De uitrol van 5G bereikt 95% van de Belgische huishoudens

Nieuws omtrent telecommunicatie
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 84 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Volgens data van april 2024:
Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) heeft vandaag zijn nieuwste 5G-dekkingskaarten uitgebracht. Met de gefaseerde uitrol van 5G geniet inmiddels 95% van de huishoudens van 5G-buitendekking en 76% is binnenshuis gedekt. De kaarten illustreren ook het belang van de 5G-uitrol bij het verminderen van de druk op de 4G-netwerken.
Bron: https://bipt.be/file/cc73d96153bbd5448a ... -06-28.pdf
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 102 keer

Bericht

This server could not prove that it is www.bipt-data.geodemo.be; its security certificate is not trusted by Chrome. This may be caused by a misconfiguration or an attacker intercepting your connection.

Proceed to www.bipt-data.geodemo.be (unsafe)
https://www.bipt-data.geodemo.be/nl/pro ... las/mobile
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
Bedankt: 1615 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Het BIPT maakt zichzelf weer eens compleet belachelijk door nergens in dit persbericht de wetenschappelijke betekenis van de dekkingsgegevens te vermelden: https://www.bipt.be/consumenten/publica ... en-leveren

De wetenschappelijke waarden die het BIPT hanteert:
  • meer dan -85 dBm RSRP: zeer goede of zogenaamd "diep binnenshuis" dekking
  • -85 dBm tot -97,5 dBm RSRP: goede of zogenaamd "binnenshuis" dekking
  • -97,5 dBm tot -110 dBm RSRP: voldoende of zogenaamd "buitenshuis" dekking
  • minder dan -110 dBm RSRP: geen dekking
Ter vergelijking:
https://support.zyxel.eu/hc/en-us/artic ... parameters
https://wiki.teltonika-networks.com/ind ... #4G_and_5G

Als het BIPT beweert dat 95% van de huishoudens "geniet" van 5G-buitendekking dan klinkt dat heel positief. Maar weet dat ze het dan hebben over signaalsterkes tot amper -110 dBm RSRP. Dat is op het randje van een werkbare dataverbinding. Test het zelf maar eens uit met de app Network Signal Info op je 5G-smartphone.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

En los van die cijfers... met een gemiddeld signaal haal ik in de buurt van Berchem station vaak amper 10 Mbps down en zelfs nog geen 1 Mbps up.
Rocky2014
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Zo leugens.
Er zijn op zeer veel plaatsen geen 5G of er is 5G maar valt dan weer weg naar 4G of 4G+, het kan de 5G niet vast houden ofzo, hoe komt dat?

Daarnaast gruw ik ervan dat ze grootspraak verkopen over zie eens hoeveel 5G we hebben terwijl ik alleen al in mijn boerenhol gemeente nog redelijk wat plaatsen heb waar er zelfs geen bereik is of er is bereik en je valt op edge of H.

Het is ronduit een schande dat politici ze niet dwingen om die zwakke plaatsen aan te pakken, ze hebben genoeg winsten, wij betalen al teveel voor telecom.
Ook mensen zelf zijn mee verantwoordelijk want als ze zeggen we willen een mast plaatsen dan ist van neenee niet hier ze. Tja jong.......
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 89 keer

Bericht

Rocky2014 schreef: 3 maanden geleden Zo leugens.
Er zijn op zeer veel plaatsen geen 5G of er is 5G maar valt dan weer weg naar 4G of 4G+, het kan de 5G niet vast houden ofzo, hoe komt dat?

Ik heb hetzelfde probleem dat het telkens wisselt tussen 5g en 4g
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

Los van de schommelingen tussen 5G en 4G ,
in Limburg dekt Proximus grotendeels de gemeente die ze gekozen hebben eerst 5G te geven zoals ( hasselt , diepenbeek ,etc ...)
Wat ik niet begrijp is dat een stukje lanaken 5G krijgt , dat de boerengate in hasselt 5G krijgt ( Alken , stevoort ,etc... ) en Genk de 2de bekenste stad na hasselt totaal geen 5G krijgt !
Hebben die van proximus schrik dat de multi culturele mensen in Genk hun straffe netwerk kunnen plat krijgen denk ik dan ....
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 30 keer

Bericht

Ik heb een S21 5G en heb praktisch nooit mijn 5G aan staan, dat geschommel, word er ziek van. Slechtere snelheden op 5G dan op 4G en heb ook de indruk dat dat constant geschommel meer stroom vreet.

Operator: hey
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

5G is geen technologie gemaakt voor de smartphones, wat 4G wel is.
5G is ontwikkeld voor zaken waar een gewone smartphone in de meeste gevallen geen meerwaarde aan heeft.

Dat gezegd zijnde: smartphones kan je normaal niet forceren op 5G only.
Deze gaan steeds op 4G werken, en slechts omschakelen naar 5G als er dekking is, en de noodzaak om deze te gebruiken is er.
Gezien dat er vaak geen noodzaak is, wordt er dus vaak omgewisseld.

Mijn veronderstelling is dat eenmaal 4G er niet meer zou zijn (wat nog vele jaren zal duren, gezien het nu in zo goed als overal 4G met een 5G sausje is, en quasi nergens volwaardige 5G) dit niet meer het geval zal zijn.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 84 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Rocky2014 schreef: 3 maanden geleden Zo leugens.
Op veel plaatsen bieden ze 5G aan op bestaande (hogere) frequenties die niet zo ver reiken. Telenet doet dat bv op 1800Mhz en Orange op 2100Mhz. 4G wordt ook aangeboden op hogere frequenties, maar ook op bv de 800Mhz band die verder reikt. Eenmaal de operatoren actief de 700Mhz of 900Mhz band actief inzetten zal je telefoon meer vasthouden aan die 5G.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

In huis haal ik met de Speedtest app afhankelijk van welke provider ik kies tussen 55 en 58 down en rond de 20 up. in Berlijn had ik nergens geen 5G en eens getest in een volle drukte haalde ik rond de 150 down.
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 11 keer

Bericht

Bijna overal waar ik kom heb ik 5g. Ik ben zeer tevreden van de orange 5g dekking. Ik woon zelf in "boerengat" Kapelle-op-den-Bos en heb zowel hier als richting mijn werk en op mijn werk (Jette) overal 5g. Ook in Mechelen, op de a12 naar Antwerpen en de omliggende winkels waar ik soms eens kom: 5g.
Laatst was ik in de Roma in Antwerpen en in het fakkeltheater: 5g verbinding.
Op korte tijd schiet 5g als champions uit de grond. Orange is goed bezig wat betreft 5g dekking.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

Het lijkt me ook dat orange betere afspraken heeft met buitenlandse providers. Toen ik nog Proximus had ging internetten in het buitenland vaak trager
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

bartman schreef: 3 maanden geleden Het lijkt me ook dat orange betere afspraken heeft met buitenlandse providers. Toen ik nog Proximus had ging internetten in het buitenland vaak trager
Ja en nee ,
ik vinf Orange frankrijk persoonlijk rotslecht qua dekking.
Andere landen waar ook orange is zijn wat beter vb luxemburg ( land ) .
Ook wel fijn dat Orange meestal afsprake heeft met T-mobile ipv vodafone.
Vodafone in duitsland is in ramp :bang:

Proximus in mijn ervaring heeft altijd afsprakn met vodafone.
Wel gek dat proximus zelf in belgie nooit vodafone is kunne worde :lol:
weet nog heel goed dat vroeger in de etalage van proximus zelfs de vodafone logo's en bepaalde gsm's enzo ook gezeten hebben....
Rocky2014
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Cecemel schreef: 3 maanden geleden Bijna overal waar ik kom heb ik 5g. Ik ben zeer tevreden van de orange 5g dekking. Ik woon zelf in "boerengat" Kapelle-op-den-Bos en heb zowel hier als richting mijn werk en op mijn werk (Jette) overal 5g. Ook in Mechelen, op de a12 naar Antwerpen en de omliggende winkels waar ik soms eens kom: 5g.
Laatst was ik in de Roma in Antwerpen en in het fakkeltheater: 5g verbinding.
Op korte tijd schiet 5g als champions uit de grond. Orange is goed bezig wat betreft 5g dekking.
Het ene boerenhol is het andere niet. Hier bij ons zelfs nog niets sprake van fiber. 5G nope. Wel nog op redelijk wat plaatsen geen bereik of vooral edge of h lol, zijde niets mee.

Ik heb een carplay in de auto steken nu: een ramp is het, de boel valt uit natuurlijk en dan moetk vaak handmatig gaan proberen connecteren.