Goede zekeringsdetector

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik zoek te kopen een goede zekeringsdetector. Ik ga zeer binnenkort in twee huizen het electrisch net in schema zetten en op mijn eentje is dat veel heen en weer geloop gespaard met een goede detector.

Die vind je al zeer goedkoop: €20 bij LIdl.

Is dat OK? Staan ook enkele negatieve reviews bij. Of loont het toch de moeiten om daar 4-5 keer meer voor te betalen?
En welke dan?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Ik denk dat de negatieve commentaren de 'problemen' wel zouden kunnen blootleggen, onnauwkeurig en daardoor niet erg betrouwbaar. De vraag is natuurlijk hoe erg dat is en hoeveel euri je daarvoor over hebt.
Ik heb zelf geen ervaring met zo'n ding, maar als ik moet sukkelen, is mijn goesting rap over.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

De vraag is of die duurdere effectief beter detecteren. Kwaliteit heeft zijn prijs, geen probleem daarmee.
Maar anderzijds zal ik die na de 2 keer waarschijnlijk nooit meer nodig hebben (hopelijk). Dus duurzaamheid is van minder belang.
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Deze zal denk ik het beste werken als alle zekeringen uit staan. Anders gaat het gegenereerde signaal zich verdelen over alle zekeringen van dezelfde fase en meet je op meerdere zekeringen een signaal.
Volgens mij werken zowel zender als ontvanger op batterij, dus bovenstaande moet mogelijk zijn. Voor die prijs ga je dan niks beters vinden en zeker als het maar om twee keer te gebruiken is.
Je kunt hem daarna aan mij verkopen :)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Deze PeakTech 3432 heeft alvast betere reviews maar kost dadelijk 3x meer.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Ik vraag me sowieso af hoe zo'n ding niet naar alle zekeringen op dezelfde fase zou doorgeven. Je kan toch geen signaal op een kabel zetten dat na de zekering stopt ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Geloop gespaard? Het is een huis hé geen villa toch?
Tekenen duurt wel langer dan dat.
Kring uitzetten en even meten waar er geen spanning staat. Steek eventueel wat lampen in het stopcontact, meestal is er wel een logica
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 46 keer

Ik zou het gewoon met een radio doen:
  1. Ofwel radio in een stopcontact en dan alle zekeringen een voor een aan zetten, zo weet je direct op welke zekering het stopcontact zit. Radio zal je normaal wel horen spelen tot aan de zekeringkast.
  2. Ofwel 1 zekering aanzetten en de radio steeds versteken van stopcontact... als er muziek uitkomt, dan zit dat stopcontact achter die zekering. Dit kan je ook met een of meerdere lampen doen.
En inderdaad zit er doorgaans wel een logica in, stopcontacten in zelfde of aangrenzende lokalen hebben grote waarschijnlijkheid om op zelfde kring te zitten.
Ik zou in 1 lokaal starten met methode 1 en eens je de juiste zekering gevonden hebt, dan verder met methode 2.

Die zekeringsdetectoren lijken me eerder voor toepassingen waar je de spanning niet mag uitschakelen, om dan te achterhalen wat op welke zekering zit. Maar bij een woning zie ik niet direct een probleem om alles uit te schakelen en via bovenstaande methode te achterhalen wat op welke zekering zit...
Lijkt me ook niet dat je veel kan besparen op het heen en weer geloop. Je moet nog steeds een toestel versteken in stopcontact of aan de zekering... Als je wil besparen op het geloop, dan zoek je beter iemand om u te assisteren: 1 iemand bij de zekeringkast en 1 iemand bij de stopcontacten met een meettoestel/radio/lamp.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”