Ventilatiesysteem topic/discussie

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Bericht

Ikzelf heb een Zehnder ventilatiesysteem D in mijn woning.
Afgelopen weekend wat zitten praten met een vriend hierover. Hij heeft ook zo'n systeem in zijn woning, maar hij heeft dit nog nooit gebruikt.
Dus ik vraag me af, heeft dit zo'n positieve gevolgen een ventilatiesysteem type D?
Als je kijkt naar de kostprijs van nieuwe filters + jaarlijks stroomverbruik., het kan op jaarbasis wel wat geld kosten aan 'onderhoud'.

Wat is jullie ervaring/mening hierover?
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.5_5
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
elmariachi2920
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Bericht

verse lucht (geurtjes van dieren, eten, "geurverfrisser" (vrouw wilt dit maar kan zelf niet zo goed tegen te felle geuren),...) zonder al te veel warmte verlies in de winter, in de zomer wordt de verse lucht een klein beetje gekoeld met de lucht die buiten wordt geblazen als het buiten warmer is dan binnen
een bypass zorgt dan weer dat als het in de zomer buiten frisser is dan binnen, de frissere lucht rechtstreeks binnen wordt geblazen

als ik de filters zie bij schoonmaak ben ik eigenlijk blij met hoe vuil ze eigenlijk zijn

ook muggen worden tegengehouden door de filters
Anseric
Starter Plus
Starter Plus
Twitter: Anserics
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Hallo

Ikzelf heb de Renson Endura Delta 330 en wordt hier altijd gebruikt. Is een nieuwbouw en is ook nodig voor de ventilatie. Denk anders dat ik snel met vochtproblemen zou zitten. Ik vind het onderhoud en/of vervangen wel makkelijk en ok van prijs. Nu in de zomer ook handig om verse lucht te laten binnenkomen op koelere momenten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 345 keer
Bedankt: 516 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Bericht

Wij hebben ook systeem D (ventaxia Sentinel Kinetic plus). Zijn best tevreden over de werking. In begin bang dat het teveel geluid zou maken maar nu merken we het niet eens.

Onderhoud doen we niet meer jaarlijks want er was nooit wat aan. Filters tijdig vervangen is wel nodig maar je kan deze online vinden of zelfs zelf maken. Als je de filters ziet na een tijdje besef je vanzelf het belang van zo'n systeem. Ik vind het ook aangenamer als het aan staat want als we het uit zetten merken we het direct. Enige nadeel is als je buren hebt met houtstoven, die lucht kan aangezogen worden als de windrichting ongunstig is.

Er zit ook een vochtsensor op die zorgt dat het systeem even harder gaat werken als de vochtigheid te hoog wordt. Na het douchen vliegt het dan enkele minuten op wat ook tot gevolg heeft dat spiegels niet bedampen.

Met de huidige eisen van isolatie is zo'n systeem eigenlijk nodig.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 74 keer
Te Koop forum

Bericht

Ik heb vorig jaar mijn huis met een WTW/Systeem D uitgerust, vooral altijd propere lucht was een belangrijk argument. Ik heb een Itho Daalderop HRU ECO 350, welke ik via Home Assistant aanstuur.
Dizzy schreef: 22 jul 2024, 09:57 Enige nadeel is als je buren hebt met houtstoven, die lucht kan aangezogen worden als de windrichting ongunstig is.
Ik heb een actieve koolstof filter en een F9 filter na de ventilatie-unit (+ monitoring), dit werkt zeer goed tegen houtrook
Afbeelding

Ik schreef er een blogje over:
https://nathan.gs/2023/12/20/monitoring ... indstyrka/
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Hier ook een Ventaxia Sentinel Kinetic Plus (type D dus). Tevreden van, doet zijn werk goed. Onderhoud tweejaarlijks. Filters vervangen ieder half jaar is ook echt nodig als ik merk hoe vuil die zijn. Ik bestel die zelf online via https://www.topswtwfilters.be/. Die sturen je ook per mail een reminder wanneer het al even geleden is dat je ze vervangen hebt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Ik vervang de filters vaker en bestel ze ook online. Soms is de maat niet 100% OK en dan moet je wel wat duwen om ze op hun plaats te krijgen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 73 keer

Bericht

Hier ook die Zehnder type D in huis. Energievreters zijn het die ventilatiesystemen....
De beste verluchting is natuurlijk ramen openzetten, daar kan geen enkel ventilatiesysteem tegenop.
Overdag zet ik dus de ramen open de ganse dag.
's avond om te slapen doe ik de ramen dicht voor het straatlawaai.
dan steek ik de ventilatie aan
Heb er dus een timer opgezet die start om 22 uur en stopt om 07 uur.
Ook bedienbaar via app op gsm wanneer je doucht.
Bespaart mij de helft op verbruik en levensduur...
Laatst gewijzigd door lucdec 23 jul 2024, 12:57, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 97 keer

Bericht

Je gebruikt door de dag dus een ventilatiesysteem A en 's nachts een ventilatiesysteem D. :-D

Hier nu ook een ventilatiesysteem A in gebruik en niets mis met de continu gemeten luchtwaarden, geen energieverbruik en geen gedoe met filters.
Gelukkig geen last van straatlawaai (doodlopende straat in bosrijke en waterrijke omgeving) dus systeem A kan nu 24/7 dienst doen.
Laatst gewijzigd door ivob 23 jul 2024, 12:59, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 73 keer

Bericht

ivob schreef: 23 jul 2024, 12:57 Je gebruikt door de dag dus een ventilatiesysteem A en 's nachts een ventilatiesysteem D. :-D
Best of both worlds :) ;)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Voor jouw situatie wel.
Maar, zie voorgaande, afhankelijk van de situatie kan een systeem A ook 's nachts dienst doen.
(Wij slapen bv. alle seizoenen in de slaapkamer met de raam open.)
CO2 waarde in de leefruimte bedraagt nu bv. 409 tot 411 ppm.
Andere waarden niet perfect maar best ok.
Screenshot_20240723_150345_EdiGreen Plus~2.jpg
Ik vraag me altijd af of die mensen die thuis altijd zo in de weer zijn met de luchtwaarden en het vervangen van filters dat ook doen wanneer ze onderweg zijn of elders verblijven of lopen die buitenhuis constant met een mondkapje voor mond en neus?

Uiteraard, afhankelijk van waar je woont, werkt en door welk verkeer men zich noodgedwongen moet verplaatsen zijn er telkens andere oplossingen meer of minder noodzakelijk. Wisselende oorzaken geven andere gevolgen die telkens om een andere oplossing vragen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Het was geen keuze dat systeem maar zat in de huizen door de isolatie. Dat zal ondertussen wel bij alle nieuwbouw zo zijn gezien de eisen steeds strenger worden.

Ventilatie verhindert niet dat je een raam kan open zetten, dat zal dus iedereen soms wel eens doen. Als het zeer warm is slapen wij ook met het raam open. De situatie kan verschillen en straatlawaai of vliegen en muggen kunnen binnen dringen. Ik laat ook geen ramen open staan als ik er niet ben voor de veiligheid.

De filters vervangen is geen werk, schuif open, oude filter eruit, nieuwe erin, klaar. Er is geen omkijken naar, enkel in de zomer zet ik de zomerstand op.

Wat ik ook handig vind is als je veel lucht wil uit je woning krijgen, bvb na een feestje of bepaalde kookparty's, dan kan je de ventilatie even op boost zetten en je huis is snel weer geventileerd.
anonyme
Member
Member
Bedankt: 9 keer

Bericht

Ik heb binnenkort in mijn nieuwe woonst een Duco System C+ (vraaggestuurd). Nu werk ik hier met ventilatie type A 😂. Geen ervaring dus met filters en allerhande.

Bestaan er geen "wasbare" en herbruikbare filters? Waarom kan dit niet blijkbaar met zulke systemen?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 407 keer
Bedankt: 785 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Als je een vergelijking maakt, is het wel interessant om appelen met appelen te vergelijken.
Het grafiekje van @liberǃ is wat dat betreft ideaal: dan weet je of het systeem ook doet wat het belooft: namelijk lucht verversen.
In veel woningen zonder mechanische ventilatie "proef" je dat de lucht "vuil" is, maar bij gebrek aan meetstations, weten de bewoners het niet. De energiecrisis heeft voor velen "ventilatie A" tot een duivel gemaakt.
Maar evengoed kom ik in huizen met een mechanische ventilatie, maar die staat niet hard genoeg en dan heb je nog steeds "vuile" lucht. Opnieuw: bij gebrek aan meetstations weten de bewoners dat niet.
Particuliere installaties werken meestal met stand 1/2/3 en niet zoals in sommige grotere gebouwen (kantoren, ziekenhuizen, ...- met detectoren die de verversingssnelheid aanpassen aan wat er gedetecteerd is in de lucht.

Wij hebben in de leefruimtes én mijn bureau een CO2 meter en nog een PM-sensor, om te weten wanneer we moeten ventileren (grenswaarde die wij hanteren : <1000 ppm CO2).

Dus ja: een ventilatiesysteem heeft zin, maar staar er u niet blind op en zonder een ventilatiesysteem kan je ook prima binnenlucht hebben.
Meten is weten.
beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

Bericht

Hier een DUCO Systeem D
Wij hebben ook een aparte CO2 meter, maar zonder netwerk en rapportage enzo. Maar als je het een weekje volgt per ruimte, kan je ook wel een goede inschatting maken hoe hard de ventilatie moet staan. Afhankelijk ook hoeveel personen er aanwezig zijn. Ik ben vooral verschoten van hoe slecht het eigenlijk is in de slaapkamers na een aantal uur. En dan wetende dat onze slaapkamer eigenlijk nog wel vrij groot is. Nuja in ons geval zetten we de ruit open s'nachts.

Iemand ervaring met namaak filters? (of zelfmaak)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Inderdaad volledig mee eens dat meten (en dit opvolgen en er naar handelen) belangrijker is dan het type ventilatiesysteem dat men gebruikt.
Het heeft ook weinig zin mechanisch te gaan ventileren wanneer dat volgens de gemeten waarden niet eens nodig is.
(Wij mogen dan wel hoofdzakelijk ventilatiesysteem A gebruiken, wat betreft C02 waarde is voor ons 1000 ppm al veel te hoog. En ventileren onder de 400 ppm heeft ook geen zin want verse buitenlucht - geen vervuilde stadslucht - zit al niet lager).
En een duur ventilatiesysteem plaatsen om het nadien dan niet of slecht te gebruiken omdat men een energetisch probleem heeft is, mijn mening, nog zotter.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Zijn er geen regels voor de bouw inzake ventilatie want het lijkt me niet dat bouwfirma's dure installaties gaan plaatsen als deze niet nodig zouden zijn. Het zal vooral in de nieuwbouw zijn dat men ventilatiesystemen, zeker actieve gaat gebruiken. De isolatienormen zijn veel strenger geworden.

Meten is inderdaad nooit verkeerd maar zelfs zonder meten kan je al snel het effect voelen en het is niet positief als je het systeem (te) lang uitschakelt. In Nederland was dat een tijd geleden een dingetje want daar probeerden sommigen te besparen door de ventilatie uit of erg laag te zetten met als gevolg een paddenstoelenkwekerij.

Een raam open zetten kan nog altijd, ongeacht het systeem.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 407 keer
Bedankt: 785 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Er zijn zeer zeker regels, omdat zo veel mensen niet staat blijken te zijn om zelf ramen open te zetten.
Dus moet de overheid dat reguleren, anders staan die nieuwbouwwoningen - wegens luchtdichtheid - binnen de kortste keren vol schimmel.

Maar je hoeft geen systeem-D te hebben om te ventileren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Maar wanneer die echanisch en gestuurde systemen hen dan teveel aan energie blijken te kosten zetten ze die systemen terug op non actief of zitten ze eraan te prutsen tot ze ontregeld zijn en niet meer doen wat ze moeten doen.
Of gaat men besparing op noodzakelijk onderhoud van die systemen zodat ze een bron van verontreiniging zijn ipv deze te voorkomen.
Of erger, heb je bouwbedrijven met "rondreizende" ventilatiesystemen waarbij men alleen bij de keuring in orde blijkt te zijn en nadien niet meer.

Zoals steeds heeft regelgeving die geen verdere opvolging kent weinig zin.
Maar opvolging in een eigen woning kan sowieso ook niet want dat zou een schending van de privacy betekenen.

Een meetsysteem (eenmalige investering zonder onderhoud) dat je daarna via een ventilatiesysteem A (of afhankelijk van het seizoen aangevuld met een systeem C) zelf kan aansturen is nog altijd het goedkoopste en gezondste systeem.
Het vraagt uiteraard wel zelf een initiatief en de nodige zelfdiscipline.
Dat is gewoon mijn mening en ervaring in dit discussie topic.

Wie niet graag iets zelf doet of de nodige zelfdiscipline niet kan opbrengen kan idd beter een ventilatiesysteem D laten plaatsen door een vakman en het laten inregelen en een onderhoudscontract afsluiten zodat de opvolging goed verloopt zonder dat men zelf iets moet doen en niet de kans loopt het systeem te ontregelen.

Uiteraard kan men ook een systeem D laten plaatsen en zich inlezen in de materie zodat men daarna een gedegen en goedkopere opvolging kan verzekeren.

Naargelang de eigen voorkeuren en wensen zijn er verschillende mogelijkheden met elk een eigen vervolg.
Het is dan aan ieder om individueel die meningen en ervaringen eruit te pikken die het best bij de eigen situaties en verlangens staan.
Laatst gewijzigd door ivob 24 jul 2024, 14:52, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

De nadelen zijn voor jezelf, als men een paddenstoelenkwekerij wil opzetten ondanks dat men een systeem ertegen voorzien heeft, is dat een eigen keuze. Dat head je trouwens ook al met mensen die geen raam open zetten omdat de warmte dan naar buiten gaat. Het ligt dus niet aan die systemen of aan de ramen maar aan sommige mensen.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 74 keer
Te Koop forum

Bericht

Qua verbruik is het nu ook niet zo overdreven, mijn Itho HRU350 eco doet:
laag (~1000rpm): 8W
middel (~2000rpm): 33W
hoog (~3500rpm): 130W

Dus een 26 a 40kWh per maand, wat ruimschoots gecompenseerd wordt door de warmte recuperatie in de winter.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Wanneer je uiteraard een verwarmingssysteem hebt dat veel energie verbruikt kan je veel recupereren.
Wanneer je echter reeds een energiezuinige woning hebt waar het verwarmen van de woning tijdens het verwarmingsseizoen nauwelijks meer dan 500 kWh vraagt kan je die 26 tot 40 kWh die je 12 maanden na elkaar moet aanhouden al niet meer ruimschoots recupereren.
Wanneer je een energiezuinige woning hebt waar de materialen geen warmte kunnen vasthouden dan moet je wel werken via warmterecuperatie want dan zijn door natuurlijke verluchting de verliezen te groot.

Maar zoals eerder geschreven, iedereen zijn eigen situatie en men handelt best naar de eigen situatie.
Voor de een zal het voordeel opleveren om te investeren in een systeem D en de kosten die daar op volgen en voor de ander dan weer niet.

In een nieuwbouwwoning heb je volgens de huidige regelgeving nog maar weinig keuze en wanneer die investering dan toch moet gedaan worden kan je ze beter daarna ook (deels) benutten. Zowel in ruimten als in tijd.
Woon je naast een drukke verkeersader en/of in een luidruchtige buurt, en/of een ongezonde buurt kan investeren in mechanische ventilatie ook zijn nut hebben.
Maar ook daar moet je mee opletten. Ik ken genoeg ventilatiesystemen die een opening naar buiten vereisen (als in roosters boven het dubbel tot driedubbel glas of in de muur boven de ramen) waar het straatlawaai even hard binnen komt dan bij een raam op een grote kier en waar de warmte even goed terug naar buiten kan dan bij een openstaand raam.

Wat betreft het gevaar op binnendringende insecten bij openstaande ramen hebben we hier, tig jaren geleden, ook al de horren uitgevonden. Een uitvinding die waarschijnlijk nog niet doorgedrongen is in alle uithoeken van het land?
Sol Invictus!
DidierS
Plus Member
Plus Member
Twitter: ON8SD
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

Bericht

*deleted*
vanpeers
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Bericht

beont schreef: 24 jul 2024, 07:10 Hier een DUCO Systeem D
Wij hebben ook een aparte CO2 meter, maar zonder netwerk en rapportage enzo. Maar als je het een weekje volgt per ruimte, kan je ook wel een goede inschatting maken hoe hard de ventilatie moet staan. Afhankelijk ook hoeveel personen er aanwezig zijn. Ik ben vooral verschoten van hoe slecht het eigenlijk is in de slaapkamers na een aantal uur. En dan wetende dat onze slaapkamer eigenlijk nog wel vrij groot is. Nuja in ons geval zetten we de ruit open s'nachts.

Iemand ervaring met namaak filters? (of zelfmaak)
Heb hier zelf filters besteld bij cleanfilter.eu, mijn filters kosten hier €16 per set ipv €22-23.
Zullen ook namaak zijn maar letterlijk geen enkel zichtbaar verschil, ook met stroommeting exact hetzelfde verbruik. (beide nieuw).