Vreemd HDMI-probleem met Odroid C4

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 196 keer

Bericht

Ik heb recent een Raspberry Pi 3 vervangen door een Odroid C4 als hardwareplatform waar Kodi op draait. Op de Raspberry Pi was dat LibreElec, op de Odroid C4 CoreElec (omwille van bootproblemen). Die Odroid is vrijgekomen nadat ik de Home Assistent Blue van @yaris overgenomen heb. Ik krijg Kodi 19 niet vlot lopend op die Raspberry Pi, vandaar de wissel.

Sinds de wissel merk ik dat - als ik kijk op de Scarlet-decoder, een Proximus v5c - de TV om de zoveel tijd even op zwart gaat waarbij die een nieuwe resolutie lijkt te kiezen (1280x720 / 50i). In de praktijk wijzigt de resolutie niet. Op het ogenblik dat de TV even op zwart gaat, gaat de PWR-led van de Odroid branden.
Dit is knap vervelend en had dit fenomeen nooit met Raspberry Pi. Als ik de HDMI-kabel loskoppel van de Odroid of ik laat de Odroid onder spanning staan, dan treedt het probleem niet op. De Odroid en de Scarlet-decoder zijn via een HDMI-switch met de TV verbonden.

Wat ik zelf al geprobeerd heb: spelen met CEC en HPD in /flash/config.ini en de firmware van het board met Armbian (die ik nog had van toen de Odroid voor Home Assistant ingezet werd) bijgewerkt. Het probleem blijft echter.

Ik begrijp dat ik met die Odroid C4 een behoorlijk exotisch platform heb, maar dat was van toen de Raspberry's amper tot niet verkrijgbaar waren.
Computer(k)nul
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 16 keer

Bericht

Dus je odroid staat niet onder spanning, echter gaat toch even aan (met dat zwarte scherm tot gevolg)?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Tot voor de firmware-updates leek dat inderdaad het geval, nu niet meer (of toch niet elke keer).

De TV lijkt een bepaald signaal op te pikken waardoor die opnieuw gaat syncen. Als ik de CoreElec op 1920x1080p 60fps laat staan, dan treedt een gelijkaardig fenomeen op omdat bv. VRT MAX op 50fps draait. Die wissel is wél verwacht.
Wanneer ik kijk via de Scarlet-decoder, verspringt de TV regelmatig van 1280x720 / 50p naar... 1280x720 / 50p.
Computer(k)nul
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 271 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Daar is niks exotisch aan hoor, tenzij ARM voor jou nog exotisch is :-D. Een hoop Android TV spul gebruikt Amlogic SoC's. Ik heb zelf een OSMC Vero V bv, ook gebaseerd op een Amlogic SoC. Hardkernel gebruikt geen obscure hardware voor hun bordjes. Heb je het Hardkernel forum al geprobeerd? Hun ondersteuning is erg goed (heb zelf ook een Odroid XU4).
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik heb inderdaad al op hun forum gezeten, maar zelf nog geen vraag gelanceerd.
ARM is mij niet onbekend, maar voor de chiptekorten had ik nog nooit van Odroid gehoord, van OrangePi en BananaPi wel.

Ondertussen mij geregistreerd op het Odroid-forum en Unexpected TV HDMI resyncs after powering off C4 ingeschoten.
Computer(k)nul
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ondertussen een weekje verder en het lijkt er meer en meer op dat ik inderdaad met een aardingsprobleem zit.
Ik heb echter geen idee hoe ik de schakeling geaard moet krijgen (rekening houdend met de WAF).
Computer(k)nul
Borromini
Pro Member
Pro Member

Bericht

Zou het helpen om de HDMI switch te aarden? Kan dat? Rot dat je 't niet gefikst krijgt, maar wel positief dat het Odroid-forum je op de juiste weg gezet heeft :).
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik zou niet meteen weten hoe. Die HDMI-switch werkt ook met een barrel-plug, zie handleiding.

Ondertussen op het Odroid-forum zelf nog een reactie die aangeeft dat je niet mag veronderstellen dat als het laatst toegevoegde toestel storing induceert, het automatisch ook aan dat toestel ligt.

Ik blijf het maar vreemd vinden... met die Raspberry Pi nooit miserie gehad, met die Odroid krijg ik de miserie niet opgelost (zonder kabels te moeten uittrekken wat ik liever vermijd - WAF 8))
Computer(k)nul
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bij deze lijkt het probleem opgelost door de schakelaar tussen de stekkerdoos en de voeding door een andere (ander merk) te vervangen.
Computer(k)nul
Borromini
Pro Member
Pro Member

Bericht

@Sinna Ik lijk hier (ironisch genoeg) iets gelijkaardigs voor te hebben met mijn Odroid XU4. Je spreekt over een schakelaar, had je zo'n slimme schakelaar tussen je voeding en je stekkerblok staan?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De schakelaar waarover ik spreek is een simpele schakelaar die je tussen het stopcontact en de voeding stopt, zoals bv. Profile Blitz stopcontact 16A + schakelaar.

Ik vermoed dat de ene schakelaar de ene pen onderbreekt en de andere schakelaar de andere, maar dat kan je dus aan de buitenkant niet zien. Door de penaarde kan je de schakelaar ook niet zomaar omdraaien. Ook de voeding zelf kan ik niet omdraaien omdat ik anders niet meer aan de schakelaar kan.
Computer(k)nul