Hallo,
onlangs hebben we Fiber in huis gehaald en hebben we de nieuwe modem/router (Internet Box) gekregen. De vorige was een BBOX 3 Sagemcom V2.
Met die vorige kon ik bepaalde devices in het netwerk restricties geven met betrekking tot internet toegang op bepaalde momenten van de dag en/of week. Alsook had ik de mogelijkheid om bepaalde internet adressen te blokkeren.
In de nieuwe router vind ik nergens die mogelijkheden terug (niet via de app en ook niet via de website, niet inde geavanceerde instellingen, ...). Rechtstreekse webtoegang tot de router zoals voorheen, gaat blijkbaar ook niet meer
Weet er iemand of die mogelijkheden toch nog ergens te vinden/in te stellen zijn?
Bedankt.
Na fiber nieuwe router: hoe internet beperken voor devices + blokkeer adressen
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
- Bedankt: 638 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Geen idee, sorry.
Weinig routers van providers zijn geavanceerd genoeg om dat soort dingen mee te doen.
Ik denk dat je voor zo'n dingen best een professioneler toestel in huis haalt.
Weinig routers van providers zijn geavanceerd genoeg om dat soort dingen mee te doen.
Ik denk dat je voor zo'n dingen best een professioneler toestel in huis haalt.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 878 keer
- Bedankt: 3376 keer
- Recent bedankt: 45 keer
Ik zou de Internetbox terug proberen om te ruilen voor een Bbox-3v
Ofwel een eigen router (in bridge) gebruiken. Hoeft niet echt een "professioneel" model te zijn: iedere normale router heeft de mogelijkheden om een en ander in te stellen (beheer van gebruikers, blokkeren van websites, etc).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 5 keer
Als ik me niet vergis is een BBOX-3v enkel een optie wanneer je abbo onder de 1Gbps blijft.philippe_d schreef: ↑05 mei 2024, 23:00Ik zou de Internetbox terug proberen om te ruilen voor een Bbox-3v
Ofwel een eigen router (in bridge) gebruiken. Hoeft niet echt een "professioneel" model te zijn: iedere normale router heeft de mogelijkheden om een en ander in te stellen (beheer van gebruikers, blokkeren van websites, etc).
Een eigen router is een stuk duurder wanneer je boven de 1Gbps gaat.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 2 keer
tussen de internet router en de rest van uw netwerk (bekabeld switches/ wifi access points) een industrieel PC/NUC met 2 LAN poorten tussenzetten en daar OPNSense Firewall op zetten. Deze dan configureren als Transparant Bridge Filter en alle rotzooi wordt eruit gefilterd (in 2 richtingen) met Suricata (IDS = Intrusion detection system) en IPS model activeren (packet inspection).
Bijkomend kan je nog gratis de extra ZenArmor (Sensei) OPNSense Plugin draaien, dit maakt dan van uw OPNSense Firewall een next generation state firewall met Enterprise features.
Ook de standaard UnBound DNS van OPNSense doet veel (DNS hole voor ad blocking/phishing/....).
Heb deze nu zelf draaien achter een Fritzbox van EDPNET en nu pas zie je de rotzooi die men vanaf WAN kant (internet) probeert binnen te dringen op uw privé netwerk.
Een stuk of 20 firewall rules later alles nu top ingesteld.
Internet beperken kan in 2 richtingen (van internet naar uw netwerk en van toestellen op uw netwerk naar het internet).
Bijkomend kan je nog gratis de extra ZenArmor (Sensei) OPNSense Plugin draaien, dit maakt dan van uw OPNSense Firewall een next generation state firewall met Enterprise features.
Ook de standaard UnBound DNS van OPNSense doet veel (DNS hole voor ad blocking/phishing/....).
Heb deze nu zelf draaien achter een Fritzbox van EDPNET en nu pas zie je de rotzooi die men vanaf WAN kant (internet) probeert binnen te dringen op uw privé netwerk.
Een stuk of 20 firewall rules later alles nu top ingesteld.
Internet beperken kan in 2 richtingen (van internet naar uw netwerk en van toestellen op uw netwerk naar het internet).
-
- Starter
Allen,
bedankt voor de tips.
Ik heb hier nog wel een simpele D-Link router liggen en zal die er eens tussen zetten. De weg van een industriële NUC/PC lijkt me wat overkill voor mijn simpele wensen
Ik vind het toch nog altijd bizar dat de BBOX 3 deze mogelijkheden wel had en de nieuwere Internet box niet meer.
Begrijpe wie kan zeker?
bedankt voor de tips.
Ik heb hier nog wel een simpele D-Link router liggen en zal die er eens tussen zetten. De weg van een industriële NUC/PC lijkt me wat overkill voor mijn simpele wensen
Ik vind het toch nog altijd bizar dat de BBOX 3 deze mogelijkheden wel had en de nieuwere Internet box niet meer.
Begrijpe wie kan zeker?