belastingaangifte: tax-on-web 2024 = open
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 601 keer
- Recent bedankt: 3 keer
.... en al stuk
ik ging kijken, zie dat ik de aangifte kan ingeven, klik erop...
pagina heeft wat tijd nodig, geeft dan bovenstaande foutmelding... en nu heb ik volgens hun informatie geen aangifte in te dienen...
Laatst gewijzigd door Splitter 24 apr 2024, 14:16, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 45 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Vroeger was dit zeker zo (fysiek indienen), toen ik nog werkte in boekhoudkantoor waren de mensen die terug kregen eerst aan beurt, mensen waarvan we weten die veel moeten betalen werden tegen de deadline ingediend.beont schreef: 24 apr 2024, 15:40 Heeft een snelle aangifte ook een snellere terugbetaling, of is dat willekeurig?
Nu GOK IK dat dit alleen werkt als alles vooraf gekend is, vanaf je iets extra toevoegt dat niet gekend is moet dit worden gecontroleerd en is er willekeur. Ik herinner me nog 2 jaar geleden dat ik ook zeer snel indiende maar terugbetaling veel later kreeg als de meeste, waaronder ook mensen die extra bewijslast hadden.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 16 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Normaal binnen de maand, anders eens terugbellen.jphermans schreef: 28 apr 2023, 19:07 Heb vandaag gewoon gebeld naar de belasting dienst, een vriendelijke mevrouw aan de lijn die zei dat ik geen bezwaar hoef in te dienen en dat ze het direct in orde zou brengen. Binnen enkele weken krijg ik een nieuw aanslag biljet. Als dat geen service is (hoop ik toch, zal pas blijken wanneer ik mijn aanslag heb gekregen).
Wel wat feestdagen in Mei.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
- Bedankt: 316 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Er is doorgaans geen aantoonbaar rechtstreeks verband tussen de datum van indiening en de incohiering van het dossier.beont schreef: 24 apr 2024, 15:40 Heeft een snelle aangifte ook een snellere terugbetaling, of is dat willekeurig?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
Als het terugter krijgen bedrag in lijn ligt met dat van vorig jaar is de kans klein dat er een manuele controle plaatsvind.
Is er een groot verschil met vorig jaar dan is de kans groot dat er een manuele controle dient te gebeuren en dan kan het langer duren eer je de centen terug krijgt.
Mvg
Is er een groot verschil met vorig jaar dan is de kans groot dat er een manuele controle dient te gebeuren en dan kan het langer duren eer je de centen terug krijgt.
Mvg
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
- Bedankt: 49 keer
Nog nooit zo vlug een taxonWeb gedaan , alles was correct ingevuld .
Wel raar dat ik de vorig aangifte telefonisch behandeld van mijn gesplitst jaar 2022 waarvan 3/4 Thailand wonende en 1/4 Terug Belgie wonend ik A) 300 euro + B) 296 terugtrok
En nu 50 Euro zou moeten betalen
maar best tevreden als ik bedenk welke problemen een aangifte Taxon Web was tijdens Thailand wonende , want dan kon zo een voorstel van aangifte niet als "niet verblijf houder Belgie "

Wel raar dat ik de vorig aangifte telefonisch behandeld van mijn gesplitst jaar 2022 waarvan 3/4 Thailand wonende en 1/4 Terug Belgie wonend ik A) 300 euro + B) 296 terugtrok
En nu 50 Euro zou moeten betalen

maar best tevreden als ik bedenk welke problemen een aangifte Taxon Web was tijdens Thailand wonende , want dan kon zo een voorstel van aangifte niet als "niet verblijf houder Belgie "

Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3728 keer
- Recent bedankt: 22 keer
[Mod] afgesplitst van 2023
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 153 keer
Shit, meestal ben ik degene die dat meld

Hier wat nuttige info met allerleid info, bestanden, video van de persconferentie,.... https://financien.belgium.be/nl/pers/do ... e/aangifte
Toegevoegd na 6 minuten 12 seconden:
Re: belastingaangifte: tax-on-web 2023 = open
Er is wel degelijk een "normale" verwerkingsvolgorde:
-VVA's zonder aanpassingen
-Tijdige tax-on-web indieningen + tow-VVA's met aanpassing
-Tijdige papieren aangiften (incl papier-VVA's met aanpassing)
-Tijdige aangiften met latere indieningstermijn
-Laattijdige indieningen
-Niet indieningen
=> In elke categorie zijn uiteraard cases met (veel) latere verwerking doordat:
-Er controle is op de aangifte
-Er (doorgaans nieuwe/aangepaste) code's zijn gebruikt waarvoor de definitieve berekening nog niet beschikbaar was
-.....
=> en daarbuiten worden er allicht ook batches geselecteerd (met zowel + als - als resultaat) zodat er geen te grote impact is op de thesaurie van de staat. Maar dan spreken we slechts over net wel of niet in een bepaalde maand verwerkt te worden, niet meer dan dat.
Toegevoegd na 12 minuten 59 seconden:
Re: belastingaangifte: tax-on-web 2023 = open
Fout, je bedrag is onderhevig aan zodanig veel invloeden dat dit een uitermate slecht controle-criterium zou zijnedwin.d schreef: 24 apr 2024, 19:16 Als het terugter krijgen bedrag in lijn ligt met dat van vorig jaar is de kans klein dat er een manuele controle plaatsvind.
Mvg
Wat wel invloed zou kunnen hebben op de kans van controle, volgens mij:
-of je een code gebruikte die dit jaar toevallig is geselecteerd voor nazicht (dit jaar is de kans groot bij bijvoorbeeld kinderopvangaftrek lijkt me, gezien dit voor het eerst vooringevuld was)
-of jou bedrag in een bepaalde code sterk (in voordeel indiener) afwijkt (tov personen met dezelfde kenmerken zoals gezinssituatie,....)
-of je al eens controle kreeg (met vastgestelde inbreuken)
-......
Toegevoegd na 7 minuten 21 seconden:
1) Noteer dat dit toch nog ver verwijderd is van de "+50% belastingen" die vaak geclaimd worden door burgers (en soms zelfs pers)
2) Als je dat zo graag wil laten zakken moet je net minder gaan werken he

Ofwel: meer belastingaftrekken gebruiken (giften goede doelen, dienstencheques, kinderen nemen, pensioensparen, langetermijnsparen, in een gemeente gaan wonen met lagere/geen opcentiemen,......)
Een case-voorbeeld van een koppel dat doorheen de jaren: (meer) kinderen kreeg, een woonbonus kreeg, dienstencheques ging gebruiken, meer of minder ging werken, opslag kreeg, plaats van kinderaftrek eens wisselde van partner,....
=>U ziet dat de inkomsten en/of het % gemiddeld betaalde belastingen daardoor nogal stevig kan varieren

nota: "belastbaar" is NA aftrek forfaitaire beroepskosten, niet recurrente voordelen, .... maar VOOR vermindering van de algemene belastingvrije som, deze extra voor kinderen,....
Laatst gewijzigd door lirec 25 apr 2024, 14:18, in totaal 1 gewijzigd.
- Fatsie
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 46 keer
Ik heb er op zich weinig moeite mee, ik ga geen achterpoortjes liggen zoeken of geld oversluisen naar het buitenland of via een vennootschap laten uitbetalen of dergelijke. Ik maak gebruik van de klassieke dingen (in concreto een paar giften aan goede doelen & pensioensparen) en de rest ben ik gewoon verschuldigd, prima ... het zij zo.
MAAR ... het is toch telkens weer even schrikken als je dat zo ziet staan & de gedachte "Lap, 40% afdragen aan vaderke staat" (want een beetje overdrijven mag wel) besluipt me dan toch wel voor 5-minuten.
MAAR ... het is toch telkens weer even schrikken als je dat zo ziet staan & de gedachte "Lap, 40% afdragen aan vaderke staat" (want een beetje overdrijven mag wel) besluipt me dan toch wel voor 5-minuten.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 43 keer
Wat ik me inzake verwerkingstijd afvraag, is wat het effect zou zijn van het toevoegen van verantwoordingsstukken. In de toelichting wordt (behalve bij enkele codes) in beginsel voorgesteld om de stukken ter beschikking te houden, maar toch lijken nogal wat mensen die documenten pro-actief mee te sturen. Is dat naar verwerkingstijd een goede strategie, of juist niet? Enerzijds zou ik denken: stuur mee, want bij controle kan de ambtenaar dan meteen de nodige verificaties doen zonder extra correspondentie, maar anderzijds: er worden extra stukken aangeleverd, dus zouden die best ook wel gecontroleerd moeten worden, wil de fiscus achteraf niet geconfronteerd worden met verwijten zoals: 'Ik had een bewijsstuk meegestuurd, jullie hadden kunnen zien dat ik mij in de aangifte vergist heb en een komma verkeerd geplaatst heb.'
Is daar iets over bekend?
- Ptoeneigh
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
- Bedankt: 140 keer
Voordat ik kon invullen kreeg ik een melding dat ze “buitenlandse inkomsten” hadden vastgesteld omdat ik netjes m’n rijksregister nummer heb doorgegeven aan Revolut en N26. Op beide rekeningen stond een paar cent.
Zolang de banken dit zelf doorgeven aan de belastingen moet ik proactief toch niets doen?
Zolang de banken dit zelf doorgeven aan de belastingen moet ik proactief toch niets doen?
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
- Bedankt: 711 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Men is al langer mensen aan het aanwerven die datamining enz moeten beheren. Ik denk daarom dat ze steeds meer daarop gaan inzetten. De data van ontdekte fouten gebruiken om andere op te sporen. Nu zijn controles nog vaak op toeval gebaseerd maar dat zal er dus meer uit gaan.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 97 keer
Neen, jij moet dit doen:Ptoeneigh schreef: 25 apr 2024, 15:16 Zolang de banken dit zelf doorgeven aan de belastingen moet ik proactief toch niets doen?
- Eenmalig bij de NBB
- In je jaarlijkse aangifte
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
- Bedankt: 49 keer
Uitgezonderd diegenen die in September als Belgische niet inwoners hun aangifte invullen , deze zijn niet verplicht hun buitenlandse bankrekening aan meldpunt NBB door te geven ...gevonden in mijn toenmalig bijvoegsel om papieren aangifte in te vullen (ergens goed weggestopt , maar toen toch gevonden

Laatst gewijzigd door Matt555 25 apr 2024, 22:59, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
-
- Elite Poster
Het is ook de gemiddelde aanslagvoet die telt om te bepalen hoe fel men zich "aangeslagen" moet voelen.Ratface schreef: 25 apr 2024, 14:17 Veronderstel dat Fatsie het wel had over de gemiddelde aanslagvoet.
Schijf 4 is toch echt wel aan 50%....

Je schrijft toch ook niet "Schijf 1 is toch echt wel aan 0%......"

Tot een inkomen 10160 € is deze som vrijgesteld van belasting en krijg je een forfaitaire belastingvermindering van 25% ttz. minus 2540 € op de progressieve belasting geheven op de som daarboven (25/40/45/50%).
50% betaal je maar voor het inkomen boven de 46.440 €.
Cijfers voor een Belgische rijksinwoner, aanslagjaar 2024, inkomen 2023, voor inkomen van dit jaar (aj 2025 zijn de bedragen al geïndexeerd naar boven toe).
Laatst gewijzigd door ivob 25 apr 2024, 18:56, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Ptoeneigh
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
- Bedankt: 140 keer
Slecht dat ik dit niet wist. Bedankt voor de info.
Het staat inderdaad duidelijk gevraagd in de aangifte, maar ik dacht: alles is automatisch ingevuld ik valideer gewoon zonder al die vakken 1 voor 1 te overlopen.
Geen interesten, opbrengsten, inkomsten, gewoon een
Revolut en N26 kaart die ik eens incidenteel gebruik.
Ik heb ineens N26 afgesloten en ik zie dat Revolut gaat switchen naar een BE IBAN / BIC dus dat gaat dit jaar dan ook de laatste keer een buitenlandse rekening zijn.
Wie weet hoeveel mensen dit vergeten en een waarschuwing of boete kunnen krijgen.
Heb ineens ook de aangifte bij NBB gedaan. Zag daar ook dat er nog een Bunq rekening stond die nog niet afgesloten was terwijl dat wel zou moeten.. bunq ook maar even een reminder gestuurd zodat ik binnenkort geen enkele buitenlandse rekening heb.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 45 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik kreeg via de inbox van MyMinfin eind vorig jaar een bericht over mijn buitenlandse rekening met alle info en feiten op. Ik vond het vreemd dat dit niet automatisch in de recentste aangifte stond aangezien ze wel informeren over je gekende rekening in het buitenland.
Nuja, het betreft Revolut en alles was in het verleden altijd correct aangegeven.
Volgend jaar staat er trouwens een nieuwe layout gepland voor Tax on Web, het forum zal vol staan
Nuja, het betreft Revolut en alles was in het verleden altijd correct aangegeven.
Volgend jaar staat er trouwens een nieuwe layout gepland voor Tax on Web, het forum zal vol staan

- Ratface
- Premium Member
- Bedankt: 69 keer
Daar gaat het allemaal niet om. Ik schreef gewoon een reactie op 'lirec' die het volgende schreef:ivob schreef: 25 apr 2024, 18:29Het is ook de gemiddelde aanslagvoet die telt om te bepalen hoe fel men zich "aangeslagen" moet voelen.Ratface schreef: 25 apr 2024, 14:17 Veronderstel dat Fatsie het wel had over de gemiddelde aanslagvoet.
Schijf 4 is toch echt wel aan 50%....![]()
Je schrijft toch ook niet "Schijf 1 is toch echt wel aan 0%......"
Tot een inkomen 10160 € is deze som vrijgesteld van belasting en krijg je een forfaitaire belastingvermindering van 25% ttz. minus 2540 € op de progressieve belasting geheven op de som daarboven (25/40/45/50%).
50% betaal je maar voor het inkomen boven de 46.440 €.
Cijfers voor een Belgische rijksinwoner, aanslagjaar 2024, inkomen 2023, voor inkomen van dit jaar (aj 2025 zijn de bedragen al geïndexeerd naar boven toe).
. 1) Noteer dat dit toch nog ver verwijderd is van de "+50% belastingen" die vaak geclaimd worden door burgers (en soms zelfs pers)
-
- Elite Poster
Zoals Lirec al aangaf ging zijn en vorige reacties wel degelijk over de gemiddelde aanslagvoet en doet de marginale er eigenlijk niet toe om uit te drukken hoeveel men belast wordt. Burgers die toeteren dat ze aan 50% belast worden hebben het dus niet bij het rechte eind want dat is maar op het deel boven de genoemde som van schijf 4 en niet op hun volledige inkomen.
Iedereen had het duidelijk over de gemiddelde aanslagvoet. Het was dus niet relevant om dan out of the blue over schijf vier te beginnen gezien dat maar over een deel (en voor de meeste werkende mensen een klein deel) van het inkomen gaat.
Iedereen had het duidelijk over de gemiddelde aanslagvoet. Het was dus niet relevant om dan out of the blue over schijf vier te beginnen gezien dat maar over een deel (en voor de meeste werkende mensen een klein deel) van het inkomen gaat.
Sol Invictus!
- Ratface
- Premium Member
Toeteren? Ik heb behoorlijk wat mensen in mijn kennissenkring die het wel degelijk over de hoogste schijf hebben als ze 'claimen' aan 50% belast te worden. Net zoals diezelfde mensen maar al te goed weten dat ze in schijven worden belast. Er wordt een stuk belast aan 50%, tout court, daar gaat het om. Dus WEL relevant.
-
- Elite Poster
De voorafgaande tussenkomst van Fatsie en Lirec gingen dan ook duidelijk niet over jouw persoonlijke kennissenkring.
Afhankelijk van het inkomen kan er een deel aan 50% belast worden. Niet meer en niet minder.
Dat een deel van je kennissenkring daartoe behoort betwist niemand en is ook niet relevant voor het onderwerp van dit topic. Iedere belastingsplichtige inwoner van België, ongeacht in welke schijven deze al dan niet wordt belast, kan gebruik makev van ToW.
Niemand wordt op zijn volledig inkomen aan 50% belast. Vandaar dat het zinniger is om over de gemiddelde aanslagvoet te spreken (zoals voor je tussenkomst ook werd gedaan en bovendien van toepassing op iedere belastingsplichtige) dan om één schijf uit het geheel te lichten die dan nog niet eens van toepassing is op alle belastingplichtigen.
Wie voor een deel van zijn inkomen belast wordt aan 50% (na aftrek van de belastingvrije som die ook voor iedereen van toepassing is) behoort dan gewoon tot de beter bemiddelden van dit land en heeft nog eens de mogelijkheden om via allerlei matheusvoordelen deze som gevoelig naar beneden te brengen alvorens er effectief op belast te worden. Voor alles daaronder wordt hij of zij ook niet zwaarder belast dan een ander.
Afhankelijk van het inkomen kan er een deel aan 50% belast worden. Niet meer en niet minder.
Dat een deel van je kennissenkring daartoe behoort betwist niemand en is ook niet relevant voor het onderwerp van dit topic. Iedere belastingsplichtige inwoner van België, ongeacht in welke schijven deze al dan niet wordt belast, kan gebruik makev van ToW.
Niemand wordt op zijn volledig inkomen aan 50% belast. Vandaar dat het zinniger is om over de gemiddelde aanslagvoet te spreken (zoals voor je tussenkomst ook werd gedaan en bovendien van toepassing op iedere belastingsplichtige) dan om één schijf uit het geheel te lichten die dan nog niet eens van toepassing is op alle belastingplichtigen.
Wie voor een deel van zijn inkomen belast wordt aan 50% (na aftrek van de belastingvrije som die ook voor iedereen van toepassing is) behoort dan gewoon tot de beter bemiddelden van dit land en heeft nog eens de mogelijkheden om via allerlei matheusvoordelen deze som gevoelig naar beneden te brengen alvorens er effectief op belast te worden. Voor alles daaronder wordt hij of zij ook niet zwaarder belast dan een ander.
Sol Invictus!
- Ratface
- Premium Member
Chronologisch een topic doorlezen is ook uw sterkste kant niet blijkbaar.
Soit, er was ook helemaal geen probleem of discussie vooraleer jij uw breffel er tussen kwam smijten.
Bedankt voor de uitleg over hoe de belastingen in België werken, dat was echt een toegevoegde waarde aan dit topic en voor mij persoonlijk ook, want ik ken er duidelijk niks van....
Soit, er was ook helemaal geen probleem of discussie vooraleer jij uw breffel er tussen kwam smijten.
Bedankt voor de uitleg over hoe de belastingen in België werken, dat was echt een toegevoegde waarde aan dit topic en voor mij persoonlijk ook, want ik ken er duidelijk niks van....
-
- Elite Poster
Bekend niet. Maar het lijkt me logisch dat de fiscus:johann schreef: 25 apr 2024, 15:04 Wat ik me inzake verwerkingstijd afvraag, is wat het effect zou zijn van het toevoegen van verantwoordingsstukken.
...
-niet verantwoordelijk is om je bijlagen systematisch na te pluizen om je aangifte te verbeteren. Je kan er dus geen "rechten" uit af leiden later.
-wanneer ze verantwoordingstukken willen vragen voor controle, wel eerst moet kijken of het niet reeds in de bijlagen zit. Dat spaart iedereen tijd en moeite uit.
Dus: ik persoonlijk zou, als ik alles zonder "foefelen" het ingevuld, de stukken meesturen waarover je verwacht mogelijk een vraag te krijgen. Bijvoorbeeld: schenking aan goede doel waarvan je een attest hebt maar de fiscus niet, info over een pandwissel met behoud van woonbonus, ....
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 30 keer
40,2 % aanslagvoet voor 2022 inkomsten. Wie doet beter?
en dan ook dit fait-divers:
Ik leef sinds midden januari 2024 feitelijk gescheiden van mijn madam (ex-to-be) en geen idee of het hiermee te maken heeft, maar alles lijkt een mesthoopje. Er ontbreken zaken die in het verleden automatisch ingevuld werden. bv. premie contract fiscale langetermijnsparen (op mijn naam).. nada.
Als ik dan op het knopje "berekenen van belastingen" duw, krijg ik de error
Opzoekingswerk van code 1761 (rest nog niet naar gekeken) leert me dit.
"1761/2761 Energiepremie: ontvangen bedrag"
https://financien.belgium.be/nl/particu ... iciteit#q3
daar staat dan:
Als ik kijk naar de inkomsten van 2022, dan zitten we onder het bedrag. inkomsten van 2023, dan zitten we er boven. vraag is dan ook of er geen fout zit in de informatie op de FOD website wat betreft " netto-inkomen van 2022." voor inkomstenjaar 2023.
Scheiden is lijden, maar deze zever er nog bovenop is de "kers (op de taart)"
Extra off-topic. als ik geen goedbetaalde job in BE had (met 25 jaar anciënniteit), dan was mijn huidige situatie echt het moment om het hier af te trappen.
en dan ook dit fait-divers:
Ik leef sinds midden januari 2024 feitelijk gescheiden van mijn madam (ex-to-be) en geen idee of het hiermee te maken heeft, maar alles lijkt een mesthoopje. Er ontbreken zaken die in het verleden automatisch ingevuld werden. bv. premie contract fiscale langetermijnsparen (op mijn naam).. nada.
Als ik dan op het knopje "berekenen van belastingen" duw, krijg ik de error
Code: Selecteer alles
Het gegeven 1761 vereist al de gegevens 1585, 1586, 1587, 2586 en 1588
Niettemin kan de aangifte wel worden ingediend.
"1761/2761 Energiepremie: ontvangen bedrag"
https://financien.belgium.be/nl/particu ... iciteit#q3
daar staat dan:
U bent gehuwd of wettelijk samenwonende en dient dus een gezamenlijke belastingaangifte in.
U moet de premie (deels) terugbetalen als uw totale netto-inkomen hoger is dan 125.000 euro.
Wanneer moet ik deze premie terugbetalen?
U ontving de premie in 2022:
De (gedeeltelijke) terugbetaling van de premie wordt verrekend via uw belastingaangifte voor het inkomstenjaar 2022 (aanslagjaar 2023). Voor de berekening houden we rekening met uw netto-inkomen van 2022.
U ontving de premie in 2023:
De (gedeeltelijke) terugbetaling van de premie wordt verrekend via uw belastingaangifte voor het inkomstenjaar 2023 (aanslagjaar 2024). Voor de berekening houden we rekening met uw netto-inkomen van 2022.
Scheiden is lijden, maar deze zever er nog bovenop is de "kers (op de taart)"
Extra off-topic. als ik geen goedbetaalde job in BE had (met 25 jaar anciënniteit), dan was mijn huidige situatie echt het moment om het hier af te trappen.
- jphermans
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
- Bedankt: 109 keer
Iemand die weet wat je moet invullen wanneer je een kind (werkend sinds 8/23) maar 7 maand ten laste meer hebt gehad?
Is dat niet meer of voor een gedeelte met een opsplitsing ?
Internet via Mobile Vikings
-
- Elite Poster
Wat bedoel je, lager of hoger?
Voor aanslagjaar 2023, inkomsten 2022 was onze gemiddelde aanslagvoet 27,8/33,7%.
(de mijne/huidige partner)
Ik weet dus niet of dat beter of slechter is?
Sol Invictus!
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 43 keer
Wat telt is de situatie op 1.1.2024, cf. https://www.minfin.fgov.be/taxonweb2024 ... anchor_A_1jphermans schreef: 26 apr 2024, 19:08 Iemand die weet wat je moet invullen wanneer je een kind (werkend sinds 8/23) maar 7 maand ten laste meer hebt gehad?
Zie pagina 16 en 17 onder de hoofding "Voorwaarden om als ten laste te kunnen worden beschouwd"
Let op het grensbedrag van 7.010 euro.
Op basis daarvan zal je al dan niet een persoon ten laste kunnen aanduiden. Het is daarbij 'alles' of 'niets'.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 143 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Iemand die kan helpen bij volgende situatie:
Financieel co-ouderschap van toepassing (kind ook 50% in tijd verdeeld), kind ten laste bij de moeder.
Kind is jonger dan 3jaar en ging naar de crèche in 2023.
Er bestaat een gemeenschappelijke bankrekening waar beide ouders maandelijks evenveel geld op storten. Alles wordt dan ook met deze rekening betaald.
Fiscaal attest crèche:
Vullen beide ouders dit in of enkel de ouder waar het kind ten laste is?
De help module doet me beetje twijfelen.
Maar ik denk dat beide ouders dit moeten invullen, en ook het volledige bedrag invullen en niet 50% beginnen uitrekenen van totaal financieel attest?
https://www.minfin.fgov.be/taxonweb2024 ... anchor_2_B
Financieel co-ouderschap van toepassing (kind ook 50% in tijd verdeeld), kind ten laste bij de moeder.
Kind is jonger dan 3jaar en ging naar de crèche in 2023.
Er bestaat een gemeenschappelijke bankrekening waar beide ouders maandelijks evenveel geld op storten. Alles wordt dan ook met deze rekening betaald.
Fiscaal attest crèche:
Vullen beide ouders dit in of enkel de ouder waar het kind ten laste is?
De help module doet me beetje twijfelen.
Maar ik denk dat beide ouders dit moeten invullen, en ook het volledige bedrag invullen en niet 50% beginnen uitrekenen van totaal financieel attest?
https://www.minfin.fgov.be/taxonweb2024 ... anchor_2_B
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.8
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.8
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Elite Poster
"Financieel co-ouderschap van toepassing (kind ook 50% in tijd verdeeld), kind ten laste bij de moeder."
Daar klopt iets niet aan denk ik:
- ofwel heb je fiscaal co-ouderschap (belastingvrije som word verdeeld, eventueel onderhoudsgeld is niet fiscaal aftrekbaar)
- ofwel koos je het kind fiscaal bij 1 van de partners te zetten (waarbij onderhoudsgeld aftrekbaar is)
=> Weet wel: bij fiscaal co-ouderschap is het totale voordeel (voor beide ouders samen) vaak kleiner dan als één ouder de kinderen ten laste heeft en de andere ouder onderhoudsgeld betaalt en fiscaal aftrekt.
Wel potentieel voordelig aan fiscaal co-ouderschap:
1) Als er sprake is van een bijkomende toeslag op de belastingvrije som voor een kind jonger dan 3 jaar, dan ontvangen beide ouders de helft van dit bijkomende belastingvoordeel, op voorwaarde dat zij de uitgaven voor kinderoppas voor dit jonge kind niet in mindering brengen. => als er geen of weinig kinderopvang was dus
2) Als beide ouders fiscaal als alleenstaand worden gezien, dan hebben ze allebei recht op de verhoging van de belastingvrije som toegekend aan alleenstaanden met kinderen ten laste.
Voor inbreng van kinderopvangkosten (je fiscaal attest creche dus). Het antwoord staat in je link:
"15,70 euro peroppasdag en per kind"
=> het is per kind, niet per belastingaangifte. Voor fiscaal co-ouderschap =
"voor wie de helft van het belastingvoordeelaan u moet worden toegekend door de gelijkmatig verdeelde huisvesting van die kin-deren " bij de oppas:
=> dus 7,85 per opvangdag bij ieder lijkt me dan....
Heb je geen fiscaal co-ouderschap: aftrekbaar bij wie het kind ten laste is
Daar klopt iets niet aan denk ik:
- ofwel heb je fiscaal co-ouderschap (belastingvrije som word verdeeld, eventueel onderhoudsgeld is niet fiscaal aftrekbaar)
- ofwel koos je het kind fiscaal bij 1 van de partners te zetten (waarbij onderhoudsgeld aftrekbaar is)
=> Weet wel: bij fiscaal co-ouderschap is het totale voordeel (voor beide ouders samen) vaak kleiner dan als één ouder de kinderen ten laste heeft en de andere ouder onderhoudsgeld betaalt en fiscaal aftrekt.
Wel potentieel voordelig aan fiscaal co-ouderschap:
1) Als er sprake is van een bijkomende toeslag op de belastingvrije som voor een kind jonger dan 3 jaar, dan ontvangen beide ouders de helft van dit bijkomende belastingvoordeel, op voorwaarde dat zij de uitgaven voor kinderoppas voor dit jonge kind niet in mindering brengen. => als er geen of weinig kinderopvang was dus
2) Als beide ouders fiscaal als alleenstaand worden gezien, dan hebben ze allebei recht op de verhoging van de belastingvrije som toegekend aan alleenstaanden met kinderen ten laste.
Voor inbreng van kinderopvangkosten (je fiscaal attest creche dus). Het antwoord staat in je link:
"15,70 euro peroppasdag en per kind"
=> het is per kind, niet per belastingaangifte. Voor fiscaal co-ouderschap =
"voor wie de helft van het belastingvoordeelaan u moet worden toegekend door de gelijkmatig verdeelde huisvesting van die kin-deren " bij de oppas:
=> dus 7,85 per opvangdag bij ieder lijkt me dan....
Heb je geen fiscaal co-ouderschap: aftrekbaar bij wie het kind ten laste is
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1462 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Mijn vrouw is huisvrouw en mij dus te laste. De dienstencheques staan op haar naam. Is het fiscaal voordeliger om de dienstencheques op mijn naam te zetten? Of maakt het niet uit?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3728 keer
- Recent bedankt: 22 keer
Het maakt volgens mij niets uit. De belastingen stoppen de dienstencheques in één pot, en verdelen dan het belastingvoordeel (20%) over de 2 partners.
Welke verdeelsleutel is mij een raadsel (waarschijnlijk op basis van de verhouding van gezamenlijk belastbaar inkomen?).
Mijn aangifte:
Gewestelijke verminderingen > Omzetbare belastingkredieten > Dienstencheques:
Maar je kan toch via de aangifte gemakkelijk een simulatie doen?
Nu staat alle dienstencheques op jouw echtgenote (code 4364 in geval ze jonger is).
Doe dan een simulatie door hetzelfde getal in code 3364 in te vullen (of omgekeerd) en je zal het resultaat zien
Welke verdeelsleutel is mij een raadsel (waarschijnlijk op basis van de verhouding van gezamenlijk belastbaar inkomen?).
Mijn aangifte:
- code 3364: 288€
- code 4364: 576€
Gewestelijke verminderingen > Omzetbare belastingkredieten > Dienstencheques:
- code 3364: -103.48€
- code 4364: - 63.67€
Maar je kan toch via de aangifte gemakkelijk een simulatie doen?
Nu staat alle dienstencheques op jouw echtgenote (code 4364 in geval ze jonger is).
Doe dan een simulatie door hetzelfde getal in code 3364 in te vullen (of omgekeerd) en je zal het resultaat zien

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.