Telenet brengt TV-box IP met wifi naar alle klanten

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 323 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Werd tijd....IP-TV bestaat al lang :-D

"de grootste vernieuwing dat de TV-box IP geen coaxaansluiting meer vereist."

zal wel in combo zijn met hun internet. En vraag me af of kwaliteit evenhoog zal zijn als via DVB-C, of ze de stream gaan dichtknijpen.

Net zoals de TV-box, kan je de Telenet TV-box IP niet aankopen.

https://techpulse.be/nieuws/463543/tele ... e-klanten/
Telenet heeft dinsdagmiddag de TV-box IP uitgebracht. Op de nieuwe TV-box neemt Telenet afscheid van de coaxaansluiting: voortaan werkt de decoder via wifi of ethernet.

https://www.netweters.be/t5/Aankondigin ... d-p/184126

https://tweakers.net/nieuws/222180/tele ... anten.html
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 31 keer

Bericht

Een totaal nutteloos product (behalve inkomsten natuurlijk) aangezien je net hetzelfde kan bereiken via een app op je tv. Op zich wel positief dat het ouderwetse medium hierdoor verdwijnt.

Edit: volgens de specs op https://www.libertyglobal.com/operation ... -products/ heeft dat ding zelfs geen UTP aansluiting, lol?
Edit 2: volgens de pagina en gebruikers van het netweters forum heeft de Telenet variant gelukkig weldegelijk een UTP aansluiting
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 295 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Je kan dan beter zelf een box kopen die beter en van jezelf is waardoor je hem niet -tig keer afbetaalt.

Apps op TV zijn ook maar tijdelijk een oplossing. De hardware en software wordt te kort en te weinig aangepast waardoor een TV al snel verouderd is. Met een eigen box zit je dan beter. Ik denk dat die providerboxen er allemaal uit gaan op termijn om bovenstaande redenen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Dizzy schreef: 5 maanden geleden Apps op TV zijn ook maar tijdelijk een oplossing. De hardware en software wordt te kort en te weinig aangepast waardoor een TV al snel verouderd is. Met een eigen box zit je dan beter. Ik denk dat die providerboxen er allemaal uit gaan op termijn om bovenstaande redenen.
Tja, wat noem je oud/verouderd?
Hier een Samsung TV van minstens 6 jaar oud.
Daar werken alle nodige streaming apps nog altijd feilloos.
En moest dat niet meer werken kan je nog altijd TV ontvangen via de Samsung tablet en dat spiegelen op het TV scherm.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het is hier al zo vaak ter sprake gekomen, de TV's worden maar beperkt aan updates voorzien en dan is het gedaan. Bij het ene merk zal het al beter zijn dan bij andere maar het gaat om kosten en de TV is al verkocht. Geniet ervan zolang het duurt.

Het is ook geen probleem, ik stream op een TV van meer dan 10 jaar oud met een recente box. Die dingen zijn ook niet superduur.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 11 keer

Bericht

Ik hoop dat ze dan de bitrate voor alle zenders gaan verhogen en door de vrijgekomen ruimte (als iedereen is overgeschakeld) ook full hd en 4k gaan aanbieden in dezelfde kwaliteit als bvb netflix. Wat houdt hen nog tegen vraag ik me af.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer

Bericht

rtl schreef: 5 maanden geleden Een totaal nutteloos product (behalve inkomsten natuurlijk) aangezien je net hetzelfde kan bereiken via een app op je tv. Op zich wel positief dat het ouderwetse medium hierdoor verdwijnt.

Edit: volgens de specs op https://www.libertyglobal.com/operation ... -products/ heeft dat ding zelfs geen UTP aansluiting, lol?
Edit 2: volgens de pagina en gebruikers van het netweters forum heeft de Telenet variant gelukkig weldegelijk een UTP aansluiting
Voor mensen die het nog steeds nodig vinden om dingen 'op te nemen' is het ook wel nog een product met bestaansrecht natuurlijk. Dit kan je vooralsnog nog steeds niet met een app.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 750 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Ook gewoon doelloos zappen wat veel mensen graag doen kan je niet met de apps. Vermoedelijk wel hiermee.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 139 keer

Bericht

Spijtig, ik heb veel meer aan mijn DVB-C oplossing met dat 'TV met een kaartje'.
De dag dat die mogelijkheid verdwijnt zal ik moeten zien of ik nog bij Telenet blijf of weg ga naar iets anders.
Maar zolang ik niet moet, ga ik niets veranderen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 84 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

rtl schreef: 5 maanden geleden Een totaal nutteloos product (behalve inkomsten natuurlijk) aangezien je net hetzelfde kan bereiken via een app op je tv. Op zich wel positief dat het ouderwetse medium hierdoor verdwijnt.

Geen UTP poort, maar je kan wel bedraad aansluiten. Ethernet gaat via USB:
Afbeelding
Afbeelding

Bron: https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... b263da6355
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 5 maanden geleden Het is hier al zo vaak ter sprake gekomen, de TV's worden maar beperkt aan updates voorzien en dan is het gedaan. Bij het ene merk zal het al beter zijn dan bij andere maar het gaat om kosten en de TV is al verkocht. Geniet ervan zolang het duurt.

Het is ook geen probleem, ik stream op een TV van meer dan 10 jaar oud met een recente box. Die dingen zijn ook niet superduur.
Ja dat jij dat hier vaak ter sprake brengt heb ik al gemerkt.
Maar tot op heden merk ik er niets van.
Vandaar mijn vraag welke datum dat je "plakt" op verouderd en "niet meer werken".
Ik zoek (vooralsnog) ook geen (goedkope) oplossingen voor problemen die er duidelijk (nog) niet zijn.
Zo'n extra box mag dan niet duur zijn maar ik zie ook reen reden om een extra box, hoe goedkoop ook, te gaan kopen als het niet nodig is en als het toch niet meer werkt het vooralsnog ook kan zonder die box en via de tablet streamen naar de TV.

Onze "oude" Samsung TV (14 jaar oud inmiddels) hebben we overigens weggeven aan onze jongste zoon toen die in zijn eigen woning trok. Werkt nog altijd en streamt zonder extra box (en zonder internetabo :angel: ).

Over welke kosten van welke verkochte TV je het out of the blue plots hebt is me een raadsel.
Sol Invictus!
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-ve ... n-reclame/
Sinds kort wordt bij RTL-programma’s die met cloudPVR zijn opgenomen een niet-doorspoelbare reclame van hooguit een minuut bij Ziggo toegevoegd. Het kabelbedrijf gebruikt cloudPVR bij de nieuwe generatie decoders Mediabox XL, Mediabox Next en Next Mini. Ziggo-klanten waren verrast over de niet-doorspoelbare reclame, omdat deze niet vooraf was aangekondigd. Zij moesten de motivatie van Ziggo vernemen via een artikel op Totaal TV.
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ivob schreef: 5 maanden geleden Ja dat jij dat hier vaak ter sprake brengt heb ik al gemerkt.
Maar tot op heden merk ik er niets van.
Vandaar mijn vraag welke datum dat je "plakt" op verouderd en "niet meer werken".
Ik zoek (vooralsnog) ook geen (goedkope) oplossingen voor problemen die er duidelijk (nog) niet zijn.
Zo'n extra box mag dan niet duur zijn maar ik zie ook reen reden om een extra box, hoe goedkoop ook, te gaan kopen als het niet nodig is en als het toch niet meer werkt het vooralsnog ook kan zonder die box en via de tablet streamen naar de TV.

Onze "oude" Samsung TV (14 jaar oud inmiddels) hebben we overigens weggeven aan onze jongste zoon toen die in zijn eigen woning trok. Werkt nog altijd en streamt zonder extra box (en zonder internetabo :angel: ).
Het gaat heus niet enkel over mij, ook elders, zoals op oa Tweakers, zijn deze opmerkingen te vinden. De boxen zouden ook niet zo goed verkopen mochten de TV's allemaal zo goed zijn.

Soit, heel goed voor u dat het voor uw TV/merk wel lang blijft werken maar n=1 enz...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 5 maanden geleden Het gaat heus niet enkel over mij, ook elders, zoals op oa Tweakers, zijn deze opmerkingen te vinden. De boxen zouden ook niet zo goed verkopen mochten de TV's allemaal zo goed zijn.
Je tracht verbanden te leggen die niet met elkaar gelinkt zijn.
Verkoop van allerlei gadgets zijn niet altijd gelinkt aan hun kwaliteit en noodzakelijkheid.
Je vergeet (bewust?) dat nogal wat mensen gevoelig zijn voor reclame en marketing en zaken kopen die ze niet echt nodig hebben.

Mijn TV krijgt overigens al geruime tijd geen significante updates meer maar dat had geen negatief effect op het gebruik van streaming apps.
Soit, toch het beperkt aantal streaming apps die ik maar gebruik.
Kan best zijn dat wie voortdurend wil kunnen zappen tussen tig aantal zenders en streamingdiensten andere noden heeft. Daar spreek ik me dus niet over uit.

N is inderdaad doorgaans gelijk aan 1. Daarom dat iedereen individueel naar een oplossing moet zoeken voor individuele problemen en beter niet slaafs volgt wat derden denken dat het beste is voor hen is. En al zeker niet wat de marketing hen meent te moeten voorschrijven.

On topic, zelf zie ik geen enkel voordeel noch meerwaarde in die Telenet box dus hier blijft dat buiten. Ondanks dat de marketing van Telenet daar waarschijnlijk anders over denkt. :angel:
Sol Invictus!
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 71 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

allé hop, weeral maar eens een topic waarin de heren een ja/nee spelletje gaan spelen :bang:
rtl
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ratface schreef: 5 maanden geleden Voor mensen die het nog steeds nodig vinden om dingen 'op te nemen' is het ook wel nog een product met bestaansrecht natuurlijk. Dit kan je vooralsnog nog steeds niet met een app.
Toch wel hoor, de recording gebeurt al lang niet meer lokaal. In de Telenet app voor Android kan je nu ook al programma's recorden en nadien afspelen. Allemaal cloud based, net zoals het op dit toestel zal gebeuren.

Zappen tussen kanalen kan trouwens ook gewoon. Het hangt er wel van af of je numerieke knoppen hebt op je afstandsbediening, zoniet kan je enkel kanaal up/down natuurlijk.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 216 keer
Bedankt: 460 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Ratface schreef: 5 maanden geleden Voor mensen die het nog steeds nodig vinden om dingen 'op te nemen' is het ook wel nog een product met bestaansrecht natuurlijk. Dit kan je vooralsnog nog steeds niet met een app.
Waarom? Die dingen nemen toch niet lokaal op?
Dat kan dus allemaal perfect via een app geregeld worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik heb onlangs een reportage gezien over de milieuimpact van "de cloud" (het ging om deze, die ik begin 2023 opname : https://www.bbc.co.uk/programmes/m001hz ... 0footprint.).
Dat was toch niet min.
Het punt is dat het ver weg is, en je die impact niet meer ziet.
Veel mensen hebben ook geen idee wat daar nu achter schuilt.
De cloud, dat zijn gigantische datacentra die steeds meer energie opslorpen, waar gegevens soms eindeloos bewaard worden (wie gaat beginnen met opkuisen van oude data...), die ook enorm veel waterverbruik hebben (omwille van de koeling van al die systemen).
Het lijkt allemaal milieuvriendelijker dat je thuis niet opneemt, en dan kijkt men naar hoeveel watt elektriciteit een decoder met of zonder harddisk verbruikt, en alles maar direct streamt, maar men beseft niet wat daar tegenover staat om dat mogelijk te maken.

Het is iets om in overweging te nemen de volgende keer dat men mensen als "ouderwets" labelt omdat ze liever lokaal opnemen dan het allemaal te streamen.
BBC Panorama, Is the Cloud damaging the planet? schreef:We all love the cloud. It stores our pictures and emails, it powers our internet searches, and it helps us stream movies and box sets. But out of sight, the cloud depends on processing factories - vast data centres that use enormous amounts of power and water. Every time we go online, we increase its carbon footprint. Richard Bilton investigates the growing environmental problem we’re all responsible for.
Om een voorbeeld te geven: in de reportage bleek dat terwijl de Overheid aan landbouw, particulieren en bedrijven maatregelen oplegde om het waterverbruik in periodes van droogte aan banden te leggen, konden deze gigantische datacentra gewoon verder massa's water gebruiken om hun systemen te koelen.

Die BBC reportage is ook niet de enige die dat zegt.
We worden eigenlijk bedot, men verwijst de consument naar het veel mindere verbruik van een decoder lokaal, omdat je de harddisk eruit haalt, maar men verzwijgt hoeveel extra diezelfde opslag kost als ze in de cloud, in vervuilende datacentra dus, opgeslagen wordt.
En aangezien de cloud voor de meeste mensen een compleet abstract begrip is, hebben ze er geen idee van wat dat gedrag veroorzaakt.
Compared with your personal hard disk, which requires about 0.000005 kWh per gigabyte to save your data, this is a huge amount of energy. Saving and storing 100 gigabytes of data in the cloud per year would result in a carbon footprint of about 0.2 tons of CO2, based on the usual U.S. electric mix.
(https://medium.com/stanford-magazine/ca ... ric%20mix.)
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 699 keer

Bericht

ivob schreef: 5 maanden geleden[...]
Totdat uw favoriete streamingsdienst die nu nog purfect werkt ineens van codec veranderd, zoals van bij H.264 naar H.265. Bye "werkt nog purrrrfect".
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Oei, moet ik nu echt bang worden?

Ja wat dan?
Dan schakel ik gewoon over naar de reeds eerder aangehaalde voorhanden zijnde oplossing.

Maar hey, ik hou niemand tegen om al preventief onnodige zaken aan te kopen/huren die zich in een onvoorspelbare toekomst mogelijks zouden kunnen voordoen. Dat is nu eenmaal een van de doelen van marketing/reclame. :angel:
Sol Invictus!
Ratface
Premium Member
Premium Member

Bericht

selder schreef: 5 maanden geleden
ivob schreef: 5 maanden geleden[...]
Totdat uw favoriete streamingsdienst die nu nog purfect werkt ineens van codec veranderd, zoals van bij H.264 naar H.265. Bye "werkt nog purrrrfect".
Dit is dus overlaatst gebeurd bij MUBI denk ik, zelfs met een android TV box en hun app. Werkte voorheen perfect en nu heb ik geen geluid meer bij uitzendingen in 5.1, hebben ook iets aan hun codecs veranderd vermoed ik.
rtl
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

boulder schreef: 5 maanden geleden Ik heb onlangs een reportage gezien over de milieuimpact van "de cloud" (het ging om deze, die ik begin 2023 opname : https://www.bbc.co.uk/programmes/m001hz ... 0footprint.).
Dat was toch niet min.
Het punt is dat het ver weg is, en je die impact niet meer ziet.
Veel mensen hebben ook geen idee wat daar nu achter schuilt.
De cloud, dat zijn gigantische datacentra die steeds meer energie opslorpen, waar gegevens soms eindeloos bewaard worden (wie gaat beginnen met opkuisen van oude data...), die ook enorm veel waterverbruik hebben (omwille van de koeling van al die systemen).
Het lijkt allemaal milieuvriendelijker dat je thuis niet opneemt, en dan kijkt men naar hoeveel watt elektriciteit een decoder met of zonder harddisk verbruikt, en alles maar direct streamt, maar men beseft niet wat daar tegenover staat om dat mogelijk te maken.
...
Dit is volledig offtopic, maar op zich is dit gewoon een verhuis van zowel thuis als andere datacenters naar het grotere "cloud" DC. Logisch dat die laatste dan ook steeds groter wordt. De rest wordt tegelijk ook kleiner of verdwijnt zelfs volledig.
Die cloud DC's worden ook steeds ecologischer en de apparatuur verbruikt steeds minder stroom. Geloof zoals meestal niet zomaar wat de media verkondigt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ratface schreef: 5 maanden geleden
selder schreef: 5 maanden geleden Totdat uw favoriete streamingsdienst die nu nog purfect werkt ineens van codec veranderd, zoals van bij H.264 naar H.265. Bye "werkt nog purrrrfect".
Dit is dus overlaatst gebeurd bij MUBI denk ik, zelfs met een android TV box en hun app. Werkte voorheen perfect en nu heb ik geen geluid meer bij uitzendingen in 5.1, hebben ook iets aan hun codecs veranderd vermoed ik.
Mijn TV had wel internet (één van de eerste) maar je kon er amper apps op installeren, na 2 updates was het gedaan. Zonder een eigen box had ik dus geen streaming. Ik kon natuurlijk een nieuwe "smart" TV kopen die na een tijd weer niet meer ondersteund worden of gaan voor een veel goedkopere box die wel updates krijgt en nog andere opties biedt. De andere optie was de box van de provider elk jaar opnieuw afbetalen.

Het zou een goede zaak zijn als Europa hier eens werk van maakte en een minimum periode van ondersteuning/updates voorzag.
Laatst gewijzigd door Dizzy 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

rtl schreef: 5 maanden geleden Dit is volledig offtopic, maar op zich is dit gewoon een verhuis van zowel thuis als andere datacenters naar het grotere "cloud" DC. Logisch dat die laatste dan ook steeds groter wordt. De rest wordt tegelijk ook kleiner of verdwijnt zelfs volledig.
Dan heb je toch niet goed gelezen.
Zie nog eens deze quote, die aantoont dat data in de cloud bewaren een veelvoud aan CO2 uitstoot in vergelijking met lokaal bewaren:
A Carnegie Mellon University study concluded that the energy cost of data transfer and storage is about 7 kWh per gigabyte. An assessment at a conference of the American Council for an Energy-Efficient Economy reached a lower number: 3.1 kWh per gigabyte. (A gigabyte is enough data to save a few hundred high-resolution photos or an hour of video.)

Compared with your personal hard disk, which requires about 0.000005 kWh per gigabyte to save your data, this is a huge amount of energy. Saving and storing 100 gigabytes of data in the cloud per year would result in a carbon footprint of about 0.2 tons of CO2, based on the usual U.S. electric mix.Compared with your personal hard disk, which requires about 0.000005 kWh per gigabyte to save your data, this is a huge amount of energy. Saving and storing 100 gigabytes of data in the cloud per year would result in a carbon footprint of about 0.2 tons of CO2, based on the usual U.S. electric mix.
Dus 1 gigabyte data in de cloud bewaren verbruikt 7 Kwh, lokaal is dat 0.000005 kWh...
Die datacenters ga je nooit zo kunnen optimaliseren dat ze in het voordeel van het datacenter uitvallen.
Soms lees je wel van minder CO2 als het via de cloud gebeurt, maar dan vergelijkt men niet met de gewone gebruiker thuis, maar met de traditionele datacentra.
Het is ook logisch als je erover nadenkt.
In zo'n datacenter moet alles beschikbaar zijn, en liefst nog redundant, dus voeding, data, het moet allemaal fouttolerant zijn.
De gebruiker thuis gaat al die maatregelen niet nemen voor een episode van Friends, die misschien binnenkort gewoon opnieuw uitgezonden wordt.
rtl schreef: 5 maanden geleden Die cloud DC's worden ook steeds ecologischer en de apparatuur verbruikt steeds minder stroom. Geloof zoals meestal niet zomaar wat de media verkondigt.
Ik ben eerder wantrouwig tegenover bedrijven die dat promoten, want zij zijn zelf belanghebbende.
Hoe meer alles via streaming gebeurt, hoe meer je bij abonnementsformules uitkomt, en je van een product dat je eenmalig koopt overschakelt naar een dienst waarbij je maandelijks tot in de eeuwigheid betaalt.
Denk bijv. aan Office 2021 tov. Office 365.
Binnen de kortste keren betaal je natuurlijk veel meer voor Office 365, terwijl je als thuisgebruiker nauwelijks veranderingen nodig hebt.
rtl
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Een fameuze appelen/peren vergelijking als je het mij vraagt. Uiteraard kost een single thuisgebruik HDD veel minder energie dan een full redundant 100% uptime systeem. Daar tegenover staat wel dat dit systeem door duizenden mensen kan gebruikt worden tgo dat schijfje dat iedereen thuis moet hebben liggen. Dat kost niet enkel stroom maar ook productie resources.

De grote DC’s hebben tegenwoordig ook bepaalde verplichtingen inzake hernieuwbare energie hoor.

Maar goed, offtopic.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

https://www.totaaltv.nl/nieuws/wijst-te ... -via-dvbc/
Wijst Telenet Ziggo de weg naar uitschakelen kabeltelevisie via DVB-C?
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

rtl schreef: 5 maanden geleden Een fameuze appelen/peren vergelijking als je het mij vraagt. Uiteraard kost een single thuisgebruik HDD veel minder energie dan een full redundant 100% uptime systeem. Daar tegenover staat wel dat dit systeem door duizenden mensen kan gebruikt worden tgo dat schijfje dat iedereen thuis moet hebben liggen. Dat kost niet enkel stroom maar ook productie resources.

De grote DC’s hebben tegenwoordig ook bepaalde verplichtingen inzake hernieuwbare energie hoor.

Maar goed, offtopic.
Natuurlijk is het appelen en peren vergelijken, maar de vraag is of je heel dat redundant gedoe nodig hebt.
Om een vergelijking te maken: zo'n datacenter wordt bewaakt, om zeker te zijn dat er geen terroristische aanslagen gepleegd worden.
Alle apparatuur wordt constant gekoeld, systemen worden helemaal ontdubbeld (voeding, schijven, ...), en men wil zich beveiligen tegen het neerstorten van een vliegtuig op het datacenter, dus gaan ze bij cruciale zaken ook nog eens op 2 verschillende locaties de zaken ontdubbelen.
Allemaal fantastisch en nuttig als het over cruciale bedrijfsgegevens gaat, maar als het erover gaat dat je de laatste episode van Thuis kunt opslaan is dat toch wel zware overkill.
Het is dus met een kanon op een mug schieten.
En ja, zo'n 1 keer opgeslagen episode kan hergebruikt worden voor meerdere klanten, maar dat is voor andere zaken niet het geval.
Denk aan de massa foto's en andere data die in de cloud opgeslagen worden.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 92 keer

Bericht

Wordt die stream datavolume bijgerekend op de telemeter?
Als je dan die box perongeluk een maand lang 24/7 laat spelen heb je 1582GB (als stream ~5Mbps is) extra op die teller dus.

Ook moeten klanten met Easy Internet(150GB limiet) wel erg oppassen met TV kijken dan...
Luboli
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 30 keer

Bericht

Nee, dat telt niet mee bij je verbruik.
Er is een bug geweest in 2018 waar het soms meetelde, maar dat is dus al lang opgelost.
Ratface
Premium Member
Premium Member

Bericht

rtl schreef: 5 maanden geleden
Toch wel hoor, de recording gebeurt al lang niet meer lokaal. In de Telenet app voor Android kan je nu ook al programma's recorden en nadien afspelen. Allemaal cloud based, net zoals het op dit toestel zal gebeuren.
Klopt inderdaad. Maar de diehard opnemers die graag een item 25000 jaar bewaren lokaal op hun digicorder zullen dit nu wel niet meer kunnen doen natuurlijk.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 638 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Die kunnen dat al effe niet meer (ook digicorders hadden DRM, en tegenwoordig is de stream van pakweg VRTmax en soortgenoten ook te goed beveiligd om nog makkelijk te downloaden).
Ik blijf dat trouwens een schande vinden dat dat uberhaupt toegelaten wordt om dat te blokkeren; na VHS etc moeten kopies voor thuisgebruik toch echt een verworven recht zijn.
kippewit
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer

Bericht

Ik ben een van die diehard opnemers (met een digicorder). Ik hou m’n hart vast voor het moment dat die niet meer ondersteund wordt want dan weet ik niet goed wat te doen. Wij nemen regelmatig hele seizoenen op van reeksen op BBC First om die dan vaak later te zien. En ja dat is dikwijls meer dan een jaar later. Ik vind het maar niks dat alles na een jaar verdwijnt. (En bovendien heb je dan ook nog Telenet internet nodig, daar heb ik al helemaal geen behoefte aan.)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 92 keer

Bericht

kippewit schreef: 5 maanden geleden En bovendien heb je dan ook nog Telenet internet nodig
Is dat wel echt zo?
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ratface schreef: 5 maanden geleden Klopt inderdaad. Maar de diehard opnemers die graag een item 25000 jaar bewaren lokaal op hun digicorder zullen dit nu wel niet meer kunnen doen natuurlijk.
Je kunt dat in het belachelijke trekken, maar waarom moet een VTM of VRT of een Telenet of Proximus bepalen hoe lang ik iets mag bekijken?
Ik heb een paar weken geleden nog die documentaire over die vervuilende datacentra gezien die ik van de BBC opgenomen had.
Dat was een opname van februari 2023, maar het is niet dat de situatie nu plots anders is.
Ik houd er niet van dat andere instanties mij opdringen wanneer ik iets moet lezen/bekijken/beluisteren/...

Ander voorbeeld: iemand die ik beroepsmatig ken deed mee aan 'Iedereen Beroemd', nog een jonge vrouw.
Ik vroeg haar of ze wou dat ik haar stukje opnam.
Ze zag er eerst het nut niet van in, want ze kon het toch online bekijken?
Tot ik haar uitlegde dat dat maximum na een jaar verdwijnt.
Mensen komen dus op TV, willen dat later misschien wel eens aan hun kinderen tonen, maar ze kunnen niet, want na een jaartje is het al weg

En ik ken zo nog mensen die op TV gekomen zijn, zo was er iemand die met zijn vrouw in een programma gezeten heeft waar een huis moest gerenoveerd worden.
Dat zijn toch zaken waar je graag een blijvende herinnering aan hebt.
Dat wordt allemaal onmogelijk gemaakt door bemoeizuchtige ondernemingen.

Toegevoegd na 2 minuten 28 seconden:
ITnetadmin schreef: 5 maanden geleden Die kunnen dat al effe niet meer (ook digicorders hadden DRM, en tegenwoordig is de stream van pakweg VRTmax en soortgenoten ook te goed beveiligd om nog makkelijk te downloaden).
Ik blijf dat trouwens een schande vinden dat dat uberhaupt toegelaten wordt om dat te blokkeren; na VHS etc moeten kopies voor thuisgebruik toch echt een verworven recht zijn.
VRT is nog altijd ongecodeerd via DVB-C, dus als je andere apparatuur dan een digicorder gebruikt, kun je het wel degelijk lokaal opslaan.
Eens dat DVB-C verdwijnt, en dat is natuurlijk de reden van het opdringen van die TV-box, zal dat niet meer werken.
Het zal niet alleen de klassieke digicorder zijn die verdwijnt, maar ook 'TV met een kaartje' (de CI+ module).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Voor het internet tijdperk, had ik ook wel wat films/docus op VHS opgenomen, ook van zenders die zich nu wentelen in DRM.
Er is vandaag geen legale manier meer om zo'n collectie nu te verzamelen zonder te kopen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ITnetadmin schreef: 5 maanden geleden Voor het internet tijdperk, had ik ook wel wat films/docus op VHS opgenomen, ook van zenders die zich nu wentelen in DRM.
Er is vandaag geen legale manier meer om zo'n collectie nu te verzamelen zonder te kopen.
Als zo'n documentaire op VRT uitgezonden wordt, en ik neem die op met bijv. een VU+ toestel, dan is dat niet illegaal.
Er zijn ook nog altijd zenders op satelliet waar geen encryptie op zit, zoals de BBC zenders.
Die kan ik met hetzelfde toestel opnemen.
Verzamelen doe ik persoonlijk zelden, ik neem op, bekijk en wis.
Maar tussen opnemen en bekijken kan serieus wat tijd zitten.
Heel vervelend als je dan merkt dat je ergens een aflevering van een docureeks gemist hebt, en ze op VRT Max gestaan heeft, maar ondertussen weer verdwenen is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 876 keer
Bedankt: 3366 keer
Recent bedankt: 50 keer

Bericht

kippewit schreef: 5 maanden geleden Ik ben een van die diehard opnemers (met een digicorder). Ik hou m’n hart vast voor het moment dat die niet meer ondersteund wordt want dan weet ik niet goed wat te doen. Wij nemen regelmatig hele seizoenen op van reeksen op BBC First om die dan vaak later te zien. En ja dat is dikwijls meer dan een jaar later. Ik vind het maar niks dat alles na een jaar verdwijnt. (En bovendien heb je dan ook nog Telenet internet nodig, daar heb ik al helemaal geen behoefte aan.)
Deze topic gaat eigenlijk over de nieuwe "TV-box IP"
Wat betreft lokaal opnemen betreft ... dat kan je ook al niet meer doen met de huidige TV-Box (met coax).
De nieuwe "TV-Box IP" is in dat opzicht niet anders dan de "oude" TV-Box. Alleen dat deze geen coax aansluiting meer heeft, en alles dus via de netwerkaansluiting loopt (IPTV).
splinterbyte schreef: 5 maanden geleden
kippewit schreef: 5 maanden geleden En bovendien heb je dan ook nog Telenet internet nodig
Is dat wel echt zo?
Dat is een inderdaad commerciële beslissing van Telenet.
Puur technisch gezien is er geen enkele noodzaak om Internet te hebben voor de TV streams, gezien dat "lokaal" verkeer is tussen jouw modem en de Telenet servers.
Je hebt natuurlijk wel internet nodig voor de Apps van derden (Nteflix, Youtube, Streamz, Spotify, VRT Max etc ...).

Toegevoegd na 8 minuten 53 seconden:
satsurfer schreef: 5 maanden geleden https://www.totaaltv.nl/nieuws/wijst-te ... -via-dvbc/
Wijst Telenet Ziggo de weg naar uitschakelen kabeltelevisie via DVB-C?
Grappig artikel
<< In veel gevallen wordt beleid van het Belgische Telenet op een later tijdstip bij het Nederlandse Ziggo doorgevoerd.>>
Ik dacht dat het eerder omgekeerd was :-D
>>Wat betreft de netwerkstructuur heeft Liberty Global in Nederland een andere weg ingeslagen. Waar in Nederland wordt vastgehouden aan een hybride HFC-netwerk met de achterliggende DOCSIS techniek, wordt in België juist de overstap van coax naar glasvezel gemaakt. En bij glasvezel hoort een All-IP tv-decoder>>
Nu denken die Nederlanders dat Telenet hier al vollen bak aan het overschakelen is op glasvezel :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

philippe_d schreef: 5 maanden geleden Deze topic gaat eigenlijk over de nieuwe "TV-box IP"
Wat betreft lokaal opnemen betreft ... dat kan je ook al niet meer doen met de huidige TV-Box (met coax).
De nieuwe "TV-Box IP" is in dat opzicht niet anders dan de "oude" TV-Box. Alleen dat deze geen coax aansluiting meer heeft, en alles dus via de netwerkaansluiting loopt (IPTV).
Ja, maar het hangt samen, je moet zien wat er achter die beslissing schuilt.
Als men overgaat naar IP omdat men een deel van de frequenties van DVB-C wil gebruiken voor internet, dan moeten die frequenties weg voor iedereen.
Dus weg voor digicorder gebruikers, TV met een kaartje gebruikers (met of zonder opnamemogelijkheden), digibox gebruikers.
Een eerste stap in die strategie is dus geen TV-boxen met coax meer aanbieden.
Een tweede stap is decoders met coax (digibox, digicorder, TV-box met coax) ruilen voor IP modellen.
Een laatste stap zullen dan de gebruikers met TV met een kaartje zijn, en geen idee wat men met rijgnet zal doen.
Zo lang er nog één type gebruiker van DVB-C gebruik maakt, kunnen ze coax niet afschakelen, en komen die frequenties dus niet vrij.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Op een bepaald moment zullen die rijgnetten gewoon vervangen moeten worden, wss door fiber.
Net zoals bij FM, daar gaat men ook voor 80% conversie, geen 100%.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ITnetadmin schreef: 5 maanden geleden Op een bepaald moment zullen die rijgnetten gewoon vervangen moeten worden, wss door fiber.
Net zoals bij FM, daar gaat men ook voor 80% conversie, geen 100%.
?
Als je een DVB-C frequentie nog bij 20% van de gebruikers in gebruik hebt, blijft ze nog altijd bezet, zelfs als ze bij nog 0,0001% in gebruik is blijft ze bezet.
Dus ik weet niet hoe jij dan 80% conversie ziet bij coax.