Hey, een vraag over iets waar ik niet zo heel in thuis ben.
Ik ben een terrasverwarmer op gas aan het monteren van het Duitse merk Enders.
https://www.enders-germany.com/en/POLO-2.0/
Online gekocht.
Bij die verwarmer zit in de verpakking een gasontspanner die omzet naar 50 mbar (zo interpreteer ik).
Maar deze ga ik niet monteren. Want...
Bij mijn gasflessen van Antargaz wordt een ontspanner geleverd die omzet naar 37 mbar
Ik veronderstel dat dit geen probleem is? Mocht het omgekeerd zijn, dan misschien wel?
Vraag "gasontspanners" terrasverwarming
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
- Bedankt: 452 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ge gaat een kleiner vlammeke hebben...
Vermoedelijk heb je een duits model gekocht
J.
Vermoedelijk heb je een duits model gekocht
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
- Bedankt: 46 keer
Thx. Ik ben niet helemaal lunatic dus. Die logica was ik ook aan het volgen. En inderdaad het is een Duits model. Geen idee dat de Duitsers andere ontspanners gebruikten.
PS edit: intussen naar Antargaz gebeld en een zeer behulpzaam persoon gevonden. Ik kan een ontspanner type S5289 bestellen via mijn verdeler. Die zet dan ook om naar 50mbar. Voila. Zo zal dat opgelost worden. En misschien ooit nuttig voor iemand anders.
PS edit: intussen naar Antargaz gebeld en een zeer behulpzaam persoon gevonden. Ik kan een ontspanner type S5289 bestellen via mijn verdeler. Die zet dan ook om naar 50mbar. Voila. Zo zal dat opgelost worden. En misschien ooit nuttig voor iemand anders.
-
- Elite Poster
het omgekeerde werkt hoogstwaarschijnlijk niet, een 30mbar toestel op een 50mbar ontspanner, de vlam wordt ahw uitgeblazen.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 7 keer
Al eens uitgeprobeerd blijkbaar niet zo te lezen.Joe de Mannen schreef: ↑1 maand geleden het omgekeerde werkt hoogstwaarschijnlijk niet, een 30mbar toestel op een 50mbar ontspanner, de vlam wordt ahw uitgeblazen.
J.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 342 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb dezelfde terrasverwarmer, echt veel warmte geeft dit model niet dus minder druk zou ik ook echt niet doen. Genoeg als bijverwarming in de veranda voor het voorjaar.
Deze variant gebruikt inderdaad 50 mbar druk, de 1,5 kg/h is het maximum dat de ontspanner kan ontspannen en bijkomend er zit een slangbreukbegrenzer in deze ontspanners. Van zodra er te veel gas gebruikt wordt (slangbreuk) stopt deze ook.
50 mbar zie je eerder in caravans, om nadien verder te ontspannen aan de toestellen tot een gewenste druk.
Afhankelijk van propaan (minder soortelijke energie) of butaan (meer soortelijke energie) heb je in principe een ontspanner van meer druk (37 mbar) of minder druk nodig (30 mbar). Maar lees vooral de voorschriften van de fabrikant eens, veelal duidelijke sticker op het toestel.
Ik denk niet dat velen dit eigenlijk niet correct toepassen, als het brandt dan brandt het
Deze variant gebruikt inderdaad 50 mbar druk, de 1,5 kg/h is het maximum dat de ontspanner kan ontspannen en bijkomend er zit een slangbreukbegrenzer in deze ontspanners. Van zodra er te veel gas gebruikt wordt (slangbreuk) stopt deze ook.
50 mbar zie je eerder in caravans, om nadien verder te ontspannen aan de toestellen tot een gewenste druk.
Afhankelijk van propaan (minder soortelijke energie) of butaan (meer soortelijke energie) heb je in principe een ontspanner van meer druk (37 mbar) of minder druk nodig (30 mbar). Maar lees vooral de voorschriften van de fabrikant eens, veelal duidelijke sticker op het toestel.
Ik denk niet dat velen dit eigenlijk niet correct toepassen, als het brandt dan brandt het
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 454 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Mooie reactie, echt.
Als iedereen bewust is van zijn kleine zonde dan staan we al heel wat verder.
Niemand is perfect. Als iedereen zijn best doet en hier en daar een 'foute keuze' maakt is hetgeen we opgeven goed te verdragen en zijn we toch de goede richting uit aan 't gaan.
OT: Kan je de vraag niet stellen aan de leverancier van de verwarming? Zo weet je zeker dat alles ok is.
-
- Elite Poster
Ook een mooie reactie, als iedereen zou lezen zoals u zou het hier nogal een zootje worden.
J.
J.