Tips Beveiligingscamera/NVR

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 47 keer

Bericht

Hallo,

Ik las wat mee in het topic van lucdec over beveiligingscameras. Ik ben een complete leek op dat vlak en zou eigenlijk graag ook een 3-tal camera's hangen. We waren enkele weken geleden op reis en in onze buurt is er toen wat commotie geweest over een 2-tal inbrekers die door de tuinen aan het lopen waren. Uiteindelijk kon men ze niet pakken, maar aan de omheining te zien zijn ze wel in onze tuin geweest.

Kan iemand mij op weg helpen op wat ik moet letten of hoe ik zoiets best aanpak? Ik had graag een camera buiten gehangen aan het tuinhuis. Dit staat een 80-tal meter van het huis langs een garagestraatje. 's Nachts kan men daar dus op het gemak doen wat men wil...

- PoE lijkt mij aangeraden? Ik heb geen PoE switch. Kunnen deze camera's gevoed worden zoals de Unifi AP's met een PoE adapter?
- Beelden zouden zowel overdag als bij nacht "goed" moeten zijn.
- Welke software als NVR? Die Coral TPU lijkt mij wel leuk om mensen te herkennen/false positives (door bvb een kat) er uit te halen.

Ik heb momenteel een Home Assistant server draaien (op Vmware) en zag vandaag bij mijn korte zoektocht vaak Frigate en Blue Iris langskomen. Zet ik best een dedicated servertje op met een dedicated HDD zodat ik de beelden voor laat ons zeggen 1 week kan opslaan? Hoe pakken jullie dit aan?

Qua prijzen: het blijft een hobbymatig projectje. Het moeten dus ook geen high-end camera's zijn van €1000 :wink:

Kortom, noob in deze materie en benieuwd naar jullie ervaringen/tips qua hardware en software.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Paul Hibbert reviewt regelmatig camera's op youtube.
Crosstalk solutions ook.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Unifi Protect bijvoorbeeld voor een all-in oplossing incl NVR.

Zijn idd PoE camera's die je kan voeden met een PoE adapter, alhoewel het misschien tijd is voor een PoE switch als je ook PoE AP's hebt.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 88 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Kijk ook eens bij reolink.
-Deze hebben, zeker vergeleken met andere aanbieders, zeer betaalbare kant-en-klare NVR oplossingen.
-Persoon/dier/...herkenning is redelijk accuraat
-Wijd gamma van camera's beschikbaar voor verschillende soorten toepassingen en verbindingswijzes
-De meeste camera's ondrsteunen mailen/ftp/pushbericht/nvr/...

Als een vaste NVR feitelijk overkill zou zijn voor jou situatie: er zijn ook camera's die simpelweg opslaan op de interne SD - Al dan niet battery en/of solar powered en/of POE <=> wifi.

Tip: je wil inbrekers afschrikken door de aanwezigheid van de camera/het licht dat aangaat op persoonsdetectie/eventueel alarmsignaal dat dan ook biept/.... met de beelden zelf ben je meestal weinig. Een simpelere en goedkopere setup, die slim gekozen is, volstaat volgens mij daarom vaak.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 749 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

CCatalyst schreef: 1 maand geleden Unifi Protect bijvoorbeeld voor een all-in oplossing incl NVR.
En waar worden de beelden dan opgeslagen?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 56 keer

Bericht

heist_175 schreef: 1 maand geleden
CCatalyst schreef: 1 maand geleden Unifi Protect bijvoorbeeld voor een all-in oplossing incl NVR.
En waar worden de beelden dan opgeslagen?
Persoonlijk vind ik Unifi Protect enkel interessant indien je al een volledig Unifi netwerk hebt thuis. Dan kan je gewoon de Dream Machine router (met harde schijf of SSD) gebruiken voor de opname. In alle andere gevallen ben je beter af met een ander merk. Heb persoonlijk Hikvision met een DVR (waar ook een 4-poort POE switch in verwerkt is), maar Reolink of andere merken zijn ook goed en aan te raden.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 749 keer

Bericht

Ik heb een RPI als controller en dan 6 AP's.
Maar geen Dream Machine.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 56 keer

Bericht

heist_175 schreef: 1 maand geleden Ik heb een RPI als controller en dan 6 AP's.
Maar geen Dream Machine.
Je kan eventueel ook Synology NAS of dergelijke gebruiken. Maar vond persoonlijk de Unifi camera's niet zo interessant. De 'goedkopere' zijn ook niet deftig weather sealed en dienen best beschut gehangen te worden. De 'duurdere' die dat wel zijn, liggen buiten mijn budget hiervoor. Tenzij je echt de Unifi wilt, zijn er andere oplossingen die betere prijs/kwaliteit hebben.
gnomezor
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Bericht

Als je al Home Assistant hebt, zou ik Frigate gebruiken met PoE compatibele camera's en dan kan je ook instellen hoe je notificaties wenst te ontvangen en deze zelfs via Whatsapp aan jezelf laten komen etc.
Je kan het zo gek instellen als je zelf wenst.
Als je graag PTZ functionaliteit wenst, dan dien je een compatibele camera te vinden.
Voor de rest heb ik een gelijkaardige setup op een raspberry pi 5 draaien met Home Assistant OS met een USB SSD aan waar alle beelden na 7 dagen worden verwijderd.
Je kan eenvoudig jouw setup van VMware porten naar een Raspberry PI en een backup uploaden na dat je Home Assistant OS hebt geinstalleerd en dan kan je direct verder.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 57 keer

Bericht

Best een bullet camera kopen, geen dome. Een dome camera heeft veel meer last van insecten in het beeld 's nachts.
Ik heb hier de camera's op een aparte VLAN gezet, zonder internet toegang.

Schoonvader wou wel altijd aan zn camera's kunnen via internet zonder VPN. Dat waren hikvisions, die werden werkelijk om de haverklap gehackt (wachtwoorden gereset)
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 179 keer

Bericht

Ik zou vandaag gaan voor ReoLink camera's en Blue Iris op dedicated hardware (bv. NUC) zodat Blue Iris en CodeProject.AI vlotjes hun werk kunnen doen (m.b.v. bv. Intel Hardware Accelerated Decoding). Een beetje PoE-switch is voldoende.
Ik ben hier trouwens erg te spreken over de Reolink TrackMix PoE (bewaking tuin en lange oprit) en ook de Reolink Doorbell.
Blue Iris ondersteunt MQTT, dus je kan dan zelfs snapshots bij bv. persoonsdetectie door CodeProject.AI doorsturen naar bv. HomeAssistant en er daar verder mee aan de slag (bv. notification op je smartphone met de image of lichten aansturen of ...).
Blue Iris kent wel een (kleine) jaarlijkse kost en draait op Windows... maar kent imo geen gelijkwaardig alternatief.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

Zoals ik daarnet in het andere topic schreef... al vele jaren grote fan van Unifi... geen cloud gedoe, geen licenties, gee gedoe met VPN's, prima app voor smartphone, constante verbetering van de software, perfecte integratie met andere Unifi onderdelen... dan neem ik het er graag bij dat ik enkel camera's kan gebruiken van Unifi.

Zeker als je een noob bent in dit alles en maximaal gebruiksgemak wil gaat er niets boven Unifi Protect.