We hebben net in ons appartement alle elektriciteitskabels en UTP-kabels doen herleggen (elektriciteit was volgens de normen van de jaren '60 gelegd). Schematisch kunnen we het nu als volgt voorstellen.
bbox3 ---------UTP van enkele meters-------- switch van 10-tal poorten ---------10 UTP naar de verschillende kamers--------- per kamer: PC, proximus TV en eventueel een wifi AP
Alle kabels zijn cat5e of hoger
Nu is het de bedoeling om op de switch zowel UTP-kabels naar de kamers te voorzien voor de computers en wifi-coverage (AP's), alsook om hier proximus TV decoders op aan te sluiten (wired). Er zit namelijk een UTP-kabel op elke plaats waar een TV komt.
Mijn VDSL2-lijn is iets van een 100 Mbit down, 25 Mbit up van Proximus.
Enkele vragen:
- Ik weet dat ik in principe een switch nodig heb met IGMP snooping om proximus TV te doen werken. Maar moet ik daar dan nog configuratie op verrichten? Enige ervaring mee? Ik las hier al een aantal topics over op dit forum maar ik moet toegeven dat het voor mij wat Chinees klinkt
- Kunnen jullie me een switch aanraden, idealiter met eigen ervaring dat het werkt met proximus tv? Deze zou best ook POE moeten voorzien voor de 2 wifi AP's
- Klopt het nog steeds dat er max 3 proximus TV decoders kunnen aangesloten worden op één adres? Indien wel, zou ik op een 4e TV kunnen proximus TV krijgen via chromecast, lijkt me. Of zijn er andere opties?
Dank bij voorbaat voor alle hulp!
Toegevoegd na 23 uren 32 minuten 38 seconden:
@technieker @philippe_d enig idee?
Advies netwerk opstelling in combi met proximus TV
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 57 keer
Als ik nog goed herinner heb ik hier destijds gewoon een goedkope switch gebruikt zonder enige configuratie.
Wil je een eigen router gebruiken of enkel access points plaatsen? Indien het tweede zal de goedkoopste POE switch wel werken.
Indien je eigen router wil gebruiken ipv proximus router moet je met een switch werken die vlan tagging ondersteund.
Geen idee ivm limiet decoders, je zou inderdaad via chromecast kunnen doen. Voor zover ik weet heeft proximus nog geen app voor android TV (mogelijk omdat dit concurrentie geeft met hun Android TV box).
Wil je een eigen router gebruiken of enkel access points plaatsen? Indien het tweede zal de goedkoopste POE switch wel werken.
Indien je eigen router wil gebruiken ipv proximus router moet je met een switch werken die vlan tagging ondersteund.
Geen idee ivm limiet decoders, je zou inderdaad via chromecast kunnen doen. Voor zover ik weet heeft proximus nog geen app voor android TV (mogelijk omdat dit concurrentie geeft met hun Android TV box).
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 2 keer
Mijd overigens de unmanaged switches van TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), deze zouden IGMP snooping ondersteunen, maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de TV streams.