Verwarming in de badkamer

Voor de makers en doe-het-zelvers onder ons
fennevluik
Starter
Starter

Bericht

Hoi,
Wij zijn onze badkamer aan het verbouwen en willen graag een verwarming in onze badkamer. We twijfelen hiervoor nog tussen een elektrische radiator, een vloerverwarming of een spiegelverwarming. We hebben op verschillende gekeken, zoals bij Sanitairsupershop. Maar er is zoveel aanbod dat ik het niet weet.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoor graag wat jullie mij aanbevelen. :-D
Alvast bedankt!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Een elektrische radiator lijkt me niet efficient.
Een spiegelverwarming lijkt mij onvoldoende om een badkamer te verwarmen.
Een vloerverwarming dus.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 453 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Onmogelijk om hier een zinnig antwoord op te geven.
Oppervlakte, isolatie niveau, mogelijkheden, budget, bestaande installatie,...
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1428 keer
Bedankt: 1158 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Ik zou zeggen: dezelfde verwarmingsbron als de rest van je huis.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 101 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Zoals aangegeven zelfde bron zoals de rest van je huis als basis

(Indien te koud of te traag opwarmen)
Eventueel kan je een elektrische bijverwarming kopen kost 30euro zo een keramische blazer
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
stybola
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

We hebben sinds kort de badkamer ook in een nieuw jasje gestoken en zijn gegaan van gewone chauffage naar elektrische verwarming.

We gingen voor design en zijn zeer blij. De verwarming staat constant aan en verbruikt niet erg veel. Het is makkelijker te sturen dan met de thermostaat van beneden, zoals vroeger het geval was.

We kiezen voor ruimtetemperatuur maar kunnnen die 'omzetten' naar oppervlaktetemperatuur zodat hij de handdoeken opwarmt of als je doorweekt en half onderkoeld thuiskomt na het wandelen of fietsen.

Ons model: 2x een vasco beam.

Natuurlijk is vloerverwarming zeker ook een goed alternatief. Maar ik heb graag als ik het 'plots' koud heb dat de verwarming nogal snel een extraatje doet voor mij :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

TS vraagt hoe de badkamer best te verwarmen, dus naar het verwarmingselement en niet naar de bron.
Gezien er al VVW is (?) zal de bron dus gas of WP zijn.
Persoonlijk zou ik nooit voor een COP1 radiator* kiezen.
Evenmin voor spiegelverwarming. Is eveneens COP1 en doorgaans alleen voldoende om de spiegel vrij van aandamping te houden, hoogstens de ruimte ervoor iets warmer te doen aanvoelen.

Blijven, naargelang de bron en de grootte van de badkamer VVW en een (oversized) handdoekradiator.
Bij gas als bron kan vloerverwarming volstaan (en eventueel een kleine handdoekradiator als extra indien nodig).
Bij een WP als bron kan vloerverwarming volstaan maar zou ik als extra voor een handdoekradiator gaan (gezien buiten het stookseizoen je de radiator niet even vlug op temperatuur kan brengen).
Indien geen VVW in de badkamer voor een oversised handdoekradiator (daar de WP doorgaans op een lagere temp. werkt als gas moet het verwarmingselement meer warmte kunnen afgeven over een groter opp.).

*Je hebt ook handdoekradiatoren die zowel op water als op elektriciteit werken (bv. om snel warmte bij te leveren indien er vloerverwarming ligt en/of de badkamer bij te verwarmen buiten het stookseizoen wanneer de hoofdbron geen dienst doet (bij een WP als bron belangrijker dan bij een gasketel).

Uiteraard algemene beschouwingen want op basis van de beperkte info kan er niet verder in detail gegaan worden.

De persoonlijke ervaring is dat een spiegelverwarming (vorige woning) niet veel doet als ruimteverwarming en in onze huidige woning een oversized (het grootste model dat te vinden was) handdoekdroger ruim voldoet (bron is A2W WP).
Wanneer de bron niet in werking is dan volstaat tijdens koudere ochtenden een goedkoop elektrisch los element (warme lucht) om de ruimte snel op te warmen (relatief kleine badkamer, werkt dus niet bij een grote badkamer daar zou ik sowieso, indien mogelijk, voor VVW gaan).
Sol Invictus!
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 73 keer

Bericht

Infraroodpaneel aan de plafond ?
tom35
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

Waarom plaats je geen lucht lucht wp, airco maw...
Geeft snel warmte als je een douche wilt nemen en ontrekt nog vocht ook..

Tom
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 81 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Als je voor vloerverwarming gaat moet je ook met de beschikbare oppervlakte rekening houden.

Een groot bad en douche neemt veel weg. Dus je afstand tussen de leidingen moet dan ook kleiner zijn om meer warmte af te kunnen geven.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

Eerste vraag is hoelang ben je in de badkamer en heeft het zelfs zin ze te verwarmen (in een modern geisoleerd huis).

Als je onder de douche staat of in bad zit heb je het warm genoeg, is het dan voor die enkele minuten om je af te drogen ?