Zulke scanwagen rijdt tussen 9u en 18u rondjes en capteert alle nummerplaten met daaraan gekoppeld het tijdstip, de GPS locatie en nog wat overzichtsfoto's.
Voordien waren dit parkeerwachters, die een retributie uitschreven met direct een bon onder de ruitenwisser. Er werden dus geen kentekens opgevraagd bij de DIV, tenzij iemand niet betaalde.
Nu is dit anders: er is enkel nog een scanwagen, en kentekens worden direct opgevraagd bij de DIV gezien de retributie via de post komt. Ze schenden wellicht het proportionaliteitsprincipe.
In Antwerpen hebben ze hierrond een privacy policy (het gaat niet over Antwerpen, maar wel nuttig om te weten welke data points zo'n scanwagen/parkeerbedrijf verwerkt):
https://www.antwerpen.be/info/5e4eae614 ... -scanwagen
Ze verwerken dus datum, tijd, locatie, nummerplaat en foto's.
Nu beweert het lokale parkeerbedrijf dat ze deze gegevens alleen verwerken als er sprake is van een retributie:
Echter om iemand te klissen die te lang in de blauwe zone staat, gebeurt dit niet meer via een parkeerwachter die rondloopt, maar een scanwagen die meermaals passeert en dan kijkt of er meerdere records zijn voor éénzelfde nummerplaat, over een periode die langer is dan de toegelaten 2u parkeren.Behoudens vergissing heeft de wagen met nummerplaat X tot op heden geen retributie ontvangen.
Zoals u hieronder schrijft, worden er enkel persoonsgegevens verwerkt als een geparkeerd voertuig niet over een geldig parkeerrecht beschikt en dit ook vastgesteld wordt. Dat blijkt tot op heden niet het geval te zijn.
De enige gegevens die wij momenteel dus bezitten zijn deze die u middels onderstaande e-mail heeft bezorgd.
Anders heeft het geen zin om rondjes te rijden in een blauwe zone. Met één captatie kunnen ze immers enkel de betalende zone controleren, niet de blauwe zones.
Ik sta elke dag in de blauwe zone, en verzet mij om de 2 uur.
Helaas weigert het parkeerbedrijf te antwoorden op de vraag, om deze data points te delen. Ze weigeren dus het recht op inzage.
Ik stuurde dus deze opvolg email, maar daarop komt geen antwoord:
en dit dus naar aanleiding van:Ik ben jullie renault scanwagen nu meermaals gekruist, dus hij verwerkt zeker mijn kenteken X en dus persoonsgegevens, want ik stond toen net in de blauwe zone in Y geparkeerd.
Van zodra er foto's worden genomen en het kenteken middels software wordt herkend, verwerken jullie persoonsgegevens.
Gelieve ons alle data points en persoonsgegevens te bezorgen die u of de scanwagen bijhoudt of heeft verzameld over X
Gelieve ons tevens de volgende informatie mede te delen:
de categorieën van persoonsgegevens;
de ontvangers of categorieën van ontvangers van de persoonsgegevens;
de bewaartermijn van de persoonsgegevens of de criteria om die termijn te bepalen;
het recht op de gegevenswissing, verbetering van persoonsgegevens en het recht om de verwerking te beperken of hiertegen bezwaar te maken;
het recht een klacht in te dienen bij een toezichthoudende autoriteit;
de bron van de gegevens (bij onrechtstreekse inzameling);
bij doorgifte buiten de EU: de passende waarborgen (bijv. modelbepalingen - zie titel II.4 Waar gaan uw gegevens naartoe);
het bestaan van geautomatiseerde besluitvorming, nuttige informatie over de onderliggende logica hiervan en de verwachte gevolgen van die verwerking voor de betrokkene.
En dan zeker ivm het in vet aangehaalde:
1. Hoe precies stelt u vast of iemand te lang in een blauwe zone staat? Er lopen immers geen parkeerwachters meer rond.
2. Hoe wordt de stand van blauwe schijf dan uitgelezen?
3. Wat is de onderliggende logica om iemand te beboeten in de blauwe zone?
4. Welke menselijke controles zijn er op false positives (parkeerbedrijven zijn al meermaals in opspraak gekomen hierrond), en hoe precies gebeurt dit?
https://www.gegevensbeschermingsautorit ... van-inzage
Van zodra een scanwagen een OCR doet van een foto om er een nummerplaat uit te vissen, en dit te koppelen aan een tijdstip en locatie, zijn ze al mijn persoonsgegevens aan het verwerken.
Dat daar evt een retributie uit volgt, staat los van deze verwerking. Ik wil dus weten wat ze verzamelen en hoe hun besluitvorming werkt.
Ik vrees dat we weldra de mails als klacht naar de GBA gaan moeten doorsturen.