Als ik zo de prijzen vergelijk op bijv. Tweakers, dan zie ik enorme prijsverschillen voor eenzelfde model smartphone. "Waar zit het addertje?", denk ik dan.
Bijv. Voor de nieuwe S24, officieel bij Samsung en vele andere shops zo'n 900 € en dan bij een hele resem andere zo'n 260 tot 300 € goedkoper.
En met namen zoals Alternate, Max ICT of Azerty zijn dat toch niet direct obscure webshops.
Iemand met meer achtergrondkennis hieromtrent?
Verklaring voor grote prijsverschillen tussen webshops voor smartphones?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 490 keer
- Recent bedankt: 4 keer
899 EUR is de "MSRP" aka de prijs die Samsung suggereert. Uiteraard hanteert Samsung die dan zelf ook. Verder zitten de gekende dure winkels uiteraard ook aan 899 EUR, zoals Coolblue, Media"ik ben gek"Markt, Krefel en Fnac. Merk op dat je bij die zaken de volle prijs betaalt, en als je koopt in een van hun fysieke winkels je tegelijk heel veel rechten en bescherming misloopt die je wel zou hebben bij verkoop op afstand. Zeer slechte deal.
Vervolgens heb je dan de categorie van winkels die goedkoper opereren (minder overhead, geen fysieke winkels) en dus onder MSRP kunnen gaan. Zij vechten om de goedkoopste te zijn, maar toch nog winst te maken.
Dan heb je de hele goedkope. Die hebben allemaal staan in de productbeschrijving "Dit artikel komt niet in aanmerking voor de promotieacties van Samsung." Hier een voorbeeld van zo'n promotieactie.
De reden dat ze niet in aanmerking komen is waarschijnlijk omdat zij dit niet rechtstreeks van Samsung aankopen, maar via een tussenpersoon met teveel stock oid. Het kan ook zijn dat deze tussenpersoon Samsung of een soort van onderaanneming van hen is, met als doel om de verkoop te verhogen, zonder het merk Samsung met deze lagere prijs te verbranden. Hoe de vork precies in de steel zit gaan ze je nooit vertellen, maar dat verklaart in de regel waarom het zoveel goedkoper is. Goed mogelijk dat je dan ook miserie krijgt als je garantie nodig hebt, als het niet van Samsung komt zal men herstellingen ook waarschijnlijk door een derde partij laten doen ipv Samsung zelf, wat niet altijd een even goed resultaat zal opleveren.
Vervolgens heb je dan de categorie van winkels die goedkoper opereren (minder overhead, geen fysieke winkels) en dus onder MSRP kunnen gaan. Zij vechten om de goedkoopste te zijn, maar toch nog winst te maken.
Dan heb je de hele goedkope. Die hebben allemaal staan in de productbeschrijving "Dit artikel komt niet in aanmerking voor de promotieacties van Samsung." Hier een voorbeeld van zo'n promotieactie.
De reden dat ze niet in aanmerking komen is waarschijnlijk omdat zij dit niet rechtstreeks van Samsung aankopen, maar via een tussenpersoon met teveel stock oid. Het kan ook zijn dat deze tussenpersoon Samsung of een soort van onderaanneming van hen is, met als doel om de verkoop te verhogen, zonder het merk Samsung met deze lagere prijs te verbranden. Hoe de vork precies in de steel zit gaan ze je nooit vertellen, maar dat verklaart in de regel waarom het zoveel goedkoper is. Goed mogelijk dat je dan ook miserie krijgt als je garantie nodig hebt, als het niet van Samsung komt zal men herstellingen ook waarschijnlijk door een derde partij laten doen ipv Samsung zelf, wat niet altijd een even goed resultaat zal opleveren.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1463 keer
- Bedankt: 1268 keer
- Recent bedankt: 35 keer
Het is altijd de moeite om te vergelijken. Maar ook om de reputatie van de webshop in acht te nemen. Alsi k bij coolblue iets 10 € duurder ga kunnen krijgen dan in een Nederlandse webshop waar ik nog nooit iets heb besteld, dan ga ik toch voor coolblue gaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 119 keer
- Recent bedankt: 5 keer
In dit specifieke geval:
Samsungs garantie is super goed, op dat gebied zou ik me geen zorgen maken aangezien samsung zelf de garantie voorziet bovenop de wettelijke verkopersgarantie.
En ze zijn heel flexibel met de aanvragen
Samsungs garantie is super goed, op dat gebied zou ik me geen zorgen maken aangezien samsung zelf de garantie voorziet bovenop de wettelijke verkopersgarantie.
En ze zijn heel flexibel met de aanvragen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 41 keer
Wat je soms ook ziet is dat toestel voor Benelux markt bv adviesprijs heeft van 899eur, maar in (ik zeg maar iets) Polen 699 is.
En sommige webshops kopen dan in in Polen en verkopen in Benelux.
Vandaar een goedkopere prijs.
En sommige webshops kopen dan in in Polen en verkopen in Benelux.
Vandaar een goedkopere prijs.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 328 keer
- Bedankt: 506 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Welke rechten bedoel je dan? Je hebt toch ook garantie en retourneren bij een fysieke winkel.CCatalyst schreef: 19 jul 2024, 08:15Verder zitten de gekende dure winkels uiteraard ook aan 899 EUR, zoals Coolblue, Media"ik ben gek"Markt, Krefel en Fnac. Merk op dat je bij die zaken de volle prijs betaalt, en als je koopt in een van hun fysieke winkels je tegelijk heel veel rechten en bescherming misloopt die je wel zou hebben bij verkoop op afstand. Zeer slechte deal.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Vreemde goodwill, bij elke afhaling zegt met dat er uitdrukkelijk bij dat ik nog altijd kan omruilen, zelfs als ik er totaal niet naar vis.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
- Bedankt: 112 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Samsung heeft enerzijds exclusieve kleurtjes, dus als je echt een perzik of groen kleurtje wil, dan moet je die bij Samsung kopen(en dus het volle pond betalen).
Anderzijds zijn er bij Samsung ook vaak promoties waarbij je goedkoop(of zelfs gratis) een Watch, oortjes, hoesjes,... krijgt.
Ik heb die ook al zien staan op Coolblue(en dus waarschijnlijk ook op andere premium shops), als je dat meerekent is het verschil tussen de duurdere en goedkopere shops niet meer zo groot.
Anderzijds zijn er bij Samsung ook vaak promoties waarbij je goedkoop(of zelfs gratis) een Watch, oortjes, hoesjes,... krijgt.
Ik heb die ook al zien staan op Coolblue(en dus waarschijnlijk ook op andere premium shops), als je dat meerekent is het verschil tussen de duurdere en goedkopere shops niet meer zo groot.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 31 keer
Online betalen en dan fysiek ophalen is nog altijd een koop op afstand, dus totaal andere wetgeving in tegenstelling tot in de winkel betalen en kopen.Dizzy schreef: 19 jul 2024, 13:43 Vreemde goodwill, bij elke afhaling zegt met dat er uitdrukkelijk bij dat ik nog altijd kan omruilen, zelfs als ik er totaal niet naar vis.
Er bestaat geen algemeen recht op retour als je het niet op afstand gekocht hebt, dat is inderdaad enkel goodwill van de winkel zelf.
-
- Elite Poster
Ah zo, ik bestel altijd online en laat het klaar zetten in een winkel. Zo heb ik mijn spullen direct en hoef ik niet te wachten op levering en kan ik er nog wat vragen over stellen indien nodig. Dat valt dan ook onder de online regelgeving en bescherming dan, alweer een extra voordeel!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 490 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Als je iets koopt in een winkel zelf (niet eerst online) is er geen automatisch retourrecht. Sommige winkels/ketens bieden dat wel aan. Maar het is belangrijk te onthouden dat dat een "geste" is, en als men om wat voor reden dan ook uw retour niet aanvaardt dan heb je geen poot om op te staan (ongetwijfeld zal ergens in kleine lettertjes staan dat ze hun "geste" ook mogen weigeren).
Als je online bestelt mag men zo'n kleine lettertjes niet hanteren, omdat de wet het retourrecht oplegt. Als je dat recht misbruikt zal men u buitensmijten als klant, meer kan men niet doen, maar men moet wel nog steeds uw wettelijke retours aanvaarden. Als je online koopt en afhaalt in de winkel heb je in principe ook de voordelen van afstandskoop, alhoewel men creatief kan zijn en het online kopen eerder als een "niet-bindende reservatie" oid beschouwen en dan zeggen dat de werkelijke verkoop pas in de winkel gebeurt, in welk geval je de rechten dan weer niet hebt (tenzij via geste). Zeker als je niet online betaalt, maar pas in de winkel, zou men dat wel kunnen. Geen idee wat een rechtbank daar van zou denken, echter.
Als je online bestelt mag men zo'n kleine lettertjes niet hanteren, omdat de wet het retourrecht oplegt. Als je dat recht misbruikt zal men u buitensmijten als klant, meer kan men niet doen, maar men moet wel nog steeds uw wettelijke retours aanvaarden. Als je online koopt en afhaalt in de winkel heb je in principe ook de voordelen van afstandskoop, alhoewel men creatief kan zijn en het online kopen eerder als een "niet-bindende reservatie" oid beschouwen en dan zeggen dat de werkelijke verkoop pas in de winkel gebeurt, in welk geval je de rechten dan weer niet hebt (tenzij via geste). Zeker als je niet online betaalt, maar pas in de winkel, zou men dat wel kunnen. Geen idee wat een rechtbank daar van zou denken, echter.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 91 keer
Ivm buitenlandse toestellen. Impact is tegenwoordig minimaal, maar die toestellen komen wel vaak nog met software aangepast aan de lokale providers.
Dit kan een impact hebben op software updates, gezien die per markt worden uitgerold.
Ik herinner mij vaag edn probleem van een aantal jaar geleden waarbij Belgische Samsung toestellen nog geen update hadden, paar buitenlandse wel en er dan opeens een uniek verbindingsprobleem was met de Belgische providers. Dat probleem duurde dan ook een aantal weken tegen dat het opgelost was
Dit kan een impact hebben op software updates, gezien die per markt worden uitgerold.
Ik herinner mij vaag edn probleem van een aantal jaar geleden waarbij Belgische Samsung toestellen nog geen update hadden, paar buitenlandse wel en er dan opeens een uniek verbindingsprobleem was met de Belgische providers. Dat probleem duurde dan ook een aantal weken tegen dat het opgelost was
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 73 keer
Ergens had men in het mot dat men gerust 1000€ kon vragen voor een nieuw toestel. Gemasseerd door technieuws hoest men gerust op voor de stoefrechten. Als de verkoop stokt aan de premium smijt men er ook weer zon overpriced uurwerk/ oortjes tegenaan, tel uit uw winst. En als die uitgeput zijn gaan we voor de doorsnee consument met een mooie winst op het toestel want de s25 komt eraan!
Als het geen rib uit je lijf kost zit er wel iets achter, nee beter wat meer betalen voor de gemoedsrust. Marketing jongens en hun prijszetting zijn er blij mee. De klant die 1000€ betaald voor zijn 500€ toestel is ook super tevreden.
Als het geen rib uit je lijf kost zit er wel iets achter, nee beter wat meer betalen voor de gemoedsrust. Marketing jongens en hun prijszetting zijn er blij mee. De klant die 1000€ betaald voor zijn 500€ toestel is ook super tevreden.