Oplichters aan het werk.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
- Bedankt: 510 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Misschien is het interessant om naast het phishing onderwerp ook een "gewoon" oplichtingsonderwerp te hebben.
Bij deze:
Fake parkeerboetes in Antwerpen.
Rode draad bij oplichting blijft dikwijls toch taalfouten: "Te betatlen som:"
Aangezien er een rekeningnummer op staat mag dat toch geen probleem zijn om via het parket de betrokken bank deze rekening te laten blokkeren en de eigenaar op te pakken (ook als het een mule is)? Of is dat te moeilijk?
Bij deze:
Fake parkeerboetes in Antwerpen.
Rode draad bij oplichting blijft dikwijls toch taalfouten: "Te betatlen som:"
Aangezien er een rekeningnummer op staat mag dat toch geen probleem zijn om via het parket de betrokken bank deze rekening te laten blokkeren en de eigenaar op te pakken (ook als het een mule is)? Of is dat te moeilijk?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Op de foto zie je het rekeningnummer van de oplichters: prefix 732.
https://www.nbb.be/doc/be/be/protocol/r ... urrent.pdf
732 = CBC Banque et Assurances
https://www.nbb.be/doc/be/be/protocol/r ... urrent.pdf
732 = CBC Banque et Assurances
-
- Moderator
De bovenste foto is een boete van 08/07/2011 (€15), ik ga er van uit dat die ter illustratie gebruikt werd, bij de detailfoto is het rekeningnr geblurred en voor €58.
Bye, Maurice
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 18 keer
En die bovenste foto zal niet van Antwerpen zijn: tweetalig formulier met Frans als eerste taal. Dus ofwel Brussels Hoofdstedelijk gewest ofwel een faciliteitengemeente. Zou ook raar zijn dat Stad Antwerpen een rekening bij CBC zou hebben, is de Waalse tak van KBC.
Op de foto van het valse biljet is het rekeningnummer niet zichtbaar maar wel de BIC FPEBBEB = Fortis BNP Baripas.
Gebruikte rekeningen zullen zeker geblokkeerd worden zodra gekend bij betrokken bank. Maar eerst moet iemand beseffen dat het een valse boete is, daarna klacht indienen bij de politie (tegenwoordig enkel op afspraak), moet die aangifte worden onderzocht en dan de nodige stappen genomen om betrokken rekening te laten blokkeren. Ik ken deze procedure niet maar vemoed dat hier de nodige protocollen moeten worden gevolgd. Ondertussen hebben de oplichters de gedane betalingen al doorgesluist (via buitenlandse rekeningen, bitcoins, cash-afhaling,...). Rekening zal ofwel van een muilezel zijn ofwel geopend met valse id-kaart.
Op de foto van het valse biljet is het rekeningnummer niet zichtbaar maar wel de BIC FPEBBEB = Fortis BNP Baripas.
Gebruikte rekeningen zullen zeker geblokkeerd worden zodra gekend bij betrokken bank. Maar eerst moet iemand beseffen dat het een valse boete is, daarna klacht indienen bij de politie (tegenwoordig enkel op afspraak), moet die aangifte worden onderzocht en dan de nodige stappen genomen om betrokken rekening te laten blokkeren. Ik ken deze procedure niet maar vemoed dat hier de nodige protocollen moeten worden gevolgd. Ondertussen hebben de oplichters de gedane betalingen al doorgesluist (via buitenlandse rekeningen, bitcoins, cash-afhaling,...). Rekening zal ofwel van een muilezel zijn ofwel geopend met valse id-kaart.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
- Bedankt: 26 keer
Daar is Safeonweb.be app goed voor , de ene na de andere alert inzake dergelijke ...
https://safeonweb.be/nl/safeonweb-app
https://safeonweb.be/nl/safeonweb-app
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
- Bedankt: 772 keer
Of je belt met BNPPF en je meldt een geval van fraude.Taaner242 schreef: 17 mei 2024, 09:31 Op de foto van het valse biljet is het rekeningnummer niet zichtbaar maar wel de BIC FPEBBEB = Fortis BNP Baripas.
(...)
en dan de nodige stappen genomen om betrokken rekening te laten blokkeren
Dan zal het wel snel gaan .
-
- Moderator
Er staan trouwens nog 2 taalfouten in de boete. Medling i.p.v. melding en referensienummer i.p.v. referentienummer.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
- Bedankt: 466 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ge zou toch zeggen dat een oplichter wat slimmer is en een goed voorbeeld zoekt om na te maken.
Ik heb altijd al problemen gehad met 'taalfouten' als referentie dat iets vals is. Alsof ze het met opzet zouden doen...
J.
Ik heb altijd al problemen gehad met 'taalfouten' als referentie dat iets vals is. Alsof ze het met opzet zouden doen...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 492 keer
- Recent bedankt: 8 keer
eenvoudigste manier om daar niet in te trappen: gewoon nooit parkeerboetes betalen achter je ruit.
laat ze maar werken en je een reminder sturen via de post, ze kunnen toch niet bewijzen dat het ticketje niet verdwenen was tegen dat je aan de wagen bent.
en een reminder die je thuis ontvangt, zal dus niet van oplichters komen, want die kunnen niet aan die gegevens.
de bank op het formuliertje heb ik ook nog nooit van gehoord, trouwens.
FPEBBEB2 = FINANCIERE DES PAIEMENTS ELECTRONIQUES BELGIUM,
wat een onderdeel zou zijn van BNP PARIBAS (althans volgens adres)
laat ze maar werken en je een reminder sturen via de post, ze kunnen toch niet bewijzen dat het ticketje niet verdwenen was tegen dat je aan de wagen bent.
en een reminder die je thuis ontvangt, zal dus niet van oplichters komen, want die kunnen niet aan die gegevens.
de bank op het formuliertje heb ik ook nog nooit van gehoord, trouwens.
FPEBBEB2 = FINANCIERE DES PAIEMENTS ELECTRONIQUES BELGIUM,
wat een onderdeel zou zijn van BNP PARIBAS (althans volgens adres)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 27 keer
Heb ik 1.8j geleden gedaan naar belfius toen ik merkte dat onze syndicus de zichtrekening had leeg gehaald (15000 euro) en hetzelfde heeft proberen te doen met de spaarrekening maar die was afgeschermd met een dubbele handtekening.. resultaat..savonds meer dan 3u aan de lijn gehangen zonder iemand ad lijn te krijgen, vervolgens via Twitter hun chatt aop geprobeerd en smorgens na 1.5h uiteindelijk iemand te pakken gekregen en gevraagd onmiddellijk haar volmacht in te trekken...hun eerste reactie tja daar heb jij geen recht toe om dat te vragen..na heel wat gediscuteer heb ik uiteindelijk gezegd...jullie weten nu hoe de situatie is, als er nog 1 euro vd rekening verdwijnt zijn jullie verantwoordelijk....dan was het snel van tja we zullen de dienst fraude contacteren..na een uur telefoon gehad dat ze uiteindelijk haar kaart ed app geblokkeerd hadden, de volmacht intrekken kon niet...die 15k zijn we helaas kwijt, die syndicus heeft zelfmoord gepleegd en een put van meer dan een miljoen achter gelaten...ik wil maar zeggen..zo snel reageert een bank niet ze tenzij het over hun eigen geld gaat..heist_175 schreef: 17 mei 2024, 09:58Of je belt met BNPPF en je meldt een geval van fraude.Taaner242 schreef: 17 mei 2024, 09:31 Op de foto van het valse biljet is het rekeningnummer niet zichtbaar maar wel de BIC FPEBBEB = Fortis BNP Baripas.
(...)
en dan de nodige stappen genomen om betrokken rekening te laten blokkeren
Dan zal het wel snel gaan .
Tom
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 108 keer
Syndicussen... we gaan niet veralgemenen maar als er al goede bestaan zijn ze toch eerder zeldzaam.
Zelf in 2023 meegemaakt: syndicus buitengegooid wegens verduisteringen. De opvolger heeft geen enkele operationele daad gesteld behalve de rekeningen verder leeghalen en de opvolger daarvan ontdekt nu nog steeds nieuwe malversaties door zijn 2 voorgangers. De boekhouding (of wat daarvoor moet doorgaan) is zo lamentabel dat we de nieuwe moeilijk kunnen controleren want die verwijst altijd naar problemen uit het verleden.
In beide gevallen is aangifte gedaan bij BIV (Het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars staat voor een professionele vastgoedsector met aandacht voor kennis, vaardigheden en deontologische regels.) Maar die reageren niet, zelfs geen ontvangstbevestiging.
Zelf in 2023 meegemaakt: syndicus buitengegooid wegens verduisteringen. De opvolger heeft geen enkele operationele daad gesteld behalve de rekeningen verder leeghalen en de opvolger daarvan ontdekt nu nog steeds nieuwe malversaties door zijn 2 voorgangers. De boekhouding (of wat daarvoor moet doorgaan) is zo lamentabel dat we de nieuwe moeilijk kunnen controleren want die verwijst altijd naar problemen uit het verleden.
In beide gevallen is aangifte gedaan bij BIV (Het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars staat voor een professionele vastgoedsector met aandacht voor kennis, vaardigheden en deontologische regels.) Maar die reageren niet, zelfs geen ontvangstbevestiging.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
- Bedankt: 140 keer
Tja, dat dacht ik ook maar in naam van een klant van mij worden er ook phishing mails verzonden met een foutief Belgisch rekeningnummer.on4bam schreef: 17 mei 2024, 08:52 Aangezien er een rekeningnummer op staat mag dat toch geen probleem zijn om via het parket de betrokken bank deze rekening te laten blokkeren en de eigenaar op te pakken (ook als het een mule is)? Of is dat te moeilijk?
Leek me een koud kunstje voor de politie om de dader op te sporen maar het waren rekeningen bij een duistere bank uit Ukkel die blijkbaar geen registratie doet en blijkbaar is het zelfs zo erg dat de politie er weinig kan/wil aan doen. Zelfs melding bij de eigen bank (om dit als banken onderling te regelen) stuite op weinig enthousiasme om het probleem aan te pakken.
-
- Elite Poster
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 220 keer
- Bedankt: 172 keer
Wat mij meest stoort is die oplichtersreclame op facebook en google reclame.
Om de haverklap krijg (kreeg) ik op mijn tijdlijn reclame op facebook van oplichters.
Je kent het wel: berichtjes als "Nu is haar carrière voorbij. De camera stond nog aan. Laura Tesoro in tranen", met allerlei varianten erop met Bart De Wever, Gert Verhulst, noem maar op, en dan word je verder geleid naar een pagina waar cryptomunten aangeprezen worden, via een platform waar je regelmatig van leest dat mensen er honderdduizenden euro's armer van worden.
Bij facebook kan je dan dat melden als oplichting of fraude, maar keer op keer kreeg ik dan bericht terug dat er geen vuiltje aan de lucht was, en de reclame voldoet aan alle vereisten.
Melden aan Alexia Bertrand, minister van Consumentenzaken van de VLD, geen reactie.
Dat is dus wat mij enorm stoort, dat de politiek daar helemaal niets aan doet.
We hebben een minister van consumentenzaken, welnu, die zou moeten maatregelen treffen, Meta contacteren, en desnoods een proces aandoen.
Indien niet, dan zegt men eigenlijk dat het volstaat om een bedrijf te hebben van een zekere grootte, en dat men ongegeneerd reclame voor illegale producten kan maken, en dat daar dan geen haan naar kraait.
Er zijn ongetwijfeld iedere dag mensen die duizenden euro's lichter gemaakt worden, geld dat meestal naar het buitenland vloeit, en soms voor terrorisme gebruikt wordt.
Om de haverklap krijg (kreeg) ik op mijn tijdlijn reclame op facebook van oplichters.
Je kent het wel: berichtjes als "Nu is haar carrière voorbij. De camera stond nog aan. Laura Tesoro in tranen", met allerlei varianten erop met Bart De Wever, Gert Verhulst, noem maar op, en dan word je verder geleid naar een pagina waar cryptomunten aangeprezen worden, via een platform waar je regelmatig van leest dat mensen er honderdduizenden euro's armer van worden.
Bij facebook kan je dan dat melden als oplichting of fraude, maar keer op keer kreeg ik dan bericht terug dat er geen vuiltje aan de lucht was, en de reclame voldoet aan alle vereisten.
Melden aan Alexia Bertrand, minister van Consumentenzaken van de VLD, geen reactie.
Dat is dus wat mij enorm stoort, dat de politiek daar helemaal niets aan doet.
We hebben een minister van consumentenzaken, welnu, die zou moeten maatregelen treffen, Meta contacteren, en desnoods een proces aandoen.
Indien niet, dan zegt men eigenlijk dat het volstaat om een bedrijf te hebben van een zekere grootte, en dat men ongegeneerd reclame voor illegale producten kan maken, en dat daar dan geen haan naar kraait.
Er zijn ongetwijfeld iedere dag mensen die duizenden euro's lichter gemaakt worden, geld dat meestal naar het buitenland vloeit, en soms voor terrorisme gebruikt wordt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1031 keer
- Bedankt: 355 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Het is inderdaad vooral wraakroepend dat die dingen gewoon hun gang mogen gaan.
Ik kom er ook weeral zo een tegen: omwille van zogezegd een recente rechtspraak moet bol.com waterkokers verkopen aan €1.95. En natuurlijk niets van concrete referentie, een heel vage account die het post, met hopen valse volgers en reacties. Je mag die dingen rapporteren zoveel je wil, maar er wordt gewoon niets aan gedaan.
Je kan wellicht beter diegenen contacteren die valselijk vernoemd worden, maar langs die weg gaat het ook allemaal veel te traag waardoor tegen dat er actie is (bvb via legale weg) die valselijke advertenties al lang verdwenen zijn en weer tig slachtoffers gemaakt hebben.
Ik kom er ook weeral zo een tegen: omwille van zogezegd een recente rechtspraak moet bol.com waterkokers verkopen aan €1.95. En natuurlijk niets van concrete referentie, een heel vage account die het post, met hopen valse volgers en reacties. Je mag die dingen rapporteren zoveel je wil, maar er wordt gewoon niets aan gedaan.
Je kan wellicht beter diegenen contacteren die valselijk vernoemd worden, maar langs die weg gaat het ook allemaal veel te traag waardoor tegen dat er actie is (bvb via legale weg) die valselijke advertenties al lang verdwenen zijn en weer tig slachtoffers gemaakt hebben.
-
- Elite Poster
Ja, en dan wordt het profiel gewist, en komt er weer een nieuw profiel die hetzelfde doet.Tomby schreef: 22 mei 2024, 14:27 Het is inderdaad vooral wraakroepend dat die dingen gewoon hun gang mogen gaan.
De enige manier om dat te stoppen is een veroordeling van de organisaties die dat mogelijk maken.
Maar ik merk ook op dat vlak een enorme hypocrisie bij de politiek.
Als ik dus zo'n toestanden meld bij Alexia Bertrand (VLD, Consumentenbescherming), krijg ik zelfs nog niet eens een antwoord.
Maar dan was er wel gisteren in het nieuws dat een andere VLD'er een kortgeding aanspande tegen Tik Tok, omdat ze niet extra geld kon betalen om extra in de kijker te staan. (https://www.gva.be/cnt/dmf20240521_95064136)
Dus als het voor zichzelf is, dan kunnen ze plots wel in actie schieten...
Is het in het algemeen belang dan is het complete stilte...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
- Bedankt: 95 keer
Ze zal je na al die gekleurde vragen op haar negeerlijst geplaatst hebben.boulder schreef: 22 mei 2024, 14:31 Maar ik merk ook op dat vlak een enorme hypocrisie bij de politiek.
Als ik dus zo'n toestanden meld bij Alexia Bertrand (VLD, Consumentenbescherming), krijg ik zelfs nog niet eens een antwoord.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 111 keer
Over “oplichters aan het werk” gesproken, steeds vaker komt aan het licht dat de mensen die in zo’n scam callcenter werken zelf ook ook zijn opgelicht en mogelijk gedwongen dit werk doen.
Zowel de fake tech support als de geraffineerde “piggybank” tactiek waar mensen worden opgelicht omdat ze denken dat ze in een relatie zitten.
Hier een ‘mooie’ docu erover, er staat de laatste tijd meee over op YouTube:
Dit maakt het geheel dus nog erger dan het al is.
Zowel de fake tech support als de geraffineerde “piggybank” tactiek waar mensen worden opgelicht omdat ze denken dat ze in een relatie zitten.
Hier een ‘mooie’ docu erover, er staat de laatste tijd meee over op YouTube:
Dit maakt het geheel dus nog erger dan het al is.
-
- Elite Poster
Ik weet niet, het is typisch aan oplichters dat ze zeggen dat ze zelf opgelicht zijn.Ptoeneigh schreef: 24 mei 2024, 18:24 Over “oplichters aan het werk” gesproken, steeds vaker komt aan het licht dat de mensen die in zo’n scam callcenter werken zelf ook ook zijn opgelicht en mogelijk gedwongen dit werk doen.
Indertijd, toen Van Rossem gepakt werd voor zijn Moneytron, beweerde hij ook zelf opgelicht te zijn.
-
- Elite Poster
https://safeonweb.be/nl/actueel/belgisc ... elf-online
BELGISCHE whatsapp gegevens te koop op de darkweb....
bericht 20 augustus
bericht 20 augustus
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Bedankt: 128 keer
Ewel, voor mij was dat ook altijd dé red flag voor oplichting. Tot ik volgende (legit) mail kreeg van Mondial Relay:on4bam schreef: 17 mei 2024, 10:56Er staan trouwens nog 2 taalfouten in de boete. Medling i.p.v. melding en referensienummer i.p.v. referentienummer.
Beste klant,
Een pakket «Its for you» dat voor U bested is werd opgenomen op 24/11/2023.
Om uw pakket op te volgen, klik hier
U zult binnenkort een e-mail ontvangen om u te bevestiggen dat uw pakket ter uwer beschikking ligt in uw afhaalpunt.
Wij danken U voor uw vertrouwen.
Met vriendelijke groeten,
Mondial Relay team
ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
- Bedankt: 97 keer
- Recent bedankt: 1 keer
waarom dan zo'n Whatsapp cyberhack toch in dit topic (non-cyber oplichting) belandt, ontgaat me:on4bam schreef: 17 mei 2024, 08:52 Misschien is het interessant om naast het phishing onderwerp ook een "gewoon" oplichtingsonderwerp te hebben.
Lijkt me belangrijk genoeg om apart topic te krijgen, alleen vind ik er momenteel verder niks over terug buiten op 'safeonweb.be'...Matt555 schreef: 5 maanden geleden https://safeonweb.be/nl/actueel/belgisc ... elf-online
bericht 20 augustus
-
- Elite Poster
https://www.hln.be/binnenland/whatsappg ... ~a2b2fd40/
Meer info over whatsapp ...blijkbaar geen hack ...maar gelekt
Meer info over whatsapp ...blijkbaar geen hack ...maar gelekt
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard