Recente test op edpnet wees uit dat er in de straat Fiber is.
Bij Edpnet is de FRITZ!Box 7530 AX te bestellen, maar is het niet beter zelf een betere/recentere hiervoor te bestellen, zoja, welke is dan aan te raden?
Edit: het gaat om overschakeling van Scarlet naar Edpnet, dus heb ook nog geen Fritzbox
Groetjes,
Steve
naar fiber, welke modem/router?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 910 keer
- Bedankt: 3507 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Tot 1/11/2024:trsteve schreef: 23 jun 2024, 17:08 Bij Edpnet is de FRITZ!Box 7530 AX te bestellen, maar is het niet beter zelf een betere/recentere hiervoor te bestellen, zoja, welke is dan aan te raden?
- er wordt door Proximus een ONT geplaatst (Fiber modem)
- achter glasvezelmodem kan je een eigen router gebruiken. Enige voorwaarde: router moet VLAN over WAN ondersteunen
- je kan de Proximus ONT vervangen door een eigen glasvezelmodem/router, of een router met een XGS-PON SFP Module
- tot 1/11 aangesloten op de Proximus ONT (via de WAN poort)
- vanaf 1/11 zal ik de glasvezel direct aansluiten op de Fritz!SFP module
Maar er is geen enkele verplichting om bij een FritzBox te blijven. Je hebt de volledige vrijheid.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
- Bedankt: 137 keer
Is die groene aansluiting(die naar de ont loopt dan degene die je in de SFP module steekt?philippe_d schreef: 24 jun 2024, 07:17
Ikzelf gebruik nu de Friz!Box 5590 Fiber:
- tot 1/11 aangesloten op de Proximus ONT (via de WAN poort)
- vanaf 1/11 zal ik de glasvezel direct aansluiten op de Fritz!SFP module
-
- Moderator
Op dit ogenblik niet.bartman schreef: 26 jun 2024, 19:16 Werkt een Fritzbox ook op een Proximus fiber lijn als je naast een internet abbo ook een tv abonnement en dus tv decoder v5(c) of v7 hebt?
Maar tegen 1/11 zal AVM ervoor zorgen dat de correcte profielen in de Firmware ingebouwd zijn (op basis van de specs die Proximus onlangs publiceerde).
Inderdaad.boonpwnz schreef: 26 jun 2024, 19:42 Is die groene aansluiting(die naar de ont loopt dan degene die je in de SFP module steekt?
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 3 keer
Uiteindelijk toch gekozen om de FRITZ!Box 7530 AX mee te bestellen...
Maandag zou technieker komen, maar had afgebeld en zou nu vandaag woensdag komen.
Is geweest... maar aansluiting was niet mogelijk, terwijl test uitwees van wel, zowel bij proximus als bij edpnet.
Nu zit ik hier met de fritzbox niets te doen. De technieker was hier langs de straten aan het gaan en had opmerkingen gezegd van ik zou niet weten wat ze hier hebben gedaan.
Geen idee hoelang het gaat duren voor hier dan wel fiber ligt en of alles in orde komt....
Maandag zou technieker komen, maar had afgebeld en zou nu vandaag woensdag komen.
Is geweest... maar aansluiting was niet mogelijk, terwijl test uitwees van wel, zowel bij proximus als bij edpnet.
Nu zit ik hier met de fritzbox niets te doen. De technieker was hier langs de straten aan het gaan en had opmerkingen gezegd van ik zou niet weten wat ze hier hebben gedaan.
Geen idee hoelang het gaat duren voor hier dan wel fiber ligt en of alles in orde komt....
-
- Starter
Update 14 augustus:
het gaat om een appartementsgebouw verspreid in twee blokken en gaat over 2 straten. De techniekers hadden de proximus kastjes niet aan de straatkant maar aan de binnenkant van het appartementsgebouw geplaatst, dit terwijl volgens de proximus technieker op het plan stond dat deze kastjes langs de straatkant zouden komen.
Nu hebben ze ook de kabelbanen komen plaatsen aan de binnenkant van het gebouw.
Gisteren is uiteindelijk een proximus technieker de aansluiting hier komen doen, aangezien alles normaal langs de straatkant is maar ze met fiber het aan de binnenkant van het gebouw hebben geplaatst moest hij de fiberkabel van aan de binnenkant tot aan de straatkant in de woning leggen, want alles lag natuurlijk al aan de straatkant in de woning...
Hoe dan ook, sinds gisteren werkt de fiberverbinding, het rare is wel, als ik me niet vergis heb ik nog steeds hetzelfde ip nr, en dat ook ondanks de omschakeling van Scarlet naar EDPNet, en van VDSL naar Fiber. Zitten dan de ip adressen vast aan de woning zoals vast telefoonnummer?
het gaat om een appartementsgebouw verspreid in twee blokken en gaat over 2 straten. De techniekers hadden de proximus kastjes niet aan de straatkant maar aan de binnenkant van het appartementsgebouw geplaatst, dit terwijl volgens de proximus technieker op het plan stond dat deze kastjes langs de straatkant zouden komen.
Nu hebben ze ook de kabelbanen komen plaatsen aan de binnenkant van het gebouw.
Gisteren is uiteindelijk een proximus technieker de aansluiting hier komen doen, aangezien alles normaal langs de straatkant is maar ze met fiber het aan de binnenkant van het gebouw hebben geplaatst moest hij de fiberkabel van aan de binnenkant tot aan de straatkant in de woning leggen, want alles lag natuurlijk al aan de straatkant in de woning...
Hoe dan ook, sinds gisteren werkt de fiberverbinding, het rare is wel, als ik me niet vergis heb ik nog steeds hetzelfde ip nr, en dat ook ondanks de omschakeling van Scarlet naar EDPNet, en van VDSL naar Fiber. Zitten dan de ip adressen vast aan de woning zoals vast telefoonnummer?
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 5 keer
Ik heb hier een Fritzbox 7590AX (2de hands voor 100 EUR op de kop getikt) en deze werkt voorlopig met Scarlet met de PPOE login (en ook met TV decoder als je dit zo instelt, LAN poort 3 & 4 worden dan wel voor TV gereserveerd /geblokkeerd en zijn met niets anders bruikbaar). Ik ben van plan om deze ook via WAN aan de ONT te hangen.
Volgende week vrijdag komt er een technieker ook fiber activeren, weliswaar voor Mobile Vikings (1000/500).
Ik hou mijn hart vast voor een gelijkaardige ervaring als jou.
Volgende week vrijdag komt er een technieker ook fiber activeren, weliswaar voor Mobile Vikings (1000/500).
-
- Starter
Als de kastjes van proximus aan de straatkant hangen zou het ok moeten zijn, als de kastjes nog niet aanwezig zijn en ze komen deze plaatsen zie dan dat deze aan de straatkant geplaatst worden. In mijn geval gaat het dus om een appartementsblok dat tussen twee straten ligt, ik denk niet dat dit probleem voorkomt in vrijstaande huizen en enkel in appartementen, overal hier in de stad zie je de kastjes van proximus aan de straatkant hangen behalve hier, alsof hier geen fiber mogelijk is.
Een tip voor tegen volgende week voor u: Bij mij werkte te de verbinding nog niet, maar de technieker had gezegd dat de verbinding zou moeten werken en ik best naar de klantendienst van EDPNet belde. Het probleem was dat het Power/DSL lampje bleef knipperen en geen verbinding tot stand kwam.
Heb het zelf kunnen oplossen: volgens de handleiding moet je naar fritz.box gaan in je browser en dat werkte bij mij niet, toen ik het ip adres ingaf in de browser werkte het wel. Zie ook dat je geen scripts geblokkeerd hebt staan in je browser.
Een tip voor tegen volgende week voor u: Bij mij werkte te de verbinding nog niet, maar de technieker had gezegd dat de verbinding zou moeten werken en ik best naar de klantendienst van EDPNet belde. Het probleem was dat het Power/DSL lampje bleef knipperen en geen verbinding tot stand kwam.
Heb het zelf kunnen oplossen: volgens de handleiding moet je naar fritz.box gaan in je browser en dat werkte bij mij niet, toen ik het ip adres ingaf in de browser werkte het wel. Zie ook dat je geen scripts geblokkeerd hebt staan in je browser.
-
- Starter
Van de proximus ONT via netwerkkabel naar LAN1, je verliest dus 1 LAN poort, DSL poort is niet meer in gebruik, dus blijven er 3 LAN poorten over voor je apparaten. Voorlopig heb ik nog geen instellingen aangepast, gewoon handleiding gevolgd (buiten het feit dat ik moest beginnen met naar het ip adres van de 7530 te gaan in plaats van naar http://fritz.box), het duurt maar zo'n twee minuten, moest zelfs geen logingegevens invoeren, die kwamen er automatisch op.
Heb daarna nog wel wifi aangezet en wachtwoord veranderd, de eerste dag was er nog een rood lampje dat brandde bij info op de 7530, dat is vandaag niet meer, vermoedelijk had dat te maken met de portering van nr vaste telefoon.
Gisteren wel probleem gehad voor het douchen, app van Renson healthbox opnieuw wifi verbinding laten maken, dit lukte maar ik kon bijvoorbeeld de luchtcirculatie niet op max zetten tijdens douchen, hij las wel de gegevens uit maar kon dus niets versturen, mogelijk moet ik extra toestemming geven aan dat toestel, voor de rest werkte alles direct. Wifi is veel beter dan bij de B-Box van proximus.
Heb ook nog goed gesprek gehad met de proximus technieker. Grootste nadeel aan fiber is de fiber kabel, glasvezel... en glas is glas, en glas breekt. Ik dacht dat dit vooral was bij het plooien van de kabel dat die kan breken. Maar gewoon er een klop op geven kan de kabel ook al doen breken. Vooral als je kinderen of honden/bepaalde huisdieren hebt kan dat een probleemgeval zijn. 1 kleine beet van de hond in de fiber kabel en gebroken, zelfs als je het met het blote oog niet ziet dat er iets aan de kabel is. Dus een goede tip: laat een fiber kabel nooit op de grond slingeren, zorg dat die altijd op een verhoging ligt. En altijd voorzichtig zijn als je bijvoorbeeld nieuwe meubels plaatst, dat er niets zwaar tegen de fiberkabel komt. Wees met een fiber kabel dus even voorzichtig als met het scherm van je smartphone, zo heb ik met een kleine val van 20 cm met gorilla glass al een gebroken scherm gehad.
Edit: voor bovenvermelde reden bevestigde proximus de fiber kabel in de woning ook niet met plugs die je met nagel en hamer in de muur slaat, maar gebruikte de proximus technieker hiervoor hotglue om de kabel tegen de muur te bevestigen
Heb daarna nog wel wifi aangezet en wachtwoord veranderd, de eerste dag was er nog een rood lampje dat brandde bij info op de 7530, dat is vandaag niet meer, vermoedelijk had dat te maken met de portering van nr vaste telefoon.
Gisteren wel probleem gehad voor het douchen, app van Renson healthbox opnieuw wifi verbinding laten maken, dit lukte maar ik kon bijvoorbeeld de luchtcirculatie niet op max zetten tijdens douchen, hij las wel de gegevens uit maar kon dus niets versturen, mogelijk moet ik extra toestemming geven aan dat toestel, voor de rest werkte alles direct. Wifi is veel beter dan bij de B-Box van proximus.
Heb ook nog goed gesprek gehad met de proximus technieker. Grootste nadeel aan fiber is de fiber kabel, glasvezel... en glas is glas, en glas breekt. Ik dacht dat dit vooral was bij het plooien van de kabel dat die kan breken. Maar gewoon er een klop op geven kan de kabel ook al doen breken. Vooral als je kinderen of honden/bepaalde huisdieren hebt kan dat een probleemgeval zijn. 1 kleine beet van de hond in de fiber kabel en gebroken, zelfs als je het met het blote oog niet ziet dat er iets aan de kabel is. Dus een goede tip: laat een fiber kabel nooit op de grond slingeren, zorg dat die altijd op een verhoging ligt. En altijd voorzichtig zijn als je bijvoorbeeld nieuwe meubels plaatst, dat er niets zwaar tegen de fiberkabel komt. Wees met een fiber kabel dus even voorzichtig als met het scherm van je smartphone, zo heb ik met een kleine val van 20 cm met gorilla glass al een gebroken scherm gehad.
Edit: voor bovenvermelde reden bevestigde proximus de fiber kabel in de woning ook niet met plugs die je met nagel en hamer in de muur slaat, maar gebruikte de proximus technieker hiervoor hotglue om de kabel tegen de muur te bevestigen
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 5 keer
Amai super bedankt voor de informatie!
De 7590AX heeft 4 lan poorten en een WAN poort die als LAN5 kan dienen.
Ik ben ook heel tevreden over de Fritzbox en de kwaliteit van de Wifi, goei gerief!
Als wij sneller dan 1gbit/s willen gaan dienen we wel naar andere apparatuur te kijken.
De 7590AX heeft 4 lan poorten en een WAN poort die als LAN5 kan dienen.
Ik ben ook heel tevreden over de Fritzbox en de kwaliteit van de Wifi, goei gerief!
Als wij sneller dan 1gbit/s willen gaan dienen we wel naar andere apparatuur te kijken.
-
- Moderator
Dat is onmogelijk.trsteve schreef: 14 aug 2024, 12:34 Update 14 augustus:
- Van Scarlet naar EDPnet kan je niet hetzelfde IPv4 adres hebben.
- Van EDPnet VDSL naar Fiber zou kunnen (maar ik betwijfel het), op voorwaarde dat je dezelfde modem gebruikt (zelfde WAN MAC) ??
De ervaring zal anders zijn:gnomezor schreef: 14 aug 2024, 12:42 Volgende week vrijdag komt er een technieker ook fiber activeren, weliswaar voor Mobile Vikings (1000/500).
- bij EDPnet moet je een eigen modem kopen/installeren. EDPnet gebruikt VLAN10 en PPPoE voor internet.
- Mobile Vikings is Proximus. Bij Mobile Vikings zal de technieker een Proximus Internet Box installeren. Proximus/MV gebruikt VLAN 20 en IPoE voor Internet (geen login).
Nadat de technieker weg is, en alles werkt, dan pas je Fritz!Box 7590AX aansluiten.
- ofwel de WAN poort van de Fritz verbinden met LAN1/BRIDGE van de Internet BOX. Instelling: DHCP, geen inloggegevens nodig.
- ofwel de WAN poort van de Fritz rechtstreeks verbinden met Proximus XGS-PON ONT. Instelling: DHCP + VLAN 20.