Kan iemand op basis van ervaring zijn licht gooien op de aankoop van een hogedrukreiniger?
Ik zoek er één voor volgend gebruik:
- ontgroenen van een terras in blauwe hardsteen. Voor een jaarlijkse taak in de lente.
- een bakstenen keldermuur die vòòr die opnieuw gecementeerd wordt ontdaan moet worden van een klaklaag. (de verflagen zijn met spierkracht al verwijderd, maar de kalk is iets te hardnekkig).
Om het eenvoudig te houden hou ik bij het gekendste merk Kärcher maar het hoeft dat helemaal niet te zijn.
Keuze tussen K2 tot K7 (of meer) en dan nogal wat uitvoeringen met al dan niet veel accessoires.
De bomen en het bos... en hoeveel bar heb ik nodig?
Voor beide jobs zal een terrasreiniger (accessoire) nodig/nuttig zijn, al was het maar om te vermijden dat de rest van de omgeving onder het vuil zit. Maar de terrasreiniger die bij de K2 hoort lijkt me echt speelgoed en wellicht onvoldoende voor de job. Ik moet dus naar zwaarder grijpen maar ik wil ook geen overkill: ik wil niet te veel geld uitgeven en het is ook niet de bedoeling dat de voegen er uit vliegen.
aankoop hogedrukreiniger
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 482 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Hou er rekening mee dat je voegen evenveel druk krijgen als je tegels met zo'n ding, als ze loszitten of als ze in zand zijn, zijn ze na het reinigen weg.
Ik doe het terras hier niet meer die die reiniger.
J.
Ik doe het terras hier niet meer die die reiniger.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 409 keer
- Bedankt: 802 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik zou uw terras niet met een hogedrukreiniger (HDR) doen.
Ga eens naar een terrassteenverkoper (:)) en vraag hoe je dat moet reinigen. Het eerste wat die allemaal zeggen is: doe het nooit met een HDR. Eens je dat doet, heb je kleine putjes/groefjes gemaakt in de stenen en groeit het mos in die putjes/groefjes eens zo hard.
Ik spuit een paadje dat nogal last heeft van groenaanslag af met een tuinslang.
En of je een kalklaag met een HDR wegkrijgt?
Afhankelijk van wat je nodig hebt, is een brede beitel handiger: de kracht van uw breekhamer wordt zo gespreid over een groter oppervlak (Google zoekterm = brede muurbeitel of schuine beitel).
Ik heb een tijdje geleden gezocht naar een HDR, voornamelijk om een rioolrat op aan te sluiten. Ik vond het verschil in prestaties tussen instapmodellen van Kärcher en duurdere modellen echt verwaarloosbaar.
Misschien kan deze vergelijkingstabel u helpen?
https://www.buffcoach.net/nl/magazin/te ... rgelijking
Ga eens naar een terrassteenverkoper (:)) en vraag hoe je dat moet reinigen. Het eerste wat die allemaal zeggen is: doe het nooit met een HDR. Eens je dat doet, heb je kleine putjes/groefjes gemaakt in de stenen en groeit het mos in die putjes/groefjes eens zo hard.
Ik spuit een paadje dat nogal last heeft van groenaanslag af met een tuinslang.
En of je een kalklaag met een HDR wegkrijgt?
Afhankelijk van wat je nodig hebt, is een brede beitel handiger: de kracht van uw breekhamer wordt zo gespreid over een groter oppervlak (Google zoekterm = brede muurbeitel of schuine beitel).
Ik heb een tijdje geleden gezocht naar een HDR, voornamelijk om een rioolrat op aan te sluiten. Ik vond het verschil in prestaties tussen instapmodellen van Kärcher en duurdere modellen echt verwaarloosbaar.
Misschien kan deze vergelijkingstabel u helpen?
https://www.buffcoach.net/nl/magazin/te ... rgelijking
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
- Bedankt: 345 keer
Op papier lijken ze allemaal even goed, fabrikanten pakken graag uit met maximale druk... Maar dat is zonder dat er water uit komt.
In werkelijkheid zit je dus op 80 - 120 bar werkdruk, terwijl beide op papier misschien 160 bar specifiëren.
Hoe meer water, hoe dikker de straal wat ook de snelheid en het afvoeren van vuil ten goede komt.
Ja klinkers reinigen is uiteraard zo goed niet maar javel kost over de jaren heen ook wel wat en is ook niet zo milieuvriendelijk, het is allemaal wat en volgend jaar is het toch weer hetzelfde liedje dus doe gewoon wat jou het beste lijkt want er bestaat geen beste oplossing.
Zelf heb ik een tweedehands Kränzle, dat is oerdegelijk professioneel spul met een bijhorend prijskaartje waar de beste consumenten Kärchers nog speelgoed tegenover lijkt.
Maximaal vermogen wat er uit een enkelfasig stopcontact te halen is, motor en pomp, loodzwaar.
Da's toch nog wel wat anders ja.
Ik raad aan meer naar het vermogen (Wattage) te kijken dan naar maximale drukken en debieten.
Want dat is net uw energie die je in het water steekt (verliezen van motor en pomp buiten beschouwing gelaten)
Ook heb ik daarbij een goedkope rioolrat gekocht, en daar heb je echt wel power voor nodig om vooruit te trekken en vuil los en weg te spuiten.
't is nog een pak trager dan professionele ontstoppers met rioolrat (die uiteraard nog veel meer kunnen met een camera en hun kop nog in de juiste splitsing kunnen sturen), maar 't heeft mezelf (en familie + kennissen) toch al meermaals de aanschafprijs uitgespaard of al op zeer ongelegen momenten toch een snelle oplossing was.
In werkelijkheid zit je dus op 80 - 120 bar werkdruk, terwijl beide op papier misschien 160 bar specifiëren.
Hoe meer water, hoe dikker de straal wat ook de snelheid en het afvoeren van vuil ten goede komt.
Ja klinkers reinigen is uiteraard zo goed niet maar javel kost over de jaren heen ook wel wat en is ook niet zo milieuvriendelijk, het is allemaal wat en volgend jaar is het toch weer hetzelfde liedje dus doe gewoon wat jou het beste lijkt want er bestaat geen beste oplossing.
Zelf heb ik een tweedehands Kränzle, dat is oerdegelijk professioneel spul met een bijhorend prijskaartje waar de beste consumenten Kärchers nog speelgoed tegenover lijkt.
Maximaal vermogen wat er uit een enkelfasig stopcontact te halen is, motor en pomp, loodzwaar.
Da's toch nog wel wat anders ja.
Ik raad aan meer naar het vermogen (Wattage) te kijken dan naar maximale drukken en debieten.
Want dat is net uw energie die je in het water steekt (verliezen van motor en pomp buiten beschouwing gelaten)
Ook heb ik daarbij een goedkope rioolrat gekocht, en daar heb je echt wel power voor nodig om vooruit te trekken en vuil los en weg te spuiten.
't is nog een pak trager dan professionele ontstoppers met rioolrat (die uiteraard nog veel meer kunnen met een camera en hun kop nog in de juiste splitsing kunnen sturen), maar 't heeft mezelf (en familie + kennissen) toch al meermaals de aanschafprijs uitgespaard of al op zeer ongelegen momenten toch een snelle oplossing was.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 142 keer
Ik heb ook een Kränzle (2160 TST) met terrasreiniger (UFO 350) maar dit is een semi-professioneel toestel en niet te vergelijken met een consumer K1-K7 model van Kärcher. Kärcher heeft trouwens ook een volledig gamma professionele toestellen die je echter niet in de gemiddelde DHZ-winkel zult vinden.
Mijn vorige consumer HD had op papier dezelfde specificaties maar ik heb nu 1/4 van de tijd nodig tov. vroeger en zeker die terrasreiniger is een wereld van verschil.
Mijn vorige consumer HD had op papier dezelfde specificaties maar ik heb nu 1/4 van de tijd nodig tov. vroeger en zeker die terrasreiniger is een wereld van verschil.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 693 keer
- Bedankt: 223 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Heb je al een metaalborstel op een haakse slijper geprobeerd om die kalklaag eraf te krijgen? Eventueel een kleine hakbijl als de laag dik genoeg is?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 380 keer
- Bedankt: 528 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Om wat groenaanslag weg te werken heb je geen HDR nodig. Het zal inderdaad uw materiaal snel beschadigen en dan heb je nog extra kosten bovenop de HDR.
Ik heb er onlangs naar gekeken naar aanleiding van een andere topic hier (groen verwijderen of zoiets). Je las veel over groene/bruine zeep als alternatief. Dat heb ik gevonden bij Aveve in geconcentreerde versie. Kap een beetje in een emmer water en laat dat goed inwerken op uw terras. Nadien gewoon het groen wegspoelen en de regen doet de laatste restjes. De ergste plekken, waar bvb bloempotten gestaan hadden met een gewone grove borstel wat extra potenkruid voor gebruikt en dat was dat. Er zit nog in de fles voor de komende 4 of 5 winters.
Ik heb er onlangs naar gekeken naar aanleiding van een andere topic hier (groen verwijderen of zoiets). Je las veel over groene/bruine zeep als alternatief. Dat heb ik gevonden bij Aveve in geconcentreerde versie. Kap een beetje in een emmer water en laat dat goed inwerken op uw terras. Nadien gewoon het groen wegspoelen en de regen doet de laatste restjes. De ergste plekken, waar bvb bloempotten gestaan hadden met een gewone grove borstel wat extra potenkruid voor gebruikt en dat was dat. Er zit nog in de fles voor de komende 4 of 5 winters.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 119 keer
Wat het groen betreft: het terras, ongeveer 15m2 is in oude (recup) blauwe hardsteen (arduin). Die is al lang verweerd en net daarom wordt die snel groen. Ik vermoed niet dat een HDR nog kwaad meer kan. Maar ik ben het beu om enkel met spierkracht telkens de strijd weer aan te gaan. Of met chemische middelen.
Ik heb al geprobeerd met een HDR uit de Lidl en dat ging zeer goed maar die gaf er na 2 tegels de brui aan. Zelfde dag teruggebracht. (No Questions asked). Dus wil ik voor iets betrouwbaarder gaan (merkartikel?) maar ik wil er geen fortuin aan uitgeven of opnieuw een miskoop doen.
Wat de kalklaag betreft: het meeste is er al af, met stalen borstel, andere borstels, borstel op boormachine, en veel water. Maar volgens de aannemer moets alles er af voor er kan gecementeerd worden. HDR zou het laatste moeilijkste deel moeten klaren.
Ik heb al geprobeerd met een HDR uit de Lidl en dat ging zeer goed maar die gaf er na 2 tegels de brui aan. Zelfde dag teruggebracht. (No Questions asked). Dus wil ik voor iets betrouwbaarder gaan (merkartikel?) maar ik wil er geen fortuin aan uitgeven of opnieuw een miskoop doen.
Wat de kalklaag betreft: het meeste is er al af, met stalen borstel, andere borstels, borstel op boormachine, en veel water. Maar volgens de aannemer moets alles er af voor er kan gecementeerd worden. HDR zou het laatste moeilijkste deel moeten klaren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 142 keer
Voor zo'n kleine oppervlakte zou ik voor een K3 Classic Home gaan. Bij deze set is een terrasreiniger inbegrepen waar ik echter niet teveel zou van verwachten. Als geld geen punt is mag je natuurlijk een duurder model kiezen.
Je kunt nu ook 5 jaar garantie krijgen op alle Kärchers.
Je kunt nu ook 5 jaar garantie krijgen op alle Kärchers.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
- Bedankt: 345 keer
Goedkope hogedrukreinigers zijn daarom niet slechter. Een kärcher is ook maar ontworpen om 50 uur mee te gaan dacht ik 
Ze maken misschien wat meer lawaai en je hebt leer trillingen in het pistool, maar zelf was ik ook heel content van een goedkope Nilfisk

Ze maken misschien wat meer lawaai en je hebt leer trillingen in het pistool, maar zelf was ik ook heel content van een goedkope Nilfisk

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 18 keer
Check zeker ook Nilfisk, die hebben KEW/ALTO/CLARKE overgenomen en gaan nu verder onder eigen naam. Standaard 5j garantie zonder registratie.
Alle K2 en sommige K3 werken met een volledig plastieken pomp. Voor het overige klopt inderdaad wat hier gezegd wordt, maximale druk = geadverteerde druk =/= werkdruk.
Een Excellent 145 van Nilfisk heeft een inductiemotor met ongeveer 2800 tpm tgo de universele motor die vlot + 10K tpm doen.
Dat is beter voor de duurzaamheid van de motor en ook het geluidsniveau ligt lager, sommige van die krengen kunnen een irritant geluid voortbrengen
Alle K2 en sommige K3 werken met een volledig plastieken pomp. Voor het overige klopt inderdaad wat hier gezegd wordt, maximale druk = geadverteerde druk =/= werkdruk.
Een Excellent 145 van Nilfisk heeft een inductiemotor met ongeveer 2800 tpm tgo de universele motor die vlot + 10K tpm doen.
Dat is beter voor de duurzaamheid van de motor en ook het geluidsniveau ligt lager, sommige van die krengen kunnen een irritant geluid voortbrengen

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 203 keer
Ik heb nu ook al een kleine 10 jaar een Nilfisk die 145 bar kan leveren. Ik ben die toen ergens in Nederland gaan halen omdat ze daar een pak goedkoper waren dan hier. Ik vermoed dat dit nog altijd zo is.
Ik heb vooral voor Nilfisk gekozen omdat voor dezelfde prijsklasse je geen plastieken pomp hebt. Ook kreeg ik er veel meer accessoires bij (rioolrat, frees voor wagen, roterende frees voor stenen, …).
Ik ben alvast heel tevreden van Nilfisk.
Ik heb vooral voor Nilfisk gekozen omdat voor dezelfde prijsklasse je geen plastieken pomp hebt. Ook kreeg ik er veel meer accessoires bij (rioolrat, frees voor wagen, roterende frees voor stenen, …).
Ik ben alvast heel tevreden van Nilfisk.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1046 keer
- Bedankt: 359 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hier ook al 10+ jaar een tevreden Nilfisk gebruiker.
Vandaag staat er overigens een Nilfisk op iBood : https://www.ibood.com/nl/s-be/o/nilfisk ... ger/952626 . Geen idee of het een goede prijs is.
Vandaag staat er overigens een Nilfisk op iBood : https://www.ibood.com/nl/s-be/o/nilfisk ... ger/952626 . Geen idee of het een goede prijs is.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 18 keer
Als je ergens een Handy Home in de buurt hebt kan je een E145 scoren aan promoprijs met rioolrat, terrasreiniger en borstel.
Bovenstaand toestel is een instapper met universele motor. Voor de prijs zeker niet slecht maar rond prijspunt van 300 zie je dat de lans en spuitkoppen beter zijn uitgevoerd (lees: minder goedkoop).
ps: garantie is garantie maar bij aankoop in buitenland kom je ook in een ander dienst-na-verkoop circuit terecht. Sommige merken worden in winkel X lokaal gerepareerd en bij winkel Y moeten ze dan weer een ander traject doorlopen. Ben niet de allergrootste prediker van lokaal kopen maar soms bespaart je dat heel wat kopzorgen.
Toegevoegd na 2 minuten 30 seconden:
Bovenstaand toestel is een instapper met universele motor. Voor de prijs zeker niet slecht maar rond prijspunt van 300 zie je dat de lans en spuitkoppen beter zijn uitgevoerd (lees: minder goedkoop).
ps: garantie is garantie maar bij aankoop in buitenland kom je ook in een ander dienst-na-verkoop circuit terecht. Sommige merken worden in winkel X lokaal gerepareerd en bij winkel Y moeten ze dan weer een ander traject doorlopen. Ben niet de allergrootste prediker van lokaal kopen maar soms bespaart je dat heel wat kopzorgen.
Toegevoegd na 2 minuten 30 seconden:
Vanwaar heb je deze tabel?LighScan schreef: 15 apr 2024, 17:26 Inderdaad, je moet naar de gewone werkdruk kijken.
De werkdruk die o.a. Karcher zo graag mee uitpakt zijn puur theoretisch en kunnen niet gehaald worden, is pure marketingpraat.
![]()