Mobile Vikings en Advanced settings overhoop gehaald

Hier kan je alles kwijt over Mobile vikings of Jim mobile (wat een product is van mobile vikings)
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 sep 2003, 10:58
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 37 keer

Bericht

Hallo,

Net terug naar Mobile Vikings en wou in mijn enthousiasme mijn eigen ip ranges instellen via de web-interface. Dit is zodanig mislukt dat ik geen ipv4 meer toegewezen meer krijg. En heb geen screenshots genomen van de oorspronkelijke instellingen. Iemand die dat wil delen? Want ik krijg het niet meer in orde.

Dit zijn men instellingen nu:
subnet.png
dhcp.png
Mercikes!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 678
Lid geworden op: 03 apr 2018, 10:16
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 76 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Ik heb geen MV. Maar is een factory reset van modem = reset van die instellingen ook?
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 sep 2003, 10:58
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 37 keer

Bericht

Nee, toch niet via de website. Geen toegang tot de webinterface van de modem.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17772
Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 871 keer
Bedankt: 3315 keer
Recent bedankt: 32 keer

Bericht

TheCeet schreef: 3 maanden geleden Ik heb geen MV. Maar is een factory reset van modem = reset van die instellingen ook?
Ik denk niet dat een lokale factory reset van de modem iets gaat uithalen, want de instellingen worden bewaard op de Proximus servers, en deze zullen dus opnieuw gepusht worden. Maar een reset van alle instellingen via "My Vikings" zou toch de oorspronkelijke waarden moeten herstellen, denk ik
Pengu schreef: 3 maanden geleden En heb geen screenshots genomen van de oorspronkelijke instellingen. Iemand die dat wil delen? Want ik krijg het niet meer in orde.
Ik neem aan dat deze gelijk zijn met de oorspronkelijke instellengen van de Proximus Internet Box. Dan zou ik het volgende proberen:

SUBNETS
  • PRIMAIR SUBNET
    - IP adres = 192.168.128.1 subnetmasker 255.255.254.0 [met andere woorden de range is 192.168.128.1 tot en met 192.168.129.255] !
  • SECUNDAIR SUBNET
    - IP adres = 192.168.1.1 subnetmasker 255.255.255.0 [dit subnet heeft geen DHCP pool]
DHCP
  • MAIN DHCP POOL
    - DHCP range = 192.168.129.0 - 192.168.129.254 [dit is de DHCP pool voor je eigen LAN]
    - netwerkmasker = 255.255.254.0
    - DNS server = 192.168.128.1
  • SYSTEM DHCP POOL
    - DHCP range = 192.168.128.2 - 192.168.128.127 [dit is de pool voor Proximus TV decoders, boosters, etc ...)
    - netwerkmasker = 255.255.254.0
Wat betreft vaste IP adressen zijn er 2 mogelijkheden:
  1. stel gereserveerde IP adressen in op de modem, uit de privé DHCP Pool 192.168.129.0 - 192.168.129.254.
  2. stel een vast IP in op de clients, uit de range 192.168.128.128 - 192.168.128.254 subnetmasker 255.255.254.0.
PS - zonder garantie op eventuele typfouten :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 sep 2003, 10:58
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 37 keer

Bericht

Heel erg bedankt, Philippe voor de informatie en ook de uitleg wat betreft de verschillen per pool inhoudt. Super!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17772
Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 871 keer
Bedankt: 3315 keer
Recent bedankt: 32 keer

Bericht

Je kan natuurlijk wel een en ander wijzigen naar je eigen behoeftes, maar op de screenshots hierboven was het toch duidelijk waarom het niet kon werken:
  • jouw primair subnet staat op 192.168.0.1 / subnet 255.255.255.0
  • jouw DHCP range staat op 192.168.1.10 - 192.168.1.63
DHCP Pool moet volgens mij binnen jouw (primair) subnet liggen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 sep 2003, 10:58
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 37 keer

Bericht

Ja en begreep het nut niet van die tweede DHCP pool. Die was ook verkeerd. Moet ook in primaire subnet zitten want anders kreeg ik geen ipv4 op apparaten via Wifi.