Na bijna 10 jaar met de Intel Core i7-4790 als main system, ben ik toe aan iets nieuws. Eind vorig jaar een AMD Ryzen 7 7800X3D kunnen kopen voor een mooie prijs, maar nooit toegekomen aan de rest van het systeem verder samen te stellen. Dit wegens te druk, de achterstand van 10 jaar in hardware ontwikkelingen maar toch vooral ook mijn grote twijfel en uitstelgedrag.
Momenteel loop ik wat vast op een goed moederbord vinden die prijs/kwaliteit in orde is.
Ik denk dat ik volgende wil:
- Later van de 7800X3D kunnen upgraden naar iets krachtiger zonder moederbord te moeten vervangen.
- Ondersteuning voor 32GB geheugen aan 6000 MHz / CL30 (las dat dit de sweetspot is de 7800X3D).
- Eventueel wil ik direct naar 64GB geheugen gaan (als het kan ook 6000 MHz / CL30).
- De optie om via een PCIe expansieslot functies toe te voegen lijkt mij wel fijn (denk aan 10G netwerk of TB).
- Wifi en BT zijn niet echt vereist, maar wel leuk meegenomen als dit al aanwezig is.
- Graag wat snelle USB poorten voor externe opslag (heb een USB 3.2 Gen 2x2 externe SSD).
- Voldoende opslag mogelijkheden (M2 en SATA).
Naast het normale computer gebruik, ben ik wel ook wel bezig met foto en video en denk ik daarom aan 64GB geheugen. Ik wil misschien ook in de toekomst wat meer spelen met AI (lokaal proberen te draaien, getraind op eigen werk). Daarnaast wil ik mijn oude hobby ook terug wat nieuw leven inblazen, wat gamen.
Kwa moederbord twijfel ik tussen:
- Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2
- ASRock B650E PG Riptide WiFi
- ASRock B650 Steel Legend WiFi
- ASRock B650E Taichi Litle
Hebben jullie nog een insteek? Zie ik het te groot, klein, uitgebreid...
Zijn er andere borden die ik moet overwegen?
En heeft iemand ervaring met ASRock?