proximus fiber met 2 eigen routers (2x extern ip)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 26 keer
Te Koop forum

Bericht

Onlangs is de situatie bij mij gewijzigd naar fiber. Vroeger op mijn vdsl lijn had ik 2 routers verbonden die elk hun ppoe sessie opzetten maw. beide routers kregen een extern ip adres.
Vraag is nu of ik dit met 1 fiberaansluiting ook kan.
Momenteel is de opstelling de volgende fiber van de straat -> ONTP -> ONT->Internet box+ waarvan de BRIDGE(rode) aansluiting gebruikt wordt naar mijn Ubiquity router die in DHCP staat (mac adres online geregistreerd via My Proximus om dit te laten werken) en zo dus een extern ip krijgt op de WAN zijde
2 van de andere LAN(gele) aansluitingen gaan naar respectievelijk TV decoders en ook de Voip van Proximus wordt gebruikt.

Is het op enigerlei manier mogelijk om hier nog een tweede router aan te sluiten waarbij deze ook een extern ip adres krijgt?
Is het volgende bvb? mogelijk -----ONT -> switch-> en aan deze switch enerzijds de internet box+ met de opstelling van hierboven en op een tweede poort van deze switch een tweede router? maar wat dan met de registratie van de MAC adressen (de switch, de router via de bridge aansluiting en de andere rechtstreeks op de switch) wat doe je daar dan mee?

Wat ik volgens mij altijd wel kan doen is gewoon de ingebouwde functies van de internet box+ gebruiken want ik stel vast dat op de laatste overblijvende vrije LAN poort van de internet box nog een "apart" werkend netwerk is waarbij de internet box+ ook routerfunctie heeft. Dit laatste beidt wel een oplossing om een tweede netwerk op te zetten maar met minder mogelijkheden dan de router die ik wil gebruiken....bovendien moet ik dan alles overzetten naar de proximus Internet box+ en ben ik daar wel tijdje mee bezig ....

Iemand die mij wat wegwijs kan helpen?(en aub geen vragen of opmerkingen over waarom ik het zo wil, ik heb daar mijn reden voor!)

Alvast bedankt aan diegenen die mij kunnen helpen of wat duidelijkheid scheppen!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 910 keer
Bedankt: 3507 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Bericht

murdock447 schreef: 10 jun 2024, 16:26 Is het volgende bvb? mogelijk -----ONT -> switch-> en aan deze switch enerzijds de internet box+ met de opstelling van hierboven en op een tweede poort van deze switch een tweede router?
Dat kan je toch eens uittesten (met een managed switch, zodat je VLAN-ID 20 kan taggen op de poort die naar de ONT gaat)?
murdock447 schreef: 10 jun 2024, 16:26 maar wat dan met de registratie van de MAC adressen (de switch, de router via de bridge aansluiting en de andere rechtstreeks op de switch) wat doe je daar dan mee?
De registratie van het MAC adres is gewoon een instelling die naar de internet box gestuurd wordt (zodat de internebox dit MAC adres kan bridgen naar de WAN poort)
murdock447 schreef: 10 jun 2024, 16:26 Wat ik volgens mij altijd wel kan doen is gewoon de ingebouwde functies van de internet box+ gebruiken want ik stel vast dat op de laatste overblijvende vrije LAN poort van de internet box nog een "apart" werkend netwerk is waarbij de internet box+ ook routerfunctie heeft. Dit laatste beidt wel een oplossing om een tweede netwerk op te zetten maar met minder mogelijkheden dan de router die ik wil gebruiken....bovendien moet ik dan alles overzetten naar de proximus Internet box+ en ben ik daar wel tijdje mee bezig ....
Je kan 2de router toch gewoon aansluiten op die overblijvende LAN poort?
Het enig wat je niet zal hebben is een publiek IP (dubbele NAT) maar met de nodige portforwarding (en/of DMZ instelling) is dat toch geen overkomelijk probleem?

PS
Misschien eens testen of je geen 2de IP adres krijgt via PPPoE (VLAN 10) :-)??
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Te Koop forum

Bericht

philippe_d schreef: 10 jun 2024, 21:52 Dat kan je toch eens uittesten (met een managed switch, zodat je VLAN-ID 20 kan taggen op de poort die naar de ONT gaat)?
dit is een test dat ik wellicht eens zal doen maar had niet direct een vrije switch bij de hand! Ik moet ik dan wel een 10Gb switch hebben om ten volle gebruik te kunnen maken van de lijn die ik heb (2,5Gb down/500Mb up alhoewel ik merkelijk meer haal up dus wellicht niet beperkt)) en deze zijn weer niet echt gratis he!
philippe_d schreef: 10 jun 2024, 21:52 e kan 2de router toch gewoon aansluiten op die overblijvende LAN poort?
Het enig wat je niet zal hebben is een publiek IP (dubbele NAT) maar met de nodige portforwarding (en/of DMZ instelling) is dat toch geen overkomelijk probleem?
Dit is wat ik absoluut niet wil want dan wordt de boel veel te gecompliceerd.....
philippe_d schreef: 10 jun 2024, 21:52 Misschien eens testen of je geen 2de IP adres krijgt via PPPoE (VLAN 10) ??
dit zou een ideale oplossing zijn mocht het werken....ga dit morgen zeker uitproberen!

Als bovenstaande niet lukt zal ik me maar in gang zetten om de Proximus Box zelf in te stellen als tweede router (gezien dat je dyndns/no-ip daar toch kunt op instellen en wellicht ook de nodige port forwarding die ik nodig heb) het wordt dan wel een werkje van eerst alles eens op papier te zetten hoe het in de huidige router staat en dan zien of we hetzelfde kunnen realiseren op die PX BOX....

Alvast bedankt voor de reactie/tips.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 910 keer
Bedankt: 3507 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Bericht

murdock447 schreef: 11 jun 2024, 00:00
philippe_d schreef: 10 jun 2024, 21:52 Misschien eens testen of je geen 2de IP adres krijgt via PPPoE (VLAN 10) ??
dit zou een ideale oplossing zijn mocht het werken....ga dit morgen zeker uitproberen!
Dan heb je ook een switch nodig:
  • Internet Box op switch (DHCP/VLAN20) + eerste router via Mac bridge
  • tweede router op switch (PPPoE/VLAN10)
gewoon als test :-)
murdock447 schreef: 11 jun 2024, 00:00
philippe_d schreef: 10 jun 2024, 21:52 Je kan 2de router toch gewoon aansluiten op die overblijvende LAN poort?
Dit is wat ik absoluut niet wil want dan wordt de boel veel te gecompliceerd.....
Maar dan moet je niets wijzigen aan de instellingen van bestaande 2de router? Gewoon in DMZ zetten op de Internet box?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Te Koop forum

Bericht

philippe_d schreef: 11 jun 2024, 07:35 Maar dan moet je niets wijzigen aan de instellingen van bestaande 2de router? Gewoon in DMZ zetten op de Internet box?
ik moet meerdere poorten vanaf het extern ip kunnen forwarden naar minstens 2 verschillende interne gameservers(Assetto Corsa).....daarom dat ik absoluut een extern ip nodig heb!! Op sommige momenten zelfs 4 servers actief met per server een viertal poorten die absoluut noodzakelijk zijn...ook draait er dan nog een vpn server op de router om vanop afstand deze gamemachines(2 fysieke en 2 virtuele als alles actief staat) te kunnen beheren....het is dus niet zo eenvoudig als het lijkt maar ik wou hier niet direct alles online gooien.
Ik kan in principe alles configureren op de internet box+ van proximus behalve de vpn server....daarom dat ik absoluut mijn vertrouwde ubiquiti router wil gebruiken omdat alles daar perfect mee te doen is en het opzetten van een vpn eenvoudig en betrouwbaar is. Ik draai dit al 3 jaar op een zeer betrouwbare wijze en had daarvoor de beschikking over 2 vdsl lijnen....momenteel stelt het probleem zich nog niet echt concreet want heb nu 1 fiber lijn en nog 1 vdsl lijn dus kan ik alles nog apart zetten maar die vdsl blijft niet daar koper hier gaat verdwijnen.....ik wou alvast klaar zijn voor de toekomst.

We gaan het momenteel nog wat laten rusten en zien wat de toekomst brengt god weet wanneer ze die vdsl gaan afsluiten kan nog wel tijdje duren denk ik...