Minimum info/template voor een openingspost

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Is het misschien een idee om in de technische subforums een soort van template en/of minimum info verplichting te voorzien?

Ik zie de laatste tijd (opening) posts opduiken (ik ga bewust niet linken) waarvan ik denk: "Heb je de search functie al eens gebruikt? Heb je zelf al eens exact diezelfde vraag ingetikt op google?"

Volgens mij zouden een template, minimum verplichte info of zelfs een addon die voor het plaatsen al eens zelf zoekt in het forum met relevante posts hier wel soelaas kunnen bieden.

Ofwel ben ik ne "zeurende oude mens" aan 't worden, dat kan ook.. :-D
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 473 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Bericht

Dat laatste zeker :)
Maar dit is een euvel dat je op veel fora tegenkomt, 'heb je al op dit forum gezocht' maar als er dan iemand reageert op een 'te' oud topic is't ook weer niet goed.
Als je dat echt wil, kan je eigenlijk alleen nog maar over 'nieuwe' onderwerpen praten, wat je forum per definitie doet doodbloeden.

Bij een topic met te weinig info wordt er toch gewoon naar gevraagd, als de topicstarter het dan niet geeft, valt het sowieso stil.

just my 2cts.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
Bedankt: 512 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Bericht

Goedbedoelde poging die weinig op zal leveren omdat het elders ook niet werkt.

Je kan een tekst (bovenaan topic) voorzien waarbij er gewezen wordt op de mogelijkheden zoals google, zoekfunctie,... maar na een tijd leest niemand dat nog en neemt het alleen nutteloos plaats in. Dat bestaat ook op diverse fora maar ik merk dat je het al snel niet meer leest ook al staat het in het rood en flikkert het in alle LGBTQ+ kleurenbogen. Tijdens kerstmis kan het wel wat toevoegen aan de sfeer :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 656 keer

Bericht

Joe de Mannen schreef: 04 sep 2024, 11:47 Maar dit is een euvel dat je op veel fora tegenkomt, 'heb je al op dit forum gezocht' maar als er dan iemand reageert op een 'te' oud topic is't ook weer niet goed.
Dat wou ik net ook aanhalen.
Oude posts necroen werkt alvast harder op mijn zenuwen dan de vraag herhalen (is wel persoonlijk).
Bovendien kan je in bepaalde gevallen er niet meer vanuit gaan dat oudere informatie nog accuraat is.
Denk aan de "hoe krijg ik een modem only bij telenet" posts van jaren geleden, bv.

Recentere posts herhalen (bv in het laatste jaar), da's al anders.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 811 keer
Bedankt: 531 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Op discourse zie je terwijl je je post aan het opstellen bent automatisch posts langs de zijkant die mogelijks over hetzelfde gaan.

Misschien bestaat er een phpbb plugin die hetzelfde kan?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

@devilkin: daar refereerde ik naar idd

Wat betreft oudere posts die mogelijk niet meer accuraat zijn, daar heb ik echt geen issue mee.

Maar vragen genre ‘welke modems kan je krijgen bij telenet’ of ‘kan ik met een 30w lader mijn gsm laden?’

Google it please..
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1470 keer
Bedankt: 1289 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Er bestaat wel een extensie maar die toont de gelijkaardige Topics pas na het posten. Niettemin potentieel al een hulp. https://www.phpbb.com/customise/db/exte ... ar_topics/
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 31 keer

Bericht

Tsja, op tweakers zie ik zo'n systeem bij de afdeling desktop koop advies; men benadrukt het belang van het volgen van een template, maar telkens weer doen mensen dat niet, al dan niet met flauwe excuses waarmee ze een zekere luiheid proberen te verdoezelen.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
Bedankt: 512 keer
Te Koop forum

Bericht

Inderdaad, je krijgt dan een hoop gedoe over de template ipv gewoon posts. Mensen zijn lui en een template gaat dat niet oplossen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Provider

Bericht

tsja, slotje erop dan (harder modereren)