Hulp mesh(?) netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Wij hebben een smal maar redelijk lang huis met redelijk wat muren binnenin (binnenmaten gelijkvloers: +-6x22m, verdiep: +-6x13, zolder +-6x8).
De modem staat op het 1ste verdiep helemaal vooraan.
Ik maakte verder van een tp-link router een bedraad + draadloos access point, deze staat op het gelijkvloers, maar dan ongeveer 15m verder t.o.v. de router.
Het resultaat is eerder pover, daardoor speel ik nu met het idee om een mesh netwerk te plaatsen, maar hier ben ik helemaal niet in thuis. Ik zie prijzen van €50 tot een veelvoud hiervan.

Huidig bedraad netwerk: Pc's, Home Assistant NUC, tv salon, synology's
Huidig draadloos netwerk: Laptops, smartphones, Shelly's, 3x chromecast.

We streamen vooral draadloos (geen topkwaliteit, hoeft ook niet) en laptopgebruik is schoolwerk/youtube

Erg hoge wifi snelheden heb ik niet nodig, maar een dubbel netwerk zou wel leuk zijn omdat ik alles van Home Assistant wil scheiden van het reguliere netwerk.
Er zijn redelijk wat utp aansluitingen in huis (momenteel geen PoE switch)

Kunnen jullie wat aanraden?
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 56 keer

Bericht

Als je de bekabeling hebt: AP's bekabeld plaatsen. Zeker geen mesh ...
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Waarom geen mesh?
Voorstel voor Ap's in mijn situatie?
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 88 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Mesh: De acces points staan draadloos in verbinding met elkaar. Dat is altijd inferieur tov een fysieke backbone.

Dat betekend daarom niet dat een zogenaamde kan en klare "mesh-set" zowiezo uitgesloten is. Ook deze kunnen vaak overweg met bekabeling en zijn wat instelvriendelijker voor wie plug-and-play zoekt.

Voorstel zeg je: het is maar wat je ervan verwacht inzake:
-uitbreidbaarheid (ap's, camera's, deurbel, deurslotopening, tuin,...)
-mogelijkheden (modem?, router?, graag poe?,...)
-instelmogelijkheden (plug-n-play <=> minitieus instelbaar, vlan's, guest networks, client isolation,...)
-performance en/of future-proof
-prijspunt

Ik zou zeggen kijk om te starten eens naar:
- semi professioneel maar betaalbaar: ubiquiti unifi of tp-link omada.
- plug en play: met de betere tp-link deco set (X50 als minimum) kan je - enkel voor standaard internet dan wel maar - al ver komen inzakke dekking voorzien
- netgear orbi en asus expertwifi kan je ook eens bekijken om te grasduinen maar ben ik minder in thuis :-)

Maar blijf zeker weg van losse repeaters of range-extenders. Ga voor 1 samenhorende set ofwel een uitbreidbaar systeem dat centraal gemanaged kan worden.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 481 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Geen idee waarom mesh wordt afgeraden. Ik heb hier al jaren een FB staan waar bekabeld Fritzrepeaters 1200 aan hangen (1 per verdieping). Werkt perfect als ik rondloop.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bvandensteen
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Waarom MESH afraden? Hier ook al jarenlang een FB (4060)met twee FB Repeaters 6000 ook bekabeld, werkt als een trein.
Runne_Pil
Starter
Starter

Bericht

bvandensteen schreef: 3 weken geleden Waarom MESH afraden? Hier ook al jarenlang een FB (4060)met twee FB Repeaters 6000 ook bekabeld, werkt als een trein.
Daar zeg je het al 'bekabeld'. De hoofdzakelijke reden waarom een mesh-set wordt gebruikt is om internet te kunnen creëren op plaatsen waar een fysieke netwerkkabel trekken niet mogelijk is. Als je de set via een bedrade backbone verbindt heb je die problemen niet, want je troughput is het maximum. Er zijn sets die een zogeheten extra 'backhaul' hebben, daar wordt een extra band gebruikt voor de onderlinge communicatie van je nodes. In een oud huis kan het wel nog meevallen, maar in een nieuwbouwwoning is het vaak huilen met de pet op. De muren zijn vaak van supergewapend beton, en dan krijg je meestal ook geen verbinding. Daarom dat mensen die in een nieuwbouwwoning wonen soms zelfs last hebben van een slecht GSM signaal, puur door de laatste isolatienormen. De snelheid van je netwerk wordt vaak bepaald door de zwakste schakel. Daarmee wil ik zeggen; je mag dan nog een 10Gbit lijn in je huis binnen liggen hebben, als je switch maar fast ethernet ondersteund kun je nooit meer dan die 100Mbps halen.
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 76 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Is het niet zo dat je met aparte AP's meer isntelmogelijkheden hebt dan met een MESH systeem setup?
Ik dacht altijd dat aparte AP's voor de iet wat technischere mensen is, en dat MESH uitgevonden is al "huis-tuin-keuken" setup.

In mijn huis heb ik 2 aparte AP's hangen die power krijgen via POE-switch.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 21 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Een mesh systeem kan je vergelijken met losse ap's voor de gewone mens.

Beide kan je best bedraad aansluiten.
Lukt dit niet dan kunnen de betere mesh systeem een backhaul opzetten op een aparte frequentie om het WiFi verkeer zo min mogelijk te vertragen.

Ik heb bij de dochter een mesh systeem opgezet in een nieuwbouw.
Ik kon dus op de plaatsen waar ik een AP punt wilde plaatsen een netwerkkabel voorzien.

Het systeem werk zonder problemen.

Mvg