Arabisch op school een goed idee?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 503 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven neemt dit schooljaar Arabisch op in het lessenpakket voor het 6e middelbaar moderne talen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/29 ... derne-tal/

"Een groep leerlingen heeft het Arabisch als moedertaal"

Zit ik toch een beetje met de vraag wat is het nut hiervan?

Wat is jullie idee hierover? Geen racisme please..
je répète.. Jean a de longues moustaches
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 111 keer

Bericht

Los van de landstalen die logischerwijs nuttig kunnen zijn voor een job en/of sociale contacten kun je op school ook Latijn of Spaans kiezen. Arabisch is op zich geen gekke keuze en kan zeker een meerwaarde beteken.

Je moet je voorstellen dat er veel jeugd is van een 2e en 3e generatie die het wel een klein beetje spreekt of misschien schrijft maar eigenlijk nooit echt fatsoenlijk heeft geleerd.
Net als dat je wel Frans kunt spreken met familie maar het blijft wel goed om wat regels en grammatica te leren.

In de zin richting werk kan het zeker een meerwaarde zijn als je toch al feeling hebt met een taal om die dan te kunnen kiezen op school om je daar verder wat in te professionaliseren.

Voor mensen die daar bezwaar tegen hebben: het gaat om een taal, niet om godsdienst of overtuigingen. Ik zie er geen kwaad in. Als een school Spaans, Italiaans of Mandarijns zou aanbieden zou het de pers niet halen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
Bedankt: 205 keer

Bericht

Bestaat er een soort "Mandarijn" Arabisch ook, zodat meteen de praktische gebruikskans ervan toeneemt?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 327 keer
Bedankt: 504 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Talenkennis is een goede zaak en was lang één van onze troeven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Trouwens: als je een andere taal leert en deze vergelijkt met het Nederlands, dan zie je pas hoe onlogisch Nederlands eigenlijk in elkaar zit en waarom mensen met een andere moedertaal zoveel moeite hebben met onze zinsbouw of ‘de’ en ‘het’. DT regels ook zoiets.

Kijk bijvoorbeeld naar Frans, Engels, Spaans, Italiaans en je zult herkennen hoe lastig Nederlands en Duits is.

Ook wat die directeur in het persbericht zegt, dat ze mensen willen prikkelen met een andere taal en opbouw, op zich kan dat interessant zijn als je die richting van talen hebt gekozen.

Een aardig bij-effect kan zijn dat het ook wel voor wat erkenning kan zorgen. Als je bijvoorbeeld ziet dat ze in de VS ook Spaans geven (logisch dat is naast Engels een veel gesproken taal).. of mensen het nu leuk vinden of niet, in Europa is Arabisch ook een veel gesproken taal. Je kunt dat wel negeren omdat je niet zo’n klik of aansluiting hebt met iemand anders maar daarmee ga je natuurlijk een eventueel probleem ook niet oplossen. Ik vermoed dat als je 3 woordjes van een andere taal spreekt dat het een glimlach op mensen hun gezicht zal toveren en ze misschien iets dichter tot elkaar komen. Een beetje gemoedelijkheid en verdraagzaamheid naar elkaar kan geen kwaad natuurlijk.
Kun
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Met 1h/week zal je waarschijnlijk nooit A2 halen. Dus vrij nutteloos.
ISP+TV: TN
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ptoeneigh schreef: 4 maanden geledenArabisch is op zich geen gekke keuze en kan zeker een meerwaarde beteken.
Maar is het niet enkel de Marokkaanse gemeenschap die Arabisch spreekt?
Ik sprak vroeger met een Marokkaanse tuinman op m'n bus (man is al enkele jaren met pensioen nu) en die zijn kinderen gingen elke zaterdag naar de islamschool in Antwerpen.
Dus de taal niet of amper schrijven of spreken?
Ptoeneigh schreef: 4 maanden geledenAls je bijvoorbeeld ziet dat ze in de VS ook Spaans geven (logisch dat is naast Engels een veel gesproken taal)..
Met 42 miljoen Spaans sprekenden volledig te begrijpen natuurlijk.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Petrikske schreef: 4 maanden geleden
Ptoeneigh schreef: 4 maanden geledenArabisch is op zich geen gekke keuze en kan zeker een meerwaarde beteken.
Maar is het niet enkel de Marokkaanse gemeenschap die Arabisch spreekt?
Ik sprak vroeger met een Marokkaanse tuinman op m'n bus (man is al enkele jaren met pensioen nu) en die zijn kinderen gingen elke zaterdag naar de islamschool in Antwerpen.
Dus de taal niet of amper schrijven of spreken?
Ik herinner me van 30 jaar geleden al dat kinderen van toen de eerste generatie (Marokkanen) naar de Arabische les gingen. Nu tegenwoordig kan dat ook via avondschool of een cursus.

Maar inderdaad wat ik aanhaalde, en dan in algemene zin, heel veel kinderen van anderstalige of meertalige ouders (bijvoorbeeld de Turkse, Marokkaanse, Italiaanse of Spaanstalige gemeenschappen, oorspronkelijk arbeidsmigranten) spreken die ’vreemde’ taal vaak maar heel basic, puur voor de communicatie met ouders of familie, een beperkte woordenschat dus. Je hebt dan vaak nog gradaties van veel kunnen verstaan of begrijpen, eventueel wat kunnen lezen, maar zelf spreken of schrijven is al een stuk lastiger of beperkter, vaak alleen voor informele praktische zaken maar zeker niet geschikt voor fatsoenlijke communicatie. Beetje vergelijkbaar met ons “school Frans”.

Buitenstaanders denken dat iedereen in Vlaanderen ook goed Frans spreekt (want ze leren dat van kinds af aan al denkt men) maar uiteindelijk zal het afhangen van je omgeving hoeveel je die taal kunt oefenen en leren aanvoelen.

En zo is dat ook bij mensen die hier geboren zijn maar waarvan de ouders anderstalig zijn. Misschien kun je het aan ze zien of hoor je ze een andere taal spreken maar het niveau is vaak zo slecht dat ze in het land waar ze op familiebezoek gaan meteen als ‘buitenlander’ worden gezien. De ironie ja! ;-)

In Turkije bijvoorbeeld noemen ze iedereen “Duitser” om aan te duiden dat het eigenlijk (rijke) toeristen zijn die niet native Turks spreken. Maakt niet uit dat je een Turks paspoort hebt of hoe je er uit ziet: je hebt een accent dus je bent een Duitser :-)
In Marokko het zelfde verhaal, dezelfde jeugd die hier vaak opvalt, valt daar ook op als ze op vakantie zijn. Gelukkig is Frans daar wel goed gesproken naast een eigen dialect zoals Berbers dus heb je dat probleem wat minder.

Nu goed, on topic: Arabisch. Stel je kunt eens een stage of werkervaring opdoen 1 van de rijkere oliestaten, het zal hard werken zijn maar een paar woorden Arabisch gaan altijd voor wat sympathie zorgen ook al zal op die niveaus Engels ook wel de eerste of tweede taal zijn.

Als je jong bent leer je nog heel makkelijk een andere taal, zodra je de 30 40 gepasseerd bent is dat al moeilijker.
Het is toch best tof dat ze dat doen en dat ook Belgen die daar anders wellicht nooit mee in aanraking komen eens wat kennis kunnen opdoen van taal en de logica daarachter.
Laatst gewijzigd door Ptoeneigh 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Goeie post Ptoeneigh ,bedankt.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Kun schreef: 4 maanden geleden Met 1h/week zal je waarschijnlijk nooit A2 halen. Dus vrij nutteloos.
Nee inderdaad zoals ik het lees op VRT en HLN is dit puur om voeling te krijgen met hoe zo’n taal werkt en opgebouwd is en moet je inderdaad niet verwachten dat je jezelf daarmee gaat redden. Het idee om die connectie te maken in je hoofd daar valt iets voor te zeggen, gelet op de studiekeuze natuurlijk.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 509 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Een extra taal is altijd nuttig. Met NL zal je niet ver lopen in de wereld (B, NL, Suriname, ABC eilanden, Indonesie...), met Frans, Engels en Duits ga je al een eind verder en wil je verder uitbreiden dan is Spaans, Chinees en Arabisch meegenomen.
Je kan nooit te veel talen kennen, al was het om op vakantie goeie morgen, goede avond, bedankt te kunnen zeggen.
In Dubai kwam "shkran" goed van pas :-D
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Een beetje interesse tonen in de taal kan inderdaad veel deuren openen, ik doe dat ook altijd op reis. Leer enkele eenvoudige dingen zoals een begroeting, bedankt, enz... en je krijgt veel rapper dingen gedaan.

Net zoals wij moeite hebben om verschillen bij andere rassen te herkennen is dat omgekeerd ook het geval, een witte blonde is daarom al snel een Duitser :)

En ja, een andere taal leren geeft je extra inzicht in taalstructuren en waarom mensen fouten maken bvb in het Nederlands. Engels is om meerdere redenen een wereldtaal maar het feit dat je met 100 woorden al veel kan zeggen, speelt zeker ook een rol.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 161 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Het gaat dan ook om een richting talen. Op zich geen gek idee van een taal toe te voegen. Latijn is wel een richting op zich...
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 524 keer
Recent bedankt: 18 keer

Bericht

Het zou een goed idee zijn om sowieso talen die door grote bevolkingsgroepen gesproken worden toe te voegen als optie.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 490 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Vrijheid van onderwijs. De Yeshivas in Antwerpen - erkend en gesubsidieerd - geven ook Jiddisch of Hebreeuws. Dat is perfect ok.

Zolang de eindtermen gehaald worden, dus ook de normen inzake kennis van het Nederlands, Engels, etc, is er geen probleem. Gelet dat het hier over het HDC in Leuven gaat, zullen eindtermen wel geen probleem zijn. Van de Yeshivas weten we dat het ook in orde is. Voor gemeenschapsscholen is het misschien eerder een aandachtspunt.

Ik ben iig voorstander van bv een update van talenvereisten, zo lijkt de nood aan Frans mij minder noodzakelijk dan vroeger en kan dat gereduceerd worden tot 1- of 2-uurs vak, terwijl Engels best nog wat meer aandacht zou mogen krijgen, evenals andere talen die veel gesproken worden in Vlaanderen.
bvhaute
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Bericht

Ieder zijn gedacht natuurlijk, maar ik zou aandacht besteden aan alle talen die in Belgiê veel gesproken worden. Een subtiel maar veelzeggend detail ...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 203 keer
Bedankt: 649 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Als ze de leerlingen "een nuttige taal die niet westers is" wilden bijbrengen, hadden ze mss beter voor Japans of Koreaans gekozen.
Chinees lijkt me te ingewikkeld (zeker qua karakters) om op 1 jaartje iets nuttig van te leren, en met Arabisch nodigen ze uiteraard het gezaag uit.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1462 keer
Bedankt: 1256 keer
Recent bedankt: 25 keer

Bericht

CCatalyst schreef: 4 maanden geleden
Ik ben iig voorstander van bv een update van talenvereisten, zo lijkt de nood aan Frans mij minder noodzakelijk dan vroeger en kan dat gereduceerd worden tot 1- of 2-uurs vak, terwijl Engels best nog wat meer aandacht zou mogen krijgen, evenals andere talen die veel gesproken worden in Vlaanderen.
Kennis van Frans is essentieel in België. Wij zoeken altijd tweetaligen nl-fr (begrijpen niet noodzakelijk spreken) op mijn werk in Brussel en de jammerlijke vaststelling is dat de kennis van de tweede landstaal sterk achteruit is gegaan.

Frans op de werkvloer blijft volgens mij gewoon heel belangrijk.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Wij wonen in de grensstreek, en bij ons is de voertaal gewoon Engels hoor. Ook de Franstaligen spreken Engels. Dat Frans/Nederlands is waarschijnlijk vooral een Brussels dingetje...
Maar ook het Arabisch heeft naast het Latijn een rijke geschiedenis en een bloei van de wetenschap veroorzaakt. Dus lijkt me iig geen slechte keuze. Ook naar toekomst potentieel toe.
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

Ik denk niet dat het enkel een Brussels dingetje is. Misschien heeft het feit dat we veel met de overheid werken er ook wel iets mee te maken.

Brussel draagt trouwens voor zo'n 19 pct bij aan het bbp van België. Heel veel Vlamingen werken in Brussel. Dus zelfs al is het een Brussels dingetje dan nog is het iets heel belangrijk, denk ik.

Werk je toevallig niet in een International? Dat zou het Engels ook kunnen verklaren.
kurtcockaert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Bericht

Ik ken veel jongeren die zich niet eens in het Frans kunnen redden. Duits nog erger. Dat ze daar eerst eens meer focus op leggen. Van Arabisch op school denk ik dus absoluut het mijne ...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Goztow schreef: 4 maanden geleden Werk je toevallig niet in een International? Dat zou het Engels ook kunnen verklaren.
Thoh, we hebben een paar vestigingen wereldwijd, maar de hoofdzetel is hier. Maar heeft volgens mij ook met de sector te maken.
In de technologiesector is de hoofdtaal hoofdzakelijk Engels.
kurtcockaert schreef: 4 maanden geleden Ik ken veel jongeren die zich niet eens in het Frans kunnen redden. Duits nog erger. Dat ze daar eerst eens meer focus op leggen. Van Arabisch op school denk ik dus absoluut het mijne ...
We spreken over een talen richting. Ik veronderstel dat Duits, Frans en Engels sowieso wel tot hun vocabulaire blijven behoren.
Als ik voor mezelf spreek, Nederlands = moedertaal, Engels = vlot, Frans = cava, Duits = noties. Ik zou liever een andere taal bijnemen om noties van te hebben, dan me nog verdiepen in één van deze die ik al mee heb. Ik denk dat je meer bent met een gesprek in het Arabisch deels te kunnen meepikken, dan vlotter Duits te spreken bijvoorbeeld. Maar dat zal wel persoonlijk zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Frans is in België nog altijd belangrijk en dat zal ook zo blijven tenzij we de Walen uitmoorden en Frankrijk verplaatsen als buurland. Merk ook op dat heel wat van onze bedrijven door de Fransen gekocht zijn. Engels komt daarbij en zal zeker een grotere rol spelen in internationale bedrijven maar dat doet niets af van het belang van Frans hier. De markt/klanten hier is ook nog voor een groot deel Frans. Dus ja, goede tweetaligheid nl/fr is nog altijd een troef.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 466 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Engels of frans belangrijk op de werkvloer hangt ook veel af in welke werkomgeving je zit, ik krijg regelmatig te maken met lager geschoolden, electriciens en dergelijke in vlaanderen en wallonie, vaststelling: die kunnen weinig andere talen dan hun moedertaal. In vlaanderen engels, cava nog, maar in Wallonie, vergeet het. En dan ben ik blij dat ik zelfs vlot nederlands, frans en engels door mekaar spreek. Duits kan ik volgen en waarschijnlijk nog wel een klein basisgesprekje voeren, maar dat komt vooral omdat ik daar een veel kleinere basis van heb en het ook veel minder gebruik.

Arabisch, is niet verkeerd in een talenrichting. Nederlands, frans en engels als basis, duits, spaans en arabisch als optievakken, waarom niet.

Maar, vinden ze daar dan wel leerkrachten voor ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Joe de Mannen schreef: 4 maanden geleden Arabisch, is niet verkeerd in een talenrichting. Nederlands, frans en engels als basis, duits, spaans en arabisch als optievakken, waarom niet.

Maar, vinden ze daar dan wel leerkrachten voor ?
Werkloze Arabieren genoeg, nee? :angel:
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 73 keer

Bericht

Petrikske schreef: 4 maanden geleden

Zit ik toch een beetje met de vraag wat is het nut hiervan?
Is toch een verrijking van de denkwereld van een student. Een introductie in de arabische kultuur. Andere scholen kozen voor mandarijn.

Bekijk het zo, misschien worden ze wel buschauffeur, is de schok minder groot.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 34 keer

Bericht

kurtcockaert schreef: 4 maanden geleden Ik ken veel jongeren die zich niet eens in het Frans kunnen redden. Duits nog erger. Dat ze daar eerst eens meer focus op leggen.
Kennis van Frans verbeter je niet door meer uren Frans, maar door een betere methode. Ik herinner me van in het middelbaar dat we onze tijd verdeden met het indrammen van eindeloze lijsten van nutteloze woorden (woorden die je, als je ze ooit eens tegenkomt snel wel zal oppikken), en dode vervoegingen zoals de futur passée. Ook het lezen van Franse boeken uit de oudheid is nogal misplaatst buiten een talenrichting. M'n Frans is pas verbeterd nadat ik het ook echt gebruik door in Brussel te wonen.

Ik volg nu een aantal jaar Chinees aan het CLT in Leuven, specifiek voor de redenen die de schooldirecteur op de VRT heeft gegeven. Na wat leservaring kan ik enkel hopen dat Frans in het middelbaar ooit op die manier gegeven zou worden. Ja, er zijn nog soms wat woorden die vanbuiten geleerd moeten worden, maar gewoon door naar de les te gaan steek ik al veel meer op. Die lessen zijn zo opgebouwd dat het in de les overkomt alsof je gewoon gesprekken voert, en de leraar daagt je uit om het meeste te halen uit wat je al kan, en soms iets nieuw te introduceren. Vaak slaagt die er al in om dat te doen zonder dat we het doorhebben. Deze methode is voor de leeraar waarschijnlijk wel wat moeilijker dan de methode voor Frans in België, maar daar heb je nu eenmaal leeraars voor. M'n kennis van het Chinees gaat echt veel sneller vooruit dan mijn Frans in het middelbaar.

Edit: Een ander verschil tussen het middelbaar-Frans en avondschool-Chinees is dat in de Franse les obsessief elk detail in elke zin correct vertaald moest zijn. In de Chinese les wordt er op gelet dat je je idee kan overbrengen, of dat je kan verstaan wat de andere zegt.

Verder mer ik bij mezelf dat, als ik mensen rond mij hoor praten in een taal waar ik 0,0 uit begrijp, ik me ongemakkelijk voel. Daar ook maar iets van begrijpen verbetert dat gevoel enorm, en ik durf te extrapoleren dat dit bij anderen ook zo is. Daarom ook dat ik dit initiatief enorm toejuich, aangezien dit enkel voordelig kan zijn voor de algemene verdraagzaamheid. Om ook effectief onderling Nederlands, Frans of Engels te spreken voor een buitenlander is veel meer moeite nodig dan voor een Belg om een heel klein beetje Arabisch te verstaan.
Joe de Mannen schreef: 4 maanden geleden In vlaanderen engels, cava nog
Voor niet native Engelsen is het Vlengels van de meeste vlamingen toch echt een groot obstakel. En ik heb het dan niet over laaggeschoolden. Ik heb het over lesgevers van in de 30 die lesgevan aan het hoger onderwijs.
Dizzy schreef: 4 maanden geleden Merk ook op dat heel wat van onze bedrijven door de Fransen gekocht zijn.
Dat moesten ze verbieden. De teloorgang van goede bedrijven. Maar dat heeft weinig met de taal te maken, en is een andere discussie.
Goztow schreef: 4 maanden geleden Heel veel Vlamingen werken in Brussel.
Dat is wel een keuze door die specifieke Vlamingen. Als je geen goed Frans spreekt kan je ergens anders gaan werken.
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

Misschien heb jij keuze te over waar je kan gaan werken maar dat is jammer genoeg niet voor iedereen zo 😅
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zonder een polemiek te willen starten denk ik dat iedereen die keuze wel heeft. Maar de mensen die dat roepen vergeten meestal dat er vele andere parameters zijn die uw jobkeuze bepalen.

Bij de groendienst van mijn gemeente kan ik waarschijnlijk direct beginnen, maar is dat mijn ambitie ? is dat voor een 'competitief loon' tov mijn huidig loon ? om maar wat te noemen...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Indien het waar was werkte iedereen in de buurt van hun huis en waren er geen dagelijkse files. Sommige functies worden nu eenmaal meer aangeboden in steden en Brussel is nog een speciaal geval met veel instellingen en politieke posities.

Arabisch, dat is Chinees voor mij ;)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hoe weet je trouwens dat het wel arabisch is wat ze u leren ?

J.
VeterisVulpes
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

We zullen moeten accepteren dat we stilaan de "traditionele, Westerse waarden en cultuur" kwijtraken. Dat is geen racisme, ik draag geen haat toe naar mensen met een buitenlandse afkomst.
Het is een vaststelling. We zien dat overal rond ons gebeuren, en niet enkel in eigen land. Denk aan overal pita-zaken, Halal vlees is vrijwel overal verkrijgbaar, ze mogen (nog steeds) het offerfeest vieren (hier doel ik natuurlijk op het ritueel onverdoofd slachten), enzovoorts.
Nogmaals: het is geen haat, en ik wens ook geen vurige discussie hierover te houden. Dat leidt - zeker op een forum - toch nergens naar.

Dat een katholieke school besluit om Arabische lessen te geven, zou niet zo verbazingwekkend mogen zijn.

Maatschappijen, tradities, culturen, ... doorheen de eeuwen evolueren ze steeds.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Joe de Mannen schreef: 4 maanden geledenBij de groendienst van mijn gemeente kan ik waarschijnlijk direct beginnen
En waarom denk je dat?
Hoe het tegenwoordig is weet ik niet maar vroeger geraakte je niet snel aan zo'n job.
tom35
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 27 keer

Bericht

Als je dan naast Nederlands en Frans toch voor een extra taal wilt gaan ga dan voor mandarijn of spaans....dat zijn wereldtalen iets wat Arabisch absoluut niet is.. wil je wolke nog wat verder uitsmeren moet je idd voor Arabisch gaan maar dit toont weeral aan dat de integratie volledig mislukt is en wij ons moeten aanpassen aan diegene die hier toekomen ipv andersom...maar goed dat zal wel de rechtse van mijn centrum rechtse houding zijn zeker..

Tom
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 490 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Goztow schreef: 4 maanden geleden Kennis van Frans is essentieel in België. Wij zoeken altijd tweetaligen nl-fr (begrijpen niet noodzakelijk spreken) op mijn werk in Brussel en de jammerlijke vaststelling is dat de kennis van de tweede landstaal sterk achteruit is gegaan.
Ik weet niet of dit IT-sector is, maar dan vraag ik me toch af of je met deze vereiste niet enorm veel buitenlands talent gatekeept. Engels spreekt in de IT-sector bijna iedereen. Frans daarentegen spreekt de meerderheid niet. Talen zijn al moeilijk genoeg, en IMHO is het toch interessanter om in de verbetering van technisch talent te investeren dan van de mensen nog eens te gaan eisen van een taal te leren waar ze anders niets mee zijn (tenzij een programmeertaal).

Natuurlijk, als je werkt voor Atos of gelieerde bedrijven, of met Afrika (waar Frans wereldwijd het meest gesproken wordt), of in een totaal andere sector als ambtenarij, is het veel logischer.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zelfs in IT, vanaf je in België in contact komt met eindgebruikers is nederlands en frans een must.
Als je in het Brusselse werk zal je dat misschien verbazen maar eens je pakweg 30km van de Brusselse rand bent zou je ervan schrikken hoe weinig mensen een andere taal spreken.
J.
Goztow
Administrator
Administrator

Bericht

Het is inderdaad niet de it sector.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1031 keer
Bedankt: 355 keer

Bericht

Joe de Mannen schreef: 4 maanden geleden Hoe weet je trouwens dat het wel arabisch is wat ze u leren ?
En ook: hoe gaan ze de kandidaat-leraars screenen dat die een gegeven moment niet zijn boekje tebuiten gaat en bvb lessen koran er gaat tussengooien ? Ik las immers dat ze nog niet eens een leraar gevonden hebben voor hun lessen Arabisch.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik denk dat de screening hetzelfde is als bij de leraars, Frans, Wiskunde, Aardrijkskunde,...

Ik denk dat de studenten zelf snel zullen merken als er niet passende inhoud zou passeren en dat kan in zowat alle vakken.

Het is maar een taal, je kan in elke taal extreme ideeën hebben en verspreiden, jawohl.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 34 keer

Bericht

CCatalyst schreef: 4 maanden geleden maar dan vraag ik me toch af of je met deze vereiste niet enorm veel buitenlands talent gatekeept.
Ik denk dat dit bij veel bedrijven zelfs een manier is om buitenlanders buiten te houden zonder openlijk te discrimineren.
tom35 schreef: 4 maanden geleden ga dan voor mandarijn of spaans
Dat vind ik ook. Eender waar je komt in de wereld vind je wel iemand die Mandarijn spreekt als je de lokale taal niet genoeg kent. Spaans voldoet niet aan de eis dat het een taal moet zijn die niet gerelateerd is aan een Europese taal.