Hoe makkelijk smishing melden?

Algemene discussies over telecommunicatie
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2087
Lid geworden op: 16 jun 2006, 16:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Is er nu geen makkelijke manier om SMS phishing berichten te melden?
Waarom maakt Safeonweb nu geen functie in hun app om zo'n ontvangen SMSen te selecteren en dan (automatisch met alle nodige info er bij) te melden?

Nu is het zo omslachtig met de inhoud doorsturen via email naar safeonweb en ah ja de nummer van de verzender moet er nog manueel bij, of een screenshot attachen ofzo, allemaal teveel gedoe vind ik...

Ik merk op dat veel smishing van Belgische GSM nummers komt... ofwel spoofing ofwel toestellen die malware apps draaien, die zouden ze toch beter kunnen aanpakken indien ze meer meldingen hierover ontvangen?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6692
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:10
Uitgedeelde bedankjes: 794 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bericht

Ik stuur gewoon een screenshot door. Simpel, snel.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 923
Lid geworden op: 26 jul 2008, 06:50
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 111 keer

Bericht

Wat ik (ook) doe is via CRDC opzoeken bij welke operator het nummer zit en dan klagen bij die operator dat ik phishing sms’en ontvang.

Bij Mobile Vikings werkt dat fantastisch die hebben toen meteen het nummer / de simkaart geblokkeerd van de veroorzaker (schending algemene voorwaarden dus genoeg reden om de klant af te sluiten).

Bij andere operatoren “maakt men een dossier op” dus ja geen idee wat ze daarmee doen en hoe lang dat duurt.

Wat mij betreft mogen dit soort zaken even streng bestraft worden als terrorisme en kindermisbruik, iedereen weet dat je dan grandioos tegen de lamp loopt, dat er een serieus onderzoek komt. Voor phishing lijkt het wel alsof daders daarmee wegkomen terwijl de klantdata toch wettelijk verplicht te achterhalen is.
Veel harder tegen optreden. Best ook dat die personen nergens meer meer een gsm aansluiting krijgen, net zoals een no fly list.
FrederikVDN
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2019, 06:33
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bericht

Ik dacht dat het bipt een deadline had gegeven aan providers met gsm en fixed nummers om dit net tegen te gaan, dat er een soort database zou komen…
Dacht te lezen te hebben dat ze voor de fixed nummers 6maanden kregen en voor de mobiele nummers 1jaar.
Want dit is niet normaal dat je zomaar met een simpele spb centrale een nummer kan spoofen, smichen of wathever…
pvdwy
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 sep 2013, 12:32
Bedankt: 3 keer

Bericht

Wist je dat je verdachte SMS’en op je smartphone gratis naar Proximus CSIRT (Cyber Security Incident Response Team) kan sturen via het verkorte nummer 8444? Zij analyseren de SMS en laten de link eveneens blokkeren.

Samen kunnen we cybercriminelen te slim af zijn!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18115
Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

Ptoeneigh schreef: 4 maanden geleden Wat ik (ook) doe is via CRDC opzoeken bij welke operator het nummer zit en dan klagen bij die operator dat ik phishing sms’en ontvang.
Bij Mobile Vikings werkt dat fantastisch die hebben toen meteen het nummer / de simkaart geblokkeerd van de veroorzaker (schending algemene voorwaarden dus genoeg reden om de klant af te sluiten).
Fantastisch ???
Een onschuldige (van wie het nummer gespoofed wordt door de criminelen) wordt dan gewoon geblokkeerd?
Kan toch niet?
devilkin schreef: 5 maanden geleden Ik stuur gewoon een screenshot door. Simpel, snel.
Dat is de (enige) juiste methode zoals gevraagd door safeonweb:
Wees uiterst voorzichtig. Als je verdachte e-mails of berichten ontvangt, maak dan een schermafdruk en stuur deze naar [email protected].
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9264
Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 490 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

philippe_d schreef: 4 maanden geleden Een onschuldige (van wie het nummer gespoofed wordt door de criminelen) wordt dan gewoon geblokkeerd?
Kan toch niet?
Ik mag veronderstellen dat de provider toch nog iets van verificatie uitvoert.

Dat gezegd zijnde, kans is niet klein dat je namen als "Voxbone" of "BT" tegenkomt en veel succes dan met te laten afsluiten.
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 923
Lid geworden op: 26 jul 2008, 06:50
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 111 keer

Bericht

CCatalyst schreef: 4 maanden geleden
philippe_d schreef: 4 maanden geleden Een onschuldige (van wie het nummer gespoofed wordt door de criminelen) wordt dan gewoon geblokkeerd?
Kan toch niet?
Ik mag veronderstellen dat de provider toch nog iets van verificatie uitvoert.

Dat gezegd zijnde, kans is niet klein dat je namen als "Voxbone" of "BT" tegenkomt en veel succes dan met te laten afsluiten.
Inderdaad ze zullen natuurlijk wel checken of die sms’en echt verstuurd zijn via de klant (zijn simkaart) en op die grond dan overgaan tot een blokkade.