Hulp gezocht voor AMD Ryzen 7 7800X3D build

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

Hi

Na bijna 10 jaar met de Intel Core i7-4790 als main system, ben ik toe aan iets nieuws. Eind vorig jaar een AMD Ryzen 7 7800X3D kunnen kopen voor een mooie prijs, maar nooit toegekomen aan de rest van het systeem verder samen te stellen. Dit wegens te druk, de achterstand van 10 jaar in hardware ontwikkelingen maar toch vooral ook mijn grote twijfel en uitstelgedrag.

Momenteel loop ik wat vast op een goed moederbord vinden die prijs/kwaliteit in orde is.
Ik denk dat ik volgende wil:
  • Later van de 7800X3D kunnen upgraden naar iets krachtiger zonder moederbord te moeten vervangen.
  • Ondersteuning voor 32GB geheugen aan 6000 MHz / CL30 (las dat dit de sweetspot is de 7800X3D).
  • Eventueel wil ik direct naar 64GB geheugen gaan (als het kan ook 6000 MHz / CL30).
  • De optie om via een PCIe expansieslot functies toe te voegen lijkt mij wel fijn (denk aan 10G netwerk of TB).
  • Wifi en BT zijn niet echt vereist, maar wel leuk meegenomen als dit al aanwezig is.
  • Graag wat snelle USB poorten voor externe opslag (heb een USB 3.2 Gen 2x2 externe SSD).
  • Voldoende opslag mogelijkheden (M2 en SATA).
Of dit allemaal nuttig is, en of ik dat ooit ga gebruiken weet ik niet.
Naast het normale computer gebruik, ben ik wel ook wel bezig met foto en video en denk ik daarom aan 64GB geheugen. Ik wil misschien ook in de toekomst wat meer spelen met AI (lokaal proberen te draaien, getraind op eigen werk). Daarnaast wil ik mijn oude hobby ook terug wat nieuw leven inblazen, wat gamen.

Kwa moederbord twijfel ik tussen:
  • Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2
  • ASRock B650E PG Riptide WiFi
  • ASRock B650 Steel Legend WiFi
  • ASRock B650E Taichi Litle
Waarbij Gigabyte de reputatie lijkt te hebben van beste bios en meest stabiel borden met de grootste geheugenondersteuning (zag bij g.skill een 64GB kitje op 6000 CL30 staan). ASRock heeft in het verleden softwarematig toch wel wat steken laten in vallen, maar zou met de AM5 borden dit wel goed voor elkaar hebben. Echter QVL lijsten zijn beperkt (en g.skill heeft geen 64GB kitje getest). De Steel Legend lijkt me de beste prijs te hebben voor de hardware die je krijgt (maar is wit), de Taichi Litle is misschien duurder maar heeft wel USB4 en de beste audio oplossing.

Hebben jullie nog een insteek? Zie ik het te groot, klein, uitgebreid...
Zijn er andere borden die ik moet overwegen?
En heeft iemand ervaring met ASRock?
-*-
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Sowieso 2 latjes geheugen ipv 4. Anders ga je de hoge snelheden nooit halen.
Ik denk dat je jezelf ook de vraag moet stellen over wat je nodig hebt en wat je effectief gaat gebruiken.

Asrock.. Ik heb 2 moederborden gehad, en gemengde ervaringen.
1 voor mijn HTPC welke een goed werkte, zonder stability issues.
1 voor mijn main rig, welke ik toch wat problemen mee had op vlak van geheugen. ntt het geheugen op de QVL staat, werkt dit niet stabiel op XMS profiel. Echter pas nadat ik vele settings had zitten aanpassen nav de uitkomst van een tool (waarvan ik de naam vergeten ben).
low end/mediacenter zou ik nog asrock kopen, voor een main/performance rig niet.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 749 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Ik ben eerder van het KISS-principe.
Dure componenten moeten toekomstbestendig zijn (bv eerder een i7 dan een i5), maar verder... De toekomst zal wel uitwijzen wat ik tegen dan nodig heb en wisselen kan altijd hé.
Nu €2,5K uitgeven om toch maar allerhande bijkomende (nu nog niet gebruikte) functionaliteit toe te voegen, is nogal onzinnig - vind ik.

Ik heb enkel moederborden van Gigabyte in gebruik, wat hier "main rig" genoemd wordt (2 keer dan) en mijn server/NAS.
Veel kans wordt het volgende terug een Gigabyte. ASRock is toch eerder voor de budget-beleving.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 81 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Ik heb eind vorig jaar ook een nieuwe computer in elkaar gestoken. Door black friday heel goede deals gedaan vooral met de cpu. Dus dezelfde cpu als jij hebt en een Asrock x670e pg lightning moederbord.

Heb tot nu toe geen klachten van dit moederbord, in het begin was het opstarten wel langzaam, dus als je de computer stroom gaf, maar na een bios update is dat verholpen, er zijn ook wel een heel groot aantal bios updates uitgekomen als je de lijst ziet.
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

ik heb een MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI (MS-7D75) moederbord en 64GB Kingston RAM (QVL gebruikt om te kiezen)
ook geen problemen hiermee, geen idee meer waarom ik dit gekozen heb :D
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 199 keer

Bericht

Dit is mijn build…

AMD Ryzen 7 7800X3D, 4,2 GHz
MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI socket AM5
64 GB DDR-5 ram
2x Lexar NM790 2 TB SSD PCIE4
be quiet! Pure Power 12M 1000W voeding
amd rx 7900 xtx

Dit is het bouwvoorstel voor 2024 van CT magazine.

https://www.ct.nl/workshops/de-optimale-pc-2024/

Processor AMD Ryzen 7 7800X3D (100-100000910WOF)
Grafische kaart PNY GeForce RTX 4070 XLR8 Gaming Verto Epic-X RGB Triple Fan (VCG407012TFXXPB1 )
CPU-koeler Endorfy Fortis 5 (EY3A008)
Moederbord MSI B650 Gaming Plus WIFI (7E26-001R)
Geheugen Crucial DIMM-kit 32 GB, DDR5-5200 (CT2K16G52C42U5)
Ssd Samsung SSD 980 PRO 2TB M.2 (MZ-V8P2T0BW)
Behuizing Fractal Design Define 7 Compact Black Solid, geluiddicht (FD-C-DEF7C-01)
Voeding Seasonic Focus GX 650W ATX 2.4 (FOCUS-GX-650)
Alternatieve grafische kaart Sapphire Nitro+ Radeon RX 7800 XT (11330-01-20G)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 655 keer
Bedankt: 214 keer

Bericht

De Ryzen 9000 reeks (ook op socket AM5) komt eind deze maand op de markt -- met ook nieuwe X870E en X870 chipsets voor moederborden.
Borromini
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

Je kan eeuwig wachten natuurlijk, en je 7800X 3D heb je toch al?

Hier een 5800X met MSI B450 mobo. Geen klachten over. Mijn 1800X zat op een Asus B350 en dat systeem had toch wat kuren die ik niet kon achterhalen.

Over Asrock heb ik zelf geen klachten, 'premium' heb ik geen boodschap aan in mijn PC :P
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Marsmillo
Plus Member
Plus Member

Bericht

Ben even helemaal out geweest door ziekte...

Zie dat de meningen over ASRock wat verdeeld zijn. Ik kom van 10+ jaar Gigabyte en daar altijd tevreden over geweest. Dus ben ook wel wat bevooroordeeld. Toch wou ik dit met een open geest bekijken. ASRock zou het naar het schijnt met de AM5 borden wel goed op orde moeten hebben. Al blijft het 'budget' merk wel wat aan hen plakken (ook bij mij blijft dat idee spelen).

Ondertussen ontdekt dat zowat ieder AM5 moederbord tegenwoordig wel 32GB op 6000 MHz / CL30 ondersteund, en vaak ook gewoon 64GB. Dus daar zal het niet meer op neerkomen. Waar ik blijkbaar wel geen rekening mee gehouden heb is met de geluidsoplossing. Mijn huidig moederbord heeft een goede soundchip voor die tijd met extra amp, waardoor ik de luxe had om altijd goede audio te hebben zonder externe bakjes. Ik heb 99% van de tijd een hoofdtelefoon aan achter de computer en hecht hier toch ook wel enig belang aan (zonder in audiofile domein te komen). Jammer lees ik niet al te veel goed over meeste AM5 borden, als de soundchip dan wel oké is, dan mist het vaak power om iets deftig aan te sturen.

heist_175 schreef: 2 maanden geleden Ik ben eerder van het KISS-principe.
Dure componenten moeten toekomstbestendig zijn (bv eerder een i7 dan een i5), maar verder... De toekomst zal wel uitwijzen wat ik tegen dan nodig heb en wisselen kan altijd hé.
Nu €2,5K uitgeven om toch maar allerhande bijkomende (nu nog niet gebruikte) functionaliteit toe te voegen, is nogal onzinnig - vind ik.

Ik heb enkel moederborden van Gigabyte in gebruik, wat hier "main rig" genoemd wordt (2 keer dan) en mijn server/NAS.
Veel kans wordt het volgende terug een Gigabyte. ASRock is toch eerder voor de budget-beleving.
Begrijp ik zeer goed en is ook waarom ik 'all-over-the-place" ben...
Ik probeer nu vooral voor mezelf uit te zoeken wat ik belangrijk vindt en kom uit op:
  • Minimaal twee M.2 aansluitingen (4.0 is op zich snel genoeg voor mij - 5.0 M2 SSD's zijn toch niet betaalbaar)
  • Minimaal drie SATA aansluitingen (heb nog SATA HDD en SSD's liggen, is voor sommige zaken snel genoeg en goedkoper)
  • PCIe 4.0 x16 voor video is prima ( zal nog wel even duren tegen dat ze die bandbreedte volledig benut hebben).
  • 1x extra PCIe slot om er later een 10G netwerkkaart in te droppen (misschien toch eerder een nice te have) (dacht dan minimaal een PCIe 2.0 x4 nodig te hebben).
  • Goede onboard sound oplossing, geen zin in externe kastjes.
Nice to haves zijn USB 3.2 Gen 2x2 en/of USB4.0
Hecht helemaal geen belang aan LED, RGB en andere zooi. Ook wifi is niet nodig, BT is eerder een nice to have.

cptKangaroo schreef: 2 maanden geleden De Ryzen 9000 reeks (ook op socket AM5) komt eind deze maand op de markt -- met ook nieuwe X870E en X870 chipsets voor moederborden.
Borromini schreef: 2 maanden geleden Je kan eeuwig wachten natuurlijk, en je 7800X 3D heb je toch al?

Hier een 5800X met MSI B450 mobo. Geen klachten over. Mijn 1800X zat op een Asus B350 en dat systeem had toch wat kuren die ik niet kon achterhalen.

Over Asrock heb ik zelf geen klachten, 'premium' heb ik geen boodschap aan in mijn PC :P
De 7800X3D heb ik inderdaad al (even) liggen en het wordt dus echt wel tijd om daar eens iets mee te doen...
Een nieuwe kast (Lian Li Lancool 216 zwart) kocht ik ook a even geleden in goede hoop dat ik hier meer tijd voor ging hebben.

Ben nog steeds ziek.
Zie wel hoever ik kom, mezelf inlezen gaat wat slechter momenteel.
-*-
Marsmillo
Plus Member
Plus Member

Bericht

Met mijn nieuwe inzichten ben ik even opnieuw op zoek gegaan naar een moederbord... Nog steeds ziek zijnde tussen werk en slaap door. Gelukkig had ik een mooi Google Sheets documentje gevonden die heel veel informatie oplijst en het zoeken en vergelijke gemakkelijker maakt.

Code: Selecteer alles

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NQHkDEcgDPm34Mns3C93K6SJoBnua-x9O-y_6hv8sPs
Merk op dat mijn vraag om deftige audio niet zo evident is en er enkel dure borden overblijven. Ik zou ook kunnen kiezen voor een goedkoper bord en dan een externe DAC/AMP kopen mocht de onboard audio toch een probleem geven. Dat heeft als voordeel dat ik deze oplossing kan blijven gebruiken in de toekomst en dus bij eventuele update van moederbord daar geen rekening meer moet mee houden. Aan de andere kant is dat weer een extra bakje op mijn bureau, extra bekabeling, extra gedoe e.d.
  • Asus TUF Gaming B650-PLUS (WIFI)
    Momenteel denk ik dat dit een van de meest populaire borden is op Tweakers. Komt terug in zowaar iedere build, vermoedelijk vanwege zijn aantrekkelijke prijs en zeer gebalanceerde hardware keuzes. Het heeft 'maar' een PCIe 4.0 slot voor de videokaart, maar dat is oké (5.0 was voor mij geen vereiste), verder heeft het voldoende aansluitingen inclusief een USB 3.2 G2x2 en de mogelijkheid om er een 10G netwerkkaart in te prikken. Enkel op audiovlak doet dit bord het wat minder en ook op stroomtoevoer is hij het mist uitgerust van de borden die ik nu bekeek (al lees ik op o.a. Tweakers dat dit ruimschoots voldoende is voor de huidige (en toekomstige?) generatie AM5 CPU's.

Audio: S1200A
  • Asus ROG Strix B650E-F WIFI
    Opnieuw eentje die ook door Tweakers wordt aangeraden, dit keer met een goede audiochip en met een sterkere VRM opstelling. Voldoet hiermee aan al mijn voorop gestelde eisen. Dit bord lijkt mij zeker wel enige tijd mee te kunnen. Voldoende aansluitingen, USB 3.2 G2x2 (ja ik heb USB 3.2 G2x2 externe SSD's in gebruik), mogelijkheid om via een extra PCIe slot een 10G netwerkkaart aan te sluiten e.d. Lees geen direct negatieve zaken over dit bord of over Asus moederborden in het algemeen. Heb wel geen ervaring met Asus moederborden. Ik weet niet hoe goed ze hun zaken voor elkaar hebben betreft long term support. Enige wat ik tegenkwam waren wat bezorgdheden over de ingebouwde netwerkchip van Intel (de Intel I225-V) die in het verleden bij andere borden voor problemen kon zorgen

Audio: ALC4080 + SV3H712
  • AsRock Taichi Lite
    Tot slot hou ik de Asrock Taichi Lite ook nog even op het lijstje. Voldoet ruimschoots aan al mijn verwachtingen en heeft als bonus een USB 4.0 poort met DP Alt mode. Wat ik eerder omschreef als een nice to have, blijft toch iets meer plakken dan ik dacht. Ik vermoed dat dit wel wat toekomst perspectieven met zich meebrengt, al heb ik er nu nog niet direct een toepassing voor. Echter ben ik wel met video bezig en lijkt dit een handige aansluiting om te hebben. Ook over dit bord lees ik vooral positieve zaken en het lijkt erop dat AsRock hun zaken goed voor elkaar heeft met de AM5 borden. Gebruikt wel een killer netwerkchip die op zijn beurt gebruik maakt van dezelfde Intel I225-V.

Audio: ALC4082 + ESS9218
Heb ik ook nog op mijn lijstje staan, maar vermoed dat hij nog afvalt:
  • ASRock B650 Steel Legend WiFi
    Is door TechSpot / Steven Walton / Hardware Unboxed uitgeroepen als de beste koop voor een AM5 moederbord. Toch lijkt hij hier bij ons wat duurder te zijn dan waar Steven zit of naar kijkt. Waardoor hij hier misschien iets minder interessant is in vergelijking met de Asus ROG Strix B650E-F WIFI. Op audiovlak moet hij wel onderdoen. Hoewel esthetiek mij niet zoveel rol speelt, heb ik het wat moeilijk met zijn witte / zilveren look. Mijn kast is zwart en vrees dat dit teveel zal afsteken. Ook de IO shield is wit.

Audio: S1200A
Zijn ondertussen al afgevallen:

ASRock B650E PG Riptide WiFi, vanwege slechte reviews over ruis op audio.
Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2, vanwege geen mogelijkheid om een 10G netwerkkaart in te bouwen.

Feedback, ervaring en meningen zijn altijd welkom.
-*-
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 655 keer
Bedankt: 214 keer

Bericht

Je kan ook een audio add-in kaart gebruiken als je geen extern bakje wil.

Ryzen 9000 release wordt een paar weken uitgesteld omdat er een mogelijk probleem kan zijn met de eerste batch en ze geen slecht nieuws willen riskeren nu dat Intel een mogelijk probleem heeft met z'n 13e & 14e generatie chips (voltages en oxidatie).

Normaal lanceert men de moederborden net voor de chips dus dat zal dan ook wel even uitgesteld worden, maar misschien lekt er toch ergens al een prijs van die 870 en 870E borden (die wel de high-end zijn).
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

Indien je super betrouwbare moederborden wil koop dan een Gigabyte, nog NOOIT een probleem mee gehad in al de jaren dat ik deze heb gebruikt. Qua performantie misschien niet altijd de snelste maar wel de meest stabiele en wat is tenslotte 1 a 2 % snelheidsverschil op een superperformant systeem....
Op tweede plaats zou ik Asus zetten en als je low cost wil gaan - met toch wat risico - Asrock. Dit zijn niet enkel mijn persoonlijke ervaringen maar ook deze van vrienden en kennissen die ik heb geholpen bij het assembleren van hun systemen. Voor de videokaarten zweer ik bij deze van MSI ook nog nooit uitval gehad buiten eens wat rgb verlichting op een bepaalde kaart maar de kaart bleef wel 100% presteren. Blijf weg van EVGA want zeker deze gebruiken minderwaardige componenten(elco's) die regelmatig stuk gaan met alle gevolgen van dien.