vergoeding voor gebruik eigen laptop

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 85 keer

Bericht

Een jobstudent brengt zijn eigen laptop mee (oa) omdat er eigen software en licenties op staan die hij nodig heeft voor de taak die hij moet uitvoeren. Licenties die we zelf niet hebben.
Hij wil die licentie vergoed hebben, lijkt me logisch, dus tot daar geen 'probleem'.

Maar zijn laptop zelf...
Welke vergoeding (/dag) zou je daar tegenover zetten voor het gebruik van zijn eigen toestel?
Wat is redelijk, welk bedrag wordt niet weggelachen?

Bovenstaande vraag staat los van deze oplossing te kiezen of niet, want die keuze is reeds gemaakt in onderling akkoord.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

https://www.vlaio.be/nl/subsidies-finan ... -thuiswerk

Maar omdat het een jobstudent is zou ik de bedragen op de url gebruiken als richtlijn (bijkomende vergoedingen)
Maar ik zou dat gewoon in zijn uurloon verwerken aangezien dit bij jobstudenten goedkoop kan.

Je stelt je wel bloot aan mogelijks het oneigenlijk gebruik van licenties, maar daar moeten jullie zelf inhoudelijk naar kijken.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Lijkt me sowieso al tricky, vermoedelijk gebruikt die "jobstudent" licenties voor privégebruik? En gaat hij werken in een bedrijf? Op z'n minst een grijze zone.
Vergoeding voor laptop: lijkt me moeilijk te bepalen zonder wat info: wat is de aanschafprijs van de laptop?
Een laptop schrijf je af op 3-4 jaar als bedrijf, hoewel je er vlot 5-6 mee kan doen.
€1K voor een nieuwe laptop
-> €250/jaar afschrijving, oftewel €1/dag.
Als je er €2/dag van maakt, zal het wel goed zijn zeker?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Ik denk dat het vooral van de licenties afhangt; ik veronderstel dat het hier niet over MS Office gaat maar bv over bv een tekenpakket. Die licenties kunnen soms aanzienlijk meer kosten dan het toestel waarop die staat. En tegenwoordig is dat vaak in rental model dus de kost per dag is redelijk eenvoudig te becijferen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Voor de licenties was er al een deal, hier was de vraag specifiek een vergoeding voor een laptop.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Ik dacht dit er wettelijk een maximum forfait van € 20 / maand was voor gebruik eigen computer.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 85 keer

Bericht

Het gaat idd specifiek over grafische programma's. Iets wat we hier niet gebruiken.
2 euro/dag lijkt me ook correct, al kan je natuurlijk (omdat het voor korte tijd is) wel hoger gaan. Het is een student, en het is nu niet dat we het onderste uit de kan willen halen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 30 keer

Bericht

Dit is meer een fiscaal vraagje waar ik graag op antwoord. BYOD regeling noemt dit (bring your own device). De ruling hieromtrent is heel duidelijk afgelijnd. Dat is 20€ / maand voor een laptop.

Indien je dit graag bevestigd ziet google het gerust. BYOD + sociale zekerheid.

Voor de fiscalisten onder ons. Hier is geen VAA op. In tegenstelling bij werknemers die een CYOD keuze hebben voor hun laptop en waarbij dit dus eigendom blijft van het bedrijf.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Maar geldt dit ook voor studentenjobs? Fiscale reglementering voor contractuelen is niet per se 1/1 overdraagbaar naar andere tewerkstellingsvormen
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 88 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Hoop dat je hier wel aan denkt want een privé laptop op een bedrijfsnetwerk houd wel risico's in.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 413 keer
Bedankt: 99 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Zoals hierboven gezegd: compenseer dit een beetje in het uurloon van de jobstudent. Veruit de makkelijkste regeling en toch fiscaal in orde.

Wat de licenties betreft: dat hangt echt van de specifieke regeling af. Ik mag bijvoorbeeld mijn persoonlijke JetBrains licentie gebruiken voor commerciële activiteiten, ook voor consultancyopdrachten. De enige beperking daar is dat ik de aanschaf niet terugbetaald mag krijgen.
Voor bijvoorbeeld Visual Studio ligt dit helemaal anders, daar zijn de voorwaarden véél beperkter.
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 64 keer

Bericht

Let wel op dat veel studentenlicenties beperkt zijn en niet mogen professioneel gebruikt worden. Kan ver gaan en er wordt op gecontroleerd (vooral belangrijk als je files later nog wil intern bewerken). Student kan natuurlijk ook de volledige licentie hebben... (of indie wat meestal eerder beperkingen zijn in omzet)

Maxon gebruikt bijvoorbeeld een afzonderlijke student versie en files daarmee gemaakt zijn niet (eenvoudig) over te zetten naar de 'officiele' versies (oa syntra studenten). Licentiemodel wel hard veranderd afgelopen paar jaar en geen idee of die beperking nog van toepassing is maar 'Suspected commercial or other misuse use may result in the immediate termination'
Die beperking zit wel in de meeste licenties maar enkel ervaring hoe het afgedwongen wordt bij Maxon. (en plugins afzonderlijk :angel: )

Wat licenties betreft is dat echt een klotesector... (en is niet helemaal en allemaal de schuld van adobe :angel: )
gewoon snel google dus kan verouderd/mis zijn:
Adobe student licenties mogen zelfs commercieel gebruikt worden (als student ook goed mogelijk om de volledige versie te hebben, vergeleken met de rest in de sector peanuts :oops: )
autodesk *surprise* no go,
30 jaar terug ms studentenlicenties geen beperkingen
Insydium - student versie werkt enkel met student license MAxon (dus blijkbaar nog wel verschil) en niet te gebruiken voor commercieel