EDPnet Fiber router

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 47 keer

Bericht

Hallo,

Ik zou binnenkort overschakelen naar Fiber XS. Kan ik nog blijven gebruikmaken van mijn huidige Bbox 3 als router of moet je effectief overstappen naar zo'n Fritzbox?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 878 keer
Bedankt: 3376 keer
Recent bedankt: 45 keer

Bericht

Theoretisch is een B-box3 eigendom van Proximus, en heb je deze in bruikleen zolang je Proximus klant bent.
Tenzij je deze B-box3 nog aangekocht hebt (maar dan moet het al een zeer oud apparaat zijn).

Een B-box3V+ kan je waarschijnlijk wel gebruiken.
Van zodra deze aangesloten wordt op Fibermodem (via de rode WAN poort), zal de DSL modem gedeactiveerd worden (sleep mode).
Als je dan jouw EDPNet login gebruikt (PPPoE) zal dat misschien wel werken (PPPoE over VLAN10).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 47 keer

Bericht

hmm, klopt. Die B-Box3 zal ik waarschijnlijk moeten inleveren.

Het is voor mij eigenlijk nog niet echt duidelijk welke router ik kan gebruiken als EDPnet Fiber klant. Ik zie dat ik de FRITZ!Box 7530 AX kan bijbestellen voor €109.
Echter verloopt alles van Wifi thuis via Unifi AP's, Adguard voorziet mij van DHCP/DNS, ...

Het lijkt mij dan wat overkill om een router te kopen die WIFI 6 aan boord heeft terwijl ik het gewoon zal uitschakelen. Welke router kan nog in aanmerking komen op een EPNet Fiber aansluiting? Via de website van EDPNet vond ik terug dat de router het volgende moet ondersteunen:
  • een PPP-verbinding kunnen opbouwen
  • VLAN 10-tagging ondersteunen
  • Gigabit Ethernet-poorten hebben (anders is de snelheid beperkt tot 100 Mbps).
Iemand ervaring met een goedkopere router die mij enkel voorziet van de basisfunctionaliteit (vaste telefonie heb ik ook niet in gebruik)? Indien niet, dan schaf ik mij toch maar die 7530 AX aan via EDPnet aan €109.
peroxide
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

Aangezien je al AP's van Ubiquiti hebt, kan je ook hun routers bekijken. bv. de edgerouter X
Ik weet niet op wat je de Adguard draait, maar mogelijks kan je dat ook als router gebruiken.
Ik zou verwachten dat elke router zonder wifi gericht is op de professionele markt en alle nodige functies ondersteund.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 193 keer

Bericht

Ik volg hier ook even. Ik zit ook te denken om FiberXS te nemen en heb zelf ook al een hele Ubiquiti systeem. Mocht ik alles binnen Ubiquiti kunnen houden, dan zou dat een grote win zijn voor mij.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO