Toename spam op telenet mailbox!

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
TomVDJ
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Bericht

Sinds maart is de hoeveelheid spam die ik binnen krijg op mijn telenet e-mail adres ENORM gestegen. Van een paar spam mails per dag in maart, tot 120 - 130 per dag op dit moment! Ik spring nochtans héél voorzichtig om met mijn telenet e-mail adres. Registraties op fora en websites gebeuren sowieso met een hotmail adres, niet met mijn telenet adres. Momenteel krijg ik echter op mijn telenet adres een veelvoud van de spam die ik binnenkrijg op hotmail of gmail.

Ik weet dat ik een spamfilter kan aanzetten op de telenet mailbox, maar deze gaf in het verleden té veel "false positives" (waardoor ik al eens een belangrijke mail miste), dus dat is geen optie.

Zijn er nog mensen die de hoeveelheid spam drastisch zagen stijgen de laatste tijd? De spam bestaat dagelijks ook uit véle tientallen mails die exact hetzelfde zijn (zelfde afzender, zelfde onderwerp,...). Dit moet toch tegen te houden zijn door Telenet? Ik begrijp niet dat zij hier geen actie tegen ondernemen. Als ik de helpdesk contacteer is de enige reactie die ik krijg: "Schakel de spamfilter in!". Liggen mijn verwachtingen te hoog als ik verwacht dat Telenet dit probleem ten gronde aanpakt, en geen pleister op de wonde legt met hun "spamfilter"?

Momenteel is één van de redenen dat ik nog bij Telenet zit het feit dat ik mijn Telenet e-mail adres voor een aantal belangrijke zaken gebruik en het redelijk veel gedoe is om dit voor al die diensten aan te passen, etc.. Maar als zou blijken dat door de spam mijn Telenet e-mail adres sowieso niet bruikbaar meer is, zeg ik mijn abonnenment bij Telenet zo goed als zeker op en ga ik voor een goedkoper alternatief.

Maar mijn vraag is dus concreet: zijn er nog mensen met dezelfde ervaring als ik, namelijk dat de hoeveelheid spam op telenet mailadressen enorm gepiekt is de laatste maanden?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 749 keer
Bedankt: 483 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Ik weet niet wat je nu verwacht?

Een spamfilter is wat je nodig hebt - iets dat met statistische gegevens bepaalde mails gaat blokkeren, gebaseerd op bekende patronen.
Indien je dit niet wilt gebruiken schiet er weinig over - afzender adressen veranderen constant, onderwerpen veranderen constant... daarvoor dient dus ook die (bayesian) spam filter.

Staat de filter van Telenet je niet aan, dan zou ik je aanraden over te stappen op een (betaalde) mail service los van je ISP.

Geen filter == veel spam.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
TomVDJ
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Een spamfilter is een "oplossing" langs de gebruikerskant. Internet providers (en / of webmail providers) doen normaal gezien ook actief aan spamblokkering! Dit wil dus zeggen dat spam mail zelfs niet uw mailbox bereikt omdat de provider spam die op hun mailservers terechtkomt detecteert en actief blokkeert (en zelfs de afzenders actief blokkeert). En goede, klantvriendelijke provider zet hier echt op in en doet zijn best om actief spam te bestrijden.

Hier lijkt het alsof Telenet gewoon alles doorlaat tot in de mailboxen van hun klanten, waarna ze dan maar hun "spamfilter" moeten gebruiken om de rotzooi er terug uit te halen! Slaat nergens op!

En je hoeft echt niet naar een BETAALDE mail service over te stappen om minder spam te ontvangen, hoor. Ik heb een outlook en gmail adres dat ik gebruik om te registeren op fora, websites, etc... Die adressen zouden dus véél meer spam moeten toegestuurd krijgen, maar het tegendeel is waar. Beste bewijs dus dat Microsoft en Google veel beter werk leveren om actief spam te bestrijden. Dit ook van Telenet verwachten, is toch niet te veel gevraagd, zou ik denken? Hun abonnementen zijn duur genoeg, dus een beetje service mag je dan toch verwachten, niet?
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

Spamfilters zijn vrijwel *ALTIJD* serverside - ze controleren mail die binnenkomt, en kunnen dan 2 dingen doen:
* Reject -> je zal het nooit geweten hebben. Dus ook niet komen zagen dat je mail niet krijgt
* Redirect naar een /Spam folder -> je ziet wat er is en kan er ook op reageren.

Je wilt dus dat telenet het 1e doet, maar tegelijk geef je aan dat je het niet wilt?
TomVDJ
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Pardon? "* Reject -> je zal het nooit geweten hebben. :eek: Dus ook niet komen zagen dat je mail niet krijgt :eek: " => Dit is inderdaad wat ik zou wensen, ja! En ik zal niet "zagen" als er daardoor een mail verdwijnt. De false positives waar ik het over heb, gaan over uw 2e optie. Maar mails tegenhouden nog voor ze in de mailbox terecht komen, gebeurt nu blijkbaar zo goed als niet?

Verder kunnen ze veel meer dan "2 dingen doen". Er kan voor gezorgd worden dat mails waarvan geweten is dat het spam is, nog gefilterd wordt voor deze naar gelijk welke mailbox verder geroute worden (misschien bedoel je dat met "Reject"?). Men kan ook actief actie ondernemen tegen afzenders die massaal spamberichten naar de Telenet mailservers sturen. Dit zijn zaken die bijvoorbeeld bij gmail zeker en vast gebeuren. (Mogelijk bij Telenet ook, maar dan blijkbaar héél amateuristisch?)

Anyway, mijn vraag was niet "kunnen we een discussie opstarten over hoe mail filtering / mail bestrijding zou moeten gebeuren?" Mijn vraag was: "zijn er nog mensen met dezelfde ervaring als ik, namelijk dat de hoeveelheid spam op telenet mailadressen enorm gepiekt is de laatste maanden?"

P.S. Als een vraag stellen hier door een admin (of all people) wordt beantwoord met "niet komen zagen dat...", heb ik liever dat je niet verder antwoord en wacht ik liever op antwoorden van mensen die iets minder aanvallend zijn. :roll: :roll: :roll: Of is aanhalen dat de spam-mails van een paar in maart naar nu meer dan 100 per dag gegaan zijn, ook "zagen"?
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

De aanvallende toon lees je zelf, vermoedelijk omdat het hoog zit. Maar ik laat het gerust aan anderen - want tenzij je beslist om weg te gaan bij Telenet voor je mail kan je hier zeer weinig/niets aan doen. Je bent volledig overgeleverd aan de provider van mail - dus bij hun kan je proberen je klacht in te dienen maar ik vrees dat dat niet veel zal teweeg brengen.

Wil je ze echt niet zien, dan kan ik je alleen maar aanraden een mailclient te gebruiken die de mail gaat afhalen en filteren (lokaal)

Wat betreft het spam probleem: ik hoor van nog mensen dat er veel spam binnenkomt. Waarom? Misschien een misconfiguratie bij Telenet, wie weet?

De keuze die je hebt is simpel:
* blijven en ermee leven
* blijven en klacht indienen bij telenet, en hopen dat ze er wat aan doen
* een client installeren en lokaal filteren
* ergens anders gaan
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 1634 keer
Recent bedankt: 19 keer

Bericht

Als gewone gebruiker heb je inderdaad geen enkele invloed op de goede werking van de eventuele spamfilter op een server.

Je kan spam ofwel lokaal filteren met software op je pc ofwel alleen nog een e-maildienst gebruiken die wel een goede spamfilter heeft.

Je hoge verwachtingen over Telenet zijn totaal onrealistisch.
Sinds Telenet-eigenaar Liberty Global al een aantal jaren steeds verregaandere kostenbesparingen doorvoert binnen Telenet, is de kwaliteit van de geleverde diensten in dalende lijn.

Dat is het voorbije jaar genoeg in de pers verschenen.
Wie nog steeds op Telenet vertrouwt voor diensten die je werkelijk overal kan afnemen, heeft niet goed opgelet.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 73 keer

Bericht

TomVDJ schreef: 5 maanden geleden Zijn er nog mensen die de hoeveelheid spam drastisch zagen stijgen de laatste tijd?
Ja, ikke... Het is echt enorm de laatste maanden.
Waar ik vroeger bijna niets kreeg, heb ik nu dagelijks tientallen aanbiedingen voor zonnepanelen, energieleveranciers, huizen op den boerenbuiten én een uniek aanbod aan 3suisses-vrouwen :/
TomVDJ
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Goed te lezen dat ik dus niet alleen ben. Reacties als: "uw verwachtingen zijn onrealistisch" of "niet komen zagen" (wat blijkbaar niet aanvallend bedoeld is. Dat maak ik er zelf van :roll: :roll: :roll: ), daar heb je als gebruiker niets aan, uiteraard. Daarvoor kwam ik niet naar dit forum.

Maar het is dus duidelijk dat het niet enkel bij mij is, maar dat het spam probleem bij veel mensen echt enorm toegenomen is. Als iedereen dit aankaart bij Telenet, zal er mogelijk wel extra op ingezet worden. Ik ga alvast hun klantendienst hierover bellen en hoop dat er nog mijn voorbeeld volgen. Het zal in ieder geval meer kans op succes hebben dan hier op het forum zeggen dat we "zagen" of "onrealistische verwachtingen hebben".
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 875 keer
Bedankt: 3363 keer
Recent bedankt: 49 keer

Bericht

TomVDJ schreef: 5 maanden geleden Maar mijn vraag is dus concreet: zijn er nog mensen met dezelfde ervaring als ik, namelijk dat de hoeveelheid spam op telenet mailadressen enorm gepiekt is de laatste maanden?
Je bent natuurlijk niet alleen.
Een tijdje terug (ik denk enkele maanden) had Telenet iets ingrijpends veranderd aan zijn spam filters. Dat is uitvoerig besproken geweest op de Netweters.
Toen werd er inderdaad zéér ruim gefilterd, met het gevolg dat er ook veel "false-positives" naar de prullenbak verdwenen, en dus nooit aankwamen bij de mailgebruiker :-( .
Dat leidde tot grote verontwaardiging van gebruikers die regelmatig "legitmate" mails kwijt geraakten (mails van familie of vrienden, mails van hun hobbyclubs, etc).

Blijkbaar heeft Telenet deze ingreep terug gedraaid, en komen er nu terug veel meer spam toe in je mailbox.

Via Telenet Webmail kan je een en ander instellen (of ze in je Spam folder moeten komen, ofwel in je Inbox met de vermelding [SPAM] in het onderwerp, etc ...).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomVDJ
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Ik stel voorlopig inderdaad "regels" in. Gisteren had ik 81 spam mails. Vandaag (tot nu toe) 33. Dat is dus een dalende trend. Hopelijk zet zich dit door. (Ik heb afgelopen dagen wel op een aantal manieren Telenet gecontacteerd om dit aan te klagen. Geen idee of dit geholpen heeft en of er nog mensen dit issue gemeld hebben bij Telenet?)
TomVDJ
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Ik merk de laatste week een sterke daling van het aantal spam mails dat binnenkomt. Waar het er begin mei nog een aantal dagen meer dan 100 waren, is het deze week gedaald tot minder dan 10 per dag (gisteren en eergisteren respectievelijk 5 en 7 en vandaag nog maar één spam mail binnen gekregen).

Zou aan de bel trekken bij Telenet dan toch enig resultaat gehad hebben of is het puur toeval? Nog mensen die deze daling merken de laatste week?
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Alternatieve simpele oplossing moest de spam opnieuw toenemen: trek je telenet mail binnen in bvb gmail.
+ Kijk eventueel bij je instellingen van telenet na om spamfilters te decativeren => gmail filtert dat best ok