Proximus Fiber VPN error

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 14 keer

Bericht

Hoi,

Weet iemand of proximus iets blokkeert voor een "PPTP" VPN voor m'n werk ?

Momenteel lukt het niet meer sinds overschakeling van Telenet > Proximus Fiber
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

Ik gebruik nu ondertussen al een tweetal maand proximus fiber(2,5/0,5) en heb helemaal geen probleem met de vpn connecties die ik gebruik zowel deze naar mijn werk als deze die ik zelf heb aangemaakt om mijn tweede site te bereiken. De instellingen zijn nog steeds dezelfde als toen ik vdsl gebruikte; niks aangepast.
PPTP is wel erg basic....kun je niet naar een andere soort vpn overgaan? Onafhankelijk van deze opmerking zou het echter wel moeten werken.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 14 keer

Bericht

't is een setup van't werk, dus daar kan ik niets aan veranderen.
Ze gaven zelf aan dat Proximus 't probleem is bij deze verbinding (iets met GRE)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Klopt, Proximus laat geen GRE of PPTP toe op de nieuwe fibermodem/router.
Enkel op aanvraag van de klant activeren ze dit.

Desalniettemin: PPTP in 2024?
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

blaatpraat schreef: 2 maanden geleden Klopt, Proximus laat geen GRE of PPTP toe op de nieuwe fibermodem/router.
Enkel op aanvraag van de klant activeren ze dit.

Desalniettemin: PPTP in 2024?
Juist nog getest ik kan wel nog PPTP gebruiken op mijn Proximus gigabit fiber lijn. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat ik de "bridge" functie gebruik en mijn eigen router dus het extern ip address krijgt zo schakel je dus een deel van de inmenging/blokkage van Proximus uit.
Dit zou een oplossing kunnen beiden voor topic starter gebruik je eigen router en zet de Proximus modem/router in bridge dan zou het moeten werken!

Langs de andere zijde PPTP gebruiken is nu niet meer de beste keuze....maar daar beslist topicstarter blijkbaar niet zelf over....ik gebruik alvast Openvpn momenteel maar heb opzettelijk nog eens PPTP getest om zeker te zijn dat ik hier geen leugens ga verspreiden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Dat men valt over PPTP kan ik ergens nog begrijpen, maar geen idee waarom men weer moeilijk moet doen over GRE, tenzij men geen publieke IP's uitdeelt aan de klanten, of men in de toekomst van plan is dat niet langer te doen? Ik snap wel dat het niet zo courant is om GRE endpoints te vinden in residentiele settings, maar desondanks is dat ook niet compleet ongehoord (en "niet courant" is hoe dan ook geen enkele reden om iets te verbieden).

Iig, je kan GRE nog eens encapsuleren in UDP als het moet, en dat zal Proximus dan wellicht niet meer kunnen detecteren, maar dat vereist dan ook een verandering in de setup van je werk.

Op Telenet, waar je vandaan komt, werkt GRE (of GIF of ...) gewoon wel zoals het moet, dat kan ik idd bevestigen (zoals je toen gemerkt heb).

Misschien eens vragen aan het werk of men niet kan overschakelen op industrie-standaard IPSec voor dit scenario?