aan collega's en familie en alleen ... postieve feedback.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1473 keer
Bedankt: 1296 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Tp link deco werkt hier ook perfect. Vraagje hoe kan je de tweede Deco link toch bedraad aansluiten? Standaard maakt hij een wifi link (die trouwens wel goed werkt).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

In principe, maar niet altijd mogelijk gezien structuur / constellatie van woningen: LAN- poort main en sat verbinden met ehternet kabel.

Bij deze alternatieven gezien voorgaande niet altijd realiseerbaar is zoals bi mij: https://deco-mesh.net/tp-link-deco-ethe ... must-know/

Mijn opstelling: TN-modem (CV8560E) ----- ethernet naar TP-Link switch (unmanaged) en main Deco (in de gang beneden) en satteliet (bevindt zich op 1° verdieping) aangesloten met ethernet kabel op deze switch.
Nooit: bv. main op modem en sat op switch of vice versa.

Ik haal met TN - indien geen problemen met de modem - snelheden tot 940 Mbps down en 39 up.

Ik heb al ervaring met heel wat merken zoals Netgear (echt zeer inferieur tgo. TP-Link in alle opzichten), Cisco, Linksys maar TP-Link steekt er nu éénmaal met kop en schouder mijlenver boven uit.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer

Bericht

edwin.d schreef: 11 sep 2024, 15:48 Een mesh systeem kan je vergelijken met losse ap's voor de gewone mens.

Als je ze bedraad aansluit dan is het volgens mij geen mesh systeem meer.

Mesh slaat net op een aantal AP's die onderling wireless verbonden zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bij een Mesh-systeem is er toch mogelijk om een wired (via netwerkkabel) of wireless (via wifi) backhaul op te zetten ... Ik denk dat je zelfs bij alle mesh-systemen de keuze hebt tussen beiden met evidente voordelen van een ethernet backaul (meer stabiele verbinding en lagere latency).
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 50 keer

Bericht

NIet van grote kennis terzake gestoord, denk ik dit niet correct is.

Stel:
Je kan een accespoint (kamer B) wired aan uw router (kamer A) hangen. Dat AP hangt in Mesh aan je netwerk.
Een andere repeater hangt in kamer C. Je loopt rond in huis met je client (je smartphone voor m'n part).

Je client gaat van kamer B naar kamer C en de connectie wordt centraal geregeld via de meshmaster.

En dat zal altijd beter gaan dan in een situatie waar je dezelfde setup hebt in een "niet meshed" netwerk. In dat geval gaat je client van kamer A naar C en de connectie en de verderzetting waar hij mee bezig was, moet ie maar zelf negociëren met het netwerk.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Een mesh netwerk is (in tegenstelling tot een hub & spoke netwerk) een netwerk waarbij de nodes onderling met elkaar verbinden. In het geval van WiFi, dat de APs onderling draadloos met elkaar kunnen verbinden.
Heb je drie APs en verbinden die onderling draadloos met elkaar, dan heb je een mesh netwerk.
Sluit je APs bedraad aan, dan heb je een hub & spoke netwerk.

Totdaar de mooie theorie..

Bedrijven gooien graag met de term "Mesh", want dat is hip, maar het matcht niet altijd met de theorie.
Zo zie ik bij AVM dat je via het "Mesh-overzicht" volgende kan:
Beheer eenvoudig alle aangesloten apparaten in en start updates centraal op de FRITZ!Box
Dit staat volledig los van de term "Mesh". Het is een centrale omgeving waar je al je APs kan beheren, maar dit staat los van "Mesh" of "Hub and spoke".

Waar de term "Mesh" nog graag voor gebruikt wordt, is dat "je clients altijd overal de beste verbinding hebben en verbinden met het beste apparaat in huis".
Ook dit heeft niets met "Mesh" te maken, roamen van WiFi clients is ALTIJD een beslissing van de client.
Een centraal beheerde omgeving kan de client wel helpen in zijn keuze om naar de beste AP te gaan:
-belangrijk dat alle security settings en SSIDs hetzelfde staan, dat kan vanuit die centrale omgeving goed geregeld worden
-aantal clients per AP beperken vanuit de centrale omgeving
-802.11k, 802.11r en 802.11v om de client sneller te helpen roamen naar een ander AP
-(minder) hard(er) uitzenden per AP zodat twee APs elkaar niet te hard overlappen/overal dekking is, kan centraal geregeld worden
.. maar dat heeft dus niets met Mesh te maken, eerder makkelijker te regelen in een centraal configureerbare omgeving.

Fabrikanten die te pas en te onpas strooien met de term "mesh", maakt het er niet gemakkelijker op voor de consument. Bij fabrikant A krijg je voor je "mesh" iets heel anders dan bij fabrikant B.