post in metalen brievenbus op afstand monitoren
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 28 keer
Ik heb een brievenbus die een 9-tal meter van de woning verwijderd is.
Was van plan om daar een security camera op batterij in te plaatsen om te kunnen checken op afstand of er iets in de bus zit. Een mens krijgt tegenwoordig trouwens amper nog post, dus dagelijks een lege bus gaan checken is ook niet nodig. Een automatisch alert als er iets in de bus komt is ook wel meegenomen natuurlijk.
Heb gelezen dat sommige personen met een bewegingsdetector werken, wat dus ook een optie is.
Blijkbaar zou het bij sommigen werken (volgens internet) in een metalen bus.
Heeft er iemand een dergelijke werkende setup?
Was van plan om daar een security camera op batterij in te plaatsen om te kunnen checken op afstand of er iets in de bus zit. Een mens krijgt tegenwoordig trouwens amper nog post, dus dagelijks een lege bus gaan checken is ook niet nodig. Een automatisch alert als er iets in de bus komt is ook wel meegenomen natuurlijk.
Heb gelezen dat sommige personen met een bewegingsdetector werken, wat dus ook een optie is.
Blijkbaar zou het bij sommigen werken (volgens internet) in een metalen bus.
Heeft er iemand een dergelijke werkende setup?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 111 keer
Ik heb exact vanwege deze reden in mijn metalen brievenbus een Philips Hue bewegingssensor gehangen (handig ivm magneet bevestiging).
Omdat ik deze sensoren al in gebruik had, heb ik het eerst even kunnen testen en dat werkt dus prima.
Je krijgt dan in de Hue app of desgewenst via een andere app (bijv Apple home) een push melding en je kunt eventueel andere acties koppelen.
Omdat ik deze sensoren al in gebruik had, heb ik het eerst even kunnen testen en dat werkt dus prima.
Je krijgt dan in de Hue app of desgewenst via een andere app (bijv Apple home) een push melding en je kunt eventueel andere acties koppelen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 73 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hier een zigbee bewegingssensor icm met een licht sensor.
Enkel beweging = post
Beweging + veel licht = post uithalen
Stenen brievenbus
Enkel beweging = post
Beweging + veel licht = post uithalen
Stenen brievenbus
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 795 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Heb zoiets hier een tijdlang geprobeerd, maar die bewegingssensor gaf teveel false positives.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 57 keer
Hier een pakjesbrievenbus met een buitenklep, maar ook met een binnenklep. Heb een magneetcontact (zigbee raam/deurcontact) onder de binnenklep hangen (binnenklep beweegt parallel met de buitenklep). Werkt zeer goed ...
-
- Elite Poster
Was dat met een open gleuf zonder klep misschien?devilkin schreef: 26 jul 2024, 20:07 Heb zoiets hier een tijdlang geprobeerd, maar die bewegingssensor gaf teveel false positives.
Je zou de gevoeligheid voor licht of beweging wel kunnen instellen.
Mijn brievenbus heeft een klep en zodra die opengaat reageert de sensor daarop.
Maar natuurlijk als je met een open brievenbus zit dan zou je die sensor al zo moeten richten dat hij die opening niet ziet en enkel de post die erin valt detecteert. Beetje gedoe natuurlijk..
Toegevoegd na 1 minuut 12 seconden:
Wel Nice om te lezen dat zoveel mensen hetzelfde doen met Zigbee. Ik ben blijkbaar niet de enige “zot”
-
- Administrator
Inderdaad, open gleuf, stenen brievenbus.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Is een beetje beweging niet beter voor de nerds ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 73 keer
Hier ook een (stenen) brievenbus met klep
Ik was eens bij mijn broer toen er post kwam.
Hij keek 2 seconden verbaasd en zei toen heel droog: "Waarom toch?"
Bij ons neemt hij een snapshot op de camera en stuurt hij deze via een push bericht naar de smartphones.Ptoeneigh schreef: 26 jul 2024, 20:27 Wel Nice om te lezen dat zoveel mensen hetzelfde doen met Zigbee. Ik ben blijkbaar niet de enige “zot”
Ik was eens bij mijn broer toen er post kwam.
Hij keek 2 seconden verbaasd en zei toen heel droog: "Waarom toch?"
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
- Bedankt: 95 keer
Bwa, denk dan maar dat die extra afstand die je een paar keer teveel te voet tussen je woning en brievenbus moest overbruggen dan weer positief waren voor je gezondheid.devilkin schreef: 26 jul 2024, 20:07 Heb zoiets hier een tijdlang geprobeerd, maar die bewegingssensor gaf teveel false positives.
Elk nadeel heeft z'n voordeel.
Sol Invictus!
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 28 keer
Ik had hieruit begrepen dat Zigbee verder zou gaan dan wifi, maar na opzoekwerk blijkt dit niet het geval vermits ze beiden dezelfde frekwentie gebruiken. Dit vermijdt toch al dat ik een Hue hub zou moeten bijnemen .Ptoeneigh schreef: 26 jul 2024, 14:00 Ik heb exact vanwege deze reden in mijn metalen brievenbus een Philips Hue bewegingssensor gehangen (handig ivm magneet bevestiging).
In de reacties hierboven zie ik wel dat de meesten Zigbee gebruiken. Kan ik concluderen dat ik in de metalen brievenbus dan hetzelfde resultaat zou kunnen bekomen met een battery powered wifi motion detector?
Laatst gewijzigd door AfAX 27 jul 2024, 08:31, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Administrator
Zigbee heeft een aantal niet te versmaden voordelen: zeer low power devices, vaak is een knoopcel goed voor een jaar. Ook gaat zigbee een mesh opbouwen zodat ook verder gelegen devices in bereik van het netwerk blijven (mits natuurlijk voldoende andere zigbee toestellen).
Ook is zigbee niet gekoppeld aan je gewone netwerk, dus ook geen manier hoe men bvb via een of ander prul chinees ding jouw netwerk zou kunnen binnenkomen.
Ook is zigbee niet gekoppeld aan je gewone netwerk, dus ook geen manier hoe men bvb via een of ander prul chinees ding jouw netwerk zou kunnen binnenkomen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
- Bedankt: 114 keer
Anderzijds gaat zigbee in mijn ervaring helemaal niet ver, omdat de meeste devices net zo low power zijn. Kan je in de praktijk echt niet vergelijken met wifi.
Zigbee moet het inderdaad hebben van zijn meshing. Maar als de devices de meeste tijd in slaapstand zijn (battery powered sensoren), dan gaan die ook niet veel bijdragen aan het mesh. Als ik mijn Zigbee HA topologie bekijk, vermoed ik dat in de meeste sensoren de mesh functionaliteit zelfs gewoon niet actief is.
Zelf gebruik ik strategisch geplaatste zigbee power plugs als "access points" om toch wat mesh te hebben in huis.
Zigbee moet het inderdaad hebben van zijn meshing. Maar als de devices de meeste tijd in slaapstand zijn (battery powered sensoren), dan gaan die ook niet veel bijdragen aan het mesh. Als ik mijn Zigbee HA topologie bekijk, vermoed ik dat in de meeste sensoren de mesh functionaliteit zelfs gewoon niet actief is.
Zelf gebruik ik strategisch geplaatste zigbee power plugs als "access points" om toch wat mesh te hebben in huis.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
- Bedankt: 506 keer
- Recent bedankt: 3 keer
De oplossingen lijken me veel ingewikkelder dan het "probleem". Er komt al veel minder post en deze is meestal niet dringend want anders zou het aangetekend gebeuren. Je kan dus perfect de brievenbus om de 2 à 3 dagen checken.
Als ik dan lees dat het over de afstand van 9 meter gaat dan is het al helemaal te gek. Voor wie 9 meter al teveel is zijn er grotere problemen dan de post die een dag langer in de brievenbus ligt denk ik dan. Vaak zal je mogelijk al 9 meter moeten lopen om de GSM te nemen waarna je de toestand in de brievenbus kan zien
Als ik dan lees dat het over de afstand van 9 meter gaat dan is het al helemaal te gek. Voor wie 9 meter al teveel is zijn er grotere problemen dan de post die een dag langer in de brievenbus ligt denk ik dan. Vaak zal je mogelijk al 9 meter moeten lopen om de GSM te nemen waarna je de toestand in de brievenbus kan zien
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Dit moet je dan ook eerder zien als een (nerdy) hobby, gewoon omdat het kan.Dizzy schreef: 27 jul 2024, 08:45 De oplossingen lijken me veel ingewikkelder dan het "probleem". Er komt al veel minder post en deze is meestal niet dringend want anders zou het aangetekend gebeuren. Je kan dus perfect de brievenbus om de 2 à 3 dagen checken.
Bij mij inderdaad ook omdat er weinig post komt en ik soms maar keek, kwestie van dat ik gewoon een melding krijg op m’n iPhone “dat er post is”. Laatste keer was 2 weken geleden. Ik kom ook nooit langs de brievenbus dus ipv regelmatig te gaan kijken krijg ik nu een melding zodat ik het niet vergeet.
Als het toevallig ter sprake komt heb je altijd een paar mensen die het wel waarderen maar natuurlijk ook mensen die met hun ogen rollen en inderdaad denken “omg hoe kom je erbij”
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 206 keer
Zolang er in de brievenbus geen apparaat zit om de post open te doen, in te scannen, te sorteren en 90% zelfstandig af te handelen en de rest digitaal door te sturen ben ik niet onder den indruk.
Bij ons steekt de facteur er elke dag een papieren gazet in, een low tech oplossing om niet tevergeefs een lege brievenbus aan te treffen.
Bij ons steekt de facteur er elke dag een papieren gazet in, een low tech oplossing om niet tevergeefs een lege brievenbus aan te treffen.
-
- Administrator
Goed voor u, van een papieren krant ben ik idd ook niet onder de indruk
Moest je alleen dingen doen om indruk te wekken, het leven zou nogal saai zijn.
Terug on topic: ideaal zou een straal zijn die onderbroken wordt zoals je (vroeger) in de winkels zag, maar dat zou iets teveel energie vragen...
Moest je alleen dingen doen om indruk te wekken, het leven zou nogal saai zijn.
Terug on topic: ideaal zou een straal zijn die onderbroken wordt zoals je (vroeger) in de winkels zag, maar dat zou iets teveel energie vragen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 206 keer
Oei, het moet een nerd friendly non low tech oplossing voor dit prangend probleem zijn blijkbaar
Een keukenweegschaal op wifi of bluetooth in de brievenbus leggen.
Dan weet je direct of het zware lectuur is …
Voor 1 brieveke gaan we geen 9 meter lopen zulle.
Wa denkt ge daarvan
Een keukenweegschaal op wifi of bluetooth in de brievenbus leggen.
Dan weet je direct of het zware lectuur is …
Voor 1 brieveke gaan we geen 9 meter lopen zulle.
Wa denkt ge daarvan
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik heb een metalen pakketbrievenbus van Logixbox die ook ongeveer 9 meter van het huis staat. Ik gebruik een Sonoff SNZB-04 Zigbee contact sensor die dankbaar gebruik maakt van het interne kantelmechanisme van de brievenbus om te detecteren dat hij is geopend.
Zigbee2MQTT rapporteert een LQI van 27. Dat is niet zo goed (40 en meer wordt als 'goed' gezien), maar werkt in mijn geval prima.
Zigbee2MQTT rapporteert een LQI van 27. Dat is niet zo goed (40 en meer wordt als 'goed' gezien), maar werkt in mijn geval prima.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 490 keer
Hier eentje op WiFi die ik ook gebruik voor enkele toepassingen (niet brievenbus weliswaar), batterijduur 6 maanden: https://www.amazon.com.be/dp/B0CP7V4GVZ - In een metalen brievenbus en met een afstand van 9 meter naar de AP gaat dat misschien wel minder dan 6 maanden zijn, anderzijds wordt dat weer wat gebalanceerd als er echt maar weinig post is.
Uiteraard in een geschikte VLAN te steken, want China.
De versatiliteit van de Hue bewegingssensoren voor allerlei mogelijke toepassingen kan ik ook bevestigen - mits je al een Hue netwerk hebt natuurlijk.
Zelf zou ik ook liever kiezen voor een low-tech oplossing, want ongeacht welke technologie je gebruikt kan ik meteen enkele voorbeelden bedenken waarbij het niet zal werken zoals behoren. De brievenbus met de "flag" hierboven is hoe dit al meer dan 100 jaar lang in de VS opgelost wordt, maar de vraag is wel in welke mate een postbode zich bij ons van zo'n flag iets aantrekt, want in de VS moet de postbode die vlag omhoog zetten.
Er zijn ook brievenbussen met een visuele indicator die je vanop afstand kan zien, zoals zo'n vlag of iets anders, die automatisch verschijnt wanneer de klep geopend werd. Als je de post dan uithaalt moet je die indicator manueel resetten.
Uiteraard in een geschikte VLAN te steken, want China.
De versatiliteit van de Hue bewegingssensoren voor allerlei mogelijke toepassingen kan ik ook bevestigen - mits je al een Hue netwerk hebt natuurlijk.
Zelf zou ik ook liever kiezen voor een low-tech oplossing, want ongeacht welke technologie je gebruikt kan ik meteen enkele voorbeelden bedenken waarbij het niet zal werken zoals behoren. De brievenbus met de "flag" hierboven is hoe dit al meer dan 100 jaar lang in de VS opgelost wordt, maar de vraag is wel in welke mate een postbode zich bij ons van zo'n flag iets aantrekt, want in de VS moet de postbode die vlag omhoog zetten.
Er zijn ook brievenbussen met een visuele indicator die je vanop afstand kan zien, zoals zo'n vlag of iets anders, die automatisch verschijnt wanneer de klep geopend werd. Als je de post dan uithaalt moet je die indicator manueel resetten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
- Bedankt: 506 keer
- Recent bedankt: 3 keer
OK, men zoekt eigenlijk een excuus om wat speelgoed te kopen, een legitieme vraag dus
De oplossing van de vlag bestaat en werkt maar vereist inderdaad de gewoonte bij de postbodes, die er nu niet is en er ook niet kan gekweekt worden zonder medewerking van de post. Vermits er geen mechanische beweging is wegens ontbreken van een klep is een visuele controle zowat de enige optie. Gezien de korte afstand kan dat via wifi gebeuren als de brievenbus nog binnen het bereik valt. Zo niet kan men bijkomend speelgoed kopen om het bereik uit te breiden. Berichten kan men ook automatiseren via de app van de camera of via een sensor (opnieuw nieuw speelgoed). De camera lijkt me het beste want je krijgt niet enkel een melding van of er iets in de brievenbus zit maar ook wat en hoeveel. Het zou toch ondraaglijk zijn om 9 meter af te leggen om dan vast te stellen dat er een kaartje van een autoverkoper in de bus zit!
De oplossing van de vlag bestaat en werkt maar vereist inderdaad de gewoonte bij de postbodes, die er nu niet is en er ook niet kan gekweekt worden zonder medewerking van de post. Vermits er geen mechanische beweging is wegens ontbreken van een klep is een visuele controle zowat de enige optie. Gezien de korte afstand kan dat via wifi gebeuren als de brievenbus nog binnen het bereik valt. Zo niet kan men bijkomend speelgoed kopen om het bereik uit te breiden. Berichten kan men ook automatiseren via de app van de camera of via een sensor (opnieuw nieuw speelgoed). De camera lijkt me het beste want je krijgt niet enkel een melding van of er iets in de brievenbus zit maar ook wat en hoeveel. Het zou toch ondraaglijk zijn om 9 meter af te leggen om dan vast te stellen dat er een kaartje van een autoverkoper in de bus zit!
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.