Capaciteitstarief / dynamische elek contract / laden auto / home assistant

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Beste,

Een vraag waar ik al een paar weken mee rondloop maar ik geraak er maar niet uit.
Al veel op Tweakers gelezen maar ik word nietveel wijzer.
Ik heb (binnenkort):
- Zonnepanelen
- Een dynamisch energiecontract.
- Home assistant RPI met P1 poort uitlezing.
- Een laadpaal ga ik nog kopen en ervoor zorgen dat ik een merk koop dat mooi met HA integreert.

Ik wil mijn laadpaal niet aan active load balancing laten doen, maar wel HA. Dus HA moet dan de output current van de laadpaal aansturen/wijzigen. Via Alfen gaat dit beweert men op Tweakers, maar ik in dat topic kan ik nergens lezen hoe je dat exact doet.

1ste vraag:
- Hoe programmeer je dat mooi in HA? Kan iemand me een voorzetje geven? Ik heb al iets gelezen rond EVCC en al wat mee gespeelt, maar ik heb mijn laadpaal/P1/zonnepanelen nog niet dus ik kan nog niet all in gaan... :-)
- Hoe sturen jullie het laden aan?:
* Wanneer er veel zonneoverschot is zoveel mogelijk laden, dat spreekt voor zich.
* Wat doe je bij negatieve stroomprijzen? Ook zoveel mogelijk laden: maar dan zit je toch weer met het capaciteitstarief?
* Houden jullie rekening met de voorspelling van de stroomprijzen de dag nadien om bvb niet téveel te laden?

Welk 'schema' gebruiken jullie, wat zou het voordeligst zijn?

Zoveel mogelijkheden/dynamisch parameters en ik geraak er eigenlijk qua "design" niet goed aan uit, en technisch kan ik misschien ook wel nog een voorzetje gebruiken hoe dit in HA te krijgen?

Alvast bedankt!