Ik ben aan het kijken op mijn nieuwe nas terug in een klein formaat te bouwen (huidige dingetje is rackformaat).
maar ik vraag me af of het sop de kolen waard is?
ik wil géén qnap/synology lock-in (ik wil er eerder unraid of omv op draaien, al dan niet met proxmox als host)
moet je dat op die dingetjes kunnen installeren, is dat natuurlijk wel te overwegen.
qua zelfbouw kan ik eigenlijk niet veel vinden, enkel eigenlijk inter-tech hun sc-4100 case....
een ander alternatief zou een terramaster f4-423 zijn, en ipv hun os dus een andere te installeren (dit lijkt eenvoudig genoeg/eenvoudiger dan op qnap of synology)
iemand andere aanraders om te overwegen?
nas cases
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
- Bedankt: 473 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Ik gebruik zelf een fractal node 804, vooral omdat ik er wel wat schijven in kwijt wou
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 13 keer
Ben zelf bezig met een NAS te bouwen in een fractal node 304, maar er moeten nog een paar onderdelen aankomen.
Ik was wel niet echt onder de indruk van de hoek waarin een inwendige kabel gebogen moest worden om de voeding aan te sluiten...
Een alternatief dat mij ook wel de moeite leek is de Jonsbo N2.
Ik was wel niet echt onder de indruk van de hoek waarin een inwendige kabel gebogen moest worden om de voeding aan te sluiten...
Een alternatief dat mij ook wel de moeite leek is de Jonsbo N2.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 749 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Mijn "gewone" pc's zijn allemaal m-ITX, dan kan je naar écht kleine cases gaan (2-3L).
Nu typisch heb je in een NAS wel wat drive-bays voor "storage", afhankelijk van de benodigde opslag (ik lees soms 50+TB) kom je met 1 SATA 2,5" aansluiting niet toe.
Mijn "favoriete" m-ITX case is de Intertech ITX601, ooit iemand op Tweakers weten tippen. Koop dan ineens een aparte pico/nano-PSU en laat u niet beperken door de meegeleverde 60W voeding.
Voor mijn eigen NAS heb ik een - wederom door Tweakers op GoT getipt - µ-ATX moederbord gekocht, waardoor m-ITX dus afvalt.
Voorlopig woont mijn NAS nog in de cheaptse case die ik ergens op de kop kon tikken, maar bBinnenkort ga ik mijn NAS verhuizen naar een andere plaats, en dan overweeg ik een iets nettere case, gegeven dat de Noctua NH-L9I koeler maar 37mm is.
Zoals altijd begint de zoektocht met wat je zelf wil, wat je al hebt, ...
Nu typisch heb je in een NAS wel wat drive-bays voor "storage", afhankelijk van de benodigde opslag (ik lees soms 50+TB) kom je met 1 SATA 2,5" aansluiting niet toe.
Mijn "favoriete" m-ITX case is de Intertech ITX601, ooit iemand op Tweakers weten tippen. Koop dan ineens een aparte pico/nano-PSU en laat u niet beperken door de meegeleverde 60W voeding.
Voor mijn eigen NAS heb ik een - wederom door Tweakers op GoT getipt - µ-ATX moederbord gekocht, waardoor m-ITX dus afvalt.
Voorlopig woont mijn NAS nog in de cheaptse case die ik ergens op de kop kon tikken, maar bBinnenkort ga ik mijn NAS verhuizen naar een andere plaats, en dan overweeg ik een iets nettere case, gegeven dat de Noctua NH-L9I koeler maar 37mm is.
Zoals altijd begint de zoektocht met wat je zelf wil, wat je al hebt, ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 3 keer
klopt.
Mijn huidige nas is aan een upgrade toe (wegens schijven die stilaan voorbij hun betrouwbaarheidsdatum zijn),
qua storage is mijn huidige oplossing voldoende, en ik zoek dan ook hetzelfde concept aan te houden (4x4tb disks),
maar ditmaal qua case dus liefst ipv in een rack-formaat in een klein nas-formaat.
ben momenteel aan het kijken naar de inter-tech sc-4100, tesamen met een aliexpress n100 moederbordje & flex atx voeding.
komt samen minder uit dan dat ik de terramaster f4-423 zou nemen, met een iets krachtigere cpu & meer ram als bonus.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 45 keer
Ik gebruik een Chenbro SR301. Mini-ITX. https://www.chenbro.com/en-global/produ ... SR301_PLUS
Ooit eens 2de hands gekocht. Samen met een SFX modulaire voeding omdat er anders te weinig ruimte was (het paste wel maar toch...)
Wat ik belangrijk vond was de hotswap bays. Makkelijk een defecte disk kunnen vervangen zonder de case te moeten openmaken. Fractal nodes zijn mooie cases, maar de disken zitten intern.
De disken kunnen het bij een lange ZFS scrub (het ding draait TrueNAS) wel wat warm krijgen: +/- 45graden.
Verder SuperMicro moederbord en 8th gen Intel CPU > een 8th gen omdat deze zeer zuinig zijn.
Ooit eens 2de hands gekocht. Samen met een SFX modulaire voeding omdat er anders te weinig ruimte was (het paste wel maar toch...)
Wat ik belangrijk vond was de hotswap bays. Makkelijk een defecte disk kunnen vervangen zonder de case te moeten openmaken. Fractal nodes zijn mooie cases, maar de disken zitten intern.
De disken kunnen het bij een lange ZFS scrub (het ding draait TrueNAS) wel wat warm krijgen: +/- 45graden.
Verder SuperMicro moederbord en 8th gen Intel CPU > een 8th gen omdat deze zeer zuinig zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490