Fiberklaar voor co-working office

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
FredericV
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Vandaag hebben ze eindelijk fiber in de kelder van onze office in Wetteren geïnstalleerd.

De huidige verbinding is Telenet (deze komt dan nog toe in mijn eigen kantoor), maar deze heeft een erg beperkte upload, gezien de eigenaar van het gebouw Business Fibernet heeft met 30 Mbps max. uploadsnelheid, dus zonder de speedboost optie. Thuis heb ik de versie met speedboost.

FIBER 1000 van fastfiber zou een enorme upload speedboost kunnen geven tov eender wat van TN:

https://www.fastfiber.be/en/internet-details/
FIBER 1000
Max download 1000 Mbps
Upload up to 500 Mbps
Unlimited traffic
Tussen de kelder waar nu fiber binnenkomt, en de ruimte waar het technisch "hok" zich bevindt (net onder dak), ligt er koper ethernet. Dit zal hiervoor meer dan voldoende zijn. Ipv de TN modem die nu aan een centrale switch hangt, zou dan evt een eigen router komen (ik denk aan iets van Mikrotik), die aan de fiber modem/media converter hangt.

Krijgen we aan de WAN kant van FIBER 1000 een publiek IP? Fastfiber adverteert immers met "Use your own router"

Als er andere fiber ISP's zijn met >= 500 mbit upload en eigen router keuze, altijd welkom om dit te delen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

FredericV schreef: 11 jul 2024, 13:24 Krijgen we aan de WAN kant van FIBER 1000 een publiek IP? Fastfiber adverteert immers met "Use your own router"
Fiber 1000 is een tariefplan, daar is geen "WAN kant" aan :-)
Jouw eigen router krijgt een publiek IPv4 adres op de WAN poort (aangesloten op de Fibermodem)
FredericV schreef: 11 jul 2024, 13:24 Als er andere fiber ISP's zijn met >= 500 mbit upload en eigen router keuze, altijd welkom om dit te delen.
Bij alle Fiber suppliers heb je eigen routerkeuze.
Fastfiber levert internet via het Proximus netwerk. Proximus zal dus eerste een XGS-PON ONT installeren.
Hierop kan je jouw eigen router aansluiten, van daaruit naar de bestaande switch.
FredericV schreef: 11 jul 2024, 13:24 ... andere fiber ISP's zijn met >= 500 mbit upload
zie tabel viewtopic.php?t=63600
  • Mobile Vikings Unlimited Superfast Internet (1000/500)
  • Proximus Internet Mega Fiber (500/500) (*)
  • Proximus Internet Giga Fiber (2500/500) (*)
  • YOIN Fiber 1000 (1000/500)
    enz ...
(*) alleen beschikbaar als Pack (Flex Fiber)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1673 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Telenet is de enige "internetprovider" die moeilijk doet om een publiek IP-adres op je WAN-interface te krijgen. (Uitsluitend mogelijk via MyTelenet-configuratie van MAC-passthrough op de Telenet CV8560E)

Met gelijk welke andere provider kan je altijd de modem in bridge-mode gebruiken en een publiek IP-adres hebben.

Op het netwerk van Fiberklaar of Proximus Fiber kan je altijd je eigen router rechtstreeks aansluiten op de meegeleverde glasvezelmodem (ONT).
Je configureert je WAN-interface van je router dan ofwel via een PPPoE-verbinding over VLAN ID 10 (FASTfiber, Edpnet, Yoin) ofwel via DHCP over VLAN ID 20 (Proximus, Mobile Vikings, Scarlet).

Vanaf 1 november kan je ook rechtstreeks connecteren met behulp van een XGS-PON SFP-module op de fibercontactdoos met een OS2 simplex glasvezelkabel SC/APC. Daarvoor zal je provider het serienummer van de SFP-module moeten authenticeren op hun netwerk.
FredericV
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

raf1 schreef: 11 jul 2024, 15:10 Telenet is de enige "internetprovider" die moeilijk doet om een publiek IP-adres op je WAN-interface te krijgen. (Uitsluitend mogelijk via MyTelenet-configuratie van MAC-passthrough op de Telenet CV8560E)

Met gelijk welke andere provider kan je altijd de modem in bridge-mode gebruiken en een publiek IP-adres hebben.
Thuis heb ik de versie met passthrough. In de office helaas de witte modem die eindigt op -TN, dus dubbele NAT.

https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... H7465LG-TN
raf1 schreef: 11 jul 2024, 15:10 Op het netwerk van Fiberklaar of Proximus Fiber kan je altijd je eigen router rechtstreeks aansluiten op de meegeleverde glasvezelmodem (ONT).
Je configureert je WAN-interface van je router dan ofwel via een PPPoE-verbinding over VLAN ID 10 (FASTfiber, Edpnet, Yoin) ofwel via DHCP over VLAN ID 20 (Proximus, Mobile Vikings, Scarlet).
Die glasvezelmodem is dan een echte modem, of iets wat ook nog NAT / DHCP doet, en dus eigenlijk een modem-router is?

Want de TN modem die hier nu hangt is zowel modem, router als wifi.

raf1 schreef: 11 jul 2024, 15:10 Vanaf 1 november kan je ook rechtstreeks connecteren met behulp van een XGS-PON SFP-module op de fibercontactdoos met een OS2 simplex glasvezelkabel SC/APC. Daarvoor zal je provider het serienummer van de SFP-module moeten authenticeren op hun netwerk.
Voor onze office heb ik zitten kijken naar één van deze routers:

https://mikrotik.com/product/l009uigs_rm
https://mikrotik.com/product/rb4011igs_rm

zeker gezien het SFP slot, waar je dan zo'n optische module kan inprikken.

Je hebt dan die modem, die een extra stroomverslinder is, niet meer nodig.

Update: net een Mikrotik L009UiGS-2HaxD-IN gekocht als test
Laatst gewijzigd door FredericV 15 jul 2024, 09:24, in totaal 1 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1673 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

FredericV schreef: 15 jul 2024, 08:50Die glasvezelmodem is dan een echte modem, of iets wat ook nog NAT / DHCP doet, en dus eigenlijk een modem-router is?
Een zuivere modem (taalpuristen zullen het mediaconverter willen noemen) die licht omzet naar elektrische signalen voor gebruik met UTP-kabels.
De provider plaatst daarachter standaard een Wifi-router, maar die hoef je dus niet te gebruiken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

FredericV schreef: 15 jul 2024, 08:50 Update: net een Mikrotik L009UiGS-2HaxD-IN gekocht als test
Gezien je andere vragen vraag ik me af of dat een goede keuze is aangezien Mikrotik toch wel best een stijle leercurve heeft.

Persoonlijk had ik eerder een UDM Pro aangeraden.
FredericV
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Heb al een oudere 13x gigabit Mikrotik met meerdere VLANS, trunking en uitgebreide firewall rules, dus zal wel lukken.
Heb ook nog een haplite
Laatst gewijzigd door on4bam 15 jul 2024, 11:10, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

FredericV schreef: 15 jul 2024, 08:50 zeker gezien het SFP slot, waar je dan zo'n optische module kan inprikken.
Je hebt dan die modem, die een extra stroomverslinder is, niet meer nodig.
Dat is een non-argument denk ik.
We weten niet hoeveel stroom die SFP module gebruikt, die je in de router steekt. Die wordt behoorlijk warm, het verbruik zal dus niet verwaarloosbaar zijn.
De voordelen van de eigen modem (of XGS-PON SFP module) zijn m.i.:
  • één stopcontact minder (niet noodzakelijk minder verbruik).
  • controle over de kwaliteit van de verbinding (met de provider modem weet je niets over de optische verbinding)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
FredericV
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Momenteel is er dus al een optisch aansluitpunt in de kelder, maar we kunnen op ons office adres nog geen aansluiting nemen.

Ik heb de mikrotik l009uigs-2haxd nu draaien in zowel de office als thuis.

Op een telenet modem met een 500 mbit profiel, doet fast.com exact die 500 mbit - cpu load op de router gaat dan tot 50% wat initieel wel veel leek
Op een telenet modem met speedboost, haal ik ofwel 970 mbit of zelfs 1 gbit - cpu load op de router gaat dan tot 65% - oef

Thuis heb ik als test eens het SFP+ slot aan de LAN zijde toegewezen (deel van de lan bridge) en dan een AOC kabel naar een switch met 2 SFP poorten, en dat gaat perfect.

Zoiets dus:

https://mikrotik.com/product/s_ao0005

Concreet als we een 1000/500 fiber abbo ergens nemen, dan zal een mikrotik l009uigs-2haxd voldoende zijn.
Een RB5009UG zal wel meer over hebben, maar lijkt me in deze fase niet nodig.