Paypal telefoontje
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
- Bedankt: 140 keer
Zonet kreeg ik een anonieme oproep van Paypal met de melding dat er een aankoop van 600 dollar was gedaan bij Coinbase.
Ik kon aangeven of deze transactie terecht was of niet maar heb de lijn gewoon verbroken.
Uiteindelijk even gaan kijken op m'n account (heeft trouwens MFA) en daar was niets te zien.
Iemand een idee wat de bedoeling is van dergelijke telefoontjes ?
Ik kon aangeven of deze transactie terecht was of niet maar heb de lijn gewoon verbroken.
Uiteindelijk even gaan kijken op m'n account (heeft trouwens MFA) en daar was niets te zien.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 111 keer
Same here.
Gewoon steeds ophangen uiteindelijk stopt het.
Ook als ze je direct bellen en je naam vragen, nooit bevestigen en doen alsof je ze niet begrijpt / wrong number.
Alles in de hoop dat ze je misschien schrappen wegens onbruikbaar.
Op YouTube is “Kitboga” een zaligheid die scammers het leven zuur maakt. Als ik ooit tijd teveel heb zou ik me daar eigenlijk part time mee bezig moeten houden, hoe meer je dat soort mensen van hun werk kunt houden, hoe minder anderen ze kunnen oplichten.
Uiteraard hoop ik uiteindelijk op karma. Ze mogen van mij een ziekte krijgen en wegrotten in een gevangenis ergens in India.
Gewoon steeds ophangen uiteindelijk stopt het.
Ook als ze je direct bellen en je naam vragen, nooit bevestigen en doen alsof je ze niet begrijpt / wrong number.
Alles in de hoop dat ze je misschien schrappen wegens onbruikbaar.
Op YouTube is “Kitboga” een zaligheid die scammers het leven zuur maakt. Als ik ooit tijd teveel heb zou ik me daar eigenlijk part time mee bezig moeten houden, hoe meer je dat soort mensen van hun werk kunt houden, hoe minder anderen ze kunnen oplichten.
Uiteraard hoop ik uiteindelijk op karma. Ze mogen van mij een ziekte krijgen en wegrotten in een gevangenis ergens in India.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
- Bedankt: 370 keer
- Recent bedankt: 1 keer
hier ook , soms 3x per dag, ik leg telkens neer. Nu al paar dagen geen telefoons meer gekregen
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 492 keer
- Recent bedankt: 4 keer
ik vraag me toch af hoe die lijsten dan werken, ik heb namelijk op al de jaren dat ik dit nummer heb (toch al zo'n 24 jaar) eigenlijk amper zo'n oproepen gehad.
misschien in het laatste jaar 1 of 2, en in het geheel denk ik dat ik op die 20+ jaar al die spam-oproepen nog steeds op 1 hand kan tellen.
misschien in het laatste jaar 1 of 2, en in het geheel denk ik dat ik op die 20+ jaar al die spam-oproepen nog steeds op 1 hand kan tellen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 264 keer
- Bedankt: 533 keer
Idem hier paar weken geleden. Twee oproepen gekregen. Maar het leek mij geen echt persoon te zijn die belde, de stem kwam nogal robotachtig, geforceerd over. Verbinding telkens verbroken en niks meer van gehoord. Had meteen door dat het poging tot phishing was, PP belt namelijk nooit. Oproep was in het Engels.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
Ik vermoed of ben eigenlijk wel zeker dat dit door datalekken komt. Databases op het dark web of misschien gewoon uit commerciële bronnen.
Het probleem is dat je zo vaak overal ook je gsm nr moet geven als je iets wilt bestellen, eventueel voor 2 staps verificatie.
Spijtig want je kunt natuurlijk overal een random mail adres gebruiken voor rommel, maar je naam en telefoonnummer zijn wel uniek natuurlijk.
Bij mij waren het vroeger steeds telefoontjes over een Bitcoin wallet (nooit gehad) en nu inderdaad Paypal.
Laatste dagen is het rustig maar het is een tijd heel erg geweest. Ze bellen dan ook met een willekeurig Belgisch gespooft GSM nummer..
Het probleem is dat je zo vaak overal ook je gsm nr moet geven als je iets wilt bestellen, eventueel voor 2 staps verificatie.
Spijtig want je kunt natuurlijk overal een random mail adres gebruiken voor rommel, maar je naam en telefoonnummer zijn wel uniek natuurlijk.
Bij mij waren het vroeger steeds telefoontjes over een Bitcoin wallet (nooit gehad) en nu inderdaad Paypal.
Laatste dagen is het rustig maar het is een tijd heel erg geweest. Ze bellen dan ook met een willekeurig Belgisch gespooft GSM nummer..
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
- Bedankt: 511 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Ik geef enkel ons vast nummer als het echt moet maar voor 2FA geef ik het nummer van mijn hotspot.
Ondertussen is het al zeer lang geleden dat we nog zijn opgebeld.
Ondertussen is het al zeer lang geleden dat we nog zijn opgebeld.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Moderator
Daarom heb ik daar geen last van dus... geen FB (ik wist dat dat ooit een voordeel zou zijn)
Bye, Maurice
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 29 keer
Ik volg je volledig, en Sociale Media is zowat helemaal ontspoort, en dat was te voorspellen.on4bam schreef: 14 mei 2024, 15:24 Daarom heb ik daar geen last van dus... geen FB (ik wist dat dat ooit een voordeel zou zijn)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 8 keer
En met welke provider dit probleem.DarkV schreef: 13 mei 2024, 15:47 Zonet kreeg ik een anonieme oproep van Paypal met de melding dat er een aankoop van 600 dollar was gedaan bij Coinbase.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
- Bedankt: 205 keer
Facebook is het topje van de ijsberg, "verzendlabels" voor online-bestellingen tonen je naam, adres, en tegenwoordig ook meestal je telefoonnr!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 29 keer
Al degene die hun privacy te grabbel hebben gegooid, krijgen nu de keerzijde van de medaille te zien.
https://www.hln.be/zoeken?query=oplichters
https://www.hln.be/zoeken?query=oplichters
-
- Moderator
Oh ja? Nog nooit gezien. Mijn tel nr is bij het overgrote deel van de webshops trouwens niet eens bekend. Ze hebben dat ook niet nodig om een pakje te laten afleveren.wied schreef: 15 mei 2024, 10:49 "verzendlabels" voor online-bestellingen tonen je naam, adres, en tegenwoordig ook meestal je telefoonnr!?
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 490 keer
UPS/FedEx/DHL is een telefoonnr wel vereist als het door douane moet, helpt als er nog informatie nodig is (en ook om de SMS met de betalingsinfo te sturen, uhu).
Maar je kan gelijk welk nummer invullen, ook 0000000.
Zelf heb ik daar nog geen scam oid mee gemerkt. Ook het bewuste "Paypal telefoontje" heb ik voor zover niet gekregen. Ik heb ook geen Facebook en nooit gehad.
Maar je kan gelijk welk nummer invullen, ook 0000000.
Zelf heb ik daar nog geen scam oid mee gemerkt. Ook het bewuste "Paypal telefoontje" heb ik voor zover niet gekregen. Ik heb ook geen Facebook en nooit gehad.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 96 keer
Ik heb al meegemaakt dat ik een code kreeg per SMS die ik moest geven aan de bezorger voordat deze een pakket op afgeleverd kon zetten.on4bam schreef: 15 mei 2024, 11:22Oh ja? Nog nooit gezien. Mijn tel nr is bij het overgrote deel van de webshops trouwens niet eens bekend. Ze hebben dat ook niet nodig om een pakje te laten afleveren.wied schreef: 15 mei 2024, 10:49 "verzendlabels" voor online-bestellingen tonen je naam, adres, en tegenwoordig ook meestal je telefoonnr!?
Nog niet vaak, en is alweer een heel eind geleden.
-
- Elite Poster
Pas er mee op en/of waarschuw anderen zoals ouders dat die codes die je via sms of mail krijgt niet altijd bedoeld zijn om door te geven.
zo is er een bekende techniek dat iemand je belt van bijvoorbeeld PayPal of Amazon en dan zegt “ voor veiligheidsredenen stuur ik u nu een verificatie sms van ons, kunt u mij die code doorgeven?”
Dus alsof ze daarmee willen bewijzen dat ze legitiem zijn.
Maar daarmee geef je dus nog een echte “2 factor authenticatie code” aan oplichters.
Ik weet als je hier zo leest dan denk je ik zal er nooit in trappen, maar op het moment dat het je overkomt, en zeker de generatie die niet zo actueel of alert hierop, kan toch snel per ongeluk in de val trappen.
Hoe meer mensen zoals wij hier met elkaar dit soort dingen blijven delen, maakt ook dat we er alert op blijven en op de hoogte blijven van nieuwe technieken.
zo is er een bekende techniek dat iemand je belt van bijvoorbeeld PayPal of Amazon en dan zegt “ voor veiligheidsredenen stuur ik u nu een verificatie sms van ons, kunt u mij die code doorgeven?”
Maar daarmee geef je dus nog een echte “2 factor authenticatie code” aan oplichters.
Ik weet als je hier zo leest dan denk je ik zal er nooit in trappen, maar op het moment dat het je overkomt, en zeker de generatie die niet zo actueel of alert hierop, kan toch snel per ongeluk in de val trappen.
Hoe meer mensen zoals wij hier met elkaar dit soort dingen blijven delen, maakt ook dat we er alert op blijven en op de hoogte blijven van nieuwe technieken.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 34 keer
Dit begrijp ik niet. Zij sturen zelf die code, hoe kan jij hen dan een echte 2factor code geven?Ptoeneigh schreef: 15 mei 2024, 13:52 zo is er een bekende techniek dat iemand je belt van bijvoorbeeld PayPal of Amazon en dan zegt “ voor veiligheidsredenen stuur ik u nu een verificatie sms van ons, kunt u mij die code doorgeven?”
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
- Bedankt: 468 keer
Simpel toch, ik probeer in te loggen met uw buitgemaakte passwoord en bel dan aan uw deur om de sms code te vragen
Timing is belangrijk om dit te doen lukken natuurlijk.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 108 keer
Dat lokale is toch wel opvallend. Het zijn dus niet Russen of Chinezen maar mensen uit de buurt.Joe de Mannen schreef: 16 mei 2024, 02:50 Simpel toch, ik probeer in te loggen met uw buitgemaakte passwoord en bel dan aan uw deur om de sms code te vragen
J.
Recent ook het verhaal gelezen van zo een scam waarbij het slachtoffer duidelijk geobserveerd werd en zijn brievenpost onderschept werd. Het was een tweetraps-scam. Een eerste kleine waarbij men als reactie de bankkaart blokkeert om vervolgens de nieuwe bankaart te onderscheppen uit de post.
Dat betekent dus dat ook je buren of iemand die zit te wachten in de auto voor je deur tot de oplichters of minstens tot de handlangers behoren...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 490 keer
Dat je een code moet geven aan een bezorger heb ik nog niet gezien. Deze mensen hebben in de regel ook geen tijd om te wachten tot de persoon met de code hem komt geven.blaatpraat schreef: 15 mei 2024, 13:42 Ik heb al meegemaakt dat ik een code kreeg per SMS die ik moest geven aan de bezorger voordat deze een pakket op afgeleverd kon zetten.
Nog niet vaak, en is alweer een heel eind geleden.
Waar je dit wel ziet is bij ophaalpunten. Zowel DHL Express als UPS hebben de optie voor een pincode als je een pakje gaat ophalen, bij DHL Express is het standaard ook actief. Die codes worden idd per SMS verstuurd ook