iPad Air 11" M2 of iPad Pro 11" 4e Gen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 193 keer

Bericht

De iPad mini 2 van mijn jongste loopt nu echt wel op zijn laatste benen na bijna 11 jaar trouwe dienst :)

Vermits Apple geen nieuwe basis iPad aangekondigd heeft en ik geen zin heb om een 2 jaar oude basis iPad als nieuw te kopen, dacht ik er aan om mijn iPad Air door te schuiven naar de dochter en zelf naar een nieuwe te kijken. Gisteren heeft Apple de nieuwe iPad Air en Pro aangekondigd.

De nieuwste Pro vind ik TE kostelijk, maar de Air vind ik wel prijs/kwaliteit altijd een zeer goede iPad. Echter begon toch ook eens te vergelijken met de vorige iPad Pro die je nog bij resellers kan vinden voor zo'n 150€ meer dan de laatste nieuwe Air:

https://www.apple.com/benl/ipad/compare ... -air-11-m2

De chip is dezelfde: de M2. Ik veronderstel dus dat de ondersteuning pas op zelfde moment zal ophouden.
De Pro heeft wel 120hz, betere speakers, meer micro's, meer nits, FaceID ipv TouchID, betere camera, ...

Het enige "vernieuwende" dat de Air wel heeft tov de vorige Pro is de "voelbare feedback". Ik heb nog niet helemaal door waar dit precies nuttig is of waarvoor het precies dient.

Wat zouden jullie kiezen van deze 2? Mij lijkt de vorige Pro een betere deal als ik alles in beschouwing neem of zie ik iets over het hoofd?
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 30 keer

Bericht

Ik zit in hetzelfde vraagstuk voor de 13”. Waar jij vanuit gaat, vind ik niet direct terug. Is de duur van ondersteuning echt dezelfde? Dat vind ik persoonlijk wel een dingetje…

Eerlijk, buiten de 120 Hz van de zie ik weinig verschillen die het overwegen waard zijn ten voordele van de pro. Meer micro’s en speakers. Goh… ?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

1) de ondersteuning van een nieuwer model zal waarschijnlijk ietsje langer zijn dan een vorige Pro-versie.

2) (Enkel van toepassing voor Cellullar-iPads): De laatste nieuwe iPads(zowel Air als Pro) ondersteunen enkel eSIM. De vorige Pro ondersteunt ook nog een fysieke sim-kaart. Als je enkel de Wifi gebruikt is dit niet van belang, maar als je bv. een Prepaid hebt voor op vakantie, dan moet je wel kijken dat je provider dit ondersteunt.
Jap
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 7 keer

Bericht

Ik zou neigen naar de "oude" Pro. De 120Hz is daarvoor de belangrijkste reden - 600+ euro voor een mooi groot scherm dat schokkerig aanvoelt door de 60Hz, vind ik voor mezelf moeilijk te verantwoorden (maar niet iedereen is gevoelig aan het verschil tussen 60 en 120Hz). De betere speakers van de Pro vind ik ook relevant, vooral omdat ik mijn iPad voornamelijk voor media gebruik en het wel fijn is om niet steeds oortjes te moeten indoen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Stroper schreef: 08 mei 2024, 20:50 1) de ondersteuning van een nieuwer model zal waarschijnlijk ietsje langer zijn dan een vorige Pro-versie.
Ik ben daar niet zeker van omdat Apple de ondersteuning totnogtoe altijd gebaseerd heeft op het type chip dat in het toestel zit. Het kan zijn dat dit verandert door Apple Silicon, maar ik ga daar toch niet van uit.
Nexus1980 schreef: 08 mei 2024, 20:15 Eerlijk, buiten de 120 Hz van de zie ik weinig verschillen die het overwegen waard zijn ten voordele van de pro. Meer micro’s en speakers. Goh… ?
FaceID is nochtans ook een groot verschil. Dat vind ik altijd prettiger werken dan TouchID.

Ik neem altijd het wifi model, omdat ik altijd met mijn iPhone direct een hotspot kan maken vanop de iPad.

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
phildww
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 36 keer

Bericht

Vaganzza schreef: 08 mei 2024, 16:50 de Air vind ik wel prijs/kwaliteit altijd een zeer goede iPad.
Je geeft hier zelf al het antwoord op je vraag. :-D

Ikzelf ben recent voor de iPad 10 gegaan, ook al is die 18 maand oud, maar na de recente price drops vind ik dat een interessante deal. In de 10 zit dezelfde chip in als in de Air 4, en omdat ik geen zware games of video-toepassingen draai is die sneller dan ik nodig hebt imho. Het uitgespaarde geld besteed ik dan aan een pencil.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

phildww schreef: 09 mei 2024, 15:01
Vaganzza schreef: 08 mei 2024, 16:50 de Air vind ik wel prijs/kwaliteit altijd een zeer goede iPad.
Je geeft hier zelf al het antwoord op je vraag. :-D
De vraag is waarom voor de Air kiezen als voor een fractie meer de vorige Pro in zicht is met heel wat extra's... Daarmee blijf ik wel bij de stelling dat de Air echt heel goed is.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Gebruik zelf ook de air reeks (2020) vooral voor het gewicht. Tablets zijn ook weinig verschillend en in feite grotere platte schijven dan een gsm. Mijn vriendin heeft een gewone ipad en die doet alles wat mijn air doet, alleen weegt hij iets meer.

Bij tablets zou ik meer kijken naar de opslag want dat is iets waar je wel tegenaan kan botsen.

Zelf dacht ik met de air ook foto's te bewerken maar ik vind het overbrengen van foto's nog altijd te omslachtig.

De nieuwe ipads hebben echt weinig nieuwigheden en de toestellen zijn al snel genoeg, wie wat geld wil besparen kan dus opteren voor een ouder toestel met meer opslag.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

Alle "pro" toestellen van Apple (Ipad en Iphone) hebben in tegenstelling tot de niet Pro toestellen Lidar mogelijkheden voor het camera gedeelte. Dit maakt hen dus zeer geschikt voor 3D scanning(met mogelijkheid van zelfs zeer precieze metingen) met zelfs de mogelijkheid om volledige kamers in te scannen in 3D. Ik heb deze mogelijkheden al uitgetest en dit werkt perfect. Nu niet iedereen zal hiervoor interesse hebben....maar voor aan kleine meerprijs van een Pro zou ik dit toch meenemen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Die lidar wordt ook gebruikt voor face ID. Ik heb de iphone13pro en dat werkt goed. Op een ipad heb ik touch ID. Dat is iets minder handig dan face ID maar ook niet dat het stoort en nog altijd beter dan paswoorden.

De pro mogelijkheden worden door maar een kleine minderheid echt gebruikt en dan vooral op gebied van camera. Dat is ook de reden waarom ik een iphone pro heb, de camera is echt wel beter en voor mij als hobby-fotograaf is dat belangrijk.

De pro's zijn meestal flink duurder, een kleine meerprijs is dus relatief.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.