Mobile Vikings - Fiberklaar SFP al werkbaar?

Hier kan je alles kwijt over Mobile vikings of Jim mobile (wat een product is van mobile vikings)
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 141 keer

Bericht

Aangezien ze hopelijk volgende week vezel binnen komen leggen, ben ik aan het kijken naar wat de opties zijn voor nieuwe router. Ik heb nu een vdsl lijn met een frizt 7530 erop, en zou deze dan willen vervangen door ofwel een 5590 met xgs sfp module of een unifi dreambox optie. (of toch een pfsense/opnsense custom oplossing)

Kun je al een eigen sfp module gebruiken bij MV op fiberklaar? of moet je nog een gpon module gebruiken? Of moet ik maar gewoon wachten met sfp module en de ONT gebruiken tot na 1 november?
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

1/11.
Je kan nu je Fritzbox wel al direct op de ONT Proximus nu hangen.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
Bedankt: 1615 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

qless schreef: 2 maanden geledenKun je al een eigen sfp module gebruiken bij MV op fiberklaar?
Neen, in principe niet. Dat is alleen mogelijk als de klantendienst van Mobile Vikings het serienummer van je eigen XGS-PON of GPON SFP-module authenticeert.
Vanaf 1 november moeten de internetproviders daarvoor een procedure aanbieden.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 141 keer

Bericht

Duidelijk, nog even geduld dus... is verstandig om meteen een XGS module te nemen? of juist beter een GPON module? voor de snelheid die wij willen nemen (1000/500) zou de max snelheid genoeg zijn, maar voor toekomst en kwa compatibiliteit en eventuele aantal splitsingen op PON weet ik het niet.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
Bedankt: 1615 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

XGS-PON is de beste garantie dat je de komende jaren stabiel 1 Gbps haalt en als je later verandert van abonnement hogere snelheden kan halen.
Ik zou vandaag nog geen afzonderlijke modules kopen wegens niet bruikbaar tot 30 oktober. (Tenzij je kiest voor het FRITZ!Box ecosysteem, dan kies je best voor de internationale versie met een FRITZ!SFP XGS-PON inbegrepen.)

Als je een dure router aankoopt dan is het wel verstandig om daarin een SFP+ sleuf te hebben die 10 Gbps ondersteunt.
Tegen 1 november kan dan nog een XGS-PON module bijkopen, vandaag zal je toch sowieso moeten aansluiten via UTP-kabel op de meegeleverde glasvezelmodem.