De dochter gaat verder studeren en heeft een nieuwe laptop nodig.
Vermits ik de laatste jaren zelf geen pc's meer geïnstalleerd heb, vroeg ik me af wat de best practices zijn.
Norton antivirus was inbegrepen of neem ik beter iets anders of de windows defender?
Zijn er andere zaken die ik kan doen om de laptop te beveiligen?
Maak ik een afzonderlijke admin account? Welke rechten geef ik haar account? (Mogelijk niet handig wanneer ze dringend iets moet installeren?)
Iemand tips en tricks?
Thx
Nieuwe laptop voor student installeren
-
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
- Bedankt: 194 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik heb bij mijn ouders een afzonderlijke beheerdersaccount aangemaakt, maar wél ene waarvan ze het wachtwoord kennen. Als er dan iets geïnstalleerd moet worden, dan krijgen ze een pop-up met de vraag naar credentials. Als die pop-up onverwacht is, dan negeren ze die gewoon.
Door de account waar ze normaal op werken geen beheerdersrechten te geven, hou je sowieso al wat ongein buiten omdat de omgeving waarbinnen die kan opereren beperkt is.
Vergeet daarnaast sowieso niet om backups in te regelen. Het zou de eerste student niet zijn die (stukken van) zijn thesis mag herschrijven omdat de laptop ontvreemd/defect is waardoor er gegevensverlies optreedt.
Kijk ook eens richting school wat licenties betreft: Office 365 lijkt mij nu std. mogelijk op basis van de mailbox die door de school toegekend wordt. Andere programmatuur kan vaak ook met (studenten)korting aangeschaft op basis van dat school-e-mailadres.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 232 keer
- Bedankt: 130 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik veronderstel - gezien het verder studeren - dat uw dochter al 18 is of ouder. Bij mijn verder studerende nakomelingen heb ik hen altijd zelf een Microsoft account laten aanmaken. Vader moest natuurlijk wel alles kant en klaar installeren en configureren én zelfs betalen mocht ik ook nog
Verder liet ik hen de laptop eeen week testen en daarna was het grote kuis en alles opnieuw installeren, m.a.w. een clean install opdat ze zouden verlost zijn van heel wat bloatware die op laptops tegenwoordig mee geleverd worden en niet zelden gewoon ook niet werkt. Het bespaart ook toch wat schijfruimte in bepaalde gevallen.
Wat AV software betreft, staat er inderdaad vaak Norton of McAfee op. Als ik op het web tests lees en IT'ers bij ons op het werk hoor, is 'defender' een degelijke beschermer tegen heel wat ongewenste zaken maar worden malware en virussen niet altijd accuraat gedetecteerd. Op dat vlak zijn Norton en McAfee natuurlijk veel beter.
Ik heb beide gehad en geef de voorkeur aan McAfee omdat ik de interface zeer overzichtelijk vind en omdat je eigenlijk niet lastig gevallen wordt met pop-ups telkens als je een laptop herstelt/opstart die gewoon reclame bevatten voor bijkomende software (bv. Norton driver updater, pc optimizer, ...) die alleen maar voor problemen zorgen.
Verder: neem eens een kijke op licentie2go.com waar je tegen zeer voordelige prijzen antivirus softwaren en MS- licenties kunt aankopen waar naast uw dochter misschien ook jij en andere gezinsleden nog kunnen van profiteren.
Mocht je via één of ander kanaal toegang krijgen tot home-use.eu dan kan het zelfs nog goedkoper. Ik heb daar een McAfee licentie gekocht voor 50 apparaten - in concreto zelfs een onbeperkt aantal apparaten - voor iets van om en bij de 28 euro. Ook zeer goedkope MS-licenties verkrijgbaar zowel bij licentie2go als home-use. Spotgoedkoop en compleet legale software. Ik heb via 'Engie' toegang gekregen tot dit platform. Ik denk dat je zelfs met studentenkorting niet bij dergelijke prijzen uitkomt.
Je kan ook elk jaar je licentie opnieuw verlengen tegen dezelfde extreem lage prijzen in vergelijking met wat de producenten / MS zelf aanrekenen bij verlenging.
Met een laptop met een clean install van windows, een goed anti-/malware programma in combinatie met Office365 Family (dat ook Access bevat en Publisher), zou m.i. het academiejaar IT-gewijs vlot moeten starten.
Veel succes toegenwenst aan de studente alvast.
Toegevoegd na 7 uren 47 minuten 21 seconden:
Lijkt me ook een interessante link: https://licentie2go.com/back2school
Verder liet ik hen de laptop eeen week testen en daarna was het grote kuis en alles opnieuw installeren, m.a.w. een clean install opdat ze zouden verlost zijn van heel wat bloatware die op laptops tegenwoordig mee geleverd worden en niet zelden gewoon ook niet werkt. Het bespaart ook toch wat schijfruimte in bepaalde gevallen.
Wat AV software betreft, staat er inderdaad vaak Norton of McAfee op. Als ik op het web tests lees en IT'ers bij ons op het werk hoor, is 'defender' een degelijke beschermer tegen heel wat ongewenste zaken maar worden malware en virussen niet altijd accuraat gedetecteerd. Op dat vlak zijn Norton en McAfee natuurlijk veel beter.
Ik heb beide gehad en geef de voorkeur aan McAfee omdat ik de interface zeer overzichtelijk vind en omdat je eigenlijk niet lastig gevallen wordt met pop-ups telkens als je een laptop herstelt/opstart die gewoon reclame bevatten voor bijkomende software (bv. Norton driver updater, pc optimizer, ...) die alleen maar voor problemen zorgen.
Verder: neem eens een kijke op licentie2go.com waar je tegen zeer voordelige prijzen antivirus softwaren en MS- licenties kunt aankopen waar naast uw dochter misschien ook jij en andere gezinsleden nog kunnen van profiteren.
Mocht je via één of ander kanaal toegang krijgen tot home-use.eu dan kan het zelfs nog goedkoper. Ik heb daar een McAfee licentie gekocht voor 50 apparaten - in concreto zelfs een onbeperkt aantal apparaten - voor iets van om en bij de 28 euro. Ook zeer goedkope MS-licenties verkrijgbaar zowel bij licentie2go als home-use. Spotgoedkoop en compleet legale software. Ik heb via 'Engie' toegang gekregen tot dit platform. Ik denk dat je zelfs met studentenkorting niet bij dergelijke prijzen uitkomt.
Je kan ook elk jaar je licentie opnieuw verlengen tegen dezelfde extreem lage prijzen in vergelijking met wat de producenten / MS zelf aanrekenen bij verlenging.
Met een laptop met een clean install van windows, een goed anti-/malware programma in combinatie met Office365 Family (dat ook Access bevat en Publisher), zou m.i. het academiejaar IT-gewijs vlot moeten starten.
Veel succes toegenwenst aan de studente alvast.
Toegevoegd na 7 uren 47 minuten 21 seconden:
Lijkt me ook een interessante link: https://licentie2go.com/back2school
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 12 keer
Laat studenten inloggen met hun hogeschool- of uniefaccount op het intranet van de hogeschool. Ingeschreven aan Arteveldehogeschool heb je een MS licentie. Je kan MS Office installeren op 5 pc's of mac's en 5 tablets en smartphones installeren. Ik ga ervan uit dat andere hogescholen hetzelfde aanbod hebben. Adobe is soms ook een optie. SPSS ook.
Let bij de aankoop van een toestel op de specificaties die soms vereist zijn vanuit de opleiding.
Let bij de aankoop van een toestel op de specificaties die soms vereist zijn vanuit de opleiding.
Edpnet (90/30) - Mobile Vikings - Netflix - Amazon Prime Video - Streamz
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 19 keer
Als je voor Defender als anti-virus zou gaan, raad ik aan om in ConfigureDefender het High profiel te activeren. Dat scheelt een heel stuk in de beveiliging.