Vraag over VoIP met Orange Flybox

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Runne_Pil
Starter
Starter

Bericht

Beste forumleden

Ik kom er maar niet uit, vandaar mijn vraag hier op UBse.
In ons tweede verblijf hebben we een Orange Flybox (type: huawei b525s-23a) (Huawei branded dus), met een PX simkaart in, het internet op deze Flybox werkt goed, maar het telefonie gedeelte werkt niet zo best. Er is dus ook een mobiel nummer verbonden aan de simkaart. Als we dus naar buiten willen bellen lukt dit wel maar schakelt hij automatisch over op 3G, ik vermoed dat dit komt omdat we via CS bellen en niet via VoIP. Is er een manier om dit ding in te stellen zodat deze ook via het 4G(LTE) netwerk werkt? Daar de router nu overschakeld op 3G is de verbinding altijd zéér traag. Gezien het ook niet lang meer zal duren voordat PX 3G definitief zal afschakelen en ons netwerk dan zal terugvallen op 2G wordt dit nog meer een catastrofe.

O wie, o wie weet hier een antwoord op?

Hartelijk dank!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 871 keer
Bedankt: 3316 keer
Recent bedankt: 32 keer

Bericht

Runne_Pil schreef: 2 maanden geleden Als we dus naar buiten willen bellen lukt dit wel maar schakelt hij automatisch over op 3G
Dat is normaal, tenzij je over VoLTE kan bellen.
  • Ondersteunt het toestel VoLTE? Eventueel met een Firmware upgrade?
  • Ondersteunt jouw SIM kaart VoLTE? Eventueel Proximus Helpdesk bellen om VoLTE te activeren op jouw nummer?
Je kan via dit toestel ook via VoIP bellen (SIP), maar dan niet met het GSM nummer.
Dan moet je een account hebben bij een VoIP provider (WeePee, OVH, Sewan, Voys, ...)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Runne_Pil
Starter
Starter

Bericht

Hallo, dat is natuurlijk wel een ambetante situatie gezien wij ook wel het telefonie gedeelte wensen te gebruiken. Is er een andere mogelijkheid? Een model dat u kan aanraden? Mijn oog was gevallen op dit model: ZTE MC801A 5G - 5G router
Volgens de handleiding ondersteunt deze VoLTE.

Alvast bedankt!
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Runne_Pil schreef: 2 maanden geleden Is er een andere mogelijkheid?
Als jouw toestel geen VoLTE ondersteunt (en je bent zeker dat VoLTE op jouw gsm nummer actief staat), dan is er geen andere mogelijkheid dan een nieuw toestel kopen, dat wel VoLTE ondersteunt?

Of er voorlopig mee leven dat je tijdens een call tijdelijk naar 3G valt (zoals dat voor kort het geval was met alle GSM toestellen) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Zelfs indien het betrokken toestel ZTE MC801A 5G VoLTE ondersteunt, betekent dit voor zover mij bekend tot op heden niet dat het effectief ook zo zal zijn op het Proximus (of een ander) netwerk
cfr bv. Proximus lijst van VoLTE compatibele toestellen
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... ia-4g.html

=
VoLTE is not set automatically. The UE has to support it and the provider must allow that UE type to use it.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 27 keer

Bericht

Runne_Pil schreef: 2 maanden geleden Beste forumleden

Ik kom er maar niet uit, vandaar mijn vraag hier op UBse.
In ons tweede verblijf hebben we een Orange Flybox. Is er een manier om dit ding in te stellen zodat deze ook via het 4G(LTE) netwerk werkt?
O wie, o wie weet hier een antwoord op?
Heb een zelfde Orange setup. En een paar jaar geleden heb ik de router geforceerd op 4G omdat hij de connectie naar de Honeywell thermostaat verloor bij switchen tss 3&4G. Dus wss ergens in de settings wel mogelijk.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Dat is volgens mij geen oplossing voor het probleem van de TS.
Als zijn toestel geforceerd ingesteld wordt op 4G (zonder mogelijkheid om tijdelijk terug te schakelen naar 3G tijdens een GSM gesprek), dan zal geen telefonie meer mogelijk zijn.,.
Jeremy
Starter
Starter

Bericht

Dit toestel is enkel ontworpen om mee te surfen, niet te bellen
Runne_Pil
Starter
Starter

Bericht

Jeremy schreef: 2 maanden geleden Dit toestel is enkel ontworpen om mee te surfen, niet te bellen
Dat is niet waar, dit toestel kan wel degelijk bellen, er hangt op dit moment zelfs een vaste telefoon aan. Alleen schakelt die nu over op 3G als er een inkomende- of uitgaande oproep gebeurd.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 27 keer

Bericht

Persoonlijk logde ik vroeger in op Zoiper op de smartphone en zo kan ik op de Flybox bellen via Voip met de smartphone en gebruik dan dus de OVH account van thuis om naar vaste lijnen te bellen. Om te bellen naar GSM gebruik ik mijn CosmoVoip via de MobileVoip app. Geen idee of dit je vaste lijn kan vervangen
Runne_Pil
Starter
Starter

Bericht

AfAX schreef: 2 maanden geleden Persoonlijk logde ik vroeger in op Zoiper op de smartphone en zo kan ik op de Flybox bellen via Voip met de smartphone en gebruik dan dus de OVH account van thuis om naar vaste lijnen te bellen. Om te bellen naar GSM gebruik ik mijn CosmoVoip via de MobileVoip app. Geen idee of dit je vaste lijn kan vervangen
Nu zit er een simkaart in van PX (gewoon mobiel abonnement) dus de vaste lijn is gewoon het mobiele nummer dat aan de simkaart verbonden is. Ik denk dat we toch maar beter een andere router kopen gezien de Flybox (met max signaal) toch wel regelmatig traag internet levert, en met een andere gsm, die ook op PX is aangesloten- zelfde plek- zelfde netwerk (4G) van testen véél hogere snelheden haalt op exact hetzelfde tijdstip. Nu de zomermaanden wordt het alsmaar meer een ramp, dus denk dat dit beter gaat zijn. En anders het abbo buiten zwieren en Base vast internet laten installeren. De standaard formule (50mbps down en 5 up - 300gb volume) is voor ons genoeg, is eigenlijk hetzelfde nu als met ons Flex unlimited abonnement. Weet er iemand of dat die snelheden genoeg gaan zijn om over te streamen (2x tegelijkertijd), radio en basic stuff? Zelf weet ik ook wel dat het niet state of the art moet zijn, maar getallen schrikken mij altijd wel af: ‘het moet maar eens nét lukken…..’

Alvast dikke merci

Vriendelijke goet

Rune