Mijn Webruimte wordt stopgezet

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Beste klant,

Lang geleden kon je met Scarlet je eigen mini-websites maken en publiceren. Je gebruikte ze voor professionele doeleinden, om je mooiste vakantiefoto's te publiceren of gewoon voor het plezier. Deze sites staan nog steeds online, ook al worden ze steeds minder geraadpleegd.

Aan alles komt een einde!
Omdat deze pagina's nauwelijks meer gebruikt worden, omdat ze niet meer voldoen aan de huidige technische standaarden en omdat het opslaan ervan een vermijdbare ecologische voetafdruk achterlaat, gaat Scarlet de optie "Mijn webruimte" stopzetten en alle sites verwijderen in december 2024.

Is het mogelijk om jouw website over te zetten naar een andere host?
Als u bestanden van je Scarlet webruimte wilt overzetten, kan je FTP-software gebruiken. Ga voor meer informatie naar onze FAQ's.
Je kan jouw pagina's ook opnieuw maken met behulp van platforms voor het maken van sites.

Welke tools kunnen me helpen?
De bekendste gratis platforms zijn WordPress, Wix, Webself ou Weebly. Je hebt ook de mogelijkheid om een gekochte domeinnaam te verhuizen of een nieuwe te reserveren. Je kunt ook kiezen voor een hostingservice voor je pagina's.

Wat moet je doen als je jouw website niet wilt behouden?
Helemaal niets! In december sluit Scarlet zijn hostingservice en de websites zullen niet meer toegankelijk zijn
Scarlet, waarom meer betalen, als je minder krijgt.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 468 keer

Bericht

Moonboy schreef: 5 maanden geleden Scarlet, waarom meer betalen, als je minder krijgt.
"minder krijgen" .... hebben telenet en pxm dan nog eigen user pages?
dacht dat die daar ook al een eeuw mee gestopt waren, en de rest heeft het denk ik uberhaupt nooit aangeboden.

ze vergeten trouwens een alternatief waarmee je ook op 5 seconden een site online hebt: google sites

edit: telenet heeft dit dus al een jaar of 2 geleden gedaan: viewtopic.php?t=61369
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 58 keer

Bericht

Ik host ze gratis op Github. Je kan er zelfs je eigen domeinnaam aan koppelen.
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 50 keer

Bericht

streulma schreef: 5 maanden geleden Ik host ze gratis op Github. Je kan er zelfs je eigen domeinnaam aan koppelen.
Enkel static pages, toch?
En alleen als je de repository op Public zet?

Of kan het anders :-)
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 109 keer

Bericht

thomasv schreef: 5 maanden geleden
Enkel static pages, toch?
En alleen als je de repository op Public zet?

Of kan het anders :-)
Das toch altijd het geval geweest bij die gratis webruimtes die je van provider kreeg? Ook bij Telenet kon je enkel statische paginas uploaden.

Als je iets dynamischer wilt, ga je moeten betalen of een hoster zoeken die je volop advertenties injecteert in je dynamische site(als die uberhaupt nog bestaan).
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 224 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Splitter schreef: 5 maanden geleden "minder krijgen" .... hebben telenet en pxm dan nog eigen user pages?
Beetje rare redenering vind ik. Het is niet omdat de rest het ook niet meer heeft dat je niets verliest toch?

Beste klant,
Omdat deze pagina's nauwelijks meer gebruikt worden, omdat ze niet meer voldoen aan de huidige technische standaarden en omdat het opslaan ervan een vermijdbare ecologische voetafdruk achterlaat, gaat Scarlet de optie "Mijn webruimte" stopzetten en alle sites verwijderen in december 2024.
Waar je de klimaatcrisis al niet positief voor kunt inzetten :lol:
Met dit argument kunnen we het met nog heel wat minder doen denk ik.

Dat het bijdraagt aan de ecologische voetafdruk betwist ik niet, maar of we daarmee het verschil gaan maken.. :roll:
Ik zou wel eens cijfers hiervan willen zien want als we dit gaan gebruiken om alle extra'tjes af te schaffen en (verdoken) prijsverhogingen te legitimeren gaan we een nieuwe 'race to the bottom' zien.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 109 keer

Bericht

MaT schreef: 5 maanden geleden Beetje rare redenering vind ik. Het is niet omdat de rest het ook niet meer heeft dat je niets verliest toch?
Ik vermoed dat de voornaamste reden is, dat (bijna) niemand het nog gebruikt.
Vroeger had je mensen die hun eigen (amateuristische) site maakten met Geocities, Lycos, en weet ik nog wat allemaal en dan nog mensen die hetzelfde deden met de webruimte van hun provider.
Tegenwoordig gebruiken de meesten daarvoor facebook, Instagram,...

En meer technische mensen lopen al snel tegen de beperkingen van zo'n webruimte aan, dus die zullen eerder ergens een webruimte huren met database & serverside scripting (wat vandaag de dag een stuk betaalbaarder is geworden).
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 468 keer

Bericht

MaT schreef: 5 maanden geleden
Splitter schreef: 5 maanden geleden "minder krijgen" .... hebben telenet en pxm dan nog eigen user pages?
Beetje rare redenering vind ik. Het is niet omdat de rest het ook niet meer heeft dat je niets verliest toch?
tgoh, als het "een gratis extraatje is" dat nooit "gegarandeerd" is zou ik ervanuit gaan dat je je provider niet daarvoor kiest.
je kiest een internetprovider normaalgezien omwille van hun internetproduct en niet omwille van de extraatjes waar geen ondersteuning of garantie op zit.

als je daarbovenop in al die jaren ook niet zelf gekeken hebt naar alternatieven (voor provider & website) kan het ook nog eens goed zijn dat je net verlies hebt gedaan al die jaren.

bijkomend is de vraag ook geldig: wie gebruikt er nog actief hun webruimte bij scarlet? (dus dan heb ik het niet over de bompa zijn duivenfoto's van 15j geleden die ooit eens erop gezet zijn)
zeker als je daar dan bijrekent dat het enkel statische pagina's waren, dus het is niet alsof je er echt veel mee kon doen sinds de uitvinding van zaken zoals wordpress en drupal.
voor mij is het dus een vrij logische/normale zaak dat die extraatjes stoppen, gezien er veel betere, eveneens gratis opties zijn,
en we niet meer in het jaar 2000 leven waarin mensen met word statische websites zaten te maken met een url dat niemand eigenlijk onthield, waardoor het gebruik van zulke user spaces ook gewoon naar onbestaande gaat (net zoals dat geocities en co ook verdwenen zijn)

en natuurlijk gaat het de prijs niet verlagen: het waren gratis inbegrepen extra's, dus daar betaalde je niet voor
MaT schreef: 5 maanden geleden Dat het bijdraagt aan de ecologische voetafdruk betwist ik niet, maar of we daarmee het verschil gaan maken.. :roll:
waarschijnlijk is die 1 server dat nog userpages host een pentium 4 met een 100 watt cpu verbruik :angel:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 638 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Dat "niemand dat nog gebruikt" spreek ik toch tegen.

In de sector van pakweg radioamateurs bv, hadden velen toch een telenet of andere ISP website.

En een groter vb: een van *de* toonaangevende websites inzake encryptie, is van een Belg, en die werd nog altijd gehost op zijn telenet user website, tot TN dat afsloot.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 749 keer
Bedankt: 484 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Het is spijtig dat het weggaat, maar het is nu niet alsof er geen alternatieven op de markt zijn. Misschien niet zo eenvoudig als bij je ISP (denk ik? Nooit gebruikt), maar ze zijn er wel.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 214 keer
Bedankt: 426 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Zelfs een bepaald userbase lid (hint hint) biedt gratis webruimte aan voor UB leden :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 53 keer

Bericht

Heppie NY!
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 64 keer

Bericht

37 providers terug waren dat U10 klonen van 4U met nog eens 4U aan storage (80G, de helft voor de oudste) maar afaik zijn die niet mee overgegaan :lol: Stroomverbruik werd toen nog niet bij stil gestaan, de plek dat die beesten innamen was eerder de reden voor upgrade. Het tijdperk van 'nu gratis 100mb' maar moet er wel om vragen want wij hebben daar eigenlijk de plek niet voor. 5mb was net genoeg voor één mp3 en klachten bleven dus redelijk beperkt... ook wel wat creatievere gebruikers :-D

Een echte U10 had blijkbaar voeding van <250W en verbruik zal wel soortgelijk geweest zijn (bord zelf kwam van sun, raar genoeg enkel genderconfusion bij consolepoort), raid cabinet mogelijk meer maar daar begin ik niet aan om dat op te zoeken (controler gebaseerd op 486 en later pentium, zal wel vergelijkbaar zijn met pc + 9(?) disks uit 586 periode).

Denk dat toenmalige collega nog littekens heeft van er tegen te lopen bij 'staging area' (op de vloer tussen de bureaus in... fun times :angel: ), iets industrieler gebouwd dan de echten...