cat 7 tijdens renovatie geïnstalleerd nu zitten we ermee..
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Beste
Graag advies of een oplossing.
in het verleden een snel onderzoek gedaan en bleek cat 7 compatibel te zijn, dit betekent voor mij: dat alle apparaten kunnen erop werken zonder issues, downward comatibel.
DAn zijn de kabels jaren geinstalleerd, maar nu pas ingesteld.
Om dan nu vast te stellen, als ik een cat 7 koppel aan een Lenovo laptop IdeaPad 5 15 van nov 2021 , met daarop een sitecom usb c multiport pro adapter + PD,
CN-390v1 001.
de kabel wordt totaal niet herkend.
Netgear 8-port gigabit ethernet smart managed plus switch gs308E ,eveneens herkent de kabel niet.
Steek ik de kabel in een tplink deco px50 , wordt die herkend en is de deco link verbonden met kabel en een betere wifi bereik boven.
Dus de kabel werkt effectief, nadat die getest is met een test G ledje brandde ook, en nu met de TPlink werkt ook goed.
Echter, er zijn allerlei cat7 kabels getrokken om daarop een toestel op aan te verbinden: tv, computer, ..
wetende nu dat dit niet zal werken..; .
MIjn vraag is dan: kan ik de G snelheid niet activeren? zie foto wat ik bedoel: als k de grijze ijzeren draadjes niet in aanraking laat komen met de connector , dat een cat 7 connector is, dan brand het ledje G niet op de tester, anders wel.
ik dacht dus dat de apparaten moeite hebben met de G ? dus laten we die dan niet koppelen en de grijze draadjes weghouden van de connector. tot latere toekomst wie weet .. .
Als iemand dit heeft geprobeerd, zou ik het apprecieren dit mee te delen. ik zal het zeker meedelen als ik het heb kunnen testen.
of moet de cat 7 connector eruit en een cat 6 connector erop, zetten, dus ligt het aan de connector? dan ook hier de G niet activeren? of dat maakt niet uit.
dus ligt het aan de cat 7 connector misschien en niet aan de G snelheid?
Normaal moet de cat7 kabel kunnen werken met cat6 connectoren toch?
doel is om al die kabels toch te kunnen gebruiken.
info gebruikte connectors:
DATASHEET:
Connector type
Solid/Stranded
FTP CAT7
info gebruikte cat 7 kabel zie foto
23AWG
CCBW89390GY
zie foto gebruikte cat7 kabel en tester G of niet.
update: en de modem waarop de cat 7 kabel is verbonden is een telenetmodem model F3896LG-TN, ben al blij dat deze geen moeite had om de cat7 kabel te herkennen.
Graag advies of een oplossing.
in het verleden een snel onderzoek gedaan en bleek cat 7 compatibel te zijn, dit betekent voor mij: dat alle apparaten kunnen erop werken zonder issues, downward comatibel.
DAn zijn de kabels jaren geinstalleerd, maar nu pas ingesteld.
Om dan nu vast te stellen, als ik een cat 7 koppel aan een Lenovo laptop IdeaPad 5 15 van nov 2021 , met daarop een sitecom usb c multiport pro adapter + PD,
CN-390v1 001.
de kabel wordt totaal niet herkend.
Netgear 8-port gigabit ethernet smart managed plus switch gs308E ,eveneens herkent de kabel niet.
Steek ik de kabel in een tplink deco px50 , wordt die herkend en is de deco link verbonden met kabel en een betere wifi bereik boven.
Dus de kabel werkt effectief, nadat die getest is met een test G ledje brandde ook, en nu met de TPlink werkt ook goed.
Echter, er zijn allerlei cat7 kabels getrokken om daarop een toestel op aan te verbinden: tv, computer, ..
wetende nu dat dit niet zal werken..; .
MIjn vraag is dan: kan ik de G snelheid niet activeren? zie foto wat ik bedoel: als k de grijze ijzeren draadjes niet in aanraking laat komen met de connector , dat een cat 7 connector is, dan brand het ledje G niet op de tester, anders wel.
ik dacht dus dat de apparaten moeite hebben met de G ? dus laten we die dan niet koppelen en de grijze draadjes weghouden van de connector. tot latere toekomst wie weet .. .
Als iemand dit heeft geprobeerd, zou ik het apprecieren dit mee te delen. ik zal het zeker meedelen als ik het heb kunnen testen.
of moet de cat 7 connector eruit en een cat 6 connector erop, zetten, dus ligt het aan de connector? dan ook hier de G niet activeren? of dat maakt niet uit.
dus ligt het aan de cat 7 connector misschien en niet aan de G snelheid?
Normaal moet de cat7 kabel kunnen werken met cat6 connectoren toch?
doel is om al die kabels toch te kunnen gebruiken.
info gebruikte connectors:
DATASHEET:
Connector type
Solid/Stranded
FTP CAT7
info gebruikte cat 7 kabel zie foto
23AWG
CCBW89390GY
zie foto gebruikte cat7 kabel en tester G of niet.
update: en de modem waarop de cat 7 kabel is verbonden is een telenetmodem model F3896LG-TN, ben al blij dat deze geen moeite had om de cat7 kabel te herkennen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hara_mo 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
- Bedankt: 25 keer
G is geen snelheid. G is de afkorting voor 'Ground' - aarding. Lijkt dus op een aardingsprobleem. Je hebt FTP liggen, geen UTP - ik heb begrepen dat dat wel 'ns meer kopbrekens kan opleveren dan voordelen in een standaard huis/tuin/keuken-omgeving. De F staat voor 'foiled', er zit nog een folie rond de aderparen. Bij UTP is dat niet. UTP is gedraaid - de T van 'twisted' in het midden - wat in 99% van de gevallen voor thuisgebruik voldoende is om interferentie te neutraliseren. Als ik je foto bekijk dan is het zelfs niet gewoon FTP, maar nog 'ns S/FTP ook... Dubbel feest .
Zeker voor CAT7 heb je de juiste 'kopjes' nodig - of dat al vanaf CAT6(A) is kan ik niet zeggen, maar je kan niet zomaar eender welke kop meer nemen zoals je bij CAT5E vlot kon doen. De aderdikte zit daar voor iets tussen. Voor shielded kabels (S) heb je nog 'ns specifieke connectoren ook nodig vziw.
Heb je de mogelijkheid om met een trekdraad (of de oude S/FTP als trekdraad) CAT6 UTP te trekken?
Zeker voor CAT7 heb je de juiste 'kopjes' nodig - of dat al vanaf CAT6(A) is kan ik niet zeggen, maar je kan niet zomaar eender welke kop meer nemen zoals je bij CAT5E vlot kon doen. De aderdikte zit daar voor iets tussen. Voor shielded kabels (S) heb je nog 'ns specifieke connectoren ook nodig vziw.
Heb je de mogelijkheid om met een trekdraad (of de oude S/FTP als trekdraad) CAT6 UTP te trekken?
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Plus Member
Beste Borromini
Bedankt voor u uitleg.
Zou erg zijn dat de shielded en foiled ervoor zorgt dat de apparaten er niet mee kunnen werken, zou toch beter moeten werken, of beter gezegd, zelfs geen inlvoed mogen hebben ? enige wat die extra lagen doen is ruis en storingen tegen houden van de omgeving, that's it.
De connectoren, had ik ergens gelezen dat de cat7 kabel zou werken met cat6 connectoren maar dat je de maximale capaciteit gaat verliezen van je cat 7 kabel., dus testen waard.
mocht dit allen niet werken dan je advies volgen: opnieuw trekken.. hmm .
niet leuk maarja.
Bedankt voor u uitleg.
Zou erg zijn dat de shielded en foiled ervoor zorgt dat de apparaten er niet mee kunnen werken, zou toch beter moeten werken, of beter gezegd, zelfs geen inlvoed mogen hebben ? enige wat die extra lagen doen is ruis en storingen tegen houden van de omgeving, that's it.
De connectoren, had ik ergens gelezen dat de cat7 kabel zou werken met cat6 connectoren maar dat je de maximale capaciteit gaat verliezen van je cat 7 kabel., dus testen waard.
mocht dit allen niet werken dan je advies volgen: opnieuw trekken.. hmm .
niet leuk maarja.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 13 keer
Ik zou het probleem voornamelijk zoeken in de connectoren. Heb recent zelf cat 6 FTP kabels gelegd en die connectoren daarop krimpen komt toch behoorlijk nauw.
Voor zoveel connectoren als ik kon heb ik gewerkt met LSA terminaties in een patchpaneel of stekkerdoos. Enkel waar ik niet anders kon heb ik een 'gewone' RJ-45 gebruikt.
Hiervoor bestaan ook zogenaamde "field termination plugs' die minder kans op foute terminatie geven, maar wel wat duurder zijn in aankoop.
Ik zou dan ook gaan voor cat 7 connectoren om problemen met compatibiliteit te voorkomen. Hoewel zelfs binnen eenzelfde categorie niet elke connector met elke kabel overweg kan (dikte aders, dikte volledige kabel, koper of CCA...)
Voor zoveel connectoren als ik kon heb ik gewerkt met LSA terminaties in een patchpaneel of stekkerdoos. Enkel waar ik niet anders kon heb ik een 'gewone' RJ-45 gebruikt.
Hiervoor bestaan ook zogenaamde "field termination plugs' die minder kans op foute terminatie geven, maar wel wat duurder zijn in aankoop.
Ik zou dan ook gaan voor cat 7 connectoren om problemen met compatibiliteit te voorkomen. Hoewel zelfs binnen eenzelfde categorie niet elke connector met elke kabel overweg kan (dikte aders, dikte volledige kabel, koper of CCA...)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Zijn al je toestellen correct geaard... al betwijfel ik zelfs of dat kan met huis-tuin-en-keuken materiaal ?
Ik vraag me trouwens af waarom je dergelijke SFTP-Cat7 kabels hebt gebruikt... Cat6/6a doet namelijk reeds 10 Gbps over 100m.
Ik vraag me trouwens af waarom je dergelijke SFTP-Cat7 kabels hebt gebruikt... Cat6/6a doet namelijk reeds 10 Gbps over 100m.
-
- Plus Member
Deze beslissing gemakt, jaren terug, met als doel om klaar te staan voor de toekomst. Dan hadden ze toen niet moeten zeggen is compatibel... is verwarrend.
Wat heeft aarding van de toestellen te maken met al dan niet de cat7 kabel met cat7 connector zal werken of niet?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 8 keer
Ik denk inderdaad dat je eerder in de connectors aan je kabel moet zoeken.
Hier werken we al jaren met CAT6 FTP, nog nooit gehad dat een toestel niet zou werken, welk is er dikwijls eens storing op de connectors bij het afmonteren.
CAT7 is gewoon nog eens extra geshield binnenin.
Beste is om degelijke connectors te gebruiken, bvb https://be.farnell.com/en-BE/panduit/cj ... dp/3220817 en dan met patch kabels te werken.
Voor Cat7 heb ik er nog niet direct gevonden, maar deze zijn volgens mij voldoende voor de toepassing thuis.
Hier werken we al jaren met CAT6 FTP, nog nooit gehad dat een toestel niet zou werken, welk is er dikwijls eens storing op de connectors bij het afmonteren.
CAT7 is gewoon nog eens extra geshield binnenin.
Beste is om degelijke connectors te gebruiken, bvb https://be.farnell.com/en-BE/panduit/cj ... dp/3220817 en dan met patch kabels te werken.
Voor Cat7 heb ik er nog niet direct gevonden, maar deze zijn volgens mij voldoende voor de toepassing thuis.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 3 keer
cat7 kabel gaat in principe prima compatibel zijn met alles... daar moet je het echt niet gaan zoeken.
het is en blijft (als het goed is) gewoon een kabel met daar 4 paartjes koper in. (als het niet goed is, dan heb je cca kabel)
zoals reeds gezegd zou je het beter zoeken bij de connectoren die vermoedelijk slecht zijn of geen goed contact maken.
(er is verschil tussen stranded & solid kabelconnectoren, en tussen cat5/6/7 connectoren.... soms een belangrijk detail)
de 'g' is zoals gezegd gewoon de ground. die kan je in principe aansluiten, maar in huis/tuin/keuken kan je die best gewoon weglaten (afknippen/zorgen dat er buiten de mantel niets is), tenzij je switch ook ermee overweg kan en je effectief dus kan grounden.
let zeker ook op dat die ground NIET mee in de connector gaat.
wat betreft je kabeltester is dat eigenlijk 'rommel', zeker over langere afstanden, omdat je niet erg veel informatie krijgt.
een beter alternatief zijn de "noyafa" kabeltesters die je op aliexpress kan vinden.
hiermee kan je gelijk zien of al de paren aangesloten zijn, en of ze juist aangesloten zijn, en bij sommige modelletjes kan je ook kijken of er netwerk/poe/gigabit snelheden mogelijk zijn over de kabel.
last but not least: controleer zeker, buiten de connectoren, ook dat de kabels aan beide zijdes natuurlijk ergens mee verbonden zijn.
(niet dat je bv de ene kant in de pc steekt, maar de andere kant in een patchpaneel eindigt dat niet naar een switch gaat bv)
het is en blijft (als het goed is) gewoon een kabel met daar 4 paartjes koper in. (als het niet goed is, dan heb je cca kabel)
zoals reeds gezegd zou je het beter zoeken bij de connectoren die vermoedelijk slecht zijn of geen goed contact maken.
(er is verschil tussen stranded & solid kabelconnectoren, en tussen cat5/6/7 connectoren.... soms een belangrijk detail)
de 'g' is zoals gezegd gewoon de ground. die kan je in principe aansluiten, maar in huis/tuin/keuken kan je die best gewoon weglaten (afknippen/zorgen dat er buiten de mantel niets is), tenzij je switch ook ermee overweg kan en je effectief dus kan grounden.
let zeker ook op dat die ground NIET mee in de connector gaat.
wat betreft je kabeltester is dat eigenlijk 'rommel', zeker over langere afstanden, omdat je niet erg veel informatie krijgt.
een beter alternatief zijn de "noyafa" kabeltesters die je op aliexpress kan vinden.
hiermee kan je gelijk zien of al de paren aangesloten zijn, en of ze juist aangesloten zijn, en bij sommige modelletjes kan je ook kijken of er netwerk/poe/gigabit snelheden mogelijk zijn over de kabel.
last but not least: controleer zeker, buiten de connectoren, ook dat de kabels aan beide zijdes natuurlijk ergens mee verbonden zijn.
(niet dat je bv de ene kant in de pc steekt, maar de andere kant in een patchpaneel eindigt dat niet naar een switch gaat bv)
-
- Plus Member
Dank u, dus focussen op de connectoren.
De tester gaf wel goed aan als ik eerste keren de 8 draadjes niet netjes had ..; .
totdat het een succes was.
De ground moet dan aan beide zijden kunnen werken anders niet gebruiken, duidelijk. Nu steekt de cat7 hoofdkabel in de tplink deco wifi apparaat en werkt, dus neem aan dat dit apparaat de ground kan verwerken.
en nee, de ene uiteinde is verbonden met de modem telenet en dan op de tplink .
maar op de laptop of switch, gaf de laptop netwerkkaart of de switch geen kick. geen ledjes die branden, werelbol op laptop bleef maar staan, zelfs na reboot laptop.
Mag ik erdan niet vanuitgaan dat de connector wel goed is omdat die wel werkt samen met de tplink deco?
De tester gaf wel goed aan als ik eerste keren de 8 draadjes niet netjes had ..; .
totdat het een succes was.
De ground moet dan aan beide zijden kunnen werken anders niet gebruiken, duidelijk. Nu steekt de cat7 hoofdkabel in de tplink deco wifi apparaat en werkt, dus neem aan dat dit apparaat de ground kan verwerken.
en nee, de ene uiteinde is verbonden met de modem telenet en dan op de tplink .
maar op de laptop of switch, gaf de laptop netwerkkaart of de switch geen kick. geen ledjes die branden, werelbol op laptop bleef maar staan, zelfs na reboot laptop.
Mag ik erdan niet vanuitgaan dat de connector wel goed is omdat die wel werkt samen met de tplink deco?
-
- Plus Member
allen branden anders zou hoofdkabel niet kunnen werken op de tplink deco.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 202 keer
- Bedankt: 529 keer
Ik heb sinds enkele weken deze : IPC-5200
Hééél leuk speelgoed, enkel om een kabel te testen is dit overkill natuurlijk...
on-topic..cat7 laat je toekomen op een patchpaneel, daar schiet je geen schoentjes op... das gewoon om problemen vragen.
Hééél leuk speelgoed, enkel om een kabel te testen is dit overkill natuurlijk...
on-topic..cat7 laat je toekomen op een patchpaneel, daar schiet je geen schoentjes op... das gewoon om problemen vragen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 468 keer
wat soms ook wel eens wil voorvallen is dat je een cat7 connector hebt en die dan eigenlijk niet deftig in de rj45 poort van de pc past.
dat is ook eenvoudig genoeg op te lossen door op het einde van de cat7 een connector te zetten zoals de bovenvermelde panduit,
en dan van daaruit een klein rj45 cat5 patchkabeltje naar de pc.
de kabel is toch ook niet toevallig nog ergens in de muur ofzo opgerold en in zijn geheel langer dan 100m ofzo he ?
(stel je voor dat de hele rol gewoon opgerold staat en een connector op het einde aan beide zijde, dan krijg je ook wel problemen)
jep, die dingen zijn geweldig (en kunnen tegen een stootje)
een fluke is lichtjes beter, maar absoluut niet de moeite om aan te schaffen versus deze dingetjes (en als je die laat vallen ben je veel geld kwijt)
.
ik heb nog de wat oudere 8108 (https://store.noyafa.com/products/noyaf ... ble-tester),
omdat ik destijds vooral nood had aan "meerdere kabels in 1x kunnen controleren" en er daar 8 uiteindes bijzaten dewelke ook een ID meesturen.
heeft zich al heel vaak bewezen over de jaren.
als die ooit stuk gaat, ga ik wel voor de upgrade, en dan gaat het vooral tussen deze 2:
de 8209 (https://store.noyafa.com/products/netwo ... r-nf-8209s) - want poe + port blink
de 8601s (https://store.noyafa.com/products/noyaf ... ble-tester) - want ping test etc bovenop + officieel werkende met cat7
Toegevoegd na 8 minuten 1 seconde:
een rebranded noyafa als ik me niet vergis
https://store.noyafa.com/products/noyaf ... st-monitor
-
- Plus Member
Neenee, , is een kabel op maat, niet meer dan 15 m als meer is 20 m.
en momenteel is de hoofdkabel aangesloten op de deco tplink , en van dit apparaat een cat6 kabel naar de switch, en van daar getest cat6 kabel met laptop en werkt wel.
Dus cat 6 geen issue, maar doel is dat cat7 rechstreeks op laptop moet kunne werken. ik heb nog even gesurft en vond iets van GG45 standaard, dit zou downward comatibel zijn met allerlei snelheden . . dus ja nu zo ene RJ45 vinden die die standaard implementeert.
en momenteel is de hoofdkabel aangesloten op de deco tplink , en van dit apparaat een cat6 kabel naar de switch, en van daar getest cat6 kabel met laptop en werkt wel.
Dus cat 6 geen issue, maar doel is dat cat7 rechstreeks op laptop moet kunne werken. ik heb nog even gesurft en vond iets van GG45 standaard, dit zou downward comatibel zijn met allerlei snelheden . . dus ja nu zo ene RJ45 vinden die die standaard implementeert.
Laatst gewijzigd door on4bam 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
Reden: full quote van vorige post verwijderd
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Welke tang gebruik je? Als de connectoren ok zijn, kan het puur het krimpen ook zijn waar het mis gaat.
En je Deco set werkt dan mss wel op 2paar adertjes en komt online met een 100Mbps profiel.
Ik heb me recent een nieuwe Nofoya 8209S bijgekocht als tester. Had een oude van hen al van 2018, maar de nieuwe vertrouw ik ook nog niet goed. De TDR functie werkt niet en de basale testfunctie is complex in gebruik ivm een simpeler tester.
En je Deco set werkt dan mss wel op 2paar adertjes en komt online met een 100Mbps profiel.
Ik heb me recent een nieuwe Nofoya 8209S bijgekocht als tester. Had een oude van hen al van 2018, maar de nieuwe vertrouw ik ook nog niet goed. De TDR functie werkt niet en de basale testfunctie is complex in gebruik ivm een simpeler tester.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 202 keer
- Bedankt: 529 keer
Ik denk het, nog nooit van noyafa gehoordSplitter schreef: ↑3 maanden geleden
een rebranded noyafa als ik me niet vergis
https://store.noyafa.com/products/noyaf ... st-monitor
Prijs is vergelijkbaar, ik wou vooral een tester die niet opsmoord als je er een poe kabel insteekt .
Altijd hetzelfde liedje, let je een minuutje niet op, kan je weer een container 2€ testertjes bestellen in China
Dat ding heeft hdmi en vga in + screenrecording... Altijd makkelijk om snel een laptop te testen op kapot scherm en een dhcp server(moet ik nog testen)
Uiteindelijk is het gewoon een heel handig klein all in one testertje op android.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
- Bedankt: 452 keer
Dat is toch niet meer van deze tijd, crossed netwerkkabels, zowat alle toestellen doen auto-MDIX tegenwoordig.
Als het niet is gaan ze waarschijnlijk ook geen gigabit interface hebben...
Heeft trouwens niks vandoen met auto-negotiating...dat gaat over snelheid en duplex.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 84 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Out of the box ja. Is echter nog steeds instelbaar op netwerkkaarten en switchen. Als een gebruiker dus zo'n instellingen aanpast omdat hij niet goed weet wat het doet, dan kan het zijn dat je situaties krijgt waarbij ene device wel werkt en andere niet.Joe de Mannen schreef: ↑3 maanden geleden Dat is toch niet meer van deze tijd, crossed netwerkkabels, zowat alle toestellen doen auto-MDIX tegenwoordig.