Regeringsvorming België

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 23 keer

Bericht

Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 251 keer
Bedankt: 202 keer

Bericht

Toegevoegd na 1 minuut 58 seconden:
CCatalyst schreef: 1 week geleden ...Aan iedereen die op N-VA, Vooruit of CD&V gestemd heeft...
Of voor VB en PVDA...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 64 keer

Bericht

Als alles goed gaat ga ik nog een laatste keer :beerchug: (heb wel voordeel dat ik normaal op een kwartier terug thuis ben)
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 751 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

CCatalyst schreef: 1 week geledenProgramma is om misselijk van te worden.
Misschien is dit wel de beste manier om het regeerakkoord te lezen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240929_96008322
Een goeie graadmeter voor hoe opgetogen we kunnen zijn met de nieuwe Vlaamse regering is deze. Herinner u het politieke scenario dat bij het begin van de verkiezingscampagne niet onwaarschijnlijk leek: een grote overwinning van Vlaams Belang die kon uitmonden in een coalitie met minstens een deel van de N-VA. In Nederland werd zo’n scenario werkelijkheid. Radicale politiek schopte het daar tot regeringsbeleid. Dat draait er uit op een janboel, ongeloofwaardige koerswijzigingen die schuren met de rechtsstaat en de democratie, wars van cruciale Europese engagementen en verplichtingen.
Met de waanzinnigen van VB (en/of PVDA) hadden we een soort chaos gekregen waar Nederland zichzelf nu mee in de gracht aan het rijden is.
Een modderige soep is beter dan pure kak, al had een heldere soep (of een lekkere soep) sowieso beter geweest.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

heist_175 schreef: 1 week geleden Een modderige soep is beter dan pure kak, al had een heldere soep (of een lekkere soep) sowieso beter geweest.
Dat je alleen gunsten van een regeerakkoord kan zien door te moeten vergelijken met anderen, bewijst hoe slecht het is.

NL is zich zeker niet in de gracht aan het rijden: er is een verschil tussen wat je leest en de realiteit ter plaatse. Enkel omwille van het weer zou ik een bezoek niet aanraden, maar ga op een zeldzame regenloze dag toch eens ter plaatse zien hoe de Randstad mijlenver voor loopt op Vlaanderen. Al helemaal belachelijk zijn uitspraken als dat NL "schuurt" met de democratie terwijl het de stem van de kiezer uiteindelijk respecteert, wat we niet van onze regio kunnen zeggen. Ter info, als het verkiezen van de "juisten" het criterium is, dan heb je het niet over democratie, maar particratie, wat in dit land zeker veel meer zegeviert dan in NL.

Het voordeel is dat bij de volgende verkiezingen in NL er gevolgen zullen zijn voor wie deelnam aan die "janboel." Wij daarentegen zullen weer met anti-democratische uitsluitingsprincipes werken om de "juisten" te laten winnen en zo gaat het altijd weer verder met cadeautjes uitdelen waar geen geld voor is en oude zinloze structuren in stand te houden.

Nu, allemaal los daarvan is de grootste zorg het onderwijs bij ons, na de enorme schade van de laatste 5 jaar en ook de schade ervoor. Pluspunt is dat men de meest capabele minister gezet heeft, de minister die het best kan doorduwen, wat momenteel hard nodig is want er moeten dringend zaken verbeteren. Nadeel is dat ze evenmin enige kennis/competentie inzake heeft.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Het gaat niet over "de juisten", het gaat wel over wat deze nieuwe NL-regering beweert te doen en doet.
Een crisis verzinnen, tegen alle juridische gronden in, dat noem ik "uzelf in de gracht rijden". Veel politiek geblaat etc, om uiteindelijk nergens te raken.
Ondertussen zit de stikstofcrisis en de huizencrisis nog steeds waar ze was voordien, sterker nog: de populisten van de BBB gaan nu gewoon het beleid - dat ze voordien afkraakten - van hun voorganger verderzetten (qua stikstof). Dus het daagt hen ook dat populisme goed is om verkiezingen te winnen, maar dat beleid wel anders is :).

En dus is het vergelijken met de kaksoep die het had kunnen zijn in Vlaanderen, geen bewijs van hoe slecht het is. Het is een indicatie dat dit akkoord - hoe rammelend ook - beter is dan een bende lunatics van het VB die onze welvaart verkwanselen.

Er zitten ook gewoon goeie elementen in waaronder in het onderwijs: afschaffen van de "brede eerste graad". Bizar dat het nu een stokpaardje van de NVA genoemd wordt, want het werd onder een NVA-regering ingevoerd en nadien behouden. Eender hoe: blij dat we van eindelijk van dat misbaksel af zijn.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 467 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Wat mij opvalt is het feit dat het milieu niet meer belangrijk is, hoezo opwarming?
Versoepelingen op eerder genomen beslissingen tot zelfs volledige schrapping.
Premie voor aankoop EV zijn ze zelfs bereid om hun eerder genomen beslissing juridisch te bekijken om deze vervolgens zo snel mogelijk te schrappen.
Ik wist dat ik moest wachten alvorens tot aankoop over te gaan, m'n buikgevoel was juist.
En ja voor mij was die premie als simpele merkmens belangrijk, ik ga er nog goed over nadenken maar ik ga
echt geen EV aankopen om volgend jaar bedrogen uit te komen.

"Maar het kindergeld verhogen we wel hoor" (we weten wie hier het meeste profijt zal doen)
"de mensen gaan bijna achterovervallen van welk historisch bedrag we investeren in welzijn"

Benieuwd hoelang het zal duren alvorens ze zelf achterovervallen.
je répète.. Jean a de longues moustaches
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

heist_175 schreef: 1 week geleden Een crisis verzinnen, tegen alle juridische gronden in, dat noem ik "uzelf in de gracht rijden". Veel politiek geblaat etc, om uiteindelijk nergens te raken.
Nochtans denk ik dat we niet ver moeten gaan in de geschiedenis voor een equivalent op eigen bodem, waar VB niet bij betrokken was uiteraard want niet in regering.
heist_175 schreef: 1 week geledenOndertussen zit de stikstofcrisis en de huizencrisis nog steeds waar ze was voordien
Net zoals de groene agenda blijft waar ze is, of eigenlijk zelfs weer teruggeschroefd wordt.

Dus nee, ik denk niet dat het hier enigszins beter is. Het is niet omdat alles hier in kamertjes met gesloten deuren beslist wordt dat het beter is dan in NL waar de zaken inderdaad transparanter uitgespeeld worden (zoals het hoort in een democratie, of het nu fraai is of niet).
Petrikske schreef: 1 week geleden "Maar het kindergeld verhogen we wel hoor" (we weten wie hier het meeste profijt zal doen)
"de mensen gaan bijna achterovervallen van welk historisch bedrag we investeren in welzijn"
Er is geen geld voor zo'n zaken omdat men niet wil besparen op provincies, parlementsleden, etc.

Men houdt alles dat er al is, en wil daarnaast nog meer cadeaus gaan uitdelen alleen maar om te vermijden dat een partij bij de volgende verkiezingen irrelevant zal worden en postjes zou verliezen. De schuldberg zal dus navenant stijgen. Er zal dus nog meer geld gestolen worden van toekomstige generaties Vlamingen.

Nogmaals: dank hiervoor aan iedereen die N-VA, Vooruit of CD&V gestemd heeft.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

CCatalyst schreef: 1 week geleden Er is geen geld voor zo'n zaken omdat men niet wil besparen op provincies
Besparen op Provincies is al het werk doorduwen naar gemeentes die daar noch de mensen, noch de expertise voor hebben.

Ik vrees dat het gewoon een populistische uitspraak/optie is die aangeeft dat men niet echt weet wat een provincie allemaal doet.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

CCatalyst schreef: 1 week geleden
heist_175 schreef: 1 week geleden Een crisis verzinnen, tegen alle juridische gronden in, dat noem ik "uzelf in de gracht rijden". Veel politiek geblaat etc, om uiteindelijk nergens te raken.
Nochtans denk ik dat we niet ver moeten gaan in de geschiedenis voor een equivalent op eigen bodem, waar VB niet bij betrokken was uiteraard want niet in regering.
Waarbij de regering een crisis verzint om het parlement buitenspel te zetten?
heist_175 schreef: 1 week geledenOndertussen zit de stikstofcrisis en de huizencrisis nog steeds waar ze was voordien
Net zoals de groene agenda blijft waar ze is, of eigenlijk zelfs weer teruggeschroefd wordt.
De groene agenda is niet iets waar NVA, CDV of Vooruit zich op geprofileerd hebben. Als ze er al naar verwezen, was het eerder in termen die duidelijk maakten dat ze gingen terugschroeven.
Dat is dus compleet het tegenovergestelde van de populistische PVV & BBB -methode: beide profileerden zich sterk op een thema, waarbij ze verwijten maakten naar de zittende regering en/of naar andere partijen. Nu ze echter in het bestuur zitten, draaien ze hun kar compleet, tot zover zelfs dat ze gewoon het programma van hun voorgangers uitvoeren.
Er is geen geld voor zo'n zaken omdat men niet wil besparen op provincies, parlementsleden, etc.
Er zijn al eerder pogingen geweest om de provincies af te schaffen. Die strandden echter in de praktische uitvoering: wat te doen met de bevoegdheden van de provincies? Te klein voor Vlaanderen en te groot voor de gemeentes, zelfs voor de regio's.
Als het echt om besparingen zou gaan of om de besparingen te doen zou geweest zijn,, waarom heeft de vorige NVA/OVLD/CDV Vlaamse regering dan een bijkomend niveau bijgefantaseerd?
De schuldberg zal dus navenant stijgen.
Bij de laatste gronde herziening van de financieringswet, werden er zoveel middelen overgeheveld naar de regio's, dat het niet moeilijk is om break-even uit te komen.
Nogmaals: dank hiervoor aan iedereen die N-VA, Vooruit of CD&V gestemd heeft.
Niet vergeten hen te "danken" die op populistische partijen gestemd hebben, die met hun totale afwijzing van compromis de regeringsvormingen op allerhande niveau's bemoeilijken.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 23 keer

Bericht

Petrikske schreef: 1 week geleden
Ik wist dat ik moest wachten alvorens tot aankoop over te gaan, m'n buikgevoel was juist.
En ja voor mij was die premie als simpele merkmens belangrijk, ik ga er nog goed over nadenken maar ik ga
echt geen EV aankopen om volgend jaar bedrogen uit te komen.
Als je ziet dat er 6 jaar EXTRA bijkomen om een (" echte auto " :angel: ) te mogen kopen ( die je dan nog eens helemaal op mag rijden) , dan zit je zelfs als nog niet gepensioneerde voor jaaaaren goed met dit besluit , het begint te dagen ,dat met die Elec transisie dat ze in 2050 zelfs nog niet toekomen met alle plannen van windmolenparken en Zonnepanelen , ( mijn gewaardeerde kerncentrales incluis :wink: )
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 10 keer

Bericht

DarkV schreef: 1 week geleden
CCatalyst schreef: 1 week geleden Er is geen geld voor zo'n zaken omdat men niet wil besparen op provincies
Besparen op Provincies is al het werk doorduwen naar gemeentes die daar noch de mensen, noch de expertise voor hebben.

Ik vrees dat het gewoon een populistische uitspraak/optie is die aangeeft dat men niet echt weet wat een provincie allemaal doet.
Gelukkig heeft men in de vorige Vlaamse Regering dit al opgevangen door de regio's
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/01 ... r-komen-1/
We maken eerst een nieuw niveau en dan kunnen we een ander niveau afbouwen (of niet)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 467 keer
Bedankt: 56 keer

Bericht

Matt555 schreef: 1 week geledenAls je ziet dat er 6 jaar EXTRA bijkomen om een (" echte auto " :angel: ) te mogen kopen ( die je dan nog eens helemaal op mag rijden) , dan zit je zelfs als nog niet gepensioneerde voor jaaaaren goed met dit besluit , het begint te dagen ,dat met die Elec transisie dat ze in 2050 zelfs nog niet toekomen met alle plannen van windmolenparken en Zonnepanelen , ( mijn gewaardeerde kerncentrales incluis :wink: )
Ja voila, dat kwam bij mij ook op die manier binnen.
En begrijp me niet verkeerd ik wil best meer betalen om in stilte rond te kunnen tuffen, maar gemaakte afspraken zomaar schrappen
om enkele euro's te kunnen besparen om ze vervolgens door een ander venster a volonté naar buiten te kunnen kieperen ja dan ga ik ook eens nadenken of m'n oude dieseltje nog wat langer kan rondtuffen a rato van een 4L/100Km.
je répète.. Jean a de longues moustaches
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 153 keer

Bericht

De aanvragen om Zuhal uit te nodigen voor Bednet zullen al binnenlopen :angel:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 251 keer
Bedankt: 202 keer

Bericht

https://www.politico.eu/article/eu-year ... nt-delays/

Ze wachten niet enkel op Amerikaanse verkiezingen, maar ook op Duitse verkiezingen (herfst 2025!) blijkbaar...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA