huur aanpassing

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

Hi

Ik heb een huis gekocht dat nu nog voor enkel maanden verhuurd is. Op 1 november moet ik de huur aanpassen.
Maar de huidige huur prijs is met toepassing van de correctiefactor voor epc omdat deze op 1 november 2023 niet gekend was.
Onder tussen is er dus wel een epc certificaat mag ik dan in oktober de correctie factor weg laten?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1672 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Je mag inderdaad de huurprijs indexeren op de 1ste verjaardag van de overeenkomst, dus 1 november 2024.
Alleen als je EPC-label tot klasse A, B of C behoort, dan mag je indexeren zonder correctiefactor, maar de nieuwe huurprijs is pas te berekenen als op 30 oktober 2024 de gewijzigde gezondheidsindex is gepubliceerd: https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... calculator
glda19
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

waar vind ik terug dat enkel lager dan EPC D zonder die factor mag indexeren
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hier vind je dat terug: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... iefactoren

CORRECTIE: Ik begin nu te denken dat je die correctiefactor nooit hoefde toe te passen omdat je huurcontract dateert van na 1 oktober 2022.
Want het volgende staat op die website:
U moet deze indexering met aangepaste formule (correctiefactor) toepassen als uw woning aan de volgende 3 kenmerken beantwoordt.
...
2. Het huurcontract is in werking getreden vóór 1 oktober 2022 volgens de Woninghuurwet of het Vlaams Woninghuurdecreet.
...
Je kan het best eens navragen bij de Vlaamse overheid, met hun ingewikkelde regels...
glda19
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dit gaat over epc e- F geen
Ik heb EPC D
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De derde voorwaarde:
Het EPC-label van de woning is D, E of F of de woning heeft geen EPC-label.
Maar de tweede voorwaarde:
Het huurcontract is in werking getreden vóór 1 oktober 2022 volgens de Woninghuurwet of het Vlaams Woninghuurdecreet.
Dus of je de correctiefactor moet toepassen of niet, heeft ook te maken met de begindatum van het contract.

Soit, in principe zal je op woensdagavond 30 oktober gewoon met de huurcalculator de correcte nieuwe huurprijs kunnen berekenen: https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... calculator