4G backup lijn met eigen router

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
bvd
Starter
Starter

Bericht

Hallo, we hebben een nieuwe Proximus fiber aansluiting met 4G backup. De fiber connectie hebben we al op onze eigen router aan de praat gekregen door het op VLAN20 te configureren. De backup connectie krijgen we echter niet aan de praat. We krijgen een intern IP adres toegewezen maar verder geen connectie naar het internet. Ik had zelf de fiber modem eens uit gezet in de veronderstelling dat de 4G connectie enkel actief werd als de fiber modem down is maar ook dat geeft geen verschil. Is er een manier om de backup lijn aan de praat te krijgen met een eigen router? Ook op een VLAN? Mac adres overnemen? Thanks!
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

Bericht

Als je spreekt over en 4G backup spreken we hier dan over en Business Internet Garantie oplossing? of over en pro+ exstended met 4g backup.

de backup is zo ver ik weet steeds bedoeld te werken met de proximus geleverd de hardware.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 221 keer
Provider

Bericht

Ik vermoed dat je dat nooit zelf aan de praat gaat krijgen. Ik vermoed dat jullie een vast ip hebben op die router met fiber - proximus doet iets met een tunnel / dynamische failover om je fixed ip over 4G te behouden. Deze config gaan ze nooit vrijgeven.

Aks je failover wil en publiek ip op eigen router vrees ik moet je de proximus router laten staan en een subnet nemen en dat laten routeren naar je eigen firewall, dat werkt ( koste vroeger wel wat euro's extra per maand ).
bvd
Starter
Starter

Bericht

sbghannibal schreef: 15 jun 2024, 14:25 Als je spreekt over en 4G backup spreken we hier dan over en Business Internet Garantie oplossing? of over en pro+ exstended met 4g backup.

de backup is zo ver ik weet steeds bedoeld te werken met de proximus geleverd de hardware.
Inderdaad. Het is een fiber business abo. Ik vreesde al dat Proximus de configuratie niet zou willen vrijgeven.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 656 keer

Bericht

Tomsworld schreef: 17 jun 2024, 08:15 Ik vermoed dat jullie een vast ip hebben op die router met fiber - proximus doet iets met een tunnel / dynamische failover om je fixed ip over 4G te behouden. Deze config gaan ze nooit vrijgeven.
Ik neem aan dat ze die config zullen moeten vrijgeven (en al vrijgegeven hebben eigenlijk), ifv de vrije modemkeuze die eraan komt.
Benbits
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 24 keer

Bericht

der gebeurt veel meer op de achtergrond, om de ipwan op de 4g te krijgen na panne op de main wordt de routering op de backbone verlegd naar het mobiel netwerk.
dus da gaat nooit werken, in de router zitten verschillende controle processen
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 221 keer
Provider

Bericht

Benbits schreef: 18 jun 2024, 18:27 der gebeurt veel meer op de achtergrond, om de ipwan op de 4g te krijgen na panne op de main wordt de routering op de backbone verlegd naar het mobiel netwerk.
dus da gaat nooit werken, in de router zitten verschillende controle processen
Dat was mijn idee - kennis ook.
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Bericht

Is via BGP as far as I know