Synology NAS vervanger --> Cloud?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 47 keer

Bericht

Hallo,

Momenteel heb ik een (oude) Synology NAS thuis staan die ik gebruik om ons prive fotoarchief, wat filmpjes, documenten,... bij te houden.
Bij mij ouders en zus staat ook een (niet meer gesupporteerde) Synology NAS (We zitten vast op DSM6).

Synology Hyper Backup plaatst elke nacht een kopie van mijn data naar het NAS systeem bij mijn ouders.
De data van mijn ouders en zus komt dan op zijn beurt ook via Synology Hyper Backup op mijn NAS te staan. Via deze manier hebben we toch enige redundantie mocht er iets voorvallen.

Daar al onze NAS systemen eigenlijk niet meer gesupporteerd worden ben ik aan het zien hoe we dit praktisch het best oplossen. Ik zou eigenlijk optereren om fysiek geen NAS systeem meer te moeten aankopen maar alle data te verplaatsen in de cloud.

Onedrive lijkt mij een eventuele kandidaat. Als we een Microsoft 365 Family-abonnement (€99 per jaar) afsluiten kunnen kunnen 6 personen dit abonnement delen en krijgt elk lid 1Tb ruimte wat voldoende zou moeten zijn. Dan moeten we enkel éénmalig alle mappen uploaden naar Onedrive en ervoor zorgen dat niet alle bestanden/mappen in sync staan met de computer, maar enkel cloud-only. De bestanden/mappen waar we wel lokaal een kopie van willen bewaren moeten we dan gewoon aanvinken.

Zijn er andere/betere/goedkopere alternatieven op de markt? Hoe houden jullie jullie foto's en documenten bij die je niet kwijt wil geraken?

Thanks!
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Als het gaat puur over opslag heeft Hetzener wel een goed aanbod.

Wil je ook de extra's van een office 365 account, dan is het moeilijker te vergelijken.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 85 keer

Bericht

Ik zou het idd ook naar de cloud zetten, maar 1 bedenking daarbij: wat als het in de cloud mis loopt?
Als ik me goed herinner zijn er bij (bvb) Dropbox, iCloud, en misschien ook nog anderen wel eens incidenten geweest waarbij ( 0,00...%) van de mensen wel degelijk hun data kwijt was zonder dat ze het konden terug zetten.

Als je dus niet van plan bent alles te sync'n met je eigen pc's, wat dan ?

@Belgissschenaap
Bedoel je dit: https://www.hetzner.com/storage/storage-share/ ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Argon schreef: 15 apr 2024, 09:13 Onedrive lijkt mij een eventuele kandidaat. Als we een Microsoft 365 Family-abonnement (€99 per jaar) afsluiten kunnen kunnen 6 personen dit abonnement delen en krijgt elk lid 1Tb ruimte wat voldoende zou moeten zijn. Dan moeten we enkel éénmalig alle mappen uploaden naar Onedrive en ervoor zorgen dat niet alle bestanden/mappen in sync staan met de computer, maar enkel cloud-only. De bestanden/mappen waar we wel lokaal een kopie van willen bewaren moeten we dan gewoon aanvinken.
Ik gebruik Onedrive en sync via https://github.com/abraunegg/onedrive onedrive naar mijn lokale NAS, al vele jaren in gebruik en wel tevreden.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 795 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bericht

Je kan Microsoft O365 family aanschaffen aan +-65€ via Nandu software. Ik doe dit al enige jaren zo.

Verder: nooit al je data op maar 1 locatie houden. Je moet maar eens iets voorhebben of je account wordt geflagged voor iets vies...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Ik heb wél een "NAS", alle data lokaal dus en draai dan een sync naar Backblaze en maandelijks een backup naar een externe schijf (via USB3).
Mijn "NAS" is een zuinige Intel Core i5 (5W verbruik) met het OS op een aparte SSD en de "storage" op een 2,5" SSD, waar je veel meer mee kan doen dan met een Synology.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 81 keer

Bericht

Recent ook mijn Synology vervangen door een "oude" computer met daarop OpenMediaVault. Heel content van tot nu toe.
vanpeers
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Bericht

Ik heb ook met dit dilemma gezeten, uiteindelijk heb toch opnieuw een server uitgekomen.
Mijn Synology oudere synology draait soms nogmaar mijn mijn "NAS" is ook een oudere PC (verbruik van +-7W) waar ik ook nog andere toepassingen heb draaien.
Met een offsite backup naar mijn oudere Synology, meeste data backup via USB en belangrijkste data ook nog eens (encrypted) in de cloud. (Koofr lifetime 1tb)

Waarom ben ik niet enkel naar de cloud gegaan?
- Kostprijs op termijn (+5j°
- Onedrive is goed van prijs (zeker met korting) maar ik las ook enkele ervaringen van het eenzijdig blokkeren van iemands account doordat er enkele foto's van kinderen in bad op stonden etc. dus tamelijk spannend als je data enkel daar staat.

Misschien kan je ook 1 nieuwe server kopen (oudere PC als je wil 'knutselen", Synology voor plug and play), de beste NAS die je nu hebt nog steeds als off-site backup gebruiken en beperkte data backup naar de cloud?
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 8 keer

Bericht

Office 365 family met 6x 1 TB data kan je regelmatig vinden voor +- 54 EUR voor 15 maanden. (elke 3 a 4 maanden is deze promo er wel eens)
https://nl.pepper.com/aanbiedingen/micr ... den-307287

( Edit: je kan 16 maanden krijgen voor hetzelfde geld via volgende truck : geef microsoft toestemming om het automatisch te renewen, vul credit card in bij microsoft, je krijgt 1 maand extra gratis. Daarna kan je creditcard en renewal terug weghalen. )
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 47 keer

Bericht

Het gemak van Onedrive is natuurlijk wel dat die overal beschikbaar is (Android, Computer, IOS, ...). Dus op zich ben ik wel gewonnen voor Onedrive.

Het gegeven van (naakt) foto's van kinderen (uw eigen kind voor alle duidelijkheid) waren nieuw voor mij. Als ze eenzijdig uw account sluiten ben je zonder backup dan inderdaad alles kwijt. Nog even zien of ik op één of andere manier toch Onedrive kan sharen met het gezin, maar wel nog om de X tijd een backup kan nemen van alle Onedrives naar ... zodat we toch nog een backup hebben van de data.
vanpeers
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Bericht

Argon schreef: 23 apr 2024, 11:37 Het gemak van Onedrive is natuurlijk wel dat die overal beschikbaar is (Android, Computer, IOS, ...). Dus op zich ben ik wel gewonnen voor Onedrive.

Het gegeven van (naakt) foto's van kinderen (uw eigen kind voor alle duidelijkheid) waren nieuw voor mij. Als ze eenzijdig uw account sluiten ben je zonder backup dan inderdaad alles kwijt. Nog even zien of ik op één of andere manier toch Onedrive kan sharen met het gezin, maar wel nog om de X tijd een backup kan nemen van alle Onedrives naar ... zodat we toch nog een backup hebben van de data.
Onedrive werk goed maar inderdaad toch een belangrijke kanttekening.

https://tweakers.net/nieuws/220376/micr ... eving.html
https://tweakers.net/reviews/9094/5/acc ... -slot.html
https://tweakers.net/nieuws/194930/micr ... chter.html
...

Professioneel gebruik in Ondrive dagelijks maar prive zou ik er mee opletten.
Het is vaak wel aantrekkelijk van prijs (vaak in promo zoals bovenaan aangegeven.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Ik ben geen fan van de cloud, zeker niet voor cruciale data. Uiteindelijk geef je je data uit handen en heb je weinig controle over de voorwaarden die snel kunnen veranderen. Je moet bovendien nog eens betalen om uw data aan anderen te geven. Dat is net de reden waarom mensen een eigen NAS nemen, je hebt de zaken zelf in handen en doet wat je wil. Cloud heeft uiteraard ook voordelen maar deze wegen voor mij niet op tegen de nadelen voor cruciale data.

Ook in de fotografie is de cloud al opgerukt via oa Adobe. Toch gebruiken de meeste fotografen die ik ken lokale opslag (NAS) omdat ze niet vast willen hangen aan de cloud. Adobe is ook deels teruggekomen op hun plan om alles naar de cloud te duwen en staat nu toe dat LR ook lokale opslag gebruikt zoals LRclassic. Daar komt nog bij dat data ook nog altijd toeneemt en dat foto's steeds zwaarder worden om over 8kvideo te zwijgen. Dat vraagt telkens om meer ruimte en dus meer kosten.

Je ziet dat ook bij GSM. icloud zit al snel vol door zaken als een backup van uw toestellen. Bijbetalen kan het oplossen zegt een bericht elke dag opnieuw. Opslag is echter niet meer zo duur en zelfs op een GSM kan je 256GB of meer kwijt. Wil je alle foto's bekijken die je daarop kwijt kan dan is je gsm toe aan vervanging. Nieuwe gsm's kan je via usb-c verbinden met externe (ssd)schijven, de opslag is dus in feite onbeperkt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.